ANEXA NR. 3 la hotărârea nr. 59 din 26.10.2022

ROMANIA                                                                                             ANEXA NR.3

JUDETUL PRAHOVA                                                                    la H.C.L. Brazi nr. _____/2022

COMUNA BRAZI

CONSILIUL LOCAL

 

 

CONTRACT DE ÎNCHIRIERE

Nr._____ /______________

             În conformitate cu art.108, art.129, alin.2, lit.c, coroborat cu alin.6, lit.b şi alin.7, lit.c, art.139, alin.1 coroborat cu alin.3, lit.g, art.154, alin.1, art.155, alin.5, lit.c,  art.297, alin.1, lit.c) , art.332-348,  art.354, art.355 şi art.362 alin.1 din Ordonanţa de Urgenţă nr.57/2019 privind Codul administrativ, având în vedere şi dispoziţiile Noului Cod Civil, în conformitate cu Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările si completările ulterioare, a Ordonanţei nr.124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor medicale, precum şi, art.4 din Legea nr.213/1998, privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal,  cu modificările şi completările ulterioare, Legea nr.273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare şi Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

            În baza Hotărârii Consiliului Local nr.____/______2022, și a ofertei declarate câștigătoare în cadrul procedurii de licitație, s-a încheiat prezentul contract de închiriere.

            Cap. I - PĂRŢILE CONTRACTANTE

            Art.1. Prezentul contract de închiriere se încheie între:

UAT COMUNA BRAZI cu sediul in comuna BRAZI,sat BRAZII DE JOS, str. TEILOR, nr.45, judetul PRAHOVA, cod postal 107080, telefon/fax 0244480690, cod fiscal 2845290, cont RO47TREZ53921A300530XXXX, deschis la Trezoreria Boldeşti Scăeni, reprezentat legal prin Primar RADU LEONAŞ, în calitate de locator, pe de o parte,           

            ___________________ domiciliat /cu sediul social în ________________, judeţul _________________, CI/CUI, înregistrat la Registrul Unic al Cabinetelor Medicale ___________sub numărul ________, cont______________, deschis la ____________________, reprezentată legal prin medic titular ______,domiciliat în _____________,  CI,________, CNP _____________,  în calitate de locatar pe de altă parte.

            Cap. II - OBIECTUL CONTRACTULUI

            Art.2. Obiectul contractului îl reprezintă închirierea spaţiului cu destinaţia de cabinet medical/ stomatologic, conform Anexa 1 – schița spațiului, situat în comuna Brazi, sat Negoieşti,str. Rarăului, nr.5,  în suprafaţă  totală de ............... mp, astfel:……………. mp reprezintă suprafaţa cabinetului medical folosită în exclusivitate şi ……………..mp ce reprezintă cota indiviză din spaţiile comune (hol, săli de aşteptare, grupuri sanitare, etc), spaţiu ce aparţine Consiliului Local Brazi si Comunei Brazi , în vederea desfăşurării activităţii de medicină umană. 

            Cap. III - DURATA CONTRACTULUI

            Art.3 Prezentul contract de închiriere se încheie în conformitate cu legea română, pentru o perioadă de 10 (zece) ani, începând de la data _____________  până la ___________.

            La expirarea contractului de închiriere, părţile pot decide de comun acord prelungirea contractului, prin act adiţional pentru o nouă perioadă. La cererea scrisă a chiriaşului, autoritatea publică locală poate analiza şi supune aprobării Consiliului Local al comunei Brazi, posibilitatea prelungirii contractului de închiriere în condiţiile legii.

            Cap.IV -  CHIRIA. TERMENE DE PLATĂ. GARANŢIA.

             Art.4. Chiria se stabileşte în conformitate cu prevederile Procesului verbal de adjudecare şi al Raportului încheiat ca urmare a licitaţiei publice aprobată prin H.C.L..................., la valoarea de  ….... lei/mp, fără TVA (…...../lună fără TVA). Chiria se va recalcula ori de câte ori se vor constata erori de calcul sau măsurători şi se va indexa anual cu indicele de inflaţie.

            Art.5.  Cuantumul chiriei se va plati anual, in doua rate egale pana la datele de 31 martie, respectiv 30 septembrie inclusiv începând cu data prevăzută în contract.

            (1) Pentru neachitarea la termen a sumelor stabilite, locatarul va plăti majorări de întârziere, conform legislaţiei în vigoare la data efectuării plăţii, calculate din ziua imediat următoare  zilei în care suma era scadentă la plată.

            (2) În cazul în care actele normative referitoare la majorările de întârziere se vor modifica, acestea se vor aplica de drept prezentului contract de închiriere.

            (3) Neplata chiriei, dă dreptul locatorului de a  rezilia prezentul contract, fără a fi notificat în prealabil, precum şi obligaţia din partea locatarului  de a elibera spaţiul imediat.

            (4) În caz de neplată, executarea silită se face pe baza prezentului contract, locatarul fiind de acord cu transferul din contul său a sumelor datorate locatorului, prezentul contract având valoare de înscris autentic, constituind titlu executoriu.

            Art.6. Locatarul răspunde direct de respectarea legislatiei în vigoare privind normele P.S.I., protecţia muncii, protecţia mediului, apărare civilă, specifice activităţii desfăşurate, precum şi obţinerea tuturor avizelor legate de funcţionare.

            Art.7. Plata chiriei se va face prin virament în contul Primăriei comunei Brazi,  contul RO47TREZ53921A300530XXXX, deschis la Trezoreria Boldeşti Scăeni, sau prin casieria Primăriei, cod unic de înregistrare 2845290.

            Art.8. (1) Garanţia de bună execuţie, reprezentată de contravaloarea chiriei pe două luni consecutive, se va constitui până la data semnării contractului de închiriere şi a fost achitată cu chitanţa nr............./ ordinul de plată nr……

            (2) Chiriaşul poate constitui drept garanţie şi titluri de credit, asupra cărora se va institui garanţie reală mobiliară, cu acordul autorităţii publice locale municipale.

(3) Garanţia de bună execuţie se va restitui în cel mult 14 zile de la data expirării perioadei de valabilitate a contractului de închiriere, cu condiţia îndeplinirii de către locator a obligaţiilor asumate prin contract.

            (4) În cazul când locatarul nu-şi îndeplineşte obligaţiile de plată şi/sau deteriorează spaţiul transmis în folosinţă, locatorul va reţine locatarului din garanţia de bună execuţie, contravaloarea chiriei neachitate şi contravaloarea daunelor provocate.

            Cap.V - OBLIGAŢIILE PĂRŢILOR

            Art.9. Obligaţiile locatarului

            (1)Să folosească cabinetul medical închiriat conform destinaţiei şi clauzelor stabilite prin prezentul contract de închiriere, permiţând schimbarea destinaţiei doar cu acordul locatorului.

            (2) Contractul se reziliază de drept în cazul în care există un plan de modernizare a zonei respective, fără punere în întârziere, fără notificare prealabilă şi fără intervenţia instanţei de judecată (pact comisoriu), chiriaşul având obligaţia de a elibera spaţiul în termen de 15 zile de la notificare.

            (3) Să ia toate măsurile ce se impun pentru exploatarea în condiţii optime a cabinetului medical .

            (4) Să încheie contracte cu furnizorii de utilităţii şi servicii (apă, salubritate,energie termică, electrică, etc.).

            (5) Locatarul răspunde direct pe toată durata contractului de închiriere de respectarea şi aplicarea legislaţiei în vigoare privind protecţia şi paza împotriva incendiilor, protecţia muncii, protecţia mediului, apărare civilă specifice activităţii desfăşurate, de obţinerea tuturor avizelor şi autorizaţiilor  legate de funcţionare, precum şi de respectarea oricăror alte obligaţii legale ce rezultă din activitatea pe care o desfăşoară.

            (6) Să suporte toate cheltuielile necesare refacerii cabinetului medical deteriorat ca urmare a exploatării necorespunzătoare sau distrugerii acestuia din culpa sa.

            (7)Să răspundă de buna funcţionare a instalaţiilor electrice şi de energie termică.

            (8) Să plătească chiria în condiţiile şi la termenele stabilite prin  prezentul contract de închiriere, iar în caz de întârziere să achite majorările de întârziere conform legislaţiei în vigoare la data efectuării plăţii.                                     

            (9) La încetarea, respectiv rezilierea contractului de închiriere, locatarul să predea proprietarului spaţiul  liber de orice sarcină, în termen de maxim 15 zile lucrătoare, în starea în care acesta a fost iniţial preluat, în caz contrar urmând să suporte contravaloarea daunelor produse.

            (10) Să suporte, în afara chiriei şi a plăţilor prevăzute la alin.(8), cheltuielile privind consumul de energie electrică, termică, apă, etc.

            (11)Se interzice subînchirierea, cesiunea în tot sau în parte a cabinetului medical, asocierea cu alte persoane fizice sau juridice, încheierea unui înscris privind transmiterea folosinţei spaţiului, sub sancţiunea rezolvării de drept a contractului, fără somaţie sau punere în întârziere şi fără intervenţia instanţei judecătoreşti (pact comisoriu). Primăria are dreptul să dezafecteze spaţiul închiriat şi să dispună aducerea acestuia în starea iniţială pe cheltuiala exclusivă a locatarului.

            (12) Locatarul rămâne răspunzător de plata chiriei, chiar dacă abandonează cabinetul medical  fără consimţământul locatorului.

            (13) Să păstreze şi să asigure curăţenia în spaţiul ce face obiectul contractului de închiriere, să îngrijească şi să conserve spaţiul ca un bun proprietar.

            (14) Să execute la timp şi în bune condiţii lucrările de întreţinere şi reparaţii curente, în vederea menţinerii cabinetului medical închiriat în starea în care l-a primit în momentul încheierii contractului. 

            (15) Să permită locatorului să controleze modul în care este utilizat bunul imobil închiriat şi starea acestuia, la termenul stabilit în contract.

           (16) Să nu aducă modificări bunului imobil inchiriat, decat cu acordul prealabil scris al locatorului si cu respectarea legislatiei in vigoare, respectiv obtinerea autorizaţiei de construcţie;

            (17) Să răspundă integral pentru deteriorările aduse spaţiului de către persoanele aduse de acesta  în spaţiu.

 

            Art.10. Obligaţiile locatorului

            (1) Să predea către locatar pe bază de proces verbal de predare-primire cabinetul medical  prevăzut la Art.2 din prezentul  contract de închiriere.

            (2) Să asigure folosinţa nestingherită a cabinetului medical pe toată durata contractului.

            (3) Să elibereze locatarului, în condiţiile legii, acorduri şi avize în legătură cu obiectul de închiriere.

            (4) Locatorul are dreptul să inspecteze spaţiul ce face obiectul contractului de închiriere şi să verifice respectarea obligaţiilor asumate de locatar.     

            (5)  Locatorul are obligaţia  de a înştiinţa chiriaşul cu 15 zile înainte de o eventuală schimbare a situaţiei spaţiului respectiv, sau atunci când nu se cunoaşte schimbarea, în 15 zile de la producerea ei.

            (6) Locatorul garantează contra tuturor viciilor bunului închiriat, care împiedică sau micşorează folosirea lui, chiar dacă nu le-a cunoscut la încheierea contractului şi fără a ţine seama dacă ele existau dinainte ori au survenit pe parcursul contractului.

            (7) Locatorul nu răspunde pentru viciile care erau aparente la data încheierii contractului şi pe care locatarul nu le-a reclamat la momentul preluării bunului.

 

            Cap.VI – RĂSPUNDEREA CONTRACTUALĂ

            Art.11. Pentru executarea necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale, părţile  datorează despăgubiri.

             Art.12. Forţa majoră, legal notificată, exonerează de răspundere partea care o invocă în condiţiile legii.

             Art.13. (1)  În cazul in care s-a depaşit termenul de plată a chiriei cu două luni sau în cazul  nerespectării unei clauze asumate de locatar, prezentul contract se consideră  desfiinţat de drept, fără punere în întarziere, fără alte formalitaţi şi fără intervenţia vreunei instanţe de judecată, conform prezentului pact comisoriu.

            (2) Se interzice subînchirierea, cesionarea  sau asocierea cu alte persoane fizice, juridice, sub sancţiunea rezolvirii de drept a contractului prevăzut de art.2, fără somaţie şi punere în întarziere şi fără intervenţia instanţei judecătoreşti, autoritatea locală având dreptul să dezafecteze spaţiul închiriat ocupat cu investiţiile realizate şi să dispună aducerea acestuia în stare iniţială pe cheltuiala exclusivă a locatarului. Locatarul este obligat să asigure paza bunului transmis în folosinţă, precum şi a valorilor deţinute sub orice titlu.  

            Cap.VII - MODIFICAREA CONTRACTULUI

            Art.14. Prezentul contract va putea fi amendat sau modificat numai prin act adiţional semnat de ambele părţi contractante. Orice act adiţional încheiat de părţi va face parte integrantă din prezentul contract de închiriere.

            Cap.VIII - ÎNCETAREA, REZILIEREA CONTRACTULUI

            Art.15. Prezentul contract de închiriere poate înceta în următoarele situaţii :

            1)La expirarea duratei stabilite în contractul de închiriere;

            2)În cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilaterală de către autoritatea publică locală , cu plata unei despăgubiri juste şi prealabile, în sarcina acesteia, în caz de dezacord fiind competentă instanţa de judecată. În situaţia prevăzută, autoritatea publică locală va notifica de îndată intenţia de a denunţa unilateral contractul de închiriere şi va face menţiune cu privire la motivele ce au determinat această măsură;

            3)În cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către chiriaş, prin rezilierea unilaterală de către autoritatea publică locală, cu plata unei despăgubiri în sarcina chiriaşului;

            4)În cazul nerespectării obligaţiilor contractuale de către autoritatea publică locală, prin reziliere de către chiriaş, cu plata unei despăgubiri în sarcina autorităţii publice locale;

            5)Prin acordul comun al părţilor;

            6)În cazul intervenţiei unei situaţii de forţă majoră sau caz fortuit;

            7)Alte cauze de încetare a contractului de închiriere, stabilite de părţi prin contractul de închiriere, fără a aduce atingere clauzelor şi condiţiilor reglementate de lege;

            8)În cazul intrării în insolvenţă, în faliment sau a dizolvării pe cale legală a chiriaşului;

            9)La dispariţia, dintr-o cauză de forţă majoră, a bunului închiriat.

 

            Art.16.Rezilierea contractului intervine în următoarele situaţii:

            a. În situaţia în care pentru nevoi de interes naţional sau local, terenul pe care se află cabinetul medical  va fi destinat executării unor construcţii şi amenajări edilitare de interes public etc., contractul de închiriere se reziliază în mod unilateral de către autoritatea locală, după notificarea locatarului, cu 30 zile înainte.

            b. Contractul se reziliază de drept şi în cazul în care locatarul este în lichidare voluntară sau în faliment.

            c. Nerespectarea clauzei art.9 alin.(12) din prezentul contract de închiriere duce la sancţiunea  rezolvării de drept a contractului, fără punere în întârziere, fără alte formalităţi şi fără intervenţia instanţei judecătoreşti (pact comisoriu), iar spaţiul ce face obiectul contractului poate fi scos la licitaţie.

            d.Constituie o cauză pentru rezilierea contractului din iniţiativa locatorului neplata de către locatar a două chirii lunare. Rezilierea va opera de plin drept, fără somaţie, îndeplinirea altor formalităţi judiciare sau extrajudiciare şi fără intervenţia instanţelor judecătoreşti (pact comisoriu), iar cabinetul medical ce face obiectul contractului poate fi scos la licitaţie.

            e.În situaţia în care locatarul a pricinuit însemnate stricăciuni cabinetului medical închiriat, instalaţiilor precum şi oricăror alte bunuri aferente lor sau dacă înstrăinează fără drept părţi ale acestuia.

            f. În situaţia  în care spaţiul  închiriat este necesar desfăşurarii altor activităţi, contractul de  închiriere se reziliează în mod unilateral de către autoritatea locală, prin notificarea locatarului, cu 30 zile înainte.

            g. Rezilierea contractului se poate face la cererea locatarului cu obligaţia degrevării spaţiului de orice sarcini.

            h. Contractul se reziliază de drept, iar spaţiul ce face obiectul contractului va fi scos la licitaţie în situaţia în care chiriaşul închiriază sau subînchiriază, se asociază, donează, vinde sau cesionează dreptul de folosinţă asupra spaţiului.

            i. Contractul poate fi reziliat de către locator, dacă locatarul nu demarează obţinerea  tuturor avizelor necesare pentru funcţionare.

            j. Neîndeplinirea cu rea-credinţă a unei/unor clauze considerate esenţiale, rezultând din natura contractului, precum şi pentru buna desfăşurare a relaţiilor contractuale, dă dreptul părţii lezate de a rezilia unilateral contractul, fără îndeplinirea nici unei formalităţi judiciare/extrajudiciare, dacă în urma notificării acestui fapt, partea în culpă nu remediază acest lucru într-un termen de maxim 15 zile calendaristice de la data primirii notificării în acest sens.  

 

 

 

            Cap.IX -  CORESPONDENŢA ŞI NOTIFICĂRILE

            Art.17.(1) Orice notificare făcută de oricare dintre părţile contractante celeilalte părţi va fi considerată valabil îndeplinită dacă va fi transmisă prin e-mail (la adresele mentionate la capitolul 1), depunerea la registratura sau scrisoare recomandată  cu confirmare de primire la următoarele adrese :

  Locator -  Consiliul Local al comunei Brazi, comuna Brazi, sat Brazii de Jos, strada Teilor, nr. 45.

  Locatar – ______________________________________________

            (2)  Notificarea se consideră efectivă de la data primirii confirmării de primire de către expeditor.

            (3) Notificările verbale nu pot fi luate în considerare de nici una dintre părţi dacă nu sunt confirmate în scris conform celor menţionate mai sus.

            (4)Schimbarea adresei sau a sediului social nu este opozabilă celeilalte părţi decât dacă a fost notificată cu cel puţin 3 (trei) zile lucrătoare înainte.   

           

            Cap.X -  NULITATEA PARŢIALĂ

            Art.18. (1)În cazul în care o prevedere din prezentul contract este declarată nulă, părţile o vor înlocui prin alta, care să corespundă cât mai fidel spiritului acestui contract, iar celelalte clauze îşi vor produce efectele în continuare, contractul păstrându-şi valabilitatea şi caracterul obligatoriu în măsura maxim admisă de lege.

            (2)  În măsura în care o parte a unei clauze este declarată nelegală, nulitatea nu va afecta decât acea parte a clauzei, restul dispoziţiilor ei rămânând pe deplin aplicabile.     

            

Cap.XI - FORŢA MAJORĂ

 

            Art.19. (1) Forţa majoră este constatată de o autoritate competentă.

            (2) Prin forţa majoră se înţelege un eveniment independent de voinţa părţilor, imprevizibil şi insurmontabil, apărut după încheierea contractului, care împiedică părţile să-şi exercite obligaţiile asumate.

            (3) Părţile sunt exonerate de răspundere în cazul neexecutării, executării necorespunzătoare sau cu întârziere a obligaţiilor contractuale în caz de forţă majoră, pe toată durata existenţei acesteia.  Forţa majoră exonerează de răspundere partea care o invocă.

            (4) Partea contractuală care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi, imediat şi în mod complet, producerea acesteia şi să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor. Cazul de forţă majoră se va comunica în scris în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la apariţia sa, iar nerespectarea obligaţiei de notificare atrage sancţiunea decăderii din dreptul de a invoca exonerarea părţii.

            (5) Dacă forţa majoră acţionează sau se estimează că va acţiona o perioadă mai mare de 6 luni, fiecare parte va avea dreptul să notifice celeilalte părţi încetarea de plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna din părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese.

            (6) Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acestora.  

 

            Cap.XII – LEGEA  APLICABILĂ

            Art.20.  Prezentul contract este guvernat de legea română.

            Art.21.  Litigiile, controversele şi pretenţiile ce se vor naşte din prezentul contract de închiriere sau în legătură cu el vor fi soluţionate pe cale amiabilă, iar în cazul in care părtile nu ajung la un acord în termen de 15 zile de la data începerii negocierilor, oricare dintre acestea se poate adresa Secţiei de Contencios Administrativ şi Fiscal din cadrul Tribunalului Prahova, conform prevederilor Legii 554/2004 a contenciosului administrativ cu modificările şi completările ulterioare, prezentul contract fiind asimilat actului administrativ.

            Cap. XIII – SOLUŢIONAREA LITIGIILOR

          Art.22. (1) Litigiile, controversele şi pretenţiile care se vor naşte din prezentul contract sau în legătură cu el vor fi soluţionate pe cale amiabilă.

         (2) Dacă părţile din prezentul contract  nu vor ajunge la o înţelegere amiabilă, atunci litigiile vor fi înaintate spre soluţionare instanţei competente.                                                                                

            Cap. XIV - CLAUZE SPECIALE

            Art.23. (1) Chiria neachitată la termenul stabilit prin contract reprezintă creanţă bugetară certă, lichidă şi exigibilă provenită dintr-un raport juridic contractual, care  se transformă în venit la bugetul local, iar prezentul contract administrativ constituie titlu executoriu şi se transmite spre executare silită către Direcţia Impozite şi Taxe din cadrul Primăriei în termenul şi condiţiile prevăzute de  Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare şi Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal,  cu modificările şi completările ulterioare.

            (2) Prevederile prezentului contract se completează cu prevederile Codului Civil, cu reglementările legale în vigoare referitoare la locaţiune şi cu reglementările fiscale în materie.

            Art.24. Prezentul contract de închiriere se încheie în 2 (două) exemplare originale, câte unul pentru fiecare parte contractuală.

 

 

LOCATOR,                                                                                       LOCATAR,

Consiliul Local al Comunei Brazi