România

România

Județul Hunedoara

Municipiul Deva

Municipiul Deva

Referat de aprobare

ROMÂNIA

JUDEȚUL HUNEDOARA

MUNICIPIUL DEVA

PRIMAR

 

 

REFERAT DE APROBARE

la proiectul de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către

Societatea Elvila Product S.R.L.,  înregistrată sub nr. 108927/04.11.2022

 

 

 

            Prin plângerea prealabilă înregistrată la Primăria municipiului Deva sub nr. 108927/04.11.2022, petenta Elvila Product S.R.L. solicită anularea Hotărârii Consiliului local nr. 43/2008 privind aprobarea documentației Plan Urbanistic Zonal pentru realizarea „Ansamblu Locuințe Residenza Verde” Deva-Sântuhalm, generat de imobilul situat în municipiul Deva, zona străzii Sântuhalm, potrivit CF 1400N Deva-Sântuhalm, nr. topo 428/6 și 428/7, anularea certificatului de Urbanism nr. 505/22.10.2019, anularea Certificatului de urbanism nr. 263/30.05.2022, anularea Autorizației de Construire nr. 347/07.10.2009 privind executarea lucrărilor de „Construire imobil A”, locuințe D+P+3E din cadrul lucrării „Ansamblu de locuințe Residenza Verde, împrejmuiri, amenajări, organizare de șantier conform HCL n.r 43/2008, anularea Autorizației de Construire nr. 348 din 07.10.2009 privind executarea lucrărilor de „Construire imobil „B”, locuințe D+P+3E din cadrul lucrării „Ansamblu de locuințe Residenza Verde, împrejmuiri, amenajări, organizare de șantier, conform HCL nr. 43/2008.

            Petenta este proprietara unui imobil situat în vecinătatea imobilului reglementat prin Planul urbanistic aprobat prin Hotărârea Consiliului local nr. 43/2008, iar demersul său se întemeiază pe ideea că documentația Plan Urbanistic Zonal atacată este nelegală, întrucât nu respectă prevederile Planului Urbanistic General al Municipiului Deva și cele ale Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul. Astfel petenta consideră că „zona aferentă parcelei înscrisă în CF nr. 61905, a fost descrisă potrivit PUG ca fiind o zonă specifică construcțiilor pentru sport, amenajări sportive și de agrement”, apreciindu-se că „locuirea este incompatibilă cu activitățile care se desfășoară în imediata vecinătate a parcelei din CF nr. 61905, astfel că PUZ-HCL nr. 43/2008* este nelegal tocmai pentru că permite edificarea unor locuințe într-o zonă a cărei funcțiune dominantă este specifică activităților de agrement, instituțiilor publice și serviciilor”.

            În conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, cu modificările și completările ulterioare:

            „ (1) Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorităţii publice emitente sau autorităţii ierarhic superioare, dacă aceasta există, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia. Pentru motive temeinice, persoana vătămată, destinatar al actului, poate introduce plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai târziu de 6 luni de la data emiterii actului.

 (3) Este îndreptăţită să introducă plângere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept. Plângerea prealabilă, în cazul actelor administrative unilaterale, se va introduce în termen de 30 de zile din momentul în care persoana vătămată a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul actului. Pentru motive temeinice, plângerea prealabilă se poate formula şi peste termenul de 30 de zile, dar nu mai târziu de 6 luni de la data la care a luat cunoştinţă, pe orice cale, de conţinutul acestuia. Termenul de 6 luni prevăzut în prezentul alineat, precum şi cel prevăzut la alin. (1) sunt termene de prescripţie.”

            Analizând motivele de nelegalitate   expuse în cuprinsul plângerii prealabile, se poate constata că sunt nefondate și în contradicție cu dispozițiile legale aplicabile, raportat la următoarele aspecte:

            Prin Hotărârea Consiliului local nr. 43/2008 s-a aprobat documentația Plan Urbanistic Zonal pentru realizare „Ansamblu locuințe Residenza Verde” Deva-Sântuhalm, privind realizarea unui ansamblu de locuințe colective ( 4 blocuri cu apartamente de 2, respectiv 3 camere), în regim de înălțime D+P+3E/4E și amenajarea terenului cu alei carosabile și pietonale, parcaje și zone verzi, pe terenul în suprafață de 2138,0 mp, aflat în proprietatea S.C. Residenza Italia S.R.L.

            Procedura de autorizare a fost inițiată prin emiterea Certificatului de urbanism nr. 906/09.11.2007 pentru fazele PUZ și PAC pentru investiția “Ansamblu locuințe Residenza Verde” Deva. În certificatul de urbanism nr.906/09.11.2007, la punctul nr.2 Regimul economic, destinația terenului este stabilită în UTR 16, subzona LMu16 și LMup 16, unde funcțiunea dominantă a zonei este locuirea, compusă din locuințe individuale existente sau propuse, cu regim de înălțime P-P+2, majoritar parter, cu caracter urban. Funcțiunea complementară admisă zonei sunt instituțiile și serviciile publice, spațiile verzi amenajate, accese pietonale, carosabile, parcaje. Conform PUG al municipiului Deva, aprobat cu HCL nr.223/1999, terenul identificat prin CF nr.1400N, se află în intravilanul localității.

            În acest caz, prin cererea pentru emiterea certificatului de urbanism s-a solicitat o modificare de la prevederile PUG aprobat prin HCL nr.223/1999 pentru zona respectivă, autoritatea publică locală condiționând eliberarea autorizației de construire de aprobarea unui PUZ elaborat de către investitor.     Prin PUZ se pot aduce modificări reglementărilor din Planul Urbanistic General prin stabilirea de reglementări noi cu privire la: regimul de construire, funcţiunea zonei, înălţimea maximă admisă, coeficientul de utilizare a terenului (CUT), procentul de ocupare a terenului (POT), retragerea clădirilor faţă de aliniament şi distanţele faţă de limitele laterale şi posterioare ale parcelei, în conformitate cu prevederile Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, art.32, alin (1) și (5). 

            Prin solicitarea realizării investiției “Ansamblu locuințe Residenza Verde” s-a solicitat modificarea funcțiunii existente în PUG aprobat respectiv din zonă de locuire individuală în zonă de locuire colectivă, precum și modificarea regimului de înălțime aprobat în zonă din P-P+2 în D+P+3E/4E, ceea ce corespunde prevederilor legale (L350/2001, art.32, alin. (5).

            Documentația faza PUZ cuprinde parte scrisă – memoriu și Regulament local de urbanism, parte desenată – planșa nr.U3.1 Situația existentă, planșa nr. U3.2 Reglementări urbanistice, planșa nr.U3 Reglementări edilitare, planșa nr.U3.4 Proprietatea asupra terenului, respectiv avizele și acordurile solicitate prin C.U. nr.906/09.11.2017 (necesare la faza plan urbanistic zonal), cu respectarea cadrului conținut prevăzut în Legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul. 

            În baza PUZ “Ansamblu locuințe Residenza Verde” Deva, Sântuhalm, aprobat cu HCL nr.43/2008 s-a emis Autorizația de construire nr. 347/07.10.2009 – construire imobil A – locuințe D+P+3E din cadrul investiției “Ansamblu locuințe Residenza Verde” Deva, Sântuhalm, împrejmuiri, amenajări, organizare de șantier respectiv Autorizația de construire nr. 348/07.10.2009 – construire imobil B – locuințe D+P+3E din cadrul investiției “Ansamblu locuințe Residenza Verde” Deva, Sântuhalm, împrejmuiri, amenajări, organizare de șantier. Nu au fost demarate lucrările la nici unul dintre corpurile de clădire autorizate. 

            Deoarece în HCL nr.43/2008 nu este precizată o perioadă de valabilitate a documentației de urbanism PUZ, se aplică prevederile Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, art.56, alin (5), litera a), care precizează că valabilitatea prevederilor documentaţiilor de amenajare a teritoriului şi de urbanism se extinde de drept pentru acele investiţii care au început în timpul perioadei de valabilitate, până la finalizarea acestora, dacă în timpul perioadei de valabilitate a fost începută, în condiţiile legii, procedura de autorizare a executării lucrărilor de construire/desfiinţare. În acest caz, în baza HCL nr. 43/2008 au fost emise A.C. nr. 347/2009 și A.C. nr. 348/2009, cu respectarea cadrului legal prevăzut de Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții. 

            Prin PUZ aprobat cu HCL nr. 43/2008 a fost reglementat și drumul de acces la parcelele din zonă, profilul aprobat fiind preluat și în documentația PUZ aprobat cu HCL nr.401/2018 “Locuință unifamilială S+P+1 și împrejmuire”, generat de imobilul identificat prin extrasul CF nr. 63840. 

            Ținând cont de cele de mai sus, s-a emis C.U. nr.263 din 30.05.2022 având ca scop elaborarea DTAC pentru investiția “Ansamblu locuințe Residenza Verde” Deva, Sântuhalm, în baza PUZ aprobat cu HCL nr.43/2008.

            În ceea ce privește C.U. nr.505/22.10.2019 eliberat pentru același imobil pentru investiția “Locuințe și împrejmuire”, fazele PUZ și DTAC, cu valabilitatea de 24 de luni, acesta nu se mai află în valabilitate, astfel nu necesită a fi revocat.

            Totodată, sunt de reținut prevederile art. 47 alin.1 teza a II-a din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, care instituie obligativitatea ca Planul Urbanistic Zonal să asigure corelarea dezvoltării urbanistice cu prevederile Planului Urbanistic General, și nu încadrarea exactă în prevederile Planului Urbanistic General. O interpretarea contrară ar lipsi de obiect însăși instituția Planului Urbanistic Zonal, acesta fiind folosit tocmai în scopul detalierii prevederilor PUG-ului, precum și în scopul modificării reglementărilor din PUG, în conformitate cu prevederilor art. 32 alin. 5 lit. a) din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul.

            Funcțiunea dominantă din UTR 16 a suferit numeroase modificări in timp, fiind o zonă cu funcțiuni multiple, respectiv locuire, instituții și servicii publice, comerț,  industrie, astfel că în zonă nu mai există omogenitatea funcțională la care se referă petentul.

            Având în vedere aspectele prezentate mai sus, actele administrative atacate prin plângerea prealabilă înregistrată sub nr. 108927/04.11.2022 au fost emise cu respectarea tuturor condițiilor de fond, formă și procedură prevăzute de lege pentru valabilitatea lor, motivele invocate nefiind de natură să răstoarne prezumția de legalitate a actelor administrative contestate, astfel că se impune respingerea plângerii prealabile ca neîntemeiată.

            În conformitate cu dispozițiile art. 7 alin. 1, 3 și 4 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, cele ale Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul,

            În temeiul art. 129 alin.1, alin. 2 lit. ”c”, alin. 6 lit. ”c”, alin. 14, art. 139 alin. 1 și art. 196 alin.1 lit. ”a” din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Propun Consiliului local aprobarea proiectului de hotărâre privind respingerea plângerii prealabile formulată de către Societatea Elvila Product S.R.L.,   înregistrată sub nr. 108927/04.11.2022.

 

 

 

PRIMAR

Nicolae-Florin Oancea