R E G U L A M E NT cuprinzând măsurile metodologice şi organizatorice cu privire la iniţierea, elaborarea, redactarea, structura şi conţinutul dispoziţiilor, precum şi modificarea, completarea, abrogarea, publicarea şi republicarea dispoziţiilor emise de Primarul Comunei Cojocna
Dispoziţii generale
ART. 1. – (1) Potrivit Ordonanței de Urgență nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, în exercitarea atribuţiilor sale, Primarul Comunei Cojocna emite dispoziţii cu caracter normativ sau individual.
- La elaborarea lor se va avea în vedere caracterul de subordonare faţă de toate actele normative de nivel superior, limita competenţei materiale instituită, precum şi respectarea principiilor şi dispoziţiilor din Ordonanța de urgență nr 57/2016 privind Codul administrativ
- Reglementările cuprinse în dispoziţii nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.
- Ele constituie o manifestare de voinţă unilaterală, având caracter obligatoriu şi executoriu atât faţă de persoanele fizice şi juridice cărora li se adresează, cât şi faţă de emitent.
ART. 2. - Prevederile Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, cu modificările şi completările ulterioare, definesc părţile constitutive ale actului normativ, structura, forma şi modul de sistematizare a conţinutului acestuia, procedeele tehnice privind modificarea, completarea, abrogarea, publicarea şi republicarea actelor normative, fiind obligatorii şi la elaborarea şi emiterea proiectelor de dispoziţii.
ART. 3. - Conform prevederilor înscrise în Ordonanța de Urgență nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, Primarul Comunei Cojocna răspunde de buna funcţionare a administraţiei publice locale şi a aparatului de specialitate pe care îl conduce şi îl controlează.
- Inițierea, elaborarea, redactarea, structura si conținutul proiectelor de dispoziții
ce urmează a fi emise de Primarul Comunei Cojocna
ART. 4. – (1) La elaborarea proiectelor de dispoziţii, ce nu vor contraveni legii, nici prin conţinut şi nici prin redactare, se vor parcurge următoarele etape, şi anume:
- stabilirea obiectului şi scopului reglementării;
- stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă şi abilitarea Primarului Comunei Cojocna să stabilească măsuri pentru aplicarea lor;
- culegerea şi selectarea informaţiilor;
- prelucrarea şi analizarea informaţiilor;
- elaborarea variantelor de soluţie, delimitarea celor optime ca scop şi posibilitate de înfăptuire.
(2) După clarificarea cerinţelor de legalitate, necesitate şi oportunitate, se întocmeşte proiectul propriu-zis de către cei care îl propun şi au dreptul la iniţiativă.
ART. 5. Conţinutul proiectului de dispoziţii se structurează având următoarele particularităţi:
- Antet: România, Judeţul Cluj Primăria Comunei Cojocna
- Titlu: Dispoziţia nr. _____ din ______ privind _______________
- Formula introductivă: Primarul Comunei Cojocna
- Preambul: se va face referire la referatul întocmit în acest sens, la legea specială, respectiv la art.133 alin.(1) și art. 134 alin. (1) lit. a din Ordonanța de Urgență nr.57 din 03.07.2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare;
- Partea dispozitivă: reprezintă conţinutul propriu-zis al reglementării.
Articolele cuprind măsurile propuse, responsabilităţile şi termenele privind ducerea la îndeplinire a acestora.
Articolele vor fi redactate în formă prescriptivă, într-un stil clar, concis, sobru şi precis care să excludă orice echivoc cu respectarea regulilor gramaticale şi de ortografie a limbii române.
Folosirea neologismelor este permisă numai dacă nu există un sinonim de largă răspândire în limba română.
Termenii de specialitate vor fi întrebuinţaţi numai dacă sunt consacraţi şi stăpâniţi de către cei cărora li se adresează.
Redactarea textelor se face prin folosirea cuvintelor în sensul lor curent în limba română modernă, evitându-se regionalismele.
Exprimarea prin abreviere a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text la prima folosire.
Articolele se exprimă în textul dispoziţiei prin abrevierea “Art”. Ele se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârşitul hotărârii, cu cifre arabe.
Articolele trebuie să aibă caracter dispozitiv, să prezinte norma instituită fără explicaţii şi justificări.
Pentru accentuarea caracterului imperativ al dispoziţiei, la redactare, verbele vor fi utilizate la timpul prezent, forma afirmativă.
În cazul în care din dispoziţia normativă primară a unui articol decurg, în mod organic, mai multe ipoteze juridice, acestea vor fi prezentate în alineate distincte.
Alineatul se evidenţiază printr-o uşoară retragere de la alinierea textului pe verticală.
În dispoziţiile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.
Ultimele articole ale proiectului de dispoziţie vor cuprinde în mod obligatoriu:
- v caracterul dispoziţiei (normativ sau individual)
- v denumirea autorităţilor, instituţiilor, şi persoanelor interesate de conţinutul dispoziţiei, pentru a se asigura comunicarea lor.
- v denumirea celor stabiliţi să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în dispoziţie şi să informeze periodic Primarul Comunei Cojocna cu rezultatele obţinute în urma aplicării ei.
f. Funcţia, numele şi prenumele persoanei autorizate să semneze dispoziţia (Primarului Comunei Cojocna sau viceprimarului care îi ţine locul) precum şi a celui care avizează dispoziţia (Secretarului General al Comunei).
ART. 6. – (1) Anexele la dispoziţii trebuie să aibă un temei cadru în corpul dispoziţiei, purtând menţiunea că „Anexa face parte integrantă din prezenta dispoziţie”.
- Anexa va purta antetul dispoziţiei, precum şi menţiunea „Anexă” la dispoziţia nr. ___ din ______.
- Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, cronologic, în ordinea în care au fost enunţate în textul proiectului.
- Autenticitatea anexelor va fi atestată conform prevederilor înscrise în art. 5 lit. f din prezentul regulament.
ART. 7. – (1) Dreptul de a iniţia şi propune proiecte de dispoziţii aparţine:
- Primarului Comunei Cojocna
- Viceprimarului Comunei Cojocna
- Secretarului General al Comunei
- Compartimentele din aparatul de specialitate
ART. 8.- Dispoziţiile astfel întocmite, însoţite de un referat întocmit de compartimentul de resort din aparatul de specialitate în atribuţiile căruia se regăseşte obiectul supus reglementării, precum şi de actele preparatorii, se vor depune de către iniţiator la Secretarul General al Comunei, în vederea avizării pentru legalitate.
ART. 9. - Dacă dispoziţia nu întruneşte cerinţele de legalitate se va returna iniţiatorului pentru a fi refăcută, urmând să parcurgă din nou etapele procedurale descrise mai sus.
ART. 10. – (1) Întreaga documentaţie care a stat la baza elaborării dispoziţiei, inclusiv acesta şi anexele aferente, se va depune de iniţiator pentru a fi avizată la Secretarul General al Comunei.
- la Secretarul General al Comunei, în termen de 24 ore de la primire, se va pronunţa cu privire la legalitatea acesteia.
- În cazul când la Secretarul General al Comunei constată neconcordanţă faţă de actele normative de nivel superior, va restitui proiectul la compartimentul care a fost consultat în iniţierea proiectului cu recomandările necesare pentru a fi reformulate.
- la Secretarul General al Comunei, la primirea dispoziţiei reformulate, în termen de cel mult 24 ore, va aviza proiectul pentru legalitate şi îl va înainta primarului pentru semnare.
ART. 11.
După semnare dispoziţia se va prezenta la Secretarul General al Comunei, pentru a fi înregistrată şi ştampilată, respectiv pentru a primi un număr din registrul special de numerotare a dispoziţiilor.
ART. 12. - Originalul dispoziţiei şi anexelor acesteia se păstrează la Secretarul General al Comunei
ART. 13. – (1) În termenul stabilit de Ordonanța de Urgență nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, prin grija Secretarului General al Comunei, un exemplar din dispoziţia însoţită de anexe (dacă este cazul) se comunică Prefectului în vederea exercitării controlului cu privire la legalitatea acesteia.
- Câte un exemplar se va comunica celor stabiliţi conform prevederilor art. 5 lit. “f”.
III. Modificarea, completarea, abrogarea, publicarea şi republicarea dispozițiilor
ART. 14. După intrarea în vigoare, pe durata existenţei unei dispoziţii pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea sau abrogarea.
ART. 15. – (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o nouă formulare.
(2) Pentru exprimarea normativă a intenţiei de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare, dispoziţia se formulează utilizându-se sintagma „Se modifică şi va avea următorul cuprins:”, urmată de redactarea noului text.
- Se va evita procedeul utilizat de a se menţiona generic, în finalul unei dispoziţii, că o altă dispoziţie conexă sau text din aceasta „Se modifică în mod corespunzător”.
ART. 16. – (1) Completarea unui act normativ constă în introducerea unei dispoziţii noi, cuprinzând soluţii şi ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurate existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: „După articolul .../alin. .... se introduce un nou articol/alin., cu următorul cuprins:”.
- Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat şi republicarea lui sau, ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însoţite de un indice cifric pentru diferenţiere.
ART. 17. - Modificarea ori completarea unei dispoziţii este admisă numai dacă nu se afectează concepţia generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu priveşte întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate.
ART. 18. - Reglementările de modificare şi completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervenţiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.
ART. 19. - În cazul dispoziţiilor care au ca obiect modificări sau completări, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.
ART. 20. – (1) Prevederile cuprinse într-o dispoziţie, contrare unei reglementări de acelaşi nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate.
(2) Abrogarea poate fi totală sau parţială.
- În cazul abrogărilor parţiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare.
- Abrogarea unei dispoziţii, parţială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.
- Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul unei dispoziţii care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementări conexe anterioare.
ART. 21. – (1) Unele dispoziţii pot avea aplicare limitată în timp, în spaţiu sau în ce priveşte obiectul reglementării.
- Prin dispoziţii ulterioare se poate prelungi, extinde sau restrânge durata de timp, aplicarea în spaţiu sau cu privire la obiectul reglementării, cu condiţia ca acestea să intervină înainte de expirarea termenului şi să indice, când este cazul, noul termen.
ART. 22. – (1) Dispoziţiile cu caracter normativ modificate şi completate în mod substanţial se republică în Monitorul Oficial al comunei, având la bază dispoziţia cuprinsă în actul de modificare, respectiv de completare.
- În vederea republicării se realizează integrarea prevederilor modificate sau ale celor completate în ansamblul reglementării, actualizându-se şi unele denumiri schimbate între timp, dându-se, atunci când s-a dispus expres, o nouă numerotare articolelor şi aliniatelor.
IV. Dispoziţii finale
ART. 23. – (1) Originalul dispoziţiei şi referatului se păstrează la Direcţia Generală de Administraţie Publică şi Juridică.
ART. 24. – (1) În situaţia în care împotriva unei dispoziţii emise de Primarul Comunei Cojocna se introduce acţiune la instanţa de Contencios-administrativ, Secretarul General al Comunei va comunica acest lucru de îndată inițiatorului, care are obligaţia să reanalizeze actul respectiv, pronunţându-se în termen de 5 zile cu propuneri de menţinere, de modificare şi/sau de completare ori revocare a acestora.
- Propunerile iniţiatorului redactate sub forma unei note care exprimă punctele de vedere ale acestuia vor fi comunicate spre analiză primarului Comunei Cojocna , prin grija Secretarul General al Comunei, urmând a se proceda în consecinţă.
- Primarul Comunei Cojocna va lua măsuri ca, prin compartimentul juridic, să se susţină în faţa instanţelor de judecată prevederile actelor ce fac obiectul contestaţiilor.
ART. 25. - Toate dispoziţiile cu caracter normativ emise se vor publica în Monitorul Oficial al comunei .
Primar , Avizează:
Secretar General al Comunei,