România

România

Județul Vaslui

Comuna Fruntișeni

Comuna Fruntișeni

Raport Compartiment contabilitate

la proiectul de hotărâre privind înregistrarea UAT Comuna Fruntișeni, judetul Vaslui în Sistemul National Electronic de Plăți on -
line a taxelor și impozitelor locale utilizând cardul bancar (SNEP) și modul de suportare a comisionului
bancar la tranzacția on-line


      În conformitate cu prevederile art. 3 din H.G nr. 1.235/2010 privind aprobarea realizarii Sistemului national electronic de plata online a obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat: „(1) În vederea plăţii de către contribuabilii persoane fizice, persoane fizice autorizate, persoane juridice sau alte entităţi fără personalitate juridică a obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat prin utilizarea mijloacelor electronice de plată sau altor mijloace de plată, stabilite prin decizie a preşedintelui Autorităţii pentru Digitalizarea României, instituţiile publice care desfăşoară activităţi de încasare a acestor obligaţii se vor înregistra în SNEP pentru furnizarea informaţiilor privind cuantumul acestora şi pentru asigurarea accesului la o soluţie de plată electronică a respectivelor obligaţii.
De asemenea, pentru încasarea taxelor şi impozitelor fiecare instituţie publică îşi va selecta furnizorul de servicii de acceptare de plăţi electronice conform legislaţiei în vigoare, la care va deschide un cont colector unic.
Conform prevederilor art 10 alin.2 din H.G. nr. 1.235/2010, comisionul aferent efectuării plăţii electronice perceput de furnizorul de servicii selectat, se suportă de către:
a) plătitor, pentru comisioanele aferente serviciilor de plată percepute de către furnizorul său de servicii de plată;
b) beneficiarul plăţii, respectiv instituţiile publice, pentru comisioanele aferente serviciilor de plată percepute de către furnizorul său de servicii.
Prin Ordinul ministrului comunicaţiilor şi societăţii informaţionale, al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice nr. 168/14/95/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar, art. 2.2.3., se prevede:
,,La cererea de înregistrare în SNEP, instituţiile publice beneficiare vor transmite operatorului SNEP următoarele documente:
a) cerere privind înregistrarea în SNEP, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3;
b) copie a hotărârii consiliului local prin care se stabileşte modul în care este suportat comisionul ROMÂNIA JUDEȚUL GALAȚI UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALĂ COMUNA LIEȘTI P R I M A R Serviciul financiar-contabil Nr. 6276/20.07.2020
bancar, cu respectarea prevederii art. 10 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.235/2010, în cazul unităţilor administrativ teritoriale;
c) copie a contractului încheiat cu instituţia de credit acceptatoare;
d) adresa emisă de unitatea Trezoreriei Statului la care instituţia publică îşi are conturile deschise, din care să rezulte denumirea exactă a unităţii Trezoreriei Statului şi codul IBAN al contului colector al instituţiei publice prin care aceasta îşi va derula plăţile prin SNEP;
e) în cazul în care cererea formulată potrivit modelului prevăzut la anexa nr. 3 nu este semnată de ordonatorul de credite al instituţiei publice, se va prezenta în copie împuternicirea persoanei semnatare de a reprezenta legal instituţia. ,,
De asemenea în conformitate cu prevederile art. 2.2.4.: ,,În documentaţiile de atribuire elaborate de instituţiile publice în vederea selectării instituţiei de credit acceptatoare de plăţi electronice se vor avea în vedere următoarele cerinţe minime şi obligatorii:
a) comisionul perceput de instituţia de credit acceptatoare, aferent efectuării plăţii electronice, se va oferta procentual, iar nivelul maximal al acestuia, indicat în documentaţia de atribuire, nu va depăşi 2% din valoarea tranzacţiei, dar nu va fi mai mare de 30 de lei în situaţia în care prin aplicarea cotei de 2% rezultă o sumă mai mare de 30 de lei;
b) comisionul plătibil instituţiei de credit acceptatoare de plăţi electronice pentru verificarea conformităţii transferului de date cu specificaţiile standard ale SNEP se va percepe o singură dată, la înregistrarea instituţiei publice în SNEP, şi nu va depăşi echivalentul în lei a 300 euro, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României, valabil în ziua plăţii;
c) singurul alt tip de comision ofertat şi acceptat va fi, în afara celor specificate la lit. a) şi b), cel aferent transferurilor efectuate de instituţiile de credit acceptatoare de plăţi electronice, iar nivelul acestuia nu va depăşi nivelul comisionului standard practicat de instituţiile de credit pentru decontarea ordinelor de plată de mică şi mare valoare în relaţia cu alte instituţii de credit;
d) instituţia de credit acceptatoare de plăţi electronice selectată efectuează tranzacţiile din SNEP utilizând standardul de securitate 3D-SECURE;
e) plata comisioanelor suportate de instituţia publică beneficiară se va efectua lunar, în baza documentelor justificative emise de instituţia de credit acceptatoare de plăţi electronice;
f) la stabilirea termenelor de plată se au în vedere prevederile art. 36 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernuluinr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată prin Legea nr. 227/2009, cu modificările şi completările ulterioare;
g) instituţiile de credit selectate în urma achiziţiei au obligaţia de a fi înregistrate în SNEP la momentul depunerii ofertei.
Luând în considerare cele mai sus menționate propunem spre dezbatere, analiză și aprobare Consiliului Local, Proiectul de Hotărâre cu privire la  înregistrarea UAT Comuna Fruntișeni, judetul Vaslui în Sistemul National Electronic de Plăți on-line a taxelor și impozitelor locale utilizând cardul bancar (SNEP) și modul de suportare a comisionului bancar la tranzacția on-line.


Inspector superior - Contabil,

Romeo ZAHARIA