REGULAMENT PROPRIU
cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii, precum şi a dispoziţiilor emise de primarul Oraşului Vânju Mare
Art. l. Prezentul regulament este emis în aplicarea prevederilor anexei nr.l la OUG nr.57/2019 privind Codul administrativ si dispozițiilor art.84 din Legea nr.24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare si cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulația proiectelor de dispoziții, precum și a dispozițiilor emise de primarul Oraşului Vânju Mare.
Art.2.(1) Dispoziția primarului, ca act administrativ al autorității executive, constituie actul juridic ce exprimă o voință manifestată unilateral de către primarul Oraşului Vânju Mare, produce, în mod direct, efecte juridice, are caracter de actualitate și este obligatoriu:
- a) pe întreg teritoriul Oraşului Vânju Mare, în cazul în care dispoziția are caracter normativ;
- b) pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziția are caracter individual.
(2) Prin dispoziție se creează/se modifică/se sting unele drepturi şi obligații sau se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competenta primarului, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Oraşului Vânju Mare.
Art.3.(1) Organizarea executării și executarea în concret a dispozițiilor constituie o preocupare constantă a primarului, a viceprimarului, precum și a secretarului general, a oricăruia dintre funcționarii publici sau din personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziției respective.
(2)Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispozițiilor, la termenele şi în condițiile prevăzute în acestea, se sancționează potrivit prevederilor Codului Administrativ sau ale Codului muncii, după caz.
Art.4.(1) Se deleagă competenta de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții către persoanele salariate din compartimentele de resort din cadrul aparatului propriu de specialitate al primarului Oraşului Vânju Mare, potrivit competențelor, atribuțiilor și limitelor stabilite prin fișa postului sau prin alte acte, pentru realizarea prerogativelor primarului cu care este învestit, potrivit legii sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al Oraşului Vânju Mare
(2) Persoanele prevăzute la alin.(1) către care s-a delegat competenta de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții, exercită aceste atribuții în numele primarului şi nu în calitate de ocupante ale funcției pe care o dețin.
(3) Fără a fi în situația unui conflict pozitiv de competentă, primarul, in calitate de titular exclusiv al dreptului de emitere a dispozițiilor, poate interveni oricând în procesul de inițiere şi elaborare a proiectelor de dispoziții.
(4) Elaborarea proiectelor de dispoziții se realizează atât la solicitarea primarului, în condițiile prevăzute la alin.(l) cât şi la propunerea conducătorului compartimentului subordonat.
Art.5. (1) Inițierea unui proiect de dispoziție de persoanele către care s-a delegat această competentă, se realizează numai după încunoștințarea şi implicit obținerea acordului primarului. Atât încunoștințarea cât şi acordul pot fi si verbale.
(2) Inițierea emiterii proiectului de dispoziție se efectuează de către persoanele prevăzute la art.4 alin.(1), care va prezenta primarului un referat de aprobare ce va însoţi proiectul de dispoziţie. Referatul de aprobare se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenţei, constituind dovada îndeplinirii atribuţiilor şi competenţelor stabilite prin fişa postului.
(3) În cazul în care iniţierea proiectului de dispoziţie are la bază o atribuţie sau competenţă stabilită prin hotărâre a Consiliului Local, iar primarul nu emite dispoziţia după realizarea procedurii prevăzute la alin.(2), secretarul general al oraşului va prezenta Consiliului Local, la proxima şedinţă, situaţia respectivă, astfel încât autoritatea deliberativă să fie în măsură să intervină cu noi măsuri pentru rezolvarea corespunzătoare a problemelor. Secretarul general prezintă Consiliului Local această situaţie, atât în ceea ce priveşte activitatea proprie, cât şi pe cea a celorlalte persoane prevăzute la art.4 alin.(1).
Art.6. (1) Proiectele de dispoziţii trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi fond prevăzute de Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestor categorii de acte şi nu pot contraveni unor prevederi din acte nonnative de nivel superior.
(2) Proiectul de dispoziţie are următoarele părţi constitutive: titlul, formula introductivă, preambulul, partea dispozitivă şi formula de atestare a autenticităţii.
(3) Titlul proiectului de dispoziţie cuprinde obiectul reglementării exprimat sintetic.
(4) Se interzice ca titlul unui proiect de dispoziţie să fie acelaşi cu cel al altei dispoziţii în vigoare, numai dacă, prin acest proiect, se abrogă dispoziţia respectivă.
(5) Formula introductivă este următoarea: "Primarul Oraşului Vânju Mare....."
(6) Preambulul urmează formula introductivă şi cuprinde:
- a) precizarea, în sinteză, a scopului reglementării;
- b) menţionarea dispoziţiilor legale pe baza şi în executarea cărora proiectul de dispoziţie a fost iniţiat;
- c) avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziţiei respective se impune obţinerea unui astfel de aviz;
- d) înaintea părţii dispozitive, următoarea formulă: "Emite următoarea dispoziţie:"
(7) Partea dispozitivă a proiectului de dispoziţie reprezintă conţinutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acestuia.
(8) Formula de atestare a autenticităţii cuprinde:
- a) "PRIMAR", sub care se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;
- b) "Avizeaza pentru legalitate:", sub care se menţionează "Secretar general U.A.T.", iar sub aceasta se înscrie prenumele şi numele persoanei care exercită această funcţie publică de conducere, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;
- c) menţiunile privind numărul de file/numărul de anexe "F.../A...", iniţialele prenumelui şi numelui persoanei care redactează - iniţiatorul/iniţialele prenumelui şi numelui persoanei care a dactilografiat-tehnoredactat şi numărul de exemplare "Ex.: ...".
Art.7. (1) Proiectele de dispoziţii, inclusiv anexele la acestea, având ca iniţiatori persoanele prevăzute la art.4 alin.(l), prealabil prezentării primarului pentru a fi însuşite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului general al orasului în scopul avizarii pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.
(2) Avizarea pentru legalitate a proiectului de dispozitie poate fi:
- a) favorabilă, caz în care proiectul de dispoziţie se semnează/avizeaza de către secretarul general al orasului.
- b) favorabilă, cu obiecţii sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei iniţiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul general al comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziţie;
- c) negativă; în acest caz avizul se motivează de către secretatul general şi este însoţit de documentele sau de informaţiile pe care se sprijină.
(3) Avizarea pentru legalitate de către secretarul general al oraşului se poate face:
- a) la prezentarea de către iniţiator a proiectului de dispoziţie;
- b) până cel târziu cu două ore înainte de sfârşitul programului de lucru al zilei următoare celei în care i s-a prezentat proiectul de dispoziţie;
- c) în cazul în care examinarea proiectului de dispoziţie necesită o documentare aprofundată şi care nu permite încadrarea în termenul prevăzut la lit.b), înainte de expirarea acestui termen, secretarul general poate solicita primarului încuviinţarea privind prelungirea termenului. Dupa avizarea pentru legalitate, proiectul de hotarare va fi inregistrat de catre secretarul general al oraşului și trimis primarului spre semnare;
(4) Însuşirea proiectului de dispoziţie, avizat pentru legalitate potrivit prezentului articol, se face de către primarul oraşului la termenele şi în condiţiile prevăzute la alin.(3) lit.a) şi b).
Art.8. (1) După însuşirea proiectului de dispoziţie de către primarul oraşului, compartimentul de resort inițiator redactează dispoziția finală, care va fi semnată de către primar și contrasemnată pentru legalitate de secretarul general. După contrasemnarea dispozițiilor, secretarul general le va înregistra in Registrul pentru evidenţa dispoziţiilor, începând cu nr. 1, pe fiecare an calendaristic.
(2) În cazul în care proiectul de dispoziţie este însuşit de către primarul oraşului, iar în acestea nu se regăsesc materializate obiecţiuni sau propunerile efectuate de către secretarul general al oraşului, ori acesta refuză să-l semneze ca efect al faptului că avizarea pentru legalitate este negativă, primarul poate dispune refacerea proiectului de dispoziție conform obiectiunilor sau propunerilor secretarului general, ori poate dispune continuarea procedurii, prin redactarea dispoziției finale conform proiectului de dispozitie refuzat la avizare. În aceasta ultimă situație, refuzul contrasemnării dispoziției finale de către secretarul general al oraşului, va fi motivat în scris si comunicat, în termen de 5 zile lucrătoare, Instituției Prefectului, împreună cu dispoziția respectivă, în condiţiile prevăzute la art.490 din OUG nr.57/2019 privind Codul Administrativ.
(3) Locul şi data emiterii dispozitiei sunt înscrise la sfarșitul textului, întregind identitatea acesteia.
(4) În faza de proiect de dispoziţie, în spaţiul rezervat numărului se înscrie "PROIECT', iar în spaţiul rezervat datei emiterii se înscrie data la care s-a prezentat spre avizare pentru legalitate.
Art.9. Prin grija persoanei care asigura secretariatul tehnic, din cadrul aparatului de specialitate al primarului, efectuează comunicarea dispoziției semnate și contrasemnate pentru legalitate, la termenele şi în condiţiile prevăzute de lege şi/sau hotărâri ale Consiliului Local, către autorităţile, instituţiile, persoanelor interesate, precum şi aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor emise de către primarul Orasului Vânju Mare.