Nr. 103 / 29.04.2024
Caracter normativ

HOTĂRÂRE

privind stabilirea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2025

Inițiator proiect

Marius SCRECIU

Primarul municipiului

Hotărâre

România

România

Județul Mehedinți

Consiliul Local al municipiului Drobeta-Turnu Severin

Municipiul Drobeta-Turnu Severin

HOTĂRÂREA CONSILIULUI LOCAL

Nr. 103 din 29.04.2024

privind stabilirea impozitelor, taxelor și tarifelor locale pentru anul 2025

Analizând temeiurile juridice, respectiv:

  a)  art. 491, alin. 1 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, care prevede faptul că, în cazul oricărui impozit sau oricărei taxe locale, care constă într-o anumită sumă în lei sau care este stabilită pe baza unei anumite sume în lei, sumele respective se indexează anual, până la 30 aprilie ținând cont de rata inflației pentru anul fiscal anterior, comunicată pe site-urile oficiale ale Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Dezvoltării Regionale și Administratiei Publice.

Sumele indexate conform alin. 1 menționat anterior se aprobă prin hotărâre a Consiliului Local și se aplică în anul fiscal următor.

Potrivit adresei INS nr.10/12.01.2024publicata pe site-ul  oficial al Ministerului de Finante rata inflației este  de 10,4%”.

b) art. 489 alin. 1 si 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare, care prevede faptul că, autoritatea deliberativă a administraţiei publice locale, la propunerea autorităţii executive, poate stabili cote adiţionale la impozitele şi taxele locale prevăzute în prezentul titlu, în funcţie de următoarele criterii: economice, sociale, geografice, urbanistice, precum şi de necesităţile bugetare locale, cu excepţia taxelor prevăzute la art. 494 alin. (10) lit. b).

 Cotele adiţionale stabilite conform alin. (1) nu pot fi mai mari de 50% faţă de nivelurile maxime stabilite prin lege. 

 

Ținând cont de:

  1. Raportul de specialitate nr.  15974 / 23.04.2024;
  2. Referatul de aprobare privind proiectul de hotarare initiat de Primarul Municipiului Drobeta Turnu Severin. 

Luând act de:

  1.  dispoziţiilor art. 129 alin. (1) şi alin. (14), art. 139 alin.1 si alin.3 lit.(c) si ale art. 196 alin.1 lit. (a) din Ordonanţa de Urgenţă nr. 57 din 3 iulie 2019 privind Codul administrativ
  2. art. 20 şi art. 30 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale,
  3. Titlul IX – Impozite şi taxe locale din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare ;
  4. Legea 207/2015 privind Codul de procedură fiscală , cu modificarile si completarile ulterioare 

În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al municipiului drobeta-turnu severin

întrunit în a 28-a ședință ordinară a mandatului 2020 - 2024, adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Impozitele și taxele locale,  pe anul 2025, se stabilesc potrivit prezentei hotărâri conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea dispozitiilor art. 489 si 491.

               (2) Taxele speciale precum si alte taxe locale se mentin la nivelul anului 2024.

           (3) Tabloul cuprinzând cotele, valorile  impozabile, nivelurile impozitelor și taxelor locale, taxele speciale și amenzile care se stabilesc de către Consiliul Local al Municipiului Drobeta Turnu Severin,  si sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. 

I. Impozitul pe clădiri

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025,, constituind Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

 

  1. Cota prevăzută la art. 457 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile – anexă în cazul persoanelor fizice), se mentine la 0,12 %;
  2.  Cota prevăzută la art. 458 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor fizice), se mentine la 0,60%;
  3. Cota prevazuta de art.458 alin.(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, , utilizate pentru activităţi din domeniul agricol,)  se mentine la 0,4%;
  4. Cota prevăzută la art. 460 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile rezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se mentine la 0,20 % .
  5. Cota prevăzută la art. 460 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se menține la 0,90 %. 
  6. Cota prevăzută la art. 460 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile a căror valoare impozabilă nu a fost actualizată în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă în cazul persoanelor juridice), se menține la 7,5% - (5%+ 2,5%) prin aplicarea cotei aditionale, de 50% in baza art. 489 din Legea 227/2015.
  7. Cota prevazuta de art. 460 alin.(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor juridice, , utilizate pentru activităţi din domeniul agricol,)  se mentine la 0,4%;
  8. Majorarea impozitului pe cladiri pentru imobilele neîngrijite se aplica conform Anexei nr.19, astfel: 

     - 300% pentru punctajul procentual între 30%-59,99%

     - 400% pentru punctajul procentual între 60%-79,99%

     - 500% pentru punctajul procentual între 80%-100%

 

                            

II. Impozitul pe terenuri

 

  1. Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025 constituind Anexa nr. 1 , care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
  2. Majorarea impozitului pe terenurile neîngrijite se aplica ,conform Anexei nr.18, astfel:

-250% pentru punctajul procesual de 50%

-500% pentru punctajul procentual de 100%

3. Majorarea impozitului pe terenurile agricole nelucrate este de 500%, conform Anexei nr.21

   

III. Impozitul pe mijloacele de transport

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cotele aditionale sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1  care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

Cota prevăzută la art. 470 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 (impozitul pentru mijloacele de transport hibride), se menține la 100 %;

 

IV. Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor

 

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025 constituind Anexa nr. 1 , care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

 

V. Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama şi publicitate

 

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

 

Cota prevăzută la art. 477 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 (taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate), se menține la  3,9%(3%+ 30%), prine aplicarea cotei aditionala de 30%  in baza art. 489 alin. (1), (2) din Legea nr. 227/2015, aplicate la valoarea serviciilor de reclama si publicitate-excusiv TVA.

 

 VI. Impozitul pe spectacole

Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1 , care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

 

Cotele prevăzute la art. 481 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 se mențin după cum urmează:

  • 2,2%  pentru spectacol de teatru, de exemplu o piesă de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională,   (2%+10%  cota aditionala  in baza art. 489 alin. (1), (2) din Legea nr. 227/2015);
  • 5,5% în cazul oricărei alte manifestări artistice decât cele enumerate anterior, (5%+10% cota aditionala  in baza art. 489 alin. (1), (2) din Legea nr. 227/2015).

 

 

   Art. 2 – Taxele si tarifele aplicate de serviciile de specialitate precum si procedurile, regulamentele de aplicare și încasare a taxelor, se regăsesc în anexele nr. 4-31 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

     Art. 3Zonarea municipiului Drobeta Turnu Severin se regăsește în Anexa nr.3 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

     Art. 4- Bonificaţiile prevăzute la art. 462 (2), la art. 467 (2) şi la art. 472 (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal pentru plata cu anticipaţie până la data de 31 martie, a impozitelor locale si taxelor datorate pentru întregul an de către contribuabili se stabilesc după cum urmează:

 

  • În cazul achitării la casieriile DITL,  prin P.O.S.  prin ordin de plată sau online:
    • 10% în cazul impozitului /taxei pe clădiri, pe teren si pe mijloacele de transport persoane fizice ;
    • 5 % în cazul impozitului/taxei pe clădiri, pe teren si pe mijloacele de transport persoane juridice;

 

    Art. 5. (1) Criteriile de stabilire a cotelor adiționale prevazute la art. 489 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, dupa cum urmeaza, insa nelimitandu-se la acestea, sunt: 

           *necesitatea pastrarii, in general, a unui nivel al fiscalității locale comparabil cu anii anteriori in    vederea asigurării caracterului preductibil al impozitelor si taxelor locale, politică publică asumată de municipalitate in ultimii ani

               *necesitatea asigurării sustenabilității strategiei de dezvoltare a municipiului Drobeta Turnu Severin pe perioada 2021-2027  

               *necesitatea asigurării de servicii publice de calitate pentru locuitorii municipiului

              *alte criterii avand la baza considerente de natura economica, sociala, determinate de necesitățile bugetului local (creșterea atractivității turistice, impulsionarea activităților economice, exploatarea eficientă a patrimoniului imobiliar construit, valorificarea terenurilor construibile din intravilanul localității, îmbunătățirea aspectului urban al localității )

      (2) Cotele adiționale sunt evidențiate în cuprinsul anexelor.

     (3) În cazul cumulării mai multor cote adiționale aferente aceluiași tip de venit se va aplica o cotă  cumulată de maxim 50% conform prevederii art. 489 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.

     (4) Cotele adiționale se cumulează cu majorările de impozite pe clădire și/sau teren prevăzute pentru imobilele neîngrijite/neîntreținute.

 

     Art. 6. Se aprobă acordarea de facilități fiscale constând în scutirea/reducerea impozitului/taxei pe clădiri , cu respectarea dupa caz, a procedurilor din prezenta hotărâre, pentru următoarele categorii de clădiri, dupa caz, astfel:

a) cladirile    utilizate     pentru     furnizarea    de    servicii     sociale    de    catre     organizatiile neguvernamentale,   intreprinderile   sociale ca furnizori  de servicii  sociale,conform  procedurii din Anexa nr.11

b) cladirile  restituite  potrivit  art.  16 din  Legea  nr. 10/2001  privind  regimul  juridic  al unor imobile  preluate  in mod abuziv  in perioada    6 martie  1945-22    decembrie   1989. republicate. cu modificarile si completarile   ulterioare,   pentru  perioada   pentru  care  proprietarul   mentine afectatiunea   de interes  public, conform procedurii din Anexa nr.12; 

c) cladirile    retrocedate    potrivit  art.  1 alin.  (10)  din  Ordonanta   de   urgenta   a Guvernului nr. 94/2000  privind  retrocedarea   unor  bunuri  imobile  care  au apartinut  cultelor  religioase   din Romania,  republicata.   cu modificarile  si completarile   ulterioare.  pentru  perioada  pentru  care proprietarul   rnentine  afectatiunea   de interes  public conform procedurii din Anexa nr.13;

 d)  cladirile   restituite   potrivit   art.    1 alin.   (5)  din  Ordonanta    de  Urgenta    a Guvernului nr. 83/1999   privind  restituirea   unor bunuri  imobile  care  au apartinut  comunitatilor  cetatenilor apartinand   minoritatilor    nationale   din  Romania,   republicata,    pentru  perioada   pentru    care proprietarul   mentine  afectatiunea   de interes  public, conform procedurii din Anexa nr.14;

 e) cladiriIe la care proprietarii  au executat  pe cheltuiala proprie lucrari de interventie pentru cresterea performantei  energetice, pe baza procesului-verbal   de receptie la terminarea  lucrarilor, intocmit in conditiile legii, prin care se constata realizarea  masurilor de interventie  recomandate de catre auditorul  energetic  in certificatul  de performanta  energetica  sau, dupa caz, in raportul de audit energetic,  astfel cum este prevazut  in Ordonanta  de urgenta a Guvemului  nr. 18/2009 privind  cresterea   performantei   energetice   a blocurilor  de  locuinte,  aprobata   cu modificari  si completari  prin Legea nr. 158/2011, cu modificarile  si completarile  ulterioare, conform procedurii din Anexa nr.15; 

 f) cladirile  unde au fost executate  lucrari  in conditiile  Legii  nr. 153/2011  privind  masuri  de crestere a calitatii  arhitectural-ambientale    a cladirilor,   cu modificalile   si completarile  ulterioare conform procedurii din Anexa nr.15;

g) cladirea folosita ca domiciliu si/sau alte cladiri aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin (1) lit. b) si art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare conform procedurii din Anexa nr. 20;

 h) cladirile utilizate de organizatiile nonprofit folosite exclusiv fara scop lucrativ conform procedurii din Anexa nr. 24;

 i) reducerii  de pana la 50% a impozitului pe cladiri  datorat de catre   contribuabilii persoane fizice  in cazul unei calamitati naturale conform procedurii din Anexa nr. 23.

j) clădirile noi sau reabilitate, cu destinația de locuință pentru care proprietarii au executat pe cheltuiala proprie lucrări pentru creșterea performanței energetice, pentru instalarea de sisteme de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice pentru o perioadă de doi ani.

k) reducerea cu 25% de la plata impozitului pe clădirea folosită ca domiciliu, aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor fizice care fac dovada a cel puțin 3 donări de sânge în cursul unui an calendaristic realizate în conformitate cu prevederile art. 16 din Legea 282/2005. 

 

      Art. 7 .Se aprobă acordarea de facilități fiscale constând în scutirea/reducerea impozitului/taxei pe teren, cu respectarea dupa caz, a procedurilor din prezenta hotărâre, pentru următoarele categorii de terenuri dupa caz, astfel:

     a) terenul  aferent  cladirilor   restituite  potrivit  art.  16 din Legea  nr. 10/2001,  republicata,   cu modificanle  si cornpletarile  ulterioare,  pe durata  pentru  care proprietarul  mentine  afectatiunea de interes  public conform procedurii din Anexa nr.12

      b) terenul  aferent  cladirilor   retrocedate   potrivit  art. 1 alin. (10) din Ordonanta    de Urgenta  a Guvemului  nr. 94/2000,  republicata,  cu modificarile  si cornpletarile  ulterioare, ,  pe durata  pentru care proprietarul   mentine  afectatiunea   de interes  public,conform procedurii din Anexa nr.13; 

     c) terenul  aferent  cladirilor   restituite   potrivit   art.  1 alin.  (5)  din Ordonanta    de   Urgenta  a Guvernului   nr; 83/1999,  republicata,   pe durata  pentru  care proprietarul   mentine afectatiunea de interes  public conform procedurii din Anexa nr.14 

     d) terenurile  utilizate  pentru  fumizarea   de servicii  sociale  de catre   organizatii neguvemamentale    si intreprinderi   sociale  ca fumizori  de servicii  sociale conform procedurii din Anexa nr.11

     e) terenurile aferente cladirii de domiciliu si/sau alte terenuri aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin (1) lit. b) si art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare conform procedurii din Anexa nr. 20

     f) terenul situat in extravilanul localitatii, pe o perioada de 5 ani ulterior celui in care proprietarul efectueaza intabularea in cartea funciara pe cheltuiala proprie, in conformitate cu art. 464 alin.2 lit. O din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, conform procedurii din Anexa nr. 22;

  g) terenurile  utilizate de organizatiile nonprofit folosite exclusiv fara scop lucrativ conform procedurii din Anexa nr. 24;

     h) reducerii   de pana la 50% a impozitului pe teren   datorat de catre   contribuabilii persoane fizice  in cazul unei calamitati naturale conform procedurii din Anexa nr. 23;

      i)  reducerea cu 25% de la plata impozitului pe terenul aferent clădirii de domiciliu, aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor fizice care fac dovada a cel puțin 3 donări de sânge în cursul unui an calendaristic realizate în conformitate cu prevederile art. 16 din Legea 282/2005. 


    Art. 8 .Se aprobă acordarea de facilități fiscale constând în scutirea impozitului pe mijlocul de transport, cu respectarea dupa caz, a procedurilor din prezenta hotărâre, pentru următoarele categorii de mijloace de transport , astfel:

  a) mijloacele de transport aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin (1) lit. b) si art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru un singur mijloc de transport la alegerea contribuabilului, conform procedurii din Anexa nr. 20.

 

 

      Art. 9. Sancţiunile şi contravenţiile pentru cazurile de incalcare/nerespectare a legislatiei fiscale sunt detaliate in Anexa nr. 2 ,  la prezenta hotarare.

 

     Art. 10.  În conformitate cu dispozițiile art. 46 alin (6) din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală, Direcția de Impozite si Taxe Locale, fiind un centru de imprimare masivă, va emite acte administrative fiscale care vor fi valabile și în cazul în care nu poartă semnătura persoanelor împuternicite  și ștampila organului fiscal. 

 

  Art. 11. In temeiul art. 266 alin. 5 si 6 din  Legea nr.207/2015 -Codul de procedura fiscala, aprobam anularea creantelor fiscale  restante aflate in sold la 31 decembrie a   anului , mai mici de 10  lei.

 

   Art. 12. Conform dispozitiilor art. 502 alin (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu art. 29 alin. (2) din Legea nr. 350/2006- Legea Tinerilor, pentru cladirile reevaluate nerezidentiale aflate in proprietatea structurilor neguvernamentale de tineret si pentru tineret de utilitate publica, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea nivelului minim prevazut de Legea 227/2015 respectiv a cotei de 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii.  In mod similiar calculul impozitului pe teren se va face prin aplicarea nivelului minim prevazut de Legea 227/2015, in functie de categoria de folosinta si zona de amplasare a terenului. 

 

     Art. 13. – Prevederile prezentei hotarari se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2025, data la care isi inceteaza aplicabilitatea H.C.L. nr.113/28.04.2023 privind aprobarea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2024, HCL nr. 331/28.11.2023.


      Art. 14.- Prezenta hotarare se completeaza cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu acte normative subsecvente in vigoare.


      Art. 15.- Ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se asigură de către primarul Municipiului DrobetaTurnu Severin, prin aparatul de specialitate .


    Art. 16. Prezenta hotărâre se comunică, prin intermediul secretarului Municipiului, în termenul prevăzut de lege, primarului Municipiului și prefectului județului Mehedinti și se aduce la cunoștință publică prin afișarea la Primărie, în spațiul accesibil publicului, precum și pe pagina de internet www.primariadrobeta.ro


PREȘEDINTE DE ȘEDINȚĂ,

Gheorghe VERDEȘ

CONTRASEMNEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

SECRETARUL GENERAL AL MUNICIPIULUI DROBETA-TURNU SEVERIN,

Mirela-Onuța PĂSAT

PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

anterioare atestării autenticității Hotărârii Consiliului Local nr. 103 / 29.04.2024

PROCEDURA DE VOT UTILIZATĂ Vot prin ridicarea mâinii individual
HOTĂRÂRE CU CARACTER NORMATIV
0Hotărâre care se adoptă cu votul:
majorității simple a consilierilor locali prezenți
Voturi necesare 11
1 Numărul consilierilor locali, potrivit legii 23
2 Numărul consilierilor locali în funcție 23
3 Numărul consilierilor locali prezenți la adoptarea hotărârii 21
4 Numărul voturilor „PENTRU” 21
5 Numărul voturilor „ÎMPOTRIVĂ” Voturile „ABȚINERE” se numără la voturile „ÎMPOTRIVĂ”. 0
6 Numărul voturilor „ABȚINERE” 0
7 Numărul consilierilor locali care absentează motivat 2
8 Numărul consilierilor locali care absentează nemotivat 0
9 Numărul consilierilor locali care nu iau parte la deliberare și la adoptarea hotărârii, neavând drept de vot 0
PROCEDURI ADMINISTRATIVE OBLIGATORII,

ulterioare adoptării Hotărârii Consiliului Local nr. 103 / 29.04.2024

Nr.
crt.
OPERAȚIUNI EFECTUATE Data
0 1 2
1 Adoptarea hotărârii 29.04.2024
2 Comunicarea către primar
3 Data până la care hotărârea trebuie comunicată prefectului, potrivit legii 16.05.2024
4 Comunicarea către prefectul județului 30.04.2024
5 Aducerea la cunoștință publică 15.05.2024
6 Devine obligatorie sau produce efecte juridice începând cu