privind stabilirea impozitelor si taxelor locale ,precum si a taxelor speciale pe anul 2026
Conform art.491 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal
“(1) In cazul oricărui impozit sau oricarei taxe locale , care consta intr-o anumita suma in lei sau care este stabilita pe baza unei anumite sume in lei , sumele respective se indexeaza anual, pana la data de 30 aprilie ,de catre consiliile locale , tinand cont de rata inflatiei pentru anul fiscal anterior , comunicata pe sit-urile oficiale ale Ministerului Finantelor Publice si Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice.
(2) Sumele indexate conform alin.(1) se aprobaprin hotarare a Consiliului local si se aplica in anul fiscal urmator.La nivelul municipiului Bucuresti , aceasta sarcina revine Consilului General al Municipiului Bucuresti.
(3) Daca hotararea Consiliului local nu a fost adoptata cu celputin 3 zile lucratoare inainte de expirarea exercitiului bugetar ,in anul fiscal umator , in cazul oricarui impozit sau oricarei taxe locale , care consta intr-o anumita suma in lei sau care este stabilita pe baza unei anumite sume in lei ori se determina prin aplicarea unei cote procentuale, se aplica de catre compartimentul de resort din aparatul de specialitate al primarului , nivelurile maxime prevazute de prezentul cod indexate potrivit prevederilor alin.(1) .(alineat introdus prin art.66 pct.28 din O.U.G. nr.114/2018 ,in vigoare la 29.decembrie 2018”.
In contextual actual , de situatie economica dificila ,nu se impune majorarea taxelor si impozitelor locale , dar avand in vedere cresterea preturilor la bunuri si servicii , pentru asigurarea unui buget care sa permita un serviciu public la nivelul asteptarilor este necesar a se indexa nivelul taxelor si impozitelor locale cu rata inflatiei , conform prevederilor legale in vigoare.
Pentru indexarea impozitelor si taxelor locale aferente anului 2025 se va utiliza rata inflatiei de 5,6% comunicata pe sit-ul oficial al Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice .
In baza aceluiasi articol 491 alin.1 indice 1 sumele prevazute in tabelul din sfera art.470 alin.5 si 6 impozitul mijloacelor de transport in cazul mijloacelor de transport marfa cu masa totala autorizata mai mare sau egala cu 12 T si pentru mijloacele de transport in cazul unei combinatii de autovehicule , un autovehicul articulat sau tren rutier de transport marfa cu masa totala maxima autorizata egala sau mai mare de 12 T ,indexarea va avea in vedere rata de schimb a monedei euro in vigoare a primei zi lucratoare a lunii octombrie a fiecarui an.
Fata de cele mentionate mai sus consideram oportuna mentinerea bonificatiilor acordate la plata taxelor si impozitelor locale(impozitul pe cladiri,impozitul pe terensi taxa pe mijloace de transport) la nivelul celor acordate in anul 2025 respectiv de 10 % pentru persoanele fizice si de 5% pentru persoanele juridice.
In ce priveste segmentul facilitatilor fiscale , in afara categoriilor de persoane mentionate la art.456 alin.,(1) si art. 464 alin (1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal conform art.456 alin.(2) si 464 alin.(2) se mentin scutirile aplicate in anul 2025 conform procedurilor de acordare a acestora cuprinse in ANEXA 14.
Detaliem in cele ce urmeaza propunerile privind cazurile in care deliberativul local poate stabilii obligatii fiscale in conditiile Codului fiscal.
Cota impozitului pentru cladirile rezidentiale si cladirile anexa prevazuta la art.457 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal , aflate in proprietatea persoanelor fizice se propune la valoarea de 0,08 %.
Cota impozitului pentru cladirile nerezidentiale prevazuta la art.458 alin.(1) din Legea nr.227/215 privind Codul fiscal , aflate in proprietatea persoanelor fizice se propune la valoarea de 0,5%.
In cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fizice,impozitul se calculeaza prin insumarea a doua componente
a)impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop rezidential conform art.457
b)impozitul calculat pentru suprafata folosita in scop nerezidential prin aplicarea cotei mentionate la art.458 asupra valorii impozabile determinate potrivit art.457.
c)in cazul cladirilor cu destinatie mixta cand proprietarul nu declara la organul fiscal care sunt suprafetele folosite in scop rezidential si nerezidential cota este de 0,3%
Cota impozitului/taxei pentru cladirile rezidentiale prevazuta la art.460 alin.(1)din Legea nr.227/2015 privind Codul Fiscal detinute de persoanele juridice se propune la valoarea de 0,20% .
Cota impozitului/taxei pentru cladirile nerezidentiale prevazuta la art.460 alin.(2) din Legea nr.227/215 privind Codul fiscal se propune la valoarea de 1,25%.
Nivelul impozituluipe teren prevazut la art.465 alin.(2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal , in cazul unui teren amplasat in intravilan , inregistrat in registrul agricol la categoria de folosinta, terenuri cu constructii ,se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului exprimata in hectare cu suma corespunzatoare propusa in ANEXA 3A la prezentul raport.
In cazul unui teren amplasat in extravilan prevazut la art.465 alin.(7) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal , impozitul /taxa pe teren se stabileste prin inmultirea suprafetei terenului exprimata in ha cu suma corespunzatoare propusa in ANEXA 3C .
In cazul vehiculelor inregistrate prevazute la art .470 alin(2) pct.II din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal , se propune suma de 3 lei/200 cmc pentru cele cu capacitate sub 4800 cmc, suma de 7 lei/200 cmc pentru cele cu capacitate peste 4800 cmc si suma de 157lei/an pentru cele fara capacitate cilindrica evidentiata.
Pentru mijloacele de transport hibride , impozitul se propune a fi redus cu 50%.
In cazul mijloacelor de transport prevazute la art.470 alin.(8) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal impozituleste cel propus in ANEXA 4D la prezentul raport.
Taxele pentru eliberarea certificatelor, avizelor si autorizatiilor de urbanism prevazute de art.473 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal sunt cele propuse in ANEXA 5A.
Taxele pentru eliberarea autorizatiilor pentru desfasurarea unor activitati , propuse pentru anul 2026 sunt cele prevazute in ANEXA 5B la prezentul raport.
Taxa pentru folosirea mijloacelor de reclama si publicitate propuse pentru anul 2026 sunt cele prevazute in ANEXA 6 la prezentul raport.
In cazul impozitului pe spectacole prevazut la art.480 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal se propune cota de impozit asa cum e prevazuta in ANEXA 7 la prezentul raport.
Sanctiunile privind limitele minime si maxime ale amenzilor in cazul persoanelor fizice si juridice se stabilesc pentru anul 2026 la valorile cuprinse in ANEXA 8.
Lista cuprinzand taxele judiciare de timbre conform Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbre este cea din ANEXA 9.
Nivelurile altor taxe locale prevazute de art.486 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal , se stabilesc pentru anul 2026 la valorile propuse in ANEXA 10 care cuprinde si taxele aferente muzeului “Gheorghe Zamfir” precum si taxele de intrare la bazinul de inot si ANEXA 11 la prezentul raport.
Nivelurile taxelor si tarifelor aplicate de Casa de Cultura se stabilesc la valorile propuse in ANEXA 12 la prezentul raport.
Nivelurile altor taxe ale Administratiei pietii se stabilesc pentru anul 2026 la valorile propuse in ANEXA 13.
VICEPRIMAR ,
DUMITRESCU Constantin - Gabriel