ANEXA NR. 1 la proiectul de hotărâre nr. 25 din 30.08.2022

                                                                                                                   Anexa nr.1                                                                                                                               la H.C.L. nr.25/30.08.2022 

                

STUDIU  DE   OPORTUNITATE

privind Organizarea şi Funcţionarea Serviciului specializat pentru gestionarea câinilor fără stăpân din Comuna Ciocănești, județul Dâmbovița

 

Activitatea de gestionare a câinilor fără stăpân din comuna Ciocănești, județul Dîmbovița este un serviciu public local, organizat, coordonat, reglementat, monitorizat și controlat de autoritatea administrației publice locale.

I. Considerații generale privind Serviciul specializat pentru gestionarea                           câinilor fără stăpân din Comuna Ciocănești, județul Dâmbovița

Scopul serviciului are în vedere următoarele aspecte de ordin social: 

  1. reducerea numărului câinilor fără stăpân; 
  2. stoparea înmulțirii necontrolate a câinilor de rasă comună; 
  3. prevenirea abandonului și a pierderii câinilor; 
  4. facilitarea recuperării câinilor pierduți; 
  5. promovarea deținerii responsabile a câinilor;
  6. reducerea apariției rabiei și a altor zoonoze; 
  7. reducerea riscurilor asupra sănătății oamenilor; 
  8. prevenirea agresivității asupra oamenilor și a animalelor.

Pentru realizarea scopului serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân este necesară îndeplinirea următoarelor activități: 

  1. capturarea câinilor fără stăpân; 
  2. transportul câinilor capturaţi în adăpost;
  3. cazarea, hrănirea, deparazitarea, vaccinarea, sterilizarea şi controlul bolilor câinilor în adăposturi cu respectarea normelor şi măsurilor sanitar-veterinare în vigoare; 
  4. identificarea şi înregistrarea câinilor fără stăpân exclusiv cu medici veterinari de liberă practică, organizaţi în condiţiile legii;
  5. eutanasierea câinilor fără stăpân care sunt bolnavi cronici și incurabili ori care nu au fost revendicați sau adoptați în condițiile și în termenele stabilite prin prezentul regulament;
  6. adopţia şi revendicarea câinilor;
  7. programe de informare, educație și responsabilizare a cetățenilor.

În conformitate cu prevederile Legii nr.51/2006 privind serviciile comunitare de utilități publice, republicată, responsabilitatea organizării acestora, revine autorităților administrației publice locale. 

Serviciile de utilități publice se înființează, se organizează și se gestionează cu respectarea prevederilor legale, potrivit hotărârilor adoptate de autoritățile deliberative ale unităților administrativ-teritoriale, în funcție de gradul de urbanizare, de importanța economico-socială a localităților, de mărimea și de gradul de dezvoltare ale acestora și în raport cu infrastructura tehnico-edilitară existentă. 

Serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân va asigura: 

  1. îmbunătățirea condițiilor de viața ale cetăţenilor; 
  2. dezvoltarea durabilă a serviciilor specifice; 
  3. protecția animalelor și a mediului înconjurător. 

Autoritățile administraţiei publice locale acționează în numele și în interesul comunităților locale pe care le reprezintă și răspund față de acestea pentru: 

  1. modul în care gestionează și administrează infrastructura edilitară;
  2. modul în care organizează, coordonează și controlează serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân. 

Autoritățile administraţiei publice locale au următoarele atribuții: 

  1. stabilirea strategiilor de dezvoltare și funcționare a serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân; 
  2. luarea iniţiativelor și adoptarea hotărârilor privitoare la serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân. 

Exercitarea competențelor și responsabilităţilor ce le revin potrivit legislației în vigoare, referitoare la serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân. 

Utilizatorii/beneficiarii serviciilor pentru gestionarea câinilor fără stăpân sunt: 

  1. Unitatea administrativ teritorială a comunei Ciocănești;
  2. Cetățenii: persoane fizice și asociații de locatari sau proprietari, cetăţeni ai comunei Ciocănești; 
  3. Agenții economici care îşi desfăşoară activitatea pe teritoriul comunei Ciocănești; 
  4. Unitățti de învățământ din comuna Ciocănești, județul Dâmbovița.

II.  Situația la ora acctuală: 

În acest moment, nu există un serviciu public pentru gestionare a câinilor fără stăpân organizat, coordonat, reglementat, condus, monitorizat şi controlat de autoritatea administraţiei publice locale, ca urmare Ordonanței de urgență a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, cu modificările și completările ulterioare.            Ținând cont de faptul că au apărut o serie de modificări și completări legislative aplicabile activității de ecarisaj, pentru a se evita o situație de contradictorialitate generată de existenţa modificărilor legislative, se impune a se aproba prin hotărâre de Consiliul Local delegarea gestiunii serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân din comuna Ciocănești, prin concesionare. 

Conform prevederilor Hotărârii de Guvern nr.1059/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, cu modificările și completările ulterioare, concesionarea serviciilor specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân se face de către Consiliile Locale, cu respectarea prevederilor Legii nr.100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările și completările ulterioare.

Una din cauzele prezenței câinilor fără stăpân pe străzile comunei Ciocănești, o reprezintă abandonul și deținerea iresponsabilă a câinilor fără stăpân, prin urmare se impun măsuri urgente pentru prevenirea abandonului câinilor și a celor rezultați din gospodării. 

III. Beneficiile concesionării: 

Prin realizarea unui proces de licitație publică pentru concesionarea serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân se vor putea obține: 

  1. creşterea calității serviciilor de gestionare a câinilor fără stăpân, datorită selecționării concesionarului pe baza unor criterii care vor evalua organizarea, dotările tehnice proprii si respectarea indicatorilor de performanță; 
  2. semnalarea aspectelor ce sunt de natură să afecteze viața și sănătatea oamenilor; 
  3. cetățenii comunei Ciocănești vor avea siguranță mai mare pe domeniul public, nemaifiind agresați de câinii fără stăpân;
  4. existența unui adăpost de gestionare a câinilor fără stăpân și posibilitatea dimensionării de o asemenea manieră încât să poată să se adapteze la evoluția activității atât ca și număr de câini cât și la schimbările de sezoane; 
  5. atragerea de fonduri de la organizații, fundații, cu care se vor putea păstra câinii și peste termenul stabilit de legislație; 
  6. utilizarea unor soluții moderne pentru prinderea câinilor, astfel încât să nu fie chinuiți. 

IV. Metodologia de lucru: 

Pentru realizarea studiului de oportunitate privind delegarea serviciului public de gestionare a câinilor fără stăpân s-a folosit ca metodologie de lucru: 

  1. sesizări telefonice primite de la persoane fizice și juridice; 
  2. audiențe la primar, viceprimar, secretar general; 
  3. articole de presă referitoare la serviciul de gestionare a câinilor fără stâpân;
  4. aplicarea legislației în vigoare. 

Serviciul de gestionare a câinilor fără stăpân va realiza activitățile prezentate în cadrul prezentului Studiu de oportunitate, conform unui Caiet de sarcini specific, aprobat de Consiliul Local al comunei Ciocănești, județul Dâmbovița.

 

V. Descrierea activității:

Serviciul public pentru gestionarea câinilor fără stăpân se realizează prin instituirea de norme privind capturarea, transportul, adăpostirea, îngrijirea și eutanasierea câinilor fără stăpân care prezintă un grad ridicat de pericol social. 

Serviciul public pentru gestionarea câinilor fără stăpân va asigura protecția câinilor conform principiilor europene de protejare a animalelor, concomitent cu protecția cetățenilor din unitatea administrativ-teritorială în care funcționează. 

Serviciul public pentru gestionarea câinilor fără stăpân va realiza următoarele activități :

  1. Capturarea, transportul și adăpostirea câinilor fără stăpân: 

Operatorul seviciului public de gestionare a câinilor fără stăpân este obligat să captureze câinii după cum urmează : 

  • câinii care circulă liber, fără însoțitor, din preajma școlilor, grădinițelor, locurilor de joacă pentru copii și parcurilor; 
  • câinii care circulă liber, fără însoțitor, în alte locuri publice;
  • câinii care circulă liber, fără însoțitor, în zonele periferice ale comunei; 
  • capturarea câinilor se va face de către personalul angajat al operatorului, care trebuie să fie format din persoane instruite în acest sens; 
  • capturarea câinilor nu se va face prin aplicarea unui tratament brutal, iar persoanele care capturează câinii fără stăpân vor fi în mod obligatoriu vaccinate antirabic; 
  • persoanele care capturează câinii vor lucra în echipe de câte doi plus șoferul mijlocului de transport și vor purta echipamentul de protecție adecvat; 
  • personalul calificat poate captura câinii cu crose speciale sau cu plase. Pentru capturare se vor folosi crosele speciale formate din tije de aluminiu, având la capăt o buclă care poate să gliseze sau care se poate strânge în jurul gâtului câinelui, pentru a permite persoanei calificate să țină câinele la distanță și să-l poată manipula. Bucla trebuie fixată la largimea dorită, pentru a evita strangularea animalului. Mecanismul de declanșare rapidă va fi utilizat pentru eliberarea câinelui în caz de urgență sau atunci când este pus în cușcă. De asemenea, câinii mai pot fi capturați cu ajutorul cuștilor capcană, în care se introduce mâncare și care sunt dotate cu uși mobile care cad după intrarea animalului în cușcă. 
  • câinii foarte agresivi, situați în spații inaccesibile sau suspecți de a fi turbați, pot fi imobilizați cu ajutorul armelor pentru captură cu săgeată care utilizează gazul carbonic comprimat sau cu cartușe cu percuție pentru propulsarea unor seringi sau săgeți care permit injectarea cu produse imobilizante; 
  • pentru imobilizare se vor utiliza numai substanțe aprobate de organele sanitar veterinare, prin injectare pe cale intramusculară, cu respectarea prescripțiilor medicale, ea fiind puțin periculoasă pentru trecători. Poate fi utilizată și orice altă asociere de produse autorizate cu respectarea legislației în vigoare; 
  • este interzisă utilizarea armelor pentru capturarea câțeilor, aceștia putând fi răniți grav.

b) Transportul acestora la adăpostul public pentru gestionarea câinilor fără stăpân, se va face cu respectarea următoarelor: 

  • autovehiculele de transport trebuie să ofere animalelor siguranță, securitate, protecție împotriva intemperiilor naturii și aerisire adecvată; 
  • fiecare animal trebuie sa aibă o cușcă separată, în condiții speciale fiind acceptate maximum 2 animale. Câinii pot fi legați cu o lesă de colier în cușcă, iar la nevoie li se pot pune botnițe; 
  • cuștile vor fi alese în funcție de talia animalului, ele trebuind să fie mai lungi decât corpul animalului; 
  • pentru animalele moarte, respectiv bolnave, vor exista cuști separate; 
  • autovehiculele vor fi curate și vizibil marcate cu denumirea serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân și specificând adresa, numărul de telefon; 
  • autovehiculele trebuie să fie dotate cu următorul echipament: plasă, scară, cuști metalice sau din fibră de sticlă, instrumente pentru prindere, trusă de prim ajutor; 
  • șoferii autovehiculelor trebuie să fie instruiți, să acorde ajutor animalelor bolnave; 
  • se interzice efectuarea eutanasierii în autovehiculele de transport pentru câini.

 

c) Cazarea câinilor se va face la adăpostul public pentru gestionarea câinilor fără stăpân al comunei Ciocănești, care îndeplinește următoarele cerințe: 

  • permite cazarea câinilor în cuști separate pentru a reduce stresul asupra lor și pentru a putea controla bolile; 
  • câinii pot fi cazați separat dupa următoarele criterii: stare de sănătate, vârstă, sex și grad de agresivitate; 
  • pardoselile sunt executate din ciment care a fost etanșat și care permite o curățare și dezinfectare ușoară;
  • pereții dintre cuști au cel puțin 185 cm înălțime și prevăzuți cu o bordură ca sa împiedice scurgerea apelor și dejecțiilor de la o cușcă la alta; 
  • pereții cuștilor au fost confecționați din metal încastrat în beton, beton, plasă de sârmă; 
  • deasupra pereților despărțitori se pune o plasă de sârmă la înălțimea de 60 cm; 
  • adăpostul are drenaj și instalații corespunzătoare pentru depozitarea încăcăturii de deșeuri zilnice; 
  • trebuie să existe un control în ceea ce privește încălzirea, ventilația și umiditatea corespunzătoare, în vederea asigurării confortului animalelor, personalului și publicului vizitator.

d) Adăpostirea câinilor în cadrul adăpostului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân, se face după cum urmează: 

(1) - În cuști individuale, cu respectarea următoarelor dimensiuni: 

  1. pentru câini de talie mare: 120 cm x 160 cm; 
  2. pentru câini de talie mijlocie: 110 cm x 148 cm; 
  3. pentru câini de talie mică: 91 cm x 122 cm. 

(2) - Cuștile comune nu trebuie să adăpostească mai mult de 4 câini pe o suprafață de 6,5 mp.

(3) - Locurile împrejmuite trebuie să aibă următoarele dotări: 

  1. să existe apă potabilă în permanentă; 
  2. vasele pentru alimentare să fie curate și dezinfectate zilnic și întotdeauna înaintea aducerii unui nou animal în cușcă; 
  3. vasele pentru alimentare să fie așezate astfel încât câinii să nu poată urina sau defeca în ele și să poată fi curățtate și dezinfectate ușor; 
  4. daca spațiile nu sunt încălzite, se pun obligatoriu scânduri pentru odihnă și culcușuri; 
  5. pentru culcușurile câinilor tineri se vor folosi paturi, prosoape, cutii de carton, care pot fi curățate și dezinfectate ușor. 

e) Preluarea, înregistrarea, consultarea și trierea câinilor aduși în adăpost se face în spațiu destinat acestei activități, suficient de spațios și igienizat astfel încât să asigure spațiul necesar pentru mișcarea personalului și a persoanelor care vin pentru adopții. 

f) Tratarea câinilor se face în spațiu cu destinația de chirurgie, spațiu care va respecta normele sanitar-veterinare în vigoare. În acestă sală se vor efectua intervențiile chirurgicale de sterilizare a animalelor, precum și eutanasierea când este cazul. 

g) Controlul bolilor se efectuează zilnic pentru fiecare animal din adăpost, orice eveniment medical va fi înregistrat în fișa individuală și în registrul central. Examinarea se va face de medicul veterinar al adăpostului sau în lipsa acestuia de către tehnicianul veterinar. Personalul adăpostului va fi instruit să recunoască semnele de boală și să le aducă la cunoștiință personalului veterinar. 

h) Hrănirea căinilor se face în conformitate cu legislația în vigoare, pe toată durata menținerii în adăpost, după cum urmează: 

  • cățeii în vârstă de 6-12 săptămâni vor fi hrăniți de 3 ori pe zi;
  • câinii în vârstă de peste 12 săptămâni vor fi hrăniți de două ori pe zi;
  • cânii de peste un an vor fi hrăniți o dată pe zi. 

Hrană trebuie să fie întotdeauna proaspată, iar hrana uscată va fi administrată individual și supravegheat. 

i) Întreținerea curățeniei se face prin curățarea, spălarea și dezinfectarea fiecărei cuști sau boxe, operații efectuate zilnic și înainte de intrarea unui nou animal. Se va avea în vedere ca pe perioada efectuării curățeniei, apa și dezinfectantul să nu vină în contact cu animalele. 

j) Eutanasierea câinilor bolnavi, nerevendicați sau neadoptați se va face de către personalul specializat al Serviciului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân. 

Această activitate se va efectua de către un medic veterinar cu substanțele prevăzute de legislația în vigoare și prin procedeele acceptate de normele sanitar veterinare, cu obligația ca procedeele și substanțele utilizate să nu provoace chinuirea animalelor. 

Se eutanasiează prima dată câinii bătrâni, bolnavi cronici, bolnavi incurabili și cei cu comportament agresiv. 

Sunt supuși aceluiași tratament câinii abandonați și nerevendicați sau neadoptați în termenul prevăzut de legistlația în vigoare. 

Această operație se va face doar de către medici veterinari, care posedă atestatul de liberă practică, eliberat de Colegiul medicilor veterinari, fiind strict interzisă oricărei alte persoane neautorizate. 

VI. Motivele care justifică realizarea delegării gestiunii serviciului de gestionare a  câinilor fără stăpân 

Motive de ordin legislative: 

Prezentul Studiu este realizat în corelare cu dispozițiile legale în vigoare și urmărește ca, organizarea și funcționarea serviciului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân să fie în conformitate cu prevederile următoarelor acte normative: 

  • art.2, art.15 alin.(2), art.120 alin.(1)  și art.121 alin.(1) și alin.(2)  din Constituția României, republicată;
  • art.10 pct.1 și pct.2 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr.199/1997;
  • art.7 alin.(2) și art.1240 din Codul civil al României, adoptat prin Legea nr.287/2009, republicat, cu modificările și completările ulterioare; 
  • art.2 alin.(2), art.41 alin.(5), art.50 alin.(4), art.58, art.59, art.61, art.62  și art.70 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • art.1 și art.2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, cu modificările și completările ulterioare;
  • art.8 din Hotărârea de Guvern nr.1059/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.155/2001 privind aprobarea programului de gestionare a câinilor fără stăpân, cu modificările și completările ulterioare;
  • art.22 alin.(1) și alin.(2) lit.b) și alin.(3)  din Legea nr.51/2006 privind serviciilor comunitare de utilități publice, cu modificările și completările ulterioare; 
  • Legea nr.100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările și completările ulterioare;
  • Legea nr.205/2004 privind protecția animalelor, cu modificările și completările ulterioare;
  • Ordinul nr.31/2008 pentru aprobarea Normelor Metodologice de aplicare a Legii nr.205/2004;

Din studiul acestor acte normative rezultă faptul că, în comuna Ciocănești se poate delega serviciul pentru gestionarea câinilor fără stăpân prin concesionare. 

Contractul de delegare prin concesiune a Serviciului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân se va actualiza prin acte adiționale în condițiile aprobării de noi acte normative care reglementează situația câinilor fără stăpân sau alte acte normative ce modifică legislația ce a stat la baza acestei documentații. 

Motive de ordin economico-financiar:

Argumentele care stau la baza concesionării prin licitație publică a serviciului de gestionare a câinilor fără stăpân, constau în: 

a) administrarea adăpostului public pentru câinii fără stăpân, care să respecte și să funcționeze pe baza tuturor prevederilor legale în vigoare; 

b) prin inițierea unei proceduri de atribuire se va putea obține selectarea unui concesionar care să ofere raportul optim între preț (mic) al tarifelor și calitate (ridicată) a serviciilor. 

c) posibilitatea de a obține tarife cât mai mici pentru o calitate ridicată, va permite comunei Ciocănești să reducă costurile pentru această actvitate. 

Motive legate de protecția mediului:

a) îmbunătățirea condițiilor de viață a cetățenilor; 

b) protecția și conservarea mediului natural. 

 

VII. Procedura de delegare a gestiunii:

Etapele care trebuie realizate pentru concesionarea Serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân sunt : 

Etapa 1 - Aprobarea Studiului de oportunitate, a Regulamentului de Organizare și Funcționare a serviciului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân, a Caietului de sarcini și a Contractului-cadru privind delegarea gestiunii prin concesiune a Serviciului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân de către Consiliul Local al comunei Ciocănești. 

Etapa 2 - Organizarea ș desfășurarea licitației publice și evaluarea ofertelor. 

Etapa 3 - Semnarea contractului cu cel mai bun ofertant. 

VIII. Durata estimată a contractului:

Durata estimată a contractului este de 3 ani. 

IX. Concluzii:

Se va urmări realizarea unui raport calitate/cost cât mai bun, pentru perioada de derulare a contractului de delegare și un echilibru între riscurile și beneficiile asumate prin contract. De asemenea unul dintre obiectivele economico-financiare va fi obținerea unui nivel tarifar pentru utilizatori, care să reflecte costul efectiv al prestației, cu respectarea normelor legale incidente. 

Având în vedere toate aspectele tehnice și financiar-economice menționate mai sus, coroborate cu prevederile legale cuprinse în legislația specifică, susţinem și supunem aprobării delegarea gestiunii prin concesionare a serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân din comuna Ciocănești. 

În conformitate cu prevederile din Legii nr.100/2016 pentru atribuirea contractului de concesiune a Serviciului pentru gestionarea câinilor fără stăpân al comunei Ciocănești, propunem ca fiind fundamentată și legală procedura de atribuire prevăzută la art.50 din actul normative menționat, criteriul de atribuire fiind „Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic" conform art.86 alin.(1) din Legea nr 100/2016, respectiv prețul cel mai scăzut, iar durata estimată a contractului să fie de până la 3 ani, conform cerințelor din Hotărârea de Guvern nr.955/2004 pentru aprobarea reglementărilor-cadru de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local. 

Având în vedere motivele, argumentele și beneficiile menționate în prezentul Studiu de oportunitate, se optează pentru delegarea prin concesiune a Serviciului public pentru gestionarea câinilor fără stăpân, iar procedura de atribuire va fi licitația publică la care pot participa persoane juridice, asociații sau fundații pentru protecția animalelor. 

 

                      

                                                                                                        Contrasemnează pentru legalitate:

       PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ,                     SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI,

                       ? ………………….………                                         ? ………………….………

                                     Ionuț FOFIG                                                         jr. Viorica MÂNZU