România

România

Județul Maramureș

Comuna Fărcașa

Comuna Fărcașa

 

REGULAMENTUL

CUPRINZÂND MĂSURILE METODOLOGICE, ORGANIZATORICE,

TERMENELE ŞI CIRCULAŢIA PROIECTELOR DE DISPOZIȚII ALE PRIMARULUUI COMUNEI FĂRCAȘA, PRECUM ŞI A UNOR MĂSURI PRIVIND ÎNREGISTRAREA ȘI PUBLICAREA DISPOZIȚIILOR

 

 

Art. 1. - Regulamentul cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele şi circulaţia proiectelor de dispoziţii, precum şi a dispoziţiilor emise de primarul comunei Fărcașa, denumit în continuare Regulamentul, este stabilit în aplicarea prevederilor art. 84 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Art. 2. - (1) Dispoziţia primarului comunei Fărcașa, denumită în continuare dispoziția, constituie actul administrativ emis în exercitarea atribuțiilor sale, şi produce în mod direct efecte juridice, are caracter de actualitate şi este obligatorie:

  1. pe întreg teritoriul comunei Fărcașa, în cazul în care dispoziţia are caracter normativ;
  2. pentru persoana sau persoanele nominalizate, în cazul în care dispoziţia are caracter individual.

(2) Prin dispoziţie se creează/se modifică/se sting unele drepturi şi/sau obligaţii ori se aprobă/se interzice o activitate din domeniile care intră în competenţa primarului comunei pentru punerea în aplicare a:

  1. legilor;
  2. decretelor Preşedintelui României;
  3. hotărârilor Guvernului;
  4. ordonanţelor Guvernului;
  5. ordonanțelor de urgență ale Guvernului;
  6. hotărârilor Consiliului Local.

(3) Primarul comunei, în condițiile legii, dispune măsurile necesare şi acordă sprijin pentru aplicarea:

  1. ordinelor şi instrucţiunilor cu caracter normativ ale miniştrilor, ale celorlalţi conducători ai autorităţilor administraţiei publice centrale, ale prefectului;
  2. hotărârilor consiliului judeţean.

 

Art. 3. - (1) Organizarea executării şi executarea în concret a dispoziţiilor constituie o preocupare constantă a primarului, a viceprimarului, a secretarului, precum și a oricăruia dintre funcţionarii publici sau din personalul contractual anume responsabilizat cu aducerea la îndeplinire a dispoziţiei respective.

(2) Neaducerea la îndeplinire a prevederilor dispoziţiilor, la termenele şi în condiţiile prevăzute în acestea, se sancţionează potrivit Statutului aleşilor locali, Statutului funcţionarilor publici sau Codului muncii, după caz.

 

 

            Art.4.- (1) Elaborarea proiectelor de dispoziții trebuie precedată, în funcţie de importanţa şi complexitatea acestora, de o activitate de documentare şi analiză, pentru cunoaşterea temeinică a realităţilor economico-sociale care urmează să fie reglementate, a istoricului legislaţiei din acel domeniu, precum şi,dacă este cazul, a reglementărilor similare din legislaţia Uniunii Europene.  

   (2) Iniţiatorul proiectelor de dispoziții pot solicita, pentru documentarea lor legislativă, informaţii suplimentare de la alte autorităţi sau instituţii cu atribuţii de informare în materia respectivă.  

   (3) Rezultatele studiilor de cercetare şi referirile la sursele de informaţii suplimentare relevante pentru dezbaterea proiectelor de acte normative trebuie să fie incluse în instrumentul de prezentare şi motivare a proiectului de dispoziție.

 

Art. 5. - (1) Se deleagă atribuțiile primarului comunei, de iniţiere şi de elaborare a proiectelor de dispoziţii, către:

  1. viceprimarul comunei;
  2. secretarul comunei; 
  3. conducătorii compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;
  4. conducătorii instituţiilor/serviciilor publice de interes local, cu sau fără personalitate juridică.

(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) exercită atribuţiile delegate pentru realizarea prerogativelor primarului comunei, potrivit legii sau pentru punerea în aplicare a hotărârilor Consiliul Local, în numele și pe seama autorității executive şi nu în numele funcţiei pe care o deţin. 

(3) Fără a fi în situaţia unui conflict juridic, primarul poate interveni oricând şi asupra oricăreia dintre persoanele prevăzute la alin. (1) în procesul de iniţiere şi de elaborare a proiectelor de dispoziţii.

(4) Elaborarea proiectelor de dispoziţii se realizează atât în condiţiile prevăzute la alin. (1), cât şi la propunerea conducătorului compartimentului supraordonat, precum şi ori de câte ori primarul o solicită, în scris sau verbal.

 

Art. 6. - (1) Iniţierea unui proiect de dispoziţie de persoanele către care s-a delegat această atribuție, se realizează numai după încunoştinţarea şi obţinerea acordului primarului comunei. Atât încunoştinţarea, cât şi acordul pot fi numai verbale.

(2) În cazul în care oricare dintre persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) are o atribuţie care, pentru a fi exercitată, în condiţiile legii sau a hotărârilor Consiliului Local, este condiționată de emiterea unei dispoziţii, persoana interesată va prezenta primarului un referat de aprobare ce va însoţi proiectul de dispoziţie. Referatul de aprobare se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenţei, constituind dovada îndeplinirii atribuţiei respective, stabilite prin fişa postului.

 

Art. 7. - (1) Dispoziţiile trebuie să îndeplinească condiţiile de formă şi fond prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, adaptate acestor categorii de acte şi nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.

(2) Dispoziţia are următoarele părţi constitutive: titlul, formula introductivă, preambulul, partea dispozitivă şi formula de atestare a autenticităţii.

(3) Titlul cuprinde denumirea actului, precum și obiectul reglementării exprimat sintetic.

(4) Se interzice ca titlul unui proiect de dispoziţie să fie acelaşi cu cel al altei dispoziţii în vigoare, numai dacă, prin acest proiect, se abrogă dispoziţia respectivă.

     (5) În cazul dispozițiilor prin care se modifică ori se completează  altă dispoziție, titlul  va exprima operaţiunea de modificare sau de completare a actului avut în vedere.  

(6) Preambulul cuprinde:

  1. menţionarea dispoziţiilor legale pe baza şi în executarea cărora proiectul de dispoziţie a fost iniţiat;
  2. scopul emiterii dispoziției, în sinteză;
  3. avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziţiei respective se impune obţinerea unui astfel de aviz;

     (7) Formula introductivă, constituind temeiul legal, este următoarea: În temeiul art. 68 alin. (1) şi al art. 115 alin. (1) lit. a) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, PRIMARUL COMUNEI FĂRCAȘA emite prezenta dispoziție.”

(8) Partea dispozitivă a proiectului de dispoziţie reprezintă conţinutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor sociale ce fac obiectul acesteia.

(9) Formula de atestare a autenticităţii cuprinde:

a) „PRIMARUL COMUNEI FĂRCAȘA”, sub care se înscrie identitatea persoanei care exercită această funcție de autoritate publică, prin prenumele şi numele său, fără abrevieri, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;

b) Avizează, pentru legalitate:”, sub care se menţionează „SECRETARUL COMUNEI”, iar sub această mențiune se înscrie identitatea persoanei care exercită această funcție publică de conducere, prin prenumele şi numele său, fără abrevieri, lăsându-se spaţiul necesar pentru semnătura sa;

 

Art. 8. - (1) Proiectele de dispoziţii, inclusiv anexele la acestea, având ca iniţiatori persoanele prevăzute la art. 4 alin. (1), prealabil prezentării primarului pentru a fi însuşite prin semnătură în calitatea sa de emitent, vor fi prezentate secretarului comunei în scopul avizării, pentru legalitate, materializată prin semnătura sa.

(2) Avizarea, pentru legalitate, poate fi:

a) favorabilă, caz în care proiectul de dispoziţie se contrasemnează de către secretarul comunei;

b) favorabilă, cu obiecţii sau propuneri, ce vor fi comunicate persoanei iniţiatoare, verbal sau în scris, după cum secretarul comunei apreciază că se justifică, astfel încât acestea să fie avute în vedere la definitivarea proiectului de dispoziţie;

c) negativă, caz în care avizul se motivează de către secretarul comunei şi este însoţit de documentele sau de informaţiile pe care se sprijină.

(3) Avizarea, pentru legalitate, de către secretarul comunei se face în termen de maxim trei zile lucrătoare de la prezentarea proiectului de dispoziție.

(4) Însuşirea proiectului de dispoziţie, avizat pentru legalitate, potrivit prezentului articol, se face de către primarul comunei la prezentarea proiectului de dispoziție sau în maxim două zile lucrătoare de la prezentare.

 

Art. 9. - (1) După însuşirea proiectelor de dispoziţii de către primarul comunei, secretarul comunei atribuie, de îndată, numere în ordinea datării lor din Registrul special pentru evidenţa dispoziţiilor primarului comunei Fărcașa, începând cu nr. 1 pe fiecare an calendaristic. După atribuirea numărului de ordine din Registrul special, proiectul de dispoziție devine Dipoziție.

(2) În cazul în care proiectul de dispoziţie este avizat negativ de către secretarul comunei, Dispoziția primarului comunei Fărcașa, însușită de către acesta prin semnătura, se va comunica prefectului, împreuncă cu motivarea pentru avizarea negativă, în condiţiile prevăzute la art. 48 alin. (3) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

 (3) Numărul dispoziţiei, locul şi data emiterii acesteia sunt înscrise în imediata apropiere a titlului dispoziţiei, întregind identitatea acesteia.

 

Art. 10- Prin grija secretarului comunei, la termenele şi în condiţiile prevăzute de lege şi/sau de hotărâri ale Consiliului Local ori de dispoziţii ale primarului comunei, se asigură comunicarea către autorităţile, instituţiile, persoanele interesate, precum şi aducerea la cunoştinţă publică a dispoziţiilor emise de către primarul comunei Fărcașa.