RAPORTUL DE SPECIALITATE
AL
SERVICIULUI DE DE IMPOZITE SI TAXE LOCALE COMUNA CLINCENI, JUDETUL ILFOV
Avand in vedere prevederile art.5 lit.”j” din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare in care este definita autonomia locala ca fiind” dreptul și capacitatea efectivă a autorităților administrației publice locale de a soluționa și de a gestiona, în numele și în interesul colectivităților locale la nivelul cărora sunt alese, treburile publice, în condițiile legii” precum si prevederile art.87 alin.(3) din acelas act normativ, in care se prevede ca “În scopul asigurării autonomiei locale, autoritățile deliberative ale administrației publice locale au dreptul să instituie și să perceapă impozite și taxe locale, să aprobe bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale, în condițiile legii.”
Potrivit prevederilor Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, consiliul local are competenta de a stabili cota impozitelor si taxelor locale, atunci cand acestea se determina pe baza de cota procentuala , prin lege fiind stabilite limitele minime si maxime, stabilirea cuantumului impozitelor si taxelor locale prevazute in suma fixa, precum si stabilirea bonificatiei de pana la 10% conform prevederilor art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2) art.472 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
In cazul autovehiculelor de transport marfa cu msa de 12 tone, impozitul se indexeaza anual in funtie derata de schimb valutar a monedei euro, in vigoare in prima zi lucratoare a lunii octombrie a fiecarui an si publicata in Jurnalul Uniunii Europene si de nivelurile minime prevazute in Directiva 1999/62/CE de aplicare la vehiculele grele de marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri.
Conform site-urilor oficiale ale Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, cursul euro la data de 01.10.2024 este de 4,9758_RON.
Prin priectul de hotarare, se propune:
1. Stabilirea cotelelor, valorilor impozabile , nivelurile impozitelor și taxelor locale, taxele speciale și amenzile aplicabile in anul fiscal 2025 in comuna Clinceni judetul Ilfov, conform Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal ;
2.Avand in vedere prevederile art. 462 alin. (2), art. 467 alin. (2) art.472 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, propun pentru plata anticipate a impozitului pe cladiri, impozitului pe teren, impozitul pe mijloace de transport si mijloace de transport marfa pe intreg anul pana la data de 31 martie, acordarea bonificatiei de 10,00 %.
3.Anularea creantelor restante si accesoriile aferente acestora, pentru persoanele fizice si pentru persoanele juridice, in sume mai mici de 40 lei, pentru pozitiile de rol care au restante si sunt mai vechi de 01.01.2024, conform art.266 alin.(6) din Legea nr.207/2015 cu privire la Codul de procedura fiscala.
4.Anularea suprasolvirilor mai vechi de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire, in conformitate cu art.219 din legea 207/2015 cu privire la codul de procedura fiscala
5.Aprobarea Regulamentului privind procedurile de acordare a facilitatilor fiscale de scutire/reducere la plata impozitelor si taxelor locale.
6. Aprobarea ”Regulamentului privind stabilirea și incadrarea imobilelor in categoria cladiri/terenuri, neingrijite, situate situate pe raza administrativ teritoriala a comunei Clinceni, judetul Ilfov”.
Apreciez imperios necesar aprobarea proiectului de hotarare privind aprobarea cotelor, valorilor impozabile, nivelurile impozitelor si taxelor locale, taxele speciale si amenzile aplicabile in anul fiscal 2024, in comuna Clinceni, judetul Ilfov.
SEF SERVICIU,
LEGE nr. 351 din 6 iulie 2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național - Secțiunea a IV-a Rețeaua de localități
Articolul 2(1) Reteaua naționala de localități este compusa din localități urbane și din localități rurale, ierarhizate pe ranguri, potrivit anexelor nr. II-IV.
(2) Potrivit prezentei legi, ierarhizarea localităților pe ranguri este următoarea:a) rangul 0 - Capitala României, municipiu de importanța europeană;
b) rangul I - municipii de importanță națională, cu influență potențială la nivel european;
c) rangul II - municipii de importanță interjudețeană, județeană sau cu rol de echilibru în rețeaua de localități;
d) rangul III - orașe;
e) rangul IV - sate reședința de comună;
f) rangul V - sate componente ale comunelor și sate aparținând municipiilor și orașelor.
Legea nr.227/2015- CODUL FISCAL
ART. 453 - Definiții
În înțelesul prezentului titlu, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:
a) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii și lucrări pe o piață; Norme metodologice
b) clădire - orice construcție situată deasupra solului și/sau sub nivelul acestuia, indiferent de denumirea ori de folosința sa, și care are una sau mai multe încăperi ce pot servi la adăpostirea de oameni, animale, obiecte, produse, materiale, instalații, echipamente și altele asemenea, iar elementele structurale de bază ale acesteia sunt pereții și acoperișul, indiferent de materialele din care sunt construite; Norme metodologice
c) clădire-anexă - clădiri situate în afara clădirii de locuit, precum: bucătării, grajduri, pivnițe, cămări, pătule, magazii, depozite, garaje și altele asemenea; Norme metodologice
d) clădire cu destinație mixtă - clădire folosită atât în scop rezidențial, cât și nerezidențial; Norme metodologice
e) clădire nerezidențială - orice clădire care nu este rezidențială; Norme metodologice
f) clădire rezidențială - construcție alcătuită din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependințele, dotările și utilitățile necesare, care satisface cerințele de locuit ale unei persoane sau familii; Norme metodologice
g) nomenclatură stradală - lista care conține denumirile tuturor străzilor dintr-o unitate administrativ-teritorială, numerele de identificare a imobilelor pe fiecare stradă în parte, precum și titularul dreptului de proprietate al fiecărui imobil; nomenclatura stradală se organizează pe fiecare localitate rurală și urbană și reprezintă evidența primară unitară care servește la atribuirea adresei domiciliului/reședinței persoanei fizice, a sediului persoanei juridice, precum și a fiecărui imobil, teren și/sau clădire;
h) rangul unei localități - rangul atribuit unei localități conform legii;
i) zone din cadrul localității - zone stabilite de consiliul local, în funcție de poziția terenului față de centrul localității, de rețelele edilitare, precum și de alte elemente specifice fiecărei unități administrativ-teritoriale, conform documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism, registrelor agricole, evidențelor specifice cadastrului imobiliar-edilitar sau altor evidențe agricole sau cadastrale care pot afecta valoarea terenului. Norme metodologice