Proiect de Hotărâre al autorității deliberative

Nr. 33 / 24.04.2025
Caracter normativ

Proiect de hotărâre

privind aprobarea si indexarea impozitelor si taxelor locale, precum si a taxelor speciale, pe anul 2026

Raportul compartimentelor de resort

Forma inițiatorului

România

România

Județul Ialomița

Consiliul Local al comunei Făcăeni

Proiect de hotărâre

Nr. 33 din 24.04.2025

privind aprobarea si indexarea impozitelor si taxelor locale, precum si a taxelor speciale, pe anul 2026

Analizând temeiurile juridice, respectiv:

1) art. 56, art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) și (2) și art. 139 alin. (2) din Constituția României, republicată;

2) articolul 4 și articolul 9 paragraful 3 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;

3) art. 7 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare;

4) art. 1 alin. (2), art. 3, art. 6-13, art. 75, art. 84, art. 85, art. 87, art. 95 alin.(2), art.96, art. 98, art. 104 alin. (1) lit. k) art. 105 alin. (1), art. 106, art. 110 art. 129 alin. (1), alin. (2) lit. b) coroborat cu alin. (4) lit. c), art.197, art.198, art. 199, art. 200, art. 240 și art. 243, lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;

5) art. 5 alin. (1) lit. a) și alin. (2), art. 16 alin. (2), art. 20 alin. (1) lit. b), art. 27, art. 30 și art. 716 alin. (2) și (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;

6) art. 1, art. 2 alin. (1) lit. h), precum și pe cele ale titlului IX, în special art. 491 coroborate cu cele ale art. 495 lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;

7) Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările și completările ulterioare;

8) art. 344 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;

9) Ordonanței Guvernului nr. 28/2008 privind registrul agricol, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 98/2009, cu modificările și completările ulterioare;

10) art. 19 și art. 20 din Ordonanța Guvernului nr. 71/2002 privind organizarea și funcționarea serviciilor publice de administrare a domeniului public și privat de interes local, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 3/2003, cu modificările ulterioare;

11) art. 18 alin. (5) din Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor, republicată, cu completările ulterioare;

12) art. 25 lit. d) din Legea nr. 481/2004 privind protecția civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

13) art. 1 alin. (4) lit. l), art. 8 alin. (3) lit. j), art. 43 alin. (7) și art. 44 alin. (2) lit. d) din Legea serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

14) art. 5 alin. (2) lit. k), art. 26 alin. (1) lit. b) și c), alin. (3), alin. (5) și alin. (8) din Legea serviciului de salubrizare a localităților nr. 101/2006, republicată, cu modificările ulterioare;

15) art. 10 lit. g) și art. 34 alin. (2) și (3) din Legea serviciului de iluminat public nr. 230/2006;

16) art. 14 lit. f) din Legea serviciului de alimentare cu apă și de canalizare nr. 241/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

17) art. 5 din Legea cadastrului și publicității imobiliare nr. 7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

18) art. 6 lit. b) din Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

19) art. 2 și 3 din Ordonanța Guvernului nr. 13/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor comunitare pentru cadastru și agricultură, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 39/2002;

20) art. 14 din Ordonanța Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităților urbane și rurale, aprobată prin Legea nr. 515/2002, cu modificările și completările ulterioare;

21) Hotărârii Guvernului nr. 777/2016 privind structura, organizarea și funcționarea Registrului electronic național al nomenclaturilor stradale;

22) titlul IX punctul 11 lit. n) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare;

23) art.I pct.107 din OG 16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar - fiscale;

24) art.I din OUG 124/2024 privind prorogarea unor termene şi consolidarea capacităţii administrative în domeniul impozitării proprietăţii.



Ținând cont de:

  1. prevederile art. 2 din Legea nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a Rețeaua de localități, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale Legii nr. 2/1968 privind organizarea administrativă a teritoriului României, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la componența unităților administrativ-teritoriale, ierarhizarea localităților la nivelul comunei Făcăeni este următoarea:

    a.1. rangul IV: satul-reședință Făcăeni;

    a.2. rangul V: satul Progresu;

  2. publicarea anunțului privind elaborarea proiectului Hotărârii Consiliului Local privind indexarea impozitelor și taxelor locale,precum și a taxelor speciale, pe anul 2026, în contextul prevederilor art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, cu completările ulterioare, și care a făcut obiectul:

    b.1. publicării pe pagina de internet la adresa: www.comunafacaeni.ro

    b.2. afișării la Primărie, în spațiul accesibil publicului,;

  3. unul dintre scopurile asigurării autonomiei locale care are la bază dreptul să instituie și să perceapă impozite și taxe locale, pe fondul constituirii de resurse financiare pentru finanțarea activităților stabilite în competența acestor autorități;

  4. faptul că la la stabilirea impozitelor şi taxelor locale s-au avut în vedere mai multe considerente, de natură economică, socială, determinate de necesităţile bugetului local, elemente care conduc la identificarea nivelului optim al impozitelor şi taxelor locale, conform anexei nr. care face parte integrantă din prezenta hotărâre;

  5. nivelul ratei inflației pe anul 2024, comunicat pe site-ul Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, la adresa de internet :https://www.mdlpa.ro/administrație publică/politici fiscale și bugetare, care este de 5.6 %,

Luând act de:

  1. raportul de aprobarea  primarului comunei Făcăeni;
  2. referatul compartimentului de specialitate din cadrul Primăriei comunei Făcăeni; 

În temeiul prevederilor art. 139 alin. (1) coroborat cu art. 196 alin. (1) lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,

Consiliul local al comunei făcăeni

adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Impozitele și taxele locale, precum și taxele speciale, pe anul 2026, se aprobă si se indexează cu 5,6 % potrivit prezentei hotarâri, fiind cele înscrise în tabloul cuprinzând cotele, valorile impozabile, nivelurile impozitelor și taxelor locale, taxele speciale și amenzile care se stabilesc, se actualizează sau se ajustează, după caz, de către Consiliul Local al Comunei Făcăeni, reprezentând anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 1¹ .  a) Stabilirea cotei de 0,1% asupra valorii clădirii rezidentiale si clădirii - anexă aferentă detinute de persoanele fizice si juridice.

      Cota se va aplica asupra valorii impozabile mai mari determinată prin comparatie intre valoarea rezultată din calculul conform Studiilor de piată referitoare la valorile orientative privind proprietătile imobiliare din România, administrate de Uniunea Natională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabila existenta in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2022.

In  cazul imobilelor tip casa, in Studiile de piată referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Natională a Notarilor Publici valoarea impozabilă este diferentiată pentru: finisaje superioare si intretinere foarte bună a imobilelor si finisaje normale si stare de intretinere foarte bună, bună si satisfacatoare. Se propune incadrarea imobilelor tip casă in categoria ” finisaje normale si stare de intretinere foarte bună ” . Contribuabilii vor depune, daca este cazul, o declaratie de impunere din care să rezulte un alt tip de finisaj, urmând să procedăm in consecintă la modificarea calculelor/valorilor impozabile.

b) Stabilirea cotei de impozitare pentru clădirile nerezidentiale detinute de persoanele fizice in cuantumde 0,5% asupra valorii clădirii.

c) Impozitul pe clădiri nerezidențiale aparținând persoanelor fizice utilizate pentru activităti din domeniul agricol, prevazut la art. 458 alin. (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, se stabilește prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile mai mari determinată prin comparatie intre valoarea rezultată din calculul conform Studiilor de piată referitoare la valorile orientative privind proprietătile imobiliare din România, administrate de Uniunea Natională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabilă existentă in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2022.

d) Pentru clădirile nerezidentiale aflate în proprietatea sau detinute de persoanele juridice, utilizate pentru activităti din domeniul agricol, impozitul/taxa pe clădiri se calculează prin aplicarea unei cote de 0,4% asupra valorii impozabile mai mari determinată prin comparatie intre valoarea rezultată din calculul conform Studiilor de piată referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Natională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabilă existentă in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2022.

e) Stabilirea cotei de impozitare pentru clădirile nerezidentiale detinute de persoanele juridice in cuantum de 1% asupra valorii clădirii.

Această cotă se aplica asupra valorii impozabile mai mari determinată prin comparatie intre valoarea rezultată din calculul conform Studiilor de piată referitoare la valorile orientative privind proprietătile imobiliare din România, administrate de Uniunea Natională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabila existentă in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2022.

Din calculele si simulările efectuate se constată că valorile impozabile din Studiile de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Natională a Notarilor Publici sunt mai mici decat valorile existente in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2022. Pentru a mentine valoarea impozitului si implicit a veniturilor colectate la nivelul anului 2022 se propune mentinerea cotei de impozitare din anul precedent de 1% . Contribuabilii persoane juridice vor depune declaratii de impunere in care vor mentiona/declara suprafetele clădirilor pe care le detin si tipul acestora.

Cota se va aplica asupra valorii impozabile mai mari determinată prin comparatie intre valoarea rezultată din calculul conform Studiilor de piata referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din România, administrate de Uniunea Natională a Notarilor Publici din România si valoarea impozabilă existentă in evidentele noastre fiscale la data de 31.12.2022.

Art. 1².  Contribuabilii persoane fizice si juridice vor fi obligati să depună declaratii de impunere insotite de documente justificative in vederea efectuării eventualelor corectii ce se vor aplica in cazul in care estimarile noastre nu vor corespunde realitătii.

Personalul de specialitate din cadrul Primariei comunei Făcăeni va transmite contribuabililor comunicari referitoare la valoarea cladirilor si terenurilor acoperite de acestea, precum si impozitul aferent, calculate in baza valorilor cuprinse in Studiile de piată referitoare la valorile orientative privind proprietatile imobiliare din Romania, administrate de Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania. In situatia in care contribuabilii nu raspund organului fiscal in termen de 30 de zile de Ia comunicare, se considera acceptare tacita a datelor inscrise in aceasta.

(2) Operaţiunea de stabilire a sumelor datorate bugetului local se face prin rotunjire la nivel de leu, fără subdiviziuni, prin reducere când fracţiunile în bani sunt mai mici de 50 de bani şi prin majorare când fracţiunile în bani sunt de 50 de bani sau mai mari, aplicându-se regulile de rotunjire prevăzute în titlul IX punctul 11 lit. n) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 2. - Se stabilesc cotele adiționale la impozitele și taxele locale, potrivit capitolului X din anexa aprobată prin art. 1.

Art. 3. - (1) Bonificațiile prevăzute la art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2) și art. 472 alin. (2) din Codul Fiscal, se stabilesc la 10%.

(2) Bonificațiile prevăzută la alin.(1) se acordă contribuabililor care achită integral creanțele bugetare locale cu care figurează în evidențele fiscale, până la data de 31 martie 2026, inclusiv.

(3) În cazul în care plata impozitelor și taxelor locale se face în mai multe tranșe, bonificația prevăzută la alin. (1) se acordă la data achitării ultimei tranșe, dar nu mai târziu de data de 31 martie 2026, inclusiv.

Art. 4. - Aducerea la îndeplinire a prezentei hotărâri se asigură de către primarul comunei Făcăeni, prin aparatul sau de specialitate, din Serviciul Economic, Achiziții și Urbanism.


Art. 5. - (1) Prezenta hotărâre se comunică, prin intermediul secretarului general al comunei, în termenul prevăzut de lege, primarului comunei și prefectului județului Ialomița și se publică în Monitorul Oficial al Comunei Făcăeni, în format electronic, la pagina de internet www.comunafacaeni.ro.

(2) Prezenta hotărâre se publică și la adresa de internet http://uat.mdrap.ro/, potrivit prevederilor alin. (2) și (3) art. 761 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare.

INIȚIATOR PROIECT:

PRIMARUL COMUNEI FĂCĂENI

Daniel-Marian ALEXANDRESCU

AVIZEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

p SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI FĂCĂENI

Marioara CREANGĂ

cu atribuții delegate specifice secretarului general

Rezultate voturi