România

România

Județul Teleorman

Comuna Drăcșenei

Comuna Drăcșenei

R O M A N I A

JUDETUL TELEORMAN

CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI DRĂCŞENEI

 

Anexă la hotărârea nr.19 din 27.05.2021

 

 

R E G U L A M E N T

PRIVIND MASURILE METODOLOGICE, ORGANIZATORICE, TERMENELE ȘI CIRCULAȚIA PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI ALE CONSILIULUI LOCAL AL COMUNEI DRĂCŞENEI

 

Cap. I. DISPOZIȚII INTRODUCTIVE

 

Art.1. Prezentul regulament are că scop stabilirea măsurilor metodologice, organizatorice, a termenelor, precum și a circulației proiectelor de hotărâri ale Consiliului Local al Comunei Drăcşenei, în conformitate cu prevederilor OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.

Art.2. Hotărârile consiliului local se adoptă pentru organizarea executării ori executarea în concret a legilor și a celorlalte acte normative de nivel superior cu respectarea termenelor stabilite de acestea, precum și a propriilor hotărâri.

Art.3. Proiectele de hotărâri se elaborează cu respectarea prevederilor Legii nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Cap. II. INIȚIEREA, ELABORAREA, REDACTAREA, STRUCTURA ȘI CONȚINUTUL PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art.4. Potrivit prevederilor art. 136 alin. (1) din Codul administrativ, au dreptul să inițieze proiecte de hotărâri primarul, consilierii locali sau cetățenii, denumiți în continuare inițiatori.

Art.5. În elaborarea proiectelor de hotărâri cu caracter normativ sau individual se parcurg următoarele etape: 

  1. stabilirea obiectului și scopului reglementării; 
  2. stabilirea actelor normative care reglementează problematica respectivă și abilitarea consiliului local să stabilească măsuri pentru aplicarea lor; 
  3. culegerea și selectarea informațiilor; 
  4. prelucrarea și analizarea informațiilor.

Art.6. Redactarea unui proiect de hotărâre se face de către inițiator în conformitate cu normele de tehnică legislativă, cu sprijinul secretarului general al comunei și al compartimentelor din cadrul aparatului de specialitate al primarului.

Art.7. La redactarea unui proiect de hotărâre trebuie avute în vedere următoarele: 

  1. proiectul de hotărâre trebuie redactat într-un limbaj și stil specific normativ, concis, clar și precis, care să excludă orice echivoc, corect sub aspect gramatical, ortografic, ortoepic și, după caz, sub aspectul punctuației, conform normelor academice în vigoare; 
  2. exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text, la prima folosire; 
  3. nu este permisă prezentarea unor explicații prin folosirea parantezelor; 
  4. referirea în proiectul de hotărâre la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului sau și a titlului; 
  5. redactarea se vă face prin folosirea fontului Arial Narrow, mărimea 14.

Art.8. Părțile constitutive ale unui proiect de hotărâre se structurează astfel: 

  1. antet - România, Judeţul Teleorman, Consiliul Local al Comunei Drăcşenei; 
  2. titlul proiectului de hotărâre - trebuie să cuprindă denumirea proiectului de hotărâre, precum și obiectul reglementarii exprimat sintetic ( Proiect de hotărâre privind....) În cazul în care prin proiectul de hotărâre se modifică ori se completează o alta hotărâre, titlul va exprima operațiunea de modificare sau de completare a hotărârii avută în vedere; 
  3. formula introductivă - cuprinde denumirea autorității emitente (Consiliul Local al Comunei Drăcşenei, judeţul Teleorman…), tipul ședinței, precum și temeiurile juridice pe baza cărora se desfășoară ședința; 
  4. preambulul - în preambul se menționează referatul de aprobare al inițiatorului, documente de prezentare și motivare, ordine, instrucțiuni, circulare ori alte acte normative emise de autoritățile administrației publice centrale și care sunt publicate în Monitorul Oficial, regulamentul de organizare și funcționare al consiliului local. 
  5. partea dispozitivă - reprezintă conținutul propriu-zis al proiectului de hotărâre.

Art.9. (1) Elementul structural de bază al părții dispozitive îl constituie articolul. Acesta se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul proiectului de hotărâre, cu cifre arabe. 

(2) Daca Proiectul de hotărâre cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia "Articol unic".

(3) Daca Proiectul de hotărâre se referă la modificarea unei hotărâri anterioare, articolele  se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul proiectului de hotărâre, cu cifre romane.

Art.10. (1) Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziție sau frază, dar daca acest lucru nu este posibil se pot adăuga noi propoziții sau fraze, separate prin punct și virgulă; alineatul se evidențiază printr-o ușoară retragere de la alinierea textului pe verticală. 

(2) În proiecte de hotărâre cu o anumită întindere, daca un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.

            Art.11. Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc și nu prin liniuțe sau alte semne grafice.

Art.12. Ultimele articole dintr-un proiect de hotărâre vor cuprinde în mod obligatoriu: 

  1. denumirea celor stabiliți să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor hotărârii; 
  2. denumirea autorităților, instituțiilor, și persoanelor interesate de conținutul hotărârii, pentru a se asigura comunicarea lor.

Art.13. Identificarea persoanelor semnatare și/sau contrasemnatare sau care avizează legalitatea, după caz, a proiectelor actelor administrative, se asigura prin înscrierea întocmai a identității lor, în formatul: funcţie, prenumele și numele. 

Art.14. (1) La redactarea textului unui proiect de hotărâre se pot folosi, ca părți componente ale acestuia, anexe care conțin prevederi ce cuprind exprimări cifrice, desene, tabele, planuri sau alte asemenea. 

(2) Pot constitui anexe la un proiect de hotărâre reglementările ce trebuie aprobate de consiliul local, cum sunt: regulamente, statute, metodologii sau norme cu caracter predominant tehnic. 

(3) Anexa trebuie să aibă un temei - cadru în corpul proiectului de hotărâre și să se refere exclusiv la obiectul determinat prin textul de trimitere. 

(4) Textul - cadru de trimitere trebuie să facă, în finalul său, mențiunea că anexa face parte integrantă din proiectul de hotărâre; dacă sunt mai multe anexe, în final se va include un articol distinct, cuprinzând aceeași mențiune, însoțită de nominalizarea expresă a tuturor anexelor. 

(5) Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere. 

(6) Daca sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enunțate în textul proiectului. Anexele la proiectul de hotărâre vor purta antetul acesteia, precum și mențiunea "Anexa nr. ______ la proiectul de hotărâre nr. __ din _____".

Art.15. După intrarea în vigoare, pe durata existenței unei hotărâri, pot surveni unele evenimente, precum modificarea, completarea sau abrogarea.

Art.16. (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole ori alineate, dându-le o noua formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de hotărâre se formulează utilizandu-se sintagma "Se modifică și va avea următorul cuprins: "  urmată de redactarea noului text. 

(2) Modificarea ori completarea unei hotărâri este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acesteia, ori daca nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ea se înlocuieste cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogată. 

(3) În cazul în care se modifică sau se completează o altă hotărâre, articolele se numerotează cu cifre romane, pastrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate. 

(4) Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.

Art.17. (1) Completarea unei hotărâri constă în introducerea unei dispoziții noi, cuprinzând soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurale existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: "După articolul ... / alin. ... se introduce un nou articol / alin., cu următorul cuprins: ".) 

(2) Actul de completare poate să dispună renumerotarea articolelor actului completat și republicarea lui, sau că acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi, însoțite de un indice cifric pentru diferențiere.

Art.18. (1) Prevederile cuprinse într-o hotărâre, contrare unei reglementări de același nivel sau de nivel superior, vor fi abrogate. 

(2) Abrogarea poate fi totală sau parțială. În cazul abrogărilor parțiale, intervenite succesiv, ultima abrogare se va referi la întregul act normativ, nu numai la textele rămase în vigoare. Abrogarea unei hotărâri, parțială sau totală, are întotdeauna caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare. 

(3) Abrogarea poate fi dispusă, de regulă, printr-o prevedere distinctă în finalul unei dispoziții care reglementează o anumită problematică, dacă aceasta afectează reglementari conexe anterioare.

Art.19. (1) Proiectele de hotărâri trebuie să fie însoțite de referatele de aprobare, întocmite de inițiatori, în care se vor arăta succint : 

  1. cerințele care justifica intervenția normativă, atât din punct de vedere al legalității și al oportunității, cât și al eficienței și eficacității; 
  2. efectele avute în vedere prin noua reglementare în funcție de obiectul reglementarii, precum și, după caz, influența acestuia asupra bugetului local al județului; 
  3. mențiuni, după caz, daca se impune modificarea, completarea sau abrogarea unor hotărâri anterioare în materia respectivă de către consiliul județean. 

(2) Referatele de aprobare ale proiectelor de hotărâri se semnează de inițiatori.

Art.20. Proiectele de hotărâri ale consiliului local, însoțite de referatele de aprobare ale acestora și de alte documente de motivare și prezentare, semnate de inițiator/i, se prezintă pentru înregistrare la registratura instituţiei, apoi se transmit secretarului general al comunei, cu adresa de înaintare.

Art.21. Proiectele de hotărâri se înregistrează   în Registrul de evidenţă a proiectelor de hotărâri, în format fizic și electronic.

Art.22. Secretarul general al comunei, împreună cu primarul nominalizează compartimentele de resort și comisiile de specialitate cărora li se transmit proiectele de hotărâri ale consiliului local.

Art.23. Proiectele de hotarâri ale consiliului local, precum și celelalte documente, se transmit: - compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului în vederea analizării și întocmirii rapoartelor de specialitate şi comisiilor de specialitate ale consiliului local în vederea dezbaterii și întocmirii avizelor.

Art.24. În adresa de înaintare a proiectelor de hotărâri se comunică și data de depunere a rapoartelor și a avizelor, avându-se grijă ca rapoartele compartimentelor de resort să poată fi transmise și comisiilor de specialitate înainte de pronunțarea acestora.

Art.25. (1) În situația în care un proiect de hotărâre este transmis către mai multe compartimente de resort din aparatul de specialitate al primarului, se elaborează un singur raport comun, întocmit de către primul compartiment nominalizat, cu colaborarea celorlalte. 

(2) Rapoartele de specialitate care fundamentează proiectele de hotărâre din punct de vedere economic, tehnic, juridic, se redactează în mod corect, clar și concis, respectând regulile de ortografie și punctuație specifice limbii române. 

(3) Raportul de specialitate al compartimentului de resort asigura temeinicia proiectului de hotărâre prin stabilirea corectă a stării de fapt și legalitatea, prin corecta încadrare în drept a situației de fapt. 

(4) Rapoartele de specialitate se semnează de funcționarii care le-au întocmit şi în atribuțiile cărora se regăsește obiectul supus reglementării prin proiectul de hotărâre.

(5) În cazul rapoartelor de specialitate întocmite în comun de mai multe compartimente din aparatul de specialitate, acestea se semnează de persoanele menționate la alin. (4), din toate compartimentele implicate .

Art.26. (1) După examinarea proiectului de hotărâre, comisia de specialitate a consiliului local emite un aviz cu privire la adoptarea sau, după caz, respingerea proiectului. 

(2) Avizul comisiei se transmite secretarului general al comunei, care dispune măsurile corespunzătoare înaintării lui către consilierii locali și către inițiatori, după caz, cel mai târziu în ziua ședinței.

Art.27. (1) Fiecare proiect de hotărâre înscris pe ordinea de zi a ședinței consiliului județean este supus dezbaterii numai daca este însoțit de: 

  1. referatul de aprobare, ca instrument de prezentare și motivare, semnat de inițiator; 
  2. rapoartele compartimentelor de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului; 
  3. avizele cu caracter consultativ ale comisiilor de specialitate ale consiliului local; 
  4. alte documente prevăzute de legislația specială. 

(2) Este obligatorie înscrierea pe proiectul ordinii de zi a proiectelor de hotărâri care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin.(1).

Art.28. (1) Rapoartele și avizele trebuie întocmite în termenul prevăzut în adresa de înaintare a proiectelor, dar nu mai târziu de 30 de zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse pentru a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local. 

(2) Pentru ședințele extraordinare, rapoartele și avizele trebuie întocmite în termen de cel mult 3 zile de la înregistrarea proiectelor de hotărâre propuse a fi înscrise pe proiectul ordinii de zi. 

(3) În situația ședințelor extraordinare convocate de îndată, rapoartele compartimentelor de specialitate se întocmesc în procedură de urgență, cel târziu odată cu proiectul hotărârii.

            Art.29. (1) Proiectele de hotărâri însoțite de documentele prevăzute la art. 136 alin. (8) din Codul administrativ se prezintă secretarului general al comunei în vederea avizării pentru legalitate în conformitate cu prevederile art.243 alin. (1) lit. a) din Codul administrativ. 

(2) Anterior avizării pentru legalitate de către secretarul general al comunei, proiectele de hotărâri se verifică asupra aspectelor de fond și de formă, precum și cu privire la îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 27 alin. (1). 

(3) În situația în care avizul secretarului general al comunei este nefavorabil, acesta trebuie emis în scris și motivat.  

(4) În caz de absență a secretarului general al comunei (delegații, concedii), proiectele de hotărâri se avizează de către înlocuitorul acestuia căruia i s-au delegat atribuţiile prin dispoziţia primarului.

Art.30. Proiectul ordinii de zi se redactează de către secretarul general al comunei si compartimentele de resort din cadrul aparatului de specialitate al primarului, ca anexă la documentul de convocare la propunerea primarului sau a consilierilor locali, după caz, în condițiile legii.

Art.31. Documentul de convocare cuprinde obligatoriu următoarele informații despre ședință: 

a) data, ora și locul desfășurării; 

b) proiectul ordinii de zi; 

c) materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi; 

d) modalitatea prin care sunt puse la dispoziția consilierilor locali, potrivit opțiunilor acestora, materialele înscrise pe proiectul ordinii de zi; 

e) indicarea comisiilor de specialitate cărora le-au fost trimise spre avizare proiectele de hotărâri; 

f) invitația de a formula și depune amendamente asupra proiectelor de hotărâri.

Art.32. (1) Data ședinței consiliului local precizată cu ocazia convocării este stabilită cu respectarea modului de calcul al termenelor procedurale, prevăzut de art. 181 din Legea nr. 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare, astfel: 

a) în termen de 5 zile de la data comunicării dispoziției de convocare pentru ședințele ordinare; 

b) în termen de 3 zile de la data comunicării dispoziției sau documentului de convocare pentru ședințele extraordinare. 

(2) În caz de forță majoră și de maximă urgență, pentru rezolvarea intereselor locuitorilor comunei, convocarea consiliului local se poate face de îndată.

 

Cap. III. DEZBATEREA PUBLICĂ A PROIECTELOR DE HOTĂRÂRI

 

Art.33. Proiectele de hotărâri cu caracter normativ care urmează a se discuta în ședințele consiliului local se aduc la cunoștință locuitorilor comunei cu cel puțin 30 de zile lucrătoare înainte de supunerea spre analiză, avizare și adoptare, printr-un anunț inserat în Monitorul Oficial Local, afișat la sediu într-un spatiu accesibil publicului și transmis către mass-media locală, în conformitate cu prevederile art.7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art.34. Anunțul trebuie să cuprindă: data afișării, o notă de fundamentare privind necesitatea adoptării actului propus, un studiu de impact și/sau de fezabilitate, după caz, textul complet al proiectului actului respectiv, precum și termenul-limită, locul și modalitatea în care cei interesați pot trimite în scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectul de act normativ.

Art.35. Proiectul de act normativ se definitivează după expirarea termenului-limită, se elaborează referatul de aprobare, ca instrument de prezentare și motivare şi se transmite spre analiză și avizare consiliului local.

Art.36. (1) Autoritatea deliberativă locală este obligată să decidă organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul de act normativ, dacă acest lucru a fost cerut în scris de către o asociație legal constituită sau de către o altă autoritate publică. 

(2) Dezbaterea publică se va desfășura cu respectarea regulilor stabilite în Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

 

Cap. IV. DISPOZIȚII FINALE

 

Art.37. Proiectele de hotărâri dezbătute în cadrul ședințelor consiliului local, devin hotărâri după aprobarea acestora cu cvorumul prevăzut de lege.

Art.38. Prezentul Regulament poate fi modificat prin hotărârea consiliului local, ori de cate ori este necesar, pentru punerea acestuia în acord cu prevederile legale în vigoare sau cu alte norme interne.

 

 

Regulamentul în format fișier