România

România

Județul Giurgiu

Comuna Ulmi

Comuna Ulmi

                             

REGULAMENT

CUPRINZÂND MĂSURILE METODOLOGICE, ORGANIZATORICE, TERMENELE ȘI CIRCULAȚIA

PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI ALE CONSILIULUI LOCAL AL COMUNEI ULMI 

 

Capitolul 1 - DISPOZIȚII GENERALE

Art.l.- Pentru reglementarea unor activități de interes public local, Consiliul local adoptă hotărâri în limitele stabilite prin lege și numai în domeniile în care are competențe și atribuții legale.

Art. 2.- (1 ) Hotărârile Consiliului local se inițiază, se elaborează, se adoptă și se aplică în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, ale Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr.52/2003 republicată privind transparența decizională în administrația publică precum și cu principiile ordinii de drept.

La inițierea și elaborarea proiectelor de hotărâri se va avea în vedere caracterul de acte administrative de autoritate subordonate legii, hotărârilor și ordonanțelor Guvernului, altor acte de nivel superior sau de același nivel, cu care se află în conexiune, precum și cu reglementările comunitare.

Reglementările cuprinse în hotărârile consiliului local nu se pot abate prevederilor din acte normative de nivel superior și nici principiilor și dispozițiilor acestora.

Art. 3. - Hotărârile consiliului local se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor și a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum și a propriilor hotărâri.

Capitolul 2. - INIȚIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA Șl CIRCULAȚIA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art. 4. - Potrivit prevederilor art. 136 alin.(l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, proiecte de hotărâri pot fi inițiate de primar, de consilierii locali sau de cetățeni, denumiți în continuare inițiatori.

Art. 5. În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ se parcurg următoarele etape:

-stabilirea obiectului și scopului reglementării;

-stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă și abilitarea consiliului local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;

-culegerea și selectarea informațiilor;

-prelucrarea și analizarea informațiilor;

-elaborarea variantelor de soluție, delimitarea celor optime ca scop și posibilitate de înfăptuire.

Art.6 - (1) Proiectele de hotărâri pot fi inițiate de primar, de  consilierii locali sau de cetățeni. Elaborarea proiectelor se face de cei care le propun, cu sprijinul secretarului general al unității/subdiviziunii administrativteritoriale și al compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

(2)Proiectele de hotărâri și referatele de aprobare ale acestora se redactează în conformitate cu normele de tehnică legislativă.

(3)Proiectele de hotărâri trebuie să fie însoțite de referate de aprobare întocmite de inițiatori, în care se vor arăta succint:

-cerințele care justifică intervenția normativă, atât din punct de vedere al legalității și al oportunității, cât și al eficienței și eficacității;

-efectele avute în vedere prin noua reglementare în funcție de obiectul reglementării precum și, după caz, influența acestuia asupra bugetului local ;

-fazele parcurse în pregătirea proiectelor, evidențiindu-se sursele de documentare, evaluări statistice, specialiștii consultanți și alte asemenea surse de informare utilizate;

-referiri la avizele obținute și, după caz, influența acestora asupra proiectelor;

-mențiuni, după caz, dacă se impune modificarea, completarea/revocarea/încetarea aplicabilității sau abrogarea unor hotărâri anterioare în materia respectivă de către consiliul local.

(4) Proiectele de hotărâri ale consiliului local însoțite de referatele de aprobare ale acestora și de alte documente de prezentare și de motivare se înregistrează de către persoana desemnată cu administrarea Registrului Proiectelor de hotărâri, se prezintă deîndată secretarului general al unității administrativ-teritoriale si se transmit de acesta:

-compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate;

-comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea dezbaterii și întocmirii avizelor.

Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică și data de depunere a rapoartelor și a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronunțarea acestora.

Art.7 - (1) Rapoartele de specialitate trebuie întocmite în termenul comunicat de secretarul general, dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor extraordinare. În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.

(2)În vederea emiterii raportului, inițiatorii vor prezenta proiectul de hotărâre însoțit de referatul de aprobare și de alte documente de prezentare și de motivare.

(3)În cazul în care s-au cerut rapoarte de specialitate de la două ori mai multe compartimente de resort acestea vor elabora un raport comun.

(4)Prin raportul compartimentului de resort se asigură fundamentarea proiectului de hotărâre supus dezbaterii consiliului local.

(5)Raportul compartimentului de resort va fi înaintat, în termenul comunicat odată cu înaintarea proiectului de hotărâre, secretarului general al comunei, în vederea emiterii avizului său de legalitate, dar și pentru a fi înaintat comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea întocmirii avizului consultativ al acestora;

(6)Viza de legalitate sau raportul de neavizare se va acorda în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la prezentarea proiectului de hotărâre însoțit de referatul de aprobare și raportul de specialitate al compartimentului de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

Art. 8. —(1 ) Secretarul general transmite proiectele de hotărâri și celelalte documente comisiilor de specialitate în atribuțiile cărora se încadrează obiectul reglementărilor propuse, în vederea avizării.

(2)Comisia de specialitate căreia i s-a transmis proiectul de hotărâre însoțit de documentele prevăzute la art.6, va elabora, avizul prevăzut la art. 125, alin.(l) lit.b) din din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ.

(3)RaportuI comisiei de specialitate va fi depus la secretarul general înainte de ținerea ședinței consiliului local.

(4)Nominalizarea compartimentelor de resort a comisiilor specialitate cărora li se transmit proiectele de hotărâri ale consiliului local, precum și celelalte documente, potrivit prevederilor alin. (3), se face de către primar împreună cu secretarul general al unității/subdiviziunii administrativteritoriale.

(5)Odată cu transmiterea proiectelor de hotărâri se comunică și data de depunere a rapoartelor și a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronunțarea acestora.

(6)După examinarea proiectului de hotărâre, comisia de specialitate a consiliului local emite un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului.

 

(7) Avizul comisiei se transmite secretarului general al unitătii/subdiviziuniiadministrativ-teritoriale,        care           dispune măsurile corespunzătoare înaintării lui către consilierii locali și către inițiatori, după caz, cel mai târziu în ziua ședinței.

Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a ședinței consiliului local este supus dezbaterii numai dacă este însoțit de:

-referatul de aprobare, ca instrument de prezentare și motivare, semnat de inițiator;

-rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului;

-avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local;

-alte documente prevăzute de legislația specială.

(9) - Secretarul general al unității administrativ-teritoriale asigură îndeplinirea condițiilor de la alin. (8) și aduce la cunoștința consiliului local cazul neîndeplinirii acestora înainte de adoptarea ordinii de zi.

Art.9 - (1) Secretarul general va verifica îndeplinirea condițiilor de formă și de fond pentru fiecare proiect de hotărâre, inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă, prevăzute de Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

(2)Dacă, în urma analizei, secretarul constată nerespectarea prevederilor unor acte normative de nivel superior, va restitui la inițiator proiectul de hotărâre și celelalte documente pentru a fi refăcute în concordanță cu propunerile și observațiile primite.

(3)În termen de cel mult 2 zile de la primire, respectiv în termenul comunicat de secretarul general, inițiatorul va restitui secretarului general, proiectul de hotărâre reformulat în mod corespunzător, urmând ca data restituirii să fie consemnată în Registrului proiectelor de hotărâri ( letric și electronic) prin grija persoanei responsabilă cu administrarea acestuia.

 

(4)În situația în care între inițiator și secretarul general există puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi prezentat cu obiecții în scris și motivate, care vor fi anexate și prezentate în ședința consiliului local.

Art. 10. - Secretarul general prezintă primarului proiectele de hotărâri însoțite de documentele prevăzute la art.8 și eventualele obiecții, în vederea însușirii și includerii lor pe ordinea de zi a ședinței consiliului local.

Capitolul 3 - DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

Art. 11. - (1) Proiectele de hotărâre cu caracter normativ care urmează a se discuta în ședințele consiliului local se aduc la cunoștința locuitorilor cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre analiză, avizare și adoptare, printr-un anunț înserat pe site-ul propriu, afișat la sediu într-un spațiu accesibil publicului, în conformitate cu prevederile art. 7 din Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

(2)Anunțul trebuie să cuprindă: a) data afișării, b) un referat de aprobare privind necesitatea adoptării actului normativ propus, c) un studiu de oportunitate/ impact și/sau de fezabilitate, după caz, d) textul complet al proiectului actului respectiv, e) termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.

(3)Anunțul referitor la elaborarea unui proiect de hotărâre normativă cu relevanță asupra mediului de afaceri se transmite de către inițiator asociațiilor de afaceri și altor asociații legal constituite, pe domenii specifice de activitate cu cel putin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre avizare de către autoritățile publice.

(4)Proiectul de hotărâre cu caracter normativ se transmite spre analiză și avizare autorităților publice interesate numai după definitivare, pe baza observațiilor și propunerilor formulate.

Art. 12. - (1) Dacă o asociație legal constituită sau o altă autoritate publică a cerut în scris organizarea de întâlniri pentru dezbaterea publică a proiectelor de hotărâri normative, cu aplicabilitate generală, acestea se organizează în cel mult 10 zile de la publicarea datei și locului unde urmează să fie organizate. Desfășurarea dezbateri publice va avea loc conform prevederilor art.7 alin.(10) din Legea nr.52/2003 republicată privind transparența decizională în administrația publică.

(2)Proiectele de hotărâri în cazul cărora se impune adoptarea de soluții imediate, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public, se supun adoptării în procedura de urgență prevăzută de reglementările în vigoare.

(3)La dezbaterea publică vor participa în mod obligatoriu inițiatorul proiectului de hotărâre și personalul din compartimentul de specialitate care a redactat raportul la proiectul de hotărâre, precum și reprezentanții autorității publice sau ai asociației legal-constituite care au solicitat organizarea dezbaterii publice.

(4)Dezbaterile, propunerile și sugestiile participanților se consemnează într-un proces-verbal și se transmit împreună cu recomandările scrise inițiatorului proiectului.

(5)Dacă în urma propunerilor și observațiilor primite s-au adus modificări proiectului de hotărâre și referatului de aprobare inițiale, acestea vor fi reformulate în mod corespunzător, astfel încât să se refere la forma proiectului de hotărâre care va fi transmis spre avizare compartimentului de specialitate.

(6)După definitivare, originalul proiectului de hotărâre însoțit de Referatul de aprobare, refăcute conform modificărilor operate, se transmite spre avizare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 3 zile de la primirea proiectului de hotărâre, în forma finală.

(7)În situația în care între inițiator și compartimentul de specialitate avizator există puncte de vedere diferite, proiectul de hotărâre va fi avizat în termen de maximum 3 zile de la primirea acestuia, cu obiecții, care vor fi anexate și prezentate în cadrul ședinței ordinare a consiliului local.

Art. 13. - (1) Anunțul privind ședința publică se afișează la sediul Primăriei într-un spațiu accesibil publicului, inserat în site-ul propriu, cu cel puțin 3 zile înainte de desfășurare. Acest anunț trebuie adus la cunoștința cetățenilor și a asociațiilor legal constituite care au prezentat sugestii și propuneri în scris, cu valoare de recomandare, referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmează sa fie abordat în ședința publică si va conține data, ora și locul de desfășurare a ședinței publice, precum și ordinea de zi.

(2)Difuzarea anunțului și invitarea specială a unor persoane la ședința publică sunt în sarcina persoanei responsabile desemnată de către primarul comunei.

(3)Punctele de vedere exprimate în cadrul ședințelor publice au valoare de recomandare.

(4)Minuta ședinței publice, incluzând și votul fiecărui membru, cu excepția cazurilor în care s-a hotărât vot secret, va fi afișată la sediul primăriei și publicată în site-ul propriu.

 

Capitolul 4- DISPOZIȚII FINALE

Art.14. - Referatele de aprobare, rapoartele de specialitate și avizele originale, variantele și formele succesive ale proiectelor de acte care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament, precum și un original al hotărârii se păstrează în dosarul special al ședinței, astfel încât să se asigure cunoașterea întregului proces de elaborare a actelor respective.

Art. 15. — Registrul pentru evidența proiectelor de hotărâri, cât și Registrul pentru evidența hotărârilor consiliului local se administrează obligatoriu și în format electronic.

Art. 16. - (1) În situația în care împotriva unei hotărâri a consiliului local se introduce acțiune la instanța de contencios administrativ, secretarul general va comunica aceasta de îndată consiliului local și inițiatorului, cu propuneri de menținere, de modificare și/sau completare, ori revocare, încetare a aplicabilității acestora.

(2)Propunerile inițiatorului redactate sub forma unei note care exprimă punctele de vedere ale acestuia vor fi comunicate contestatarului, prin grija secretarului general.

(3)Primarul va lua măsuri pentru susținerea în fața instanțelor de judecată a prevederile actelor ce fac obiectul contestațiilor.

Art. 17. Prezentul regulament poate fi modificat și/sau completat în condițiile legii și cu respectarea Regulamentului propriu de organizare și funcționare a consiliului local și normelor de tehnică legislativă prevăzute în Legea nr.24/2000, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Intocmit 

Secretar General al Comunei 

Lazar Emilian 

 

 

Regulamentul în format fișier