Art. 1. - (1) Impozitele și taxele locale, pe anul 2025, se stabilesc potrivit prezentei hotărâri conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu respectarea dispozitiilor art. 489 si 491.
(2) Taxele speciale precum si alte taxe locale se mentin la nivelul anului 2024.
(3) Tabloul cuprinzând cotele, valorile impozabile, nivelurile impozitelor și taxelor locale, taxele speciale și amenzile care se stabilesc de către Consiliul Local al Municipiului Drobeta Turnu Severin, si sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
I. Impozitul pe clădiri
Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025,, constituind Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
- Cota prevăzută la art. 457 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile rezidenţiale şi clădirile – anexă în cazul persoanelor fizice), se mentine la 0,12 %;
- Cota prevăzută la art. 458 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor fizice), se mentine la 0,60%;
- Cota prevazuta de art.458 alin.(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, , utilizate pentru activităţi din domeniul agricol,) se mentine la 0,4%;
- Cota prevăzută la art. 460 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile rezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se mentine la 0,20 % .
- Cota prevăzută la art. 460 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile nerezidenţiale în cazul persoanelor juridice), se menține la 0,90 %.
- Cota prevăzută la art. 460 alin. (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (impozit/taxa pentru clădirile a căror valoare impozabilă nu a fost actualizată în ultimii 5 ani anteriori anului de referinţă în cazul persoanelor juridice), se menține la 7,5% - (5%+ 2,5%) prin aplicarea cotei aditionale, de 50% in baza art. 489 din Legea 227/2015.
- Cota prevazuta de art. 460 alin.(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (clădirile nerezidenţiale aflate în proprietatea persoanelor juridice, , utilizate pentru activităţi din domeniul agricol,) se mentine la 0,4%;
- Majorarea impozitului pe cladiri pentru imobilele neîngrijite se aplica conform Anexei nr.19, astfel:
- 300% pentru punctajul procentual între 30%-59,99% - 400% pentru punctajul procentual între 60%-79,99% - 500% pentru punctajul procentual între 80%-100%
|
II. Impozitul pe terenuri
- Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025 constituind Anexa nr. 1 , care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
- Majorarea impozitului pe terenurile neîngrijite se aplica ,conform Anexei nr.18, astfel:
-250% pentru punctajul procesual de 50%
-500% pentru punctajul procentual de 100%
3. Majorarea impozitului pe terenurile agricole nelucrate este de 500%, conform Anexei nr.21
III. Impozitul pe mijloacele de transport
Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cotele aditionale sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
Cota prevăzută la art. 470 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 (impozitul pentru mijloacele de transport hibride), se menține la 100 %;
IV. Taxa pentru eliberarea certificatelor, avizelor şi autorizaţiilor
Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025 constituind Anexa nr. 1 , care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
V. Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama şi publicitate
Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
Cota prevăzută la art. 477 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 (taxa pentru serviciile de reclamă şi publicitate), se menține la 3,9%(3%+ 30%), prine aplicarea cotei aditionala de 30% in baza art. 489 alin. (1), (2) din Legea nr. 227/2015, aplicate la valoarea serviciilor de reclama si publicitate-excusiv TVA.
VI. Impozitul pe spectacole
Nivelurile stabilite în sume fixe precum și cuantumul valorilor impozabile sunt prevăzute în Tabloul cuprinzând impozitele, taxele și tarifele locale pentru anul 2025, constituind Anexa nr. 1 , care face parte integrantă din prezenta hotărâre;
Cotele prevăzute la art. 481 alin. (2) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 se mențin după cum urmează:
- 2,2% pentru spectacol de teatru, de exemplu o piesă de teatru, balet, operă, operetă, concert filarmonic sau altă manifestare muzicală, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competiţie sportivă internă sau internaţională, (2%+10% cota aditionala in baza art. 489 alin. (1), (2) din Legea nr. 227/2015);
- 5,5% în cazul oricărei alte manifestări artistice decât cele enumerate anterior, (5%+10% cota aditionala in baza art. 489 alin. (1), (2) din Legea nr. 227/2015).
Art. 2 – Taxele si tarifele aplicate de serviciile de specialitate precum si procedurile, regulamentele de aplicare și încasare a taxelor, se regăsesc în anexele nr. 4-31 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 3– Zonarea municipiului Drobeta Turnu Severin se regăsește în Anexa nr.3 care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 4- Bonificaţiile prevăzute la art. 462 (2), la art. 467 (2) şi la art. 472 (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal pentru plata cu anticipaţie până la data de 31 martie, a impozitelor locale si taxelor datorate pentru întregul an de către contribuabili se stabilesc după cum urmează:
- În cazul achitării la casieriile DITL, prin P.O.S. prin ordin de plată sau online:
- 10% în cazul impozitului /taxei pe clădiri, pe teren si pe mijloacele de transport persoane fizice ;
- 5 % în cazul impozitului/taxei pe clădiri, pe teren si pe mijloacele de transport persoane juridice;
Art. 5. (1) Criteriile de stabilire a cotelor adiționale prevazute la art. 489 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, dupa cum urmeaza, insa nelimitandu-se la acestea, sunt:
*necesitatea pastrarii, in general, a unui nivel al fiscalității locale comparabil cu anii anteriori in vederea asigurării caracterului preductibil al impozitelor si taxelor locale, politică publică asumată de municipalitate in ultimii ani
*necesitatea asigurării sustenabilității strategiei de dezvoltare a municipiului Drobeta Turnu Severin pe perioada 2021-2027
*necesitatea asigurării de servicii publice de calitate pentru locuitorii municipiului
*alte criterii avand la baza considerente de natura economica, sociala, determinate de necesitățile bugetului local (creșterea atractivității turistice, impulsionarea activităților economice, exploatarea eficientă a patrimoniului imobiliar construit, valorificarea terenurilor construibile din intravilanul localității, îmbunătățirea aspectului urban al localității )
(2) Cotele adiționale sunt evidențiate în cuprinsul anexelor.
(3) În cazul cumulării mai multor cote adiționale aferente aceluiași tip de venit se va aplica o cotă cumulată de maxim 50% conform prevederii art. 489 din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.
(4) Cotele adiționale se cumulează cu majorările de impozite pe clădire și/sau teren prevăzute pentru imobilele neîngrijite/neîntreținute.
Art. 6. Se aprobă acordarea de facilități fiscale constând în scutirea/reducerea impozitului/taxei pe clădiri , cu respectarea dupa caz, a procedurilor din prezenta hotărâre, pentru următoarele categorii de clădiri, dupa caz, astfel:
a) cladirile utilizate pentru furnizarea de servicii sociale de catre organizatiile neguvernamentale, intreprinderile sociale ca furnizori de servicii sociale,conform procedurii din Anexa nr.11
b) cladirile restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989. republicate. cu modificarile si completarile ulterioare, pentru perioada pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public, conform procedurii din Anexa nr.12;
c) cladirile retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, republicata. cu modificarile si completarile ulterioare. pentru perioada pentru care proprietarul rnentine afectatiunea de interes public conform procedurii din Anexa nr.13;
d) cladirile restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 83/1999 privind restituirea unor bunuri imobile care au apartinut comunitatilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale din Romania, republicata, pentru perioada pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public, conform procedurii din Anexa nr.14;
e) cladiriIe la care proprietarii au executat pe cheltuiala proprie lucrari de interventie pentru cresterea performantei energetice, pe baza procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor, intocmit in conditiile legii, prin care se constata realizarea masurilor de interventie recomandate de catre auditorul energetic in certificatul de performanta energetica sau, dupa caz, in raportul de audit energetic, astfel cum este prevazut in Ordonanta de urgenta a Guvemului nr. 18/2009 privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 158/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, conform procedurii din Anexa nr.15;
f) cladirile unde au fost executate lucrari in conditiile Legii nr. 153/2011 privind masuri de crestere a calitatii arhitectural-ambientale a cladirilor, cu modificalile si completarile ulterioare conform procedurii din Anexa nr.15;
g) cladirea folosita ca domiciliu si/sau alte cladiri aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin (1) lit. b) si art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare conform procedurii din Anexa nr. 20;
h) cladirile utilizate de organizatiile nonprofit folosite exclusiv fara scop lucrativ conform procedurii din Anexa nr. 24;
i) reducerii de pana la 50% a impozitului pe cladiri datorat de catre contribuabilii persoane fizice in cazul unei calamitati naturale conform procedurii din Anexa nr. 23.
j) clădirile noi sau reabilitate, cu destinația de locuință pentru care proprietarii au executat pe cheltuiala proprie lucrări pentru creșterea performanței energetice, pentru instalarea de sisteme de producere a energiei electrice din surse fotovoltaice pentru o perioadă de doi ani.
k) reducerea cu 25% de la plata impozitului pe clădirea folosită ca domiciliu, aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor fizice care fac dovada a cel puțin 3 donări de sânge în cursul unui an calendaristic realizate în conformitate cu prevederile art. 16 din Legea 282/2005.
Art. 7 .Se aprobă acordarea de facilități fiscale constând în scutirea/reducerea impozitului/taxei pe teren, cu respectarea dupa caz, a procedurilor din prezenta hotărâre, pentru următoarele categorii de terenuri dupa caz, astfel:
a) terenul aferent cladirilor restituite potrivit art. 16 din Legea nr. 10/2001, republicata, cu modificanle si cornpletarile ulterioare, pe durata pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public conform procedurii din Anexa nr.12
b) terenul aferent cladirilor retrocedate potrivit art. 1 alin. (10) din Ordonanta de Urgenta a Guvemului nr. 94/2000, republicata, cu modificarile si cornpletarile ulterioare, , pe durata pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public,conform procedurii din Anexa nr.13;
c) terenul aferent cladirilor restituite potrivit art. 1 alin. (5) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr; 83/1999, republicata, pe durata pentru care proprietarul mentine afectatiunea de interes public conform procedurii din Anexa nr.14
d) terenurile utilizate pentru fumizarea de servicii sociale de catre organizatii neguvemamentale si intreprinderi sociale ca fumizori de servicii sociale conform procedurii din Anexa nr.11
e) terenurile aferente cladirii de domiciliu si/sau alte terenuri aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin (1) lit. b) si art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare conform procedurii din Anexa nr. 20
f) terenul situat in extravilanul localitatii, pe o perioada de 5 ani ulterior celui in care proprietarul efectueaza intabularea in cartea funciara pe cheltuiala proprie, in conformitate cu art. 464 alin.2 lit. O din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, conform procedurii din Anexa nr. 22;
g) terenurile utilizate de organizatiile nonprofit folosite exclusiv fara scop lucrativ conform procedurii din Anexa nr. 24;
h) reducerii de pana la 50% a impozitului pe teren datorat de catre contribuabilii persoane fizice in cazul unei calamitati naturale conform procedurii din Anexa nr. 23;
i) reducerea cu 25% de la plata impozitului pe terenul aferent clădirii de domiciliu, aflată în proprietatea sau coproprietatea persoanelor fizice care fac dovada a cel puțin 3 donări de sânge în cursul unui an calendaristic realizate în conformitate cu prevederile art. 16 din Legea 282/2005.
Art. 8 .Se aprobă acordarea de facilități fiscale constând în scutirea impozitului pe mijlocul de transport, cu respectarea dupa caz, a procedurilor din prezenta hotărâre, pentru următoarele categorii de mijloace de transport , astfel:
a) mijloacele de transport aflate in proprietatea sau coproprietatea persoanelor prevazute la art. 3 alin (1) lit. b) si art. 4 alin. (1) din Legea nr. 341/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru un singur mijloc de transport la alegerea contribuabilului, conform procedurii din Anexa nr. 20.
Art. 9. Sancţiunile şi contravenţiile pentru cazurile de incalcare/nerespectare a legislatiei fiscale sunt detaliate in Anexa nr. 2 , la prezenta hotarare.
Art. 10. În conformitate cu dispozițiile art. 46 alin (6) din Legea 207/2015 privind Codul de Procedură Fiscală, Direcția de Impozite si Taxe Locale, fiind un centru de imprimare masivă, va emite acte administrative fiscale care vor fi valabile și în cazul în care nu poartă semnătura persoanelor împuternicite și ștampila organului fiscal.
Art. 11. In temeiul art. 266 alin. 5 si 6 din Legea nr.207/2015 -Codul de procedura fiscala, aprobam anularea creantelor fiscale restante aflate in sold la 31 decembrie a anului , mai mici de 10 lei.
Art. 12. Conform dispozitiilor art. 502 alin (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare coroborat cu art. 29 alin. (2) din Legea nr. 350/2006- Legea Tinerilor, pentru cladirile reevaluate nerezidentiale aflate in proprietatea structurilor neguvernamentale de tineret si pentru tineret de utilitate publica, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea nivelului minim prevazut de Legea 227/2015 respectiv a cotei de 0,2% asupra valorii impozabile a cladirii. In mod similiar calculul impozitului pe teren se va face prin aplicarea nivelului minim prevazut de Legea 227/2015, in functie de categoria de folosinta si zona de amplasare a terenului.
Art. 13. – Prevederile prezentei hotarari se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2025, data la care isi inceteaza aplicabilitatea H.C.L. nr.113/28.04.2023 privind aprobarea impozitelor si taxelor locale pentru anul 2024, HCL nr. 331/28.11.2023.
Art. 14.- Prezenta hotarare se completeaza cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu acte normative subsecvente in vigoare.
Art. 15.- Ducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se asigură de către primarul Municipiului DrobetaTurnu Severin, prin aparatul de specialitate .
Art. 16. Prezenta hotărâre se comunică, prin intermediul secretarului Municipiului, în termenul prevăzut de lege, primarului Municipiului și prefectului județului Mehedinti și se aduce la cunoștință publică prin afișarea la Primărie, în spațiul accesibil publicului, precum și pe pagina de internet www.primariadrobeta.ro