Potrivit prevederilor art. 27^2 alin (1) și (2) din Legea nr. 196 /2016 privind venitul minim de incluziune: ”Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a elabora programe de acţiune comunitară destinate prevenirii şi combaterii riscului de sărăcie şi excluziune socială, care se aprobă prin hotărâri ale consiliilor locale.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a include, cu prioritate, beneficiarii venitului minim de incluziune în programele de acţiune comunitară şi de a analiza anual modul în care au fost aplicate măsurile pentru prevenirea şi combaterea riscului de sărăcie şi excluziune socială în rândul beneficiarilor venitului minim de incluziune, stabilite prin programele de acţiune comunitară”.
Potrivit prevederilor art. 25 din Norme Metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 aprobate prin H.G. nr. 1154/2022, ”Beneficiarii venitului minim de incluziune reprezintă un grup de persoane aflate în situaţie de dificultate, cuprinse în programele de acţiune comunitară realizate de autorităţile administraţiei publice locale conform prevederilor art. 35 din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare”.
Sistemul naţional de asistenţă socială reprezintă ansamblul de instituţii, măsuri şi acţiuni prin care statul, reprezentat de autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi societatea civilă intervin pentru prevenirea, limitarea sau înlăturarea efectelor temporare ori permanente ale situaţiilor care pot genera marginalizarea sau excluziunea socială a persoanei, familiei, grupurilor ori comunităţilor.
Responsabilitatea privind dezvoltarea propriilor capacităţi de integrare socială şi implicarea activă în soluţionarea situaţiilor de dificultate revine fiecărei persoane, precum şi familiei acesteia, autorităţile statului intervenind prin crearea de oportunităţi egale şi, în subsidiar, prin acordarea de beneficii de asistenţă socială şi servicii sociale adecvate.
În contextul celor de mai sus, am inițiat prezentul proiect de hotărâre prin care am propus aprobarea Programului de acțiune comunitară la nivelul municipiului Brad, pentru anul 2025 și îl supun spre dezbatere și aprobare plenului Consiliului Local al Municipiului Brad în forma prezentată.
Invoc în susţinerea propunerii mele prevederile art. 35 alin. (2) și art. 112 din Legea nr. 292/2011 a asistenţei sociale, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 27^2 alin. (1) – (3) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 25 alin. (1) - (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea Guvernului României nr. 1154/2022 cu modificările și completările ulterioare, ale art. 129 alin. (2) lit. d), alin.(7) lit. b) și p) din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 11 alin. (4) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, actualizată.