Regulament
finanţare pentru proiecte/programe/acţiuni culturale
Anexă la Hotărârea nr. ……….
- Dispoziţii generale
1.1.Scop şi definiţii:
1. Prezentul regulament are ca scop stabilirea principiilor, cadrului general si a procedurii pentru atribuirea contractelor de finantare nerambursabila din fonduri publice, precum si caile de atac ale actului sau deciziei autoritatilor finantatoare care aplica procedura de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila acordate din bugetul local al comunei Vetiş pentru programe/proiecte/acţiuni culturale de interes local.
2. Reglementările legale în vigoare pe baza cărora a fost elaborat acest regulament sunt:
● Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor. proiectelor şi acţiunilor culturale, cu modificările şi completările ulterioare;
● Legea nr. 350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile pentru activităţi nonprofit de interes general, cu modificările şi completările ulterioare; (actualizată)
● Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare;
● OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ;
● Hotărârea Guvernului nr.714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în cadrul localităţii, în interesul serviciului.
3. In intelesul prezentului regulament, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) autoritate finantatoare — comuna Vetiş;
b) finanţare nerambursabilă — alocare de fonduri, prevăzute distinct în bugetele autorităţilor
finantatoare, pentru acoperirea parţială a cheltuielilor necesare producerii şi/sau exploatării de bunuri culturale;
e) bun cultural - materializarea unei acţiuni, a unui proiect sau program cultural, prin care se
urmăreşte, în funcţie de adresabilitate, satisfacerea interesului cultural la nivelul comunei Vetiş;
d) acţiune culturală - prezentarea publică a rezultatului unei activităţi având caracter irepetabil în timp, în urma căreia rezultă un bun cultural de tip eveniment;
e) proiect cultural — suma activităţilor specifice unor anumite domenii culturale/artistice sau, după caz, ansamblul de acţiuni culturale structurate organic, realizat într-o perioadă de timp deteminată, care nu excedează, de regulă, durata unui exerciţiu financiar în urma căruia rezultă un bun cultural;
f) program cultural — ansamblul de proiecte culturale sau, după caz, ansamblul de proiecte şi acţiuni culturale, subsumat unei teme/concepţii, realizat pe durata unui exerciţiu financiar, în urma căruia rezultă unul sau mai multe bunuri culturale;
g) ofertă culturală - propunerea de producere sau exploatare a unui bun cultural, elaborată de solicitant sub forma unui program, proiect sau a unei acţiuni culturale;
h) solicitant - persoana fizică sau persoana juridică de drept public sau privat, română sau străină, autorizată, respectiv înfiinţată în condiţiile legii române sau străine, după caz, care depune o ofertă culturală;
i) beneficiar — solicitantul căruia i se atribuie contractul de finanţare nerambursabilă in urma aplicării procedurilor prevăzute de prezentul regulament (în conformitate cu prevederile OG. nr.51/ 1998 aprobată cu modificări), devenind responsabil cu producerea sau exploatarea bunului cultural;
j) nevoie culturală de urgenţă - cerinţa de produse sau servicii culturale, exprimată explicit ori implicit de persoane fizice sau juridice, a cărei nesatisfacere poate prejudicia interesele imediate ale unei comunităţi;
k) activitate generatoare de profit - activitate care produce un profit in mod direct pentru o persoana juridica;
l) cheltuieli eligibile — sunt considerate eligibile, cheltuielile prevăzute în art. 4 din OG 51/1998, în situaţia in care reflectă costuri necesare şi rezonabile, sunt oportune şi justificate, sunt realizate efectiv pe perioada de desfăşurare a proiectului, sunt prevăzute în cadrul contractului de finanţare sunt prevăzute in formularul de buget, identificabile şi verificabile, sunt susţinute de acte şi documente justificative originale corespunzătoare;
m) participant la programul/proiectul/acfiunea culturală - orice persoană care desfăşoară o activitate în cadrul sau în beneficiul programului/proiectului/acţiunii culturale, cu titlu oneros sau gratuit, indiferent de statutul său, care poate fi, dar fără a se limita la acestea: salariat, colaborator persoană fizică sau colaborator persoană fizică autorizată, delegat/detaşat/salariat/angajat al altei entităţi decât cea care organizează programul/proiectul/acţiunea culturală;
n) contract de finantare nerambursabila - contract incheiat, in conditiile legii, intre comuna Vetiş, in calitate de autoritate finantatoare si beneficiar;
o) fonduri publice - sume alocate din bugetul local de catre Consiliul Local al comunei Vetiş
1.2. Principiile care stau la baza finanţării nerambursabile
Principiile care stau la baza acordării de finanţare nerambursabilă sunt:
a) libera concurenţă - asigurarea condiţiilor pentru ca oricare solicitant să aibă dreptul de a deveni beneficiar;
b) transparenţa - punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii de finanţare nerambursabilă a ofertelor culturale;
c) diversitatea culturală şi pluridisciplinaritatea - tratamentul nediscriminatoriu al solicitanţilor, reprezentanţi ai diferitelor comunităţi sau domenii culturale, precum şi promovarea diversităţii bunurilor culturale, a abordărilor multidisciplinare;
d) neretroactivitatea - excluderea posibilităţii destinării fondurilor nerambursabile unei activităţi a cărei executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii contractului de finanţare;
e) susţinerea debutului — încurajarea iniţiativelor persoanelor fizice sau ale persoanelor juridice de drept privat, recent autorizate, respectiv înfiinţate, pentru a desfăşura activităţi culturale;
f) tratamentul egal — respectiv aplicarea în mod nediscriminatoriu a criteriilor de selecţie astfel încât orice persoană fizică sau juridică care depune o ofertă culturală să aibă şanse egale de a i se atribui contractul respectiv;
g) contributia proprie a beneficiarului - finanţarea nerambursabilă trebuie însoţită de o contribuţie din partea beneficiarului de minim 10% din valoarea cheltuielilor eligibile.
Solicitarile de finanţare vor fi transmise comunei Vetiş, în calitate de autoritate finantatoare, după aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al acestei instituţii, în termen de 30 de zile de la publicarea anunţului privind deschiderea sesiunii de selecţie.
1.3. Procedura de selecţie de proiecte cuprinde următoarele etape:
a) publicarea programului anual pentru acordarea finanţărilor nerambursabile;
b) publicarea anunţului de participare;
c) inscrierea candidaţilor;
d) transmiterea documentaţiei;
e) prezentarea propunerilor de proiecte;
f) verificarea eligibilitatii, înregistrării şi a îndeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnică şi financiară;
g) evaluarea propunerilor de proiecte;
h) comunicarea rezultatelor:
i) incheierea contractului sau contractelor de finanţare nerambursabilă;
j) publicarea anunţului de atribuire a contractului sau contractelor de finanţare nerambursabilă.
1.4. Transparenţă şi publicitate
Autoritatea finantatoare stabileşte un program anual propriu pentru acordarea de finanţări nerambursabile, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a Vl-a, în cel mult 30 de zile de la aprobarea bugetului propriu al autorităţii finantatoare.
Programul anual poate cuprinde una sau mai multe sesiuni de selectie a proiectelor.
Publicarea în Monitoml Oficial al României. Partea a Vl—a, a programului anual pentru acordarea de finanţări nerambursabile nu creează autorităţii finantatoare obligaţia de a efectua respectiva procedură de selecţie.
Autoritatea finantatoare are obligaţia de a face cunoscută în mod public intenţia de a atribui contracte de finanţare. Anunţul de participare se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a Vl-a, în două cotidiene locale şi pe site—ul autorităţii finantatoare locale.
În scopul asigurării unei transparente maxime, autoritatea finantatoare va face cunoscut anunţul de participare şi prin alte mijloace de informare locale. Anunţul de participare trebuie să menţioneze numărul şi data apariţiei Monitorului Oficial al României, Partea a Vl-a in conformitate cu prevederile alin. (1). şi nu va cuprinde decât informaţiile publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a Vl-a.
La finalul exerciţiului bugetar, autoritatea finantatoare are obligaţia intocmirii unui raport cu
privire la contractele de finanţare nerambursabilă încheiate în cursul anului fiscal, care va cuprinde programele finanţate, beneficiarii şi rezultatele contractului.
Raportul va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, precum şi pe site-ul propriu al autorităţii finantatoare de interes general sau regional.
II — CRITERII DE ELIGIBILITATE
Pentru a fi eligibili la o finantare nerambursabilă solicitantii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) să nu aibă datorii la bugetul de stat, la bugetul local al comunei Vetiş, şi/sau bugetele fondurilor speciale;
b) să fi respectat obligaţiile asumate prin cererile şi contractele de finanţare anterioare;
c) să facă dovada disponibilitatii contributiei proprii in cuantum de minim 10% din valoarea
cheltuielilor eligibile înainte de semnarea contractului de finanţare;
d) suma solicitată de la bugetul comunei Vetiş, să nu depăşească 90% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului:
e) să nu facă obiectul unei proceduri de dizolvare sau de lichidare, ori să fie deja în stare de dizolvare sau lichidare, in conformitate cu prevederile legale în vigoare;
f) să aibă prevăzută în statut activitatea corespunzătoare ariei tematice la care doresc să participe;
g) să nu fi fost condamnaţi pentru: abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înşelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri;
h) să nu aibă conturile bancare blocate conform unei hotărâri judecătoreşti definitive;
i) să nu fie in incapacitate de plată;
j) să nu furnizeze informaţii false în documentele prezentate;
k) pentru aceeaşi activitate nonprofit un beneficiar nu poate contracta decât o singură finanţare nerambursabilă de la aceeaşi autoritate finantatoare în decursul unui an fiscal (conf. art. 12, pct. 1 din Legea 350/2005);
l) în cazul în care un beneficiar contractează, în cursul aceluiaşi an calendaristic, mai mult de o finantare nerambursabilă din bugetul comunei Vetis, nivelul finanţării nu poate depăşi o treime din totalul fondurilor publice alocate programelor aprobate anual in bugetul autorităţii finanţatoare respective (conf. art. 12, pct. 2 din Legea 350/2005).
Comuna Vetis, are dreptul de a cere solicitantului toate documentele pe care le consideră necesare pentru verificarea respectării condiţiilor menţionate. Comuna Vetiş, are dreptul de a nu permite participarea, la selecţia de proiecte, a solicitanţilor care nu şi-au îndeplinit obligaţiile asumate prin contracte de finantare anterioare.
III — REGULI PRIVIND MODUL DE SOLICITARE A FINANTARII
Solicitantul are obligaţia de a elabora propunerea de proiect, în conformitate cu prevederile documentaţiei prevăzute în anexele 1, 2 şi 3 ale prezentului ghid, în aşa fel încât să asigure furnizarea unor informaţii pertinente şi concludente pentru evaluarea proiectului.
Cererea de finanţare trebuie semnată de reprezentantul legal şi de către reprezentantul financiar al solicitantului (Anexa 1 - Ghid).
Propunerea de proiect are caracter obligatoriu din punct de vedere al conţinutului şi trebuie să fie semnată, pe proprie răspundere, de către solicitant prin reprezentantul său legal.
Documentaţia de solicitare a finanţării se va depune într-un exemplar letric, precum şi pe suport electronic la registratura comunei Vetiş, str.Principală, nr.437.
Formularul de finanţare precum şi documentaţia aferentă vor fi completate prin tehnoredactare, în format electronic.
Modificarea modelelor standard (eliminarea, renumerotarea sectiunilor etc.) sau omiterea informaţiilor înscrise în câmpurile formularului, pot conduce la respingerea cererii de finantare pe motiv de neconformitate administrativă.
Dosarul de participare trebuie să conţină următoarele documente:
a) adresă de înaintare către autoritatea finantatoare (comuna Vetiş);
b) tabel centralizator dacă se depune mai mult de un proiect;
c) formular tip de propunere a proiectului care trebuie să conţină date despre solicitant, responsabilul de proiect, descrierea proiectului, bugetul proiectului şi caracterul acţiunii (Anexa 1 —Ghid);
d) copie după actul constitutiv, statut şi certificatul de înregistrare fiscală sau orice alte acte doveditoare ale dobândirii personalităţii juridice, semnate şi certificate cu menţiunea „conform cu originalul”;
e) declaraţie de imparţialitate a persoanei care reprezintă solicitantul (Anexa 2 - Ghid);
f) declaraţie pe proprie răspundere (Anexa 3 — Ghid) din care să reiasă că solicitantul nu se află în nici una din următoarele situaţii:
f.1. este cu conturile blocate în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive;
f.2. este în incapacitate de plată;
f.3. a încălcat cu bună ştiinţă prevederile unui alt contract finanţat din fonduri publice;
f.4. este vinovat de declaratii false cu privire la situaţia economică;
f.5. are restanţe către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor sociale de sănătate, bugetele locale sau fondurile speciale;
f.6. a fost sau nu este condamnat pentru: abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înşelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri.
În cazul depunerii mai multor proiecte, actele de înfiinţare ale asociaţiei se vor depune intr-un singur exemplar, iar anexele 1, 2 şi 3 la Ghid se vor depune pentru fiecare dintre proiectele depuse.
În situaţia în care cofinantarea va fi asigurată printr-un contract de sponsorizare se va mentiona în contract destinaţia specială a sponsorizării, respectiv constituire aport 10% , precum şi titlul proiectului.
Dovada sponsorizării va fi făcută atât prin contract de sponsorizare cât şi prin prezentarea oricăror dovezi din care să rezulte realizarea sponsorizării (ordine de plată, extrase de cont, etc.)
Lipsa unuia dintre documentele enumerate mai sus sau completarea eronată duce la descalificarea solicitantului, fără ca acesta să mai intre în procesul de selectie.
Autoritatea finantatoare nu are obligaţia de a anunta solicitantul cu privire la lipsa vreunui document.
3.1. Domeniile de aplicare
Potrivit dispoziţiilor prezentului regulament, nu se acordă finanţări pentru activităţi ce presupun dezvoltarea infrastructurii solicitantului (proceduri de amenajări interioare, extindere, lucrări de construcţii etc.)
Din finanţările nerambursabile acordate potrivit Ordonanţei 51/1998, actualizată privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a programelor, proiectelor şi acţiunilor culturale se pot acoperi următoarele categorii de cheltuieli eligibile:
a) cheltuieli de realizare a acţiunii/proiectului cultural, precum costuri materiale şi servicii, costuri de producţie, închirieri de spaţii şi aparatură, onorarii, prestări servicii, premii şi altele asemenea;
b) achiziţionarea de dotări (altele decât mijloacele fixe) necesare derulării proiectului cultural;
c) cheltuieli ocazionate de cazarea şi transportul intem şi internaţional ale participanţilor/invitaţilor;
d) alte cheltuieli specifice, precum realizarea de studii şi cercetări, consultanţă de specialitate, tipărituri, seminarii, conferinţe, ateliere de lucru, acţiuni promotionale si de publicitate;
e) cheltuieli de masă ale participanţilor şi/sau invitaţilor, conform legii;
f) diurnă pentru participanţi, în aceleaşi condiţii precum cele stabilite pentru salaraţii instituţiilor publice, acordată în situaţia în care nu se acordă cheltuielile prevăzute la lit. e);
g) cheltuieli de personal şi cheltuieli administrative, aferente perioadei de realizare a acţiunii/proiectului, care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii;
g.1 sunt aferente exclusiv perioadei de realizare a acţiunii/proiectului;
g.2. sunt justificate ca fiind oportune, eficace şi necesare pentru realizarea acţiunii proiectului (proiectul este dependent direct de aceste cheltuieli);
g.3. sunt angajate în cadrul proiectului şi deservesc exclusiv proiectul şi pot fi: cheltuieli cu
utilităţile (apă, gaz, curent etc.), aferente perioadei proiectului pentru spaţiile inchiriate în acest scop, lucrări de adaptare a instalatiilor la tehnica specifică folosită exclusiv pentru proiect, cheltuieli de organizare (pază, protecţie, ordine, salvare, P.S.l. etc.) la locaţiile în care se derulează evenimentele culturale, strict pentru perioada desfăşurării evenimentelor, transportul participanţilor şi a colaboratorilor la/de la locul desfăşurării acţiunilor din proiect, dacă acestea sunt dispersate, precum şi cheltuieli de personal, exclusiv pentru personalul angajat pe perioadă determinată, pentru proiect.
Cheltuielile prevăzute la lit. b) se acoperă în limita unui procent de 20% din totalul finanţării nerambursabile acordate, astfel cum rezultă din art. 4 al Ordonanţei 51/1998- actualizată.
Cheltuielile prevăzute la lit. e) şi g) se acoperă, cumulat, în limita unui procent de 20% din
totalul finanţării nerambursabile acordate.
Finanţările nerambursabile acordate nu pot fi folosite pentru acoperirea unor debite ale beneficiarilor sau pentru cheltuieli salariale ale persoanelor juridice de drept public beneficiare.
Finanţările nerambursabile nu pot fi utilizate pentru activităţi generatoare de profit.
Finantarile nerambursabile se acordă pe bază de contracte incheiate între unitatea finantatoare şi beneficiar.
3.2. Prevederi bugetare:
În conformitate cu prevederile art. 1 din Ordonanţa de Guvern nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finantare a programelor şi proiectelor culturale, cu modificările şi completările ulterioare, autoritatea finantatoare are obligaţia să prevadă distinct în bugetul anual propriu fondurile publice necesare pentru acordarea de finanţări nerambursabile în condiţiile ordonanţei menţionate.
În cadrul bugetului autoritatea finantatoare va delimita cuantumul sumei necesare pentru finanţarea programului/programelor de urgenţă şi va constitui un fond pentru finanţarea nerambursabilă a nevoilor culturale de urgenţă reprezentând un procent de până la 8%, dar nu mai puţin de 2%.
Pentru a putea beneficia de finanţarea nerambursabilă din fondul de 2-8%, solicitantii trebuie să fie persoane fizice sau persoane juridice fără scop patrimonial - asociaţii ori fundaţii constituite conform legii - sau culte religioase recunoscute conform legii, conform art. 3 alin. 1 din Legea nr.350/2005 privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general, cu modificările şi completările ulterioare.
IV — MODALITATEA DE SELECTIE A PROIECTELOR
4.1. Etapele sesiunii de selecţie
Sesiunea de selecţie a ofertelor cultural artistice, se va desfăşura astfel:
a) Anunlul public privind sesiunile de selectie este comunicat pe site-ul autorităţii finantatoare, cu cel putin 30 de zile calendaristice înainte de data limită pentru depunerea ofertelor.
b) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare la selecţie se va efectua la sediul comunei Vetiş, prin biroul/compartimentul contabilitate, urmărindu-se cu documentaţia depusă să fie completă şi să îndeplinească criteriile de eligibilitate;
c) selecţia ofertelor cultural artistice se va face de către Comisia de evaluare şi selecţie a proiectelor cultural artistice si de tineret care va stabili procentajele finale. Comisia de evaluare si selectie a proiectelor va fi constituită în baza dispozitiei primarului comunei Vetiş;
d) comunicarea publică a rezultatului selecţiei se va face prin afişarea pe site-ul Comunei Vetiş www.vetis.ro
e) soluţionarea contestatiilor se va face de către Comisia de soluţionare a contestaţiilor, constituită prin primarul comunei Vetiş;.
4.2. Criteriile de evaluare şi selecţie
Selecţia şi evaluarea cererilor de finanţare se va face pe baza criteriilor de selecţie aprobate prin prezentul Ghid de către Comisia de selecţie şi evaluare a proiectelor cultural artistice şi de tineret.
Criteriile de selecţie pentru aprobarea cererilor de finanţare, trebuie să facă posibilă evaluarea, pe baze competitive, concurenţiale, a capacităţii solicitanţilor de a finaliza activitatea propusă pentru finanţare, având în vedere îndeplinirea următoarelor condiţii:
> relevanţa - importanţa (semnificaţia) proiectului în ceea ce priveşte dezvoltarea unei vieţi cultural - educative diversificate şi competitive la nivelul comunei Vetiş - maxim 40%;
> calitatea artistică şi originalitatea proiectului - maxim 15%:
> capacitatea financiară şi operaţională — solicitantul are experienţă în management de proiect şi capacitate de implementare - maxim 15%;
> metodologie - cât de coerent este proiectul, planificarea activităţilor este clară şi realizabilă - maxim 5%;
> buget - cheltuielile propuse reflectă în mod real raportul valoare/cost - maxim 5%;
> caracterul acţiunii proiectului - internaţional, naţional cu participare internaţională, naţional, interjudeţean, judeţean, local - maxim 15%;
> continuitatea acţiunii - la a cata ediţie este acţiunea - maxim 5%.
În situaţia în care un solicitant nu a efectuat cel puţin unul din proiectele pentru care a solicitat finanţare, acesta va fi exclus de la finanţare în cursul anului următor.
Pentru a fi selectată în vederea finanţării, o propunere trebuie să întrunească un procentaj total de minim 65%. În cazul în care procentajul total obţinut de un proiect este mai mic de 65% proiectul nu este eligibil pentru a primi finanţare.
4.3. Contestaţii
Solicitanţii nemulţumiţi de modul de respectare a procedurii privind organizarea şi desfăşurarea selecţiei de oferte, pot depune contestaţie în termen de maxim 3 zile lucrătoare de la data publicării rezultatului selecţiei.
Contestatiile vor fi soluţionate în termen de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere. Soluţionarea contestaţiilor se va realiza de către o comisie alcătuită din ..... membri, din care:............................
În componenţa Comisiei de soluţionare a contestaţiilor nu sunt numiti membrii care au făcut parte din Comisia de evaluare şi selecţie a proiectelor cultural artistice şi de tineret.
Contestaţia se formulează în scris, se va depune la Registratura Comunei Vetiş şi va conţine următoarele:
● datele de identificare ale contestatarului;
● numărul de înregistrare al cererii de finanţare şi titlul proiectului;
● motivele contestaţiei;
● dovezile pe care se întemeiază;
● semnătura contestatarului sau a împutemicitului acestuia.
V — REGULI PRIVIND DERULAREA CONTRACTULUI DE FINANTARE
5.1. Obligaţiile beneficiarului
Beneficiarii încheie un contract de finanţare (Anexa 4 — Ghid) cu instituţia finantatoare, comuna Vetiş, după adoptarea hotărârii Consiliului local al comunei Vetiş prin care a fost aprobată finantarea.
Părţile contractului de finanţare nerambursabilă au obligaţia de a semna contractul de finanţare înainte de începerea etapei de destăsurare a proiectului/acţiunii culturale, conform datelor din cererea de finantare nerambursabilă pentru oferte culturale.
Contractul de finanţare se încheie doar în măsura în care s-a făcut dovada existentei contribuţiei beneficiarului pentru aportul propriu de 10 %, iar finanţarea nerambursabilă va fi acordată în cuantumul şi pentru categoriile de cheltuieli aprobate de către Comisia de evaluare şi selecţie, urmând ca solicitantul să ia la cunoştinţă şi să accepte aspectele mai sus menţionate, înainte de încheierea acestuia.
Contractul va fi completat în două exemplare, în original, în concordanţă cu activităţile şi obiectivele menţionate de solicitant în Formularul - tip de propunere a proiectelor, (Anexa la Ghid), formular care a făcut obiectul selecţiei Comisiei de evaluare a proiectelor culturale.
Să depună la sediul autorităţii finantatoare, documentele justificative pentru bugetul aprobat al proiectului - atât pentru suma alocată de Consiliul local al comunei Vetiş, cât şi pentru suma reprezentând contribuţia proprie de minim 10%.
Beneficiarul se obligă în termen de cel mult 30 de zile calendaristice de la finalizarea acţiunii/proiectului cultural, dar nu mai târziu de data de ............ decembrie 20 ........., să depună la sediul autorităţii contractante documentele justificative pentru ultima tranşă şi raportul final de activitate.
La depunerea decontului, autoritatea finantatoare, poate solicita orice alte documente justificative faţă de cele prevăzute iniţial în prezentul Ghid, dacă consideră că este necesar, sa utilizeze finanţarea nerambursabilă numai în scopul realizării proiectului.
Să nu comunice date, informaţii, inscrisuri false sau eronate.
Să implementeze proiectul pe proprie răspundere şi în concordanţă cu descrierea din cererea de finanţare, cu scopul de a atinge obiectivele menţionate.
Să nu utilizeze finanţarea nerambursabilă pentru activităţi generatoare de profit.
Să reflecte corect şi la zi, în evidenţele sale contabile, toate operaţiunile economicofinanciare ale proiectului şi să le prezinte instituţiei finantatoare ori de câte ori ii sunt solicitate.
Să întocmească şi să prezinte autorităţii finanţatoare rapoartele solicitate şi orice alte date privitoare la derularea proiectului.
Beneficiarul se obligă să transmită Finanţatorului un număr de 5 invitaţii la evenimentele din cadrul proiecnrlui cultural înainte cu 10 zile lucrătoare, cu privire la perioada de desfăşurare a evenimentului, precum şi cu privire la o posibilă decalare sau anulare a evenimentului/proiectului cultural.
Să realizeze decontul de cheltuieli financiar-contabile pentru:
a) suma alocată de către Consiliul local al comunei Vetiş;
b) suma reprezentând contribuţia proprie de minim 10% din cheltuielile eligibile.
Să permită reprezentanţilor entităţii finantatoare, Biroului de audit public intern din cadrul ADI ACSA şi Curţii de Conturi să exercite auditul/controlul financiar asupra derulării activităţii nonprofit finanţată din fonduri publice.
5.2. Decontarea cheltuielilor
Documentul de referinţă în analiza unui dosar de decont îl reprezintă Contractul de finanţare. Bugetul de Venituri şi Cheltuieli (Anexa 2 la Contractul de finanţare — denumit Buget Formă Finală), va fi tratat întotdeauna unitar cu informaţiile cuprinse în Descrierea proiectului cultural (Anexa 1 la Contractul de finanţare).
Pentru a fi aprobată, o cheltuială trebuie să fie eligibilă.
Categoriile de cheltuieli eligibile, pentru proiectele culturale sunt stabilite în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a proiectelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/ 2001, cu modificările şi completările ulterioare.
Decontarea cheltuielilor se va face luând în considerare următoarele aspecte:
● cheltuiala a fost realimtă pentru proiect (este dovedită legătura directă cu proiectul);
● cheltuiala a fost efectuată pe perioada de desfăşurare a proiectului, pentru activităţi şi plăţi realizate după semnarea contractului de finanţare;
● beneficiarul prezintă toate documentele justificative de plată, pentru fiecare tip de cheltuială, in copie, semnate şi ştampilate, cu menţiunea „conform cu originalul";
● beneficiarul a dovedit realizarea activităţii pentru care a fost efectuată cheltuiala în cauză;
● facturile sunt emise pe numele beneficiarului finanţării;
● facturile sunt completate cu toate datele necesare din punct de vedere al conţinutului -
detalierea exactă a produselor sau serviciilor achiziţionate;
● facturile sunt completate cu toate datele necesare din punct de vedere al formei — numărul şi data emiterii, emitentul documentului, beneficiarul, semnate;
● toate documentele justificative externe, emise de către un prestator din afara României către beneficiarul finanţării, se vor prezenta la decont însoţite de traducerea acestora în limba română. Traducerea trebuie să fie efectuată, semnată de către un traducător autorizat.
5.3. Efectuarea plăţilor
Finantarile se acordă în transe, (cu cerere prealabilă pentru transe), prin virament bancar, pe bază de factură emisă de către beneficiar pentru fiecare tranşă.
Cuantumul şi eşalonarea tranşelor se fac în baza unui grafic de finanţare, în funcţie de etapele de realizare, raportate la costurile organizatorice şi/sau durata şi evoluţia în timp a activităţilor cuprinse în oferta culturală evaluată, şi se prevăd în contractul de finanţare.
Beneficiarul poate opta pentru acordarea primei transe, la semnarea contractului de finanţare, dar nu mai mult de 30% din valoarea finanţării acordate.
În funcţie de etapele de realizare ale proiectului, beneficiarul poate opta pentru acordarea a cel mult trei transe.
Ultima tranşă nu poate fi mai mică de 15% din totalul finanţării, conform art. 6 alin (5) din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 actualizata privind îmbunătăţirea sistemului de finanţare a proiectelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
După acordarea primei tranşe, oricare din următoarele tranşe se pot acorda numai după justificarea prealabilă şi integrală a tranşei anterioare şi a contribuţiei beneficiarului aferente acesteia.
Pentru fiecare transă anterioară, beneficiarul trebuie să facă dovada contribuţiei în procentul stabilit în contractul de finanţare, cu acelaşi tip de documente justificative ca şi în cazul finanţării nerambursabile acordate în baza contractului cu următoarele documente justificative: facturi, contracte, chitante, ordine de plată etc..
Justificarea fiecărei tranşe acordate în baza unui contract de finanţare se acceptă numai în măsura în care cheltuielile sunt eligibile şi au fost efectuate în perioada executării contractului.
VI. CONTRO UL MODULUI DE UTILIZARE A SPRIJINULUI FINANCIAR
Contractele de finanţare vor prevedea, sub sancţiunea nulităţii, calitatea biroului/compartimentului contabil din cadrul primăriei comunei Vetiş de a exercita controlul financiar asupra utilizării fondurilor publice de către entităţile beneficiare a finanţării.
Reprezentanţii Biroului de audit public intern din cadrul ADI ACSA şi a Camerei de Conturi a judeţului Satu Mare au dreptul de a exercita auditarea/controlul financiar asupra utilizării fondurilor publice.
Nerespectarea prevederilor prezentului regulament de către beneficiarul sprijinului financiar alocat atrage după sine sistarea finanţării şi recuperarea sumelor utilizate necorespunzător.
VII. DISPOZITII FINALE
Orice comunicare, solicitare, informare, notificare în legătură cu procedura de selecţie se va transmite de către solicitanţi sub formă de document scris sau online, la adresa de e—mail:
Orice document scris trebuie înregistrat la registratura Primăriei comunei Vetiş.
În cazul în care datele (documentele) se transmit în formă electronică, acestora le sunt aplicabile prevederile legale referitoare la semnătura electronică, astfel încât să îndeplinească condiţiile de probă şi de validitate ale unui act juridic.
Prezentul regulament se completează cu prevederile legale în vigoare.
Prevederile regulamentului vor fi aplicate începând cu anul 2021.
Anexe
Anexa 1 — Formular tip de propunere a proiectelor
Anexa 2 — Declaraţie de imparţialitate
Anexa 3 — Declaraţie pe propria răspundere
Anexa — Declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate (completată de membrii Comisiei de evaluare şi selecţie a proiectelor cultural artistice şi de tineret)
Anexa 1 e — Declaraţie pe propria răspundere privind activităţile non profit
Anexa 1 f — Contract de finanţare cu anexe
Anexa 1 g — Act aditional contract finanţare
Anexa nr. 10
CONTRACT
privind finanţarea nerambursabilă din fonduri publice pentru activităţi nonprolit de
interes general (activităţi de tineret, cultură) în anul __________
CAP. I
Părţile contractante
- Comuna Vetiş, reprezentată prin primar, doamna/domnul.......................................... , cu sediul în......................... str............................ nr. 437, judeţul Satu Mare, cod fiscal, cont deschis la Trezoreria ......................... denumită în continuare instituţia finantatoare, şi Beneficiar___________________ , cu sediul in________________ , nr.______ , telefon_________, cod fiscal__________________ , cont bancar______________________ , deschis la____________________, reprezentată legal prin______________________ , denumit în continuare beneficiar, în baza dispoziţiilor Legii nr. 350/2005 actualizată, privind regimul finanţărilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general şi ale Hotărârii Consiliului Judeţean nr. , au convenit încheierea prezentului contract.
CAP. II
Obiectul şi valoarea contractului
ART. 1.
Obiectul prezentului contract îl constituie finanţarea activităţilor/acţiunilor din cadrul
proiectului_____________________, prevăzute în Anexa 1.
ART. 2.
Autoritatea finantatoare repartizează beneficiarului suma de__________ lei pentru finanţarea acţiunilor/activităţilor prevăzute la art. 1.
CAP. III
Durata contractului:
ART. 3
Prezentul contract intră în vigoare la data semnării lui de către părţi şi este valabil până la
data de……………………….
CAP. IV
Drepturile şi obligaţiile părţilor
ART. 4
Beneficiarul are următoarele drepturi şi obligaţii:
a) să utilizeze suma prevăzută la art. 2 exclusiv pentru finanţarea cheltuielilor aferente acţiunilor/activităţilor prevăzute în anexa 1, potrivit destinaţiei stabilite prin contract în anexa 2 şi în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;
b) să permită persoanelor delegate de autoritatea finantatoare să efectueze controlul privind modul de utilizare a fondurilor prevăzute la art. 2;
c) să contribuie cu minimum 10% din valoarea totală de finanţare a proiectului;
d) sa respecte prevederile actului constitutiv şi ale statutului propriu;
e) să întocmească şi să transmită autorităţii. în termen de 30 de zile calendaristice de la data încheierii acţiunilor, raportul financiar însoţit de documentele justificative conform modalităţilor de decontare stabilite de finanţator;
f) să restituie, în situaţia nerespectării dispoziţiilor legale şi a prevederilor prezentului contract, în termen de 15 zile de la data comunicării somaţiei de plată din partea organului de control, sumele primite, precum şi penalităţile aferente acestora, calculate potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;
g) să transmită autorităţii finanţatoare informaţii privind derularea proiectului şi utilizarea sumelor primite. In acest scop, beneficiarul va prezenta autorităţii finanţatoare un raport de activitate intermediar/final (completat conform Ghidului privind regimul finanţărilor nerambursabile de la bugetul local, acordate în baza Legii nr. 350/2005 privind finanţările nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activităţi nonprofit de interes general) asupra utilizării tuturor sumelor primite cu privire la activităţile proiectului, care va cuprinde obligatoriu justificarea cheltuielilor, în termen de 30 de zile de la data finalizării activităţilor. Raportările intermediar/finale vor fi întocmite în conformitate cu prevederile Ghidului privind regimul finanţărilor nerambursabile din fondurile bugetului local al comunei Vetiş alocate pentru activităţi nonprofit de interes local şi vor fi însoţite obligatoriu de documentele justificative ale plăţilor efectuate de beneficiar, în copie, certificate ”conform cu originalul”. La solicitarea autorităţii finanţatoare, beneficiarul va prezenta spre verificare, documentele justificative şi în original. Aceste documente justificative vor fi înaintate autorităţii finantatoare;
j) să respecte condiţiile şi criteriile de finanţare stabilite de finanţator.
ART. 5
Autoritatea finanţatoare are următoarele drepturi şi obligaţii:
a) să supravegheze şi să controleze modul de utilizare a sumei alocate, precum şi modul de respectare a dispoziţiilor legale;
b) să plătească suma prevăzută la art. 2, după prezentarea documentelor de la art. 4, lit. e, în funcţie de sumele repartizate trimestrial în buget;
c) să asigure cheltuielile eligibile, prevăzute în ghid;
d) să vireze suma prevăzută la art. 2 după depunerea documentaţiei pennu fiecare acţiune. Plăţile se vor efectua integral sau în transe; în cazul plăţii în tranşe nu se va efectua alocarea tranşei următoare până nu se justifică transa precedentă;
e) să analizeze şi să dispună diminuarea valorii contractului in cazul nerealizarii prevederilor prezentului contract; .
f) în cazul în care beneficiarul nu respectă prevederile prezentului contract. Autoritatea finantatoare are dreme de a solicita restituirea sumelor acordate, precum şi sistarea virării sau diminuarea sumei repartizate.
g) să evalueze şi să valideze rapoartele de activitate în termen de cel mult 30 de zile de la depunerea de către beneficiar a raportului final.
CAP. V
Răspunderea contractuală
ART. 6
1. Pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a obligaţiilor asumate prin prezentul contract, partea în culpă răspunde în condiţiile prezentului contract şi ale dispoziţiilor legale în vigoare.
2. Pentru nedepunerea la termenul convenit prin prezentul contract a documentelor prevăzute la art. 4 lit. e, autoritatea finantatoare va refuza decontarea cheltuielilor efectuate cu ocazia desfăşurării acţiunilor/activităţilor respective.
ART. 7
Forţa majoră exonerează de răspundere partea care o invocă, în condiţiile legii.
CAP. VI
Litigii
ART. 8
Divergenţele care pot apărea între părţi pe parcursul derulării prezentului contract vor face obiectul unei consilieri pe cale amiabilă. In situaţia în care aceasta nu s-a realizat, partea nemultumita se poate adresa instanţei de judecată competente, în condiţiile legii.
CAP. VII
Dispoziţii finale
ART. 9
Regimul de gestionare a sumelor alocate şi controlul financiar se realizează în condiţiile legii. Angajarea, lichidarea, ordonantarea şi plata cheltuielilor efectuate in baza prezentului contract se fac potrivit normelor privind finanţele publice.
ART. 10
Modul de utilizare a sprijinului financiar pentru unităţile de cult recunoscute din Romania se supune controlului biroului/compartimentului ................. din Primăria comunei Vetiş.
ART. 11.
Biroul de audit public intern din cadrul ADI ACSA şi Curtea de Conturi pot exercita auditul/controlul financiar asupra derulării activităţilor nonprofit finanţate din fonduri publice.
ART. 12
Modificarea clauzelor prezentului contract se poate face numai cu acordul părţilor şi se consemnează într-un act adiţional.
ART. 13
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul contract.
ART. 14
Prezentul contract se incheie in două exemplare, dintre care un exemplar pentru autoritatea finantatoare şi un exemplar pentru beneficiarul finanţării.
Reprezentanţi legali
Comuna Vetiş Beneficiar
…………………………………… …………………………….
CERERE DE FINANTARE
A) APLICANTUL
1. Solicitant:
Numele complet:
Prescurtarea:
Adresa:
Cod fiscal/(CNP-persoana fizică):
Telefon: Fax :
E—mail:
2. Date bancare:
Denumirea băncii:
Codul IBAN:
Titular:
3. Datele presedintelui (reprezentantului legal) organimţiei:
Nume:
Tel./Fax:
E-mail:
Semnătura
4. Responsabilul financiar al organizaţiei:
Nume:
Tel./Fax:
E-mail:
Semnătura
CAPACITATEA OPERATIONALA (max. o pagină)
5. a. Descrierea organizaţiei (10-15 rânduri)
Vă rugăm să oferiţi o scurtă descriere a organizaţiei dumneavoastră (obiective, activităţi, etc.)
5.b. Experienţa relevantă în domeniu (10 rânduri)
Vă mgăm să menţionaţi unul sau mai multe proiecte ale organizaţiei dumneavoastră pe care le consideraţi relevante pentru tema proiectului.
5.c. Echipa proiectului (coordonatori, resursele umane direct implicate în implementarea proiectului) (10 rânduri)
6. Partenerul (—ii) proiectului (dacă este cazul) (10-15 rânduri):
- coordonate (adresa, tel/fax, e-mail, web site, persoană de contact)
__________________________________________________
Orice modificare in textul original al formularului atrage dupa sine respingerea cererii
- profilul organizaţiei (scopurile, obiectivele şi scurtă descriere a principalelor activităţi derulate
- rolul partenerului/partenerilor implicaţi în proiect (resurse umane. responsabilităţi,
contribuţie financiară, în natură etc.)
B). PROIECTUL
6. Titlul proiectului:
7. Locul desfăşurării proiectului (localitate):
8. Durata proiectului: de la ................. până la ....................
9. Rezumatul proiectului (max. 15 rânduri)
Vă rugăm să oferiţi o descriere concisă şi clară a proiectului dumneavoastră: scop, obiective,
activităţi principale. (acest sumar va fi făcut public)
10. Relevanta proiectului faţă de obiectivele şi priorităţile specifice programului de finanţare
DESCRIEREA PROIECTULUI (maxim 4 pagini):
11. Justificarea şi oportunitatea proiectului/Problema identificată
Vă rugăm să explicaţi contextul, originea proiectului şi problema centrală pe care acesta încearcă să o rezolve.
12. Scopul şi obiectivele proiectului
13. Grupuri ţintă, beneficiari (direcţi şi indirecţi)
14. Activităţile proiectului (agenda activităţilor, programul perioada de desfăşurare, alte detalii relevante: mijloace, metode etc)
15. Impactul preconizat şi rezultatele estimate
16. Monitorizarea şi evaluarea rezultatelor (metodele şi resursele folosite pentru colectarea informaţiilor; urmărirea resurselor şi activităţilor)
17. Promovare şi diseminare (indicati modalităţile de promovare ale proiectului şi cele de diseminare ale rezultatelor proiectului)
18. Responsabilitate socială (indicaţi măsurile prin care proiectul respectă şi promovează un comportament responsabil faţă de mediu şi societate — cum sunt aplicate în activităţile prevăzute principii precum: dezvoltare durabilă, echilibrul mediului, transparenţă, comportament etic, eficacitate economică şi incluziune socială)
19. Sustenabilitatea proiectului (modalităţile de continuare a proiectului, de multiplicare a rezultatelor şi modalităţile de gestionare a riscurilor exteme/interne care pot afecta proiectul)
Ordinea de prioritate (în cazul în care aţi aplicat mai multe proiecte la aceasta sesiune vă rugăm să precizaţi ordinea importantei lor pentru dumneavoastră, luând în considerare procedura de aplicare, conform Ghidului).
Data:
Semnătura reprezentantului legal Semnătura coordonatorului de proiect Stampila instituţiei / organizaţiei
Semnătura reprezentantului financiar
Anexa 3
DECLARATIE
Subsemnatul............................................................................................... domiciliat în localitatea......................................................, str ................................. , nr…....., bl………… , ap………. , sectorul/judeţul …………………………… codul postal………….. , posesor al actului de identitate ........ seria ....... nr .............. ,codul numeric personal ............................................ in calitate de reprezentant al asociaţiei/fundaţiei/organizaţiei .................................... , declar pe propria răspundere că nu mă aflu/persoana juridica pe care o reprezint nu se afla, în nici una dintre următoarele situaţii:
a) în incapacitate de plată;
b) cu conturile blocate conform unei hotărâri judecătoreşti definitive;
c) nu am încălcat cu bună ştiinţă prevederile unui alt contract finanţat din fonduri publice;
d) nu sunt vinovat de declaratii false cu privire la situaţia economică;
e) nu am/are restanţe către bugetul de stat, bugetul local sau fondurile speciale;
f) nu sunt condamnat pentru: abuz de încredere, gestiune frauduloasă, înşelăciune, delapidare, dare sau luare de mită, mărturie mincinoasă, fals, uz de fals, deturnare de fonduri. este cu conturile blocate în baza unei hotărâri judecătoreşti definitive;
Cunoscând pedeapsa prevăzută de art. 327 din Codul penal pentru infracţiunea de fals în declaraţii, am verificat datele din prezenta declaraţie, care este completă şi corectă.
Semnătura
………………………
Data
………………………
Anexa 5
FORMULAR
pentru raportarea intermediară şi finală
Contract nr.: .................................... încheiat în data de ............................. aprobat prin Hotărârea
Consiliului local al comunei .................. nr ................. din data de .............................................
Organizaţia/ Instituţia: ...........................................................
- adresa ..................................................................................
- telefon/fax ...........................................................................
- email: ...................................................................................
Denumirea Proiectului..............................................................
Data înaintării raportului ..........................................................
I. Raport narativ de activitate- 2 pagini
1. Descrierea pe scurt a activităţilor desfăşurate până la data întocmirii raportului:
(Descrierea va prezentam datele necesare unei evaluări de ansamblu a derulării programului/proiectului şi a verificării realităţii prestatiilor: beneficiari, ecouri de presă, colaborarea cu alţi parteneri etc.)
2. Realizarea activităţilor propuse:
(Au putut fi desfăşurate aceste activităţi în timpul planificat? DA/NU. Dacă NU, propuneţi masurile ce urmează a fi luate în continuare pentru realizarea tuturor activităţilor prevăzute în contract)
3. Rezultate obţinute şi rezultate aşteptate:
II. Raport financiar
1. Date despre finanţare:
- valoarea totală a proiectului, conform contractului de finanţare nr. ............ din data...................
- valoarea finanţării cumulate la data întocmirii raportului......................din care:
- contribuţie proprie a Beneticiarului;
- sume reprezentând finanţare nerambursabilă de la bugetul local in baza contractului de finanţare nr. ................... din data: .....................................
2. Se anexează în copie actele justificative pentru cheltuielile efectuate, în ordinea din tabelul de mai sus: facturi, chitante fiscale, extrase de cont, ordine si dispozitii de plată, bilete CFR şi autocar, etc.
3. Situaţia centralizatoare pentru fiecare capitol de cheltuieli (după modelul prezentat mai jos)
● Categoria cheltuielii
● Nr. şi data document
● Suma
● Contribuţie finanţator
● Contribuţie aplicant
Responsabilul financiar al organizaţiei/instituţiei:.....…...................................(numele, prenumele şi semnatura)
Coordonatorul programului/proiectului:
Responsabilul financiar al organizaţiei/instituţiei:
Data ...................
Ştampila
Anexa 6
DECLARATIA DE IMPARTIALITATE
Subsemnatul, ...................................................................ca persoana fizică sau ca persoană cu drept de reprezentare a organizaţiei solicitante in ceea ce priveşte implementarea proiectului, mă oblig să iau toate măsurile preventive necesare pentru a evita orice conflict de interese, aşa cum este acesta definit mai sus, şi, de asemenea, mă oblig să informez autoritatea finanţatoare despre orice situaţie ce generează sau ar putea genera un asemenea conflict.
Reprezintă conflict de interese orice situaţie care il împiedică pe beneficiar in orice moment să acţioneze în conformitate cu obiectivele autorităţii finantatoare, precum şi situaţia în care executarea obiectivă şi imparţială a funcţiilor oricărei persoane implicate in implementarea proiectului poate fi compromisă din motive familiale, politice, economice sau orice alte interese comune cu o altă persoană.
Numele şi prenumele:
Funcţia:
Semnătura şi ştampila: