România

România

Județul Dâmbovița

Orașul Găești

Orașul Găești

Raport Secretarul general


la proiectul de hotărâre privind aprobarea Statutului  Orasului  Gaesti  , Judetul Dambovita 

 nr. 9493/12.06.2023

 

 


   În baza prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, actualizată, cu modificările și completările ulterioare:

  • art. 104:

Statutul unităţii administrativ - teritoriale

(1) Consiliul local, respectiv consiliul judeţean, aprobă statutul unităţii administrativ - teritoriale prin hotărâre care se poate modifica şi completa, în funcţie de modificările apărute la nivelul elementelor specifice ale acestora. Acesta cuprinde date şi elemente specifice prin care unitatea administrativ - teritorială se distinge în raport cu alte unităţi similare, precum şi prevederi privitoare la: 

a) reşedinţa şi însemnele specifice ale unităţii administrativ - teritoriale şi modalităţile de utilizare a acestora, conform prevederilor legale;
b) autorităţile administraţiei publice locale, sediul acestora, date privind constituirea şi organizarea autorităţilor administraţiei publice locale;
c) întinderea şi delimitarea teritorială a unităţii administrativ - teritoriale, localităţile componente, amplasarea acestora, prezentarea grafică şi descriptivă, distanţa dintre localităţile componente, rangul unităţii administrativ - teritoriale, stabilit potrivit prevederilor legislaţiei privind amenajarea teritoriului naţional;
d) date privind înfiinţarea unităţii administrativ - teritoriale, prima atestare documentară, evoluţia istorică;
e) criteriile potrivit cărora se poate conferi şi retrage persoanelor fizice române sau străine calitatea de cetăţean de onoare pentru unitatea administrativ - teritorială respectivă;
f) componenţa şi structura populaţiei unităţii administrativ - teritoriale, defalcate inclusiv pe localităţi componente; aspectele privind numărul populaţiei se actualizează în urma recensământului în vederea respectării dreptului cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale de a folosi limba sa maternă în relaţia cu administraţia publică locală şi cu serviciile publice deconcentrate;
g) căile de comunicaţie existente şi categoria acestora;
h) date privitoare la principalele instituţii din domeniul educaţiei, cercetării, culturii, sănătăţii, asistenţei sociale, presei, radioului, televiziunii şi altele asemenea;
i) principalele funcţiuni economice, capacităţi de producţie diversificate din sectorul secundar şi terţiar, precum şi din agricultură;
j) serviciile publice existente;
k) informaţii privind bunurile din patrimoniul unităţii administrativ - teritoriale;
l) informaţii relevante privind societatea civilă, respectiv partidele politice, sindicatele, cultele şi organizaţiile nonguvernamentale care îşi desfăşoară activitatea în unitatea administrativ - teritorială;
m) modul de cooperare sau asociere, după caz, cu persoane juridice de drept public sau de drept privat române sau străine;
n) procedura privind atribuirea şi schimbarea denumirilor de străzi, pieţe şi de obiective de interes public local;
o) modalităţi de consultare a populaţiei unităţii administrativ - teritoriale pentru probleme de interes local sau judeţean, după caz;
p) procedura privind acordarea titlului şi certificatului de fiu/fiică al/a comunei, oraşului, municipiului sau judeţului ori cea privind acordarea titlului de cetăţean de onoare. 

Având în vedere importanța și necesitatea aprobării Statutului  Comunei Remetea, județul Bihor;

În conformitate cu prevederile:

  • art. 121 alin. (1-2) din Constituția României:

(1) Autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi în oraşe, sunt consiliile locale alese şi primarii aleşi, în condiţiile legii.

(2) Consiliile locale şi primarii funcţionează, în condiţiile legii, ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile publice din comune şi din oraşe.”

  • art. 3 – 4 și art. 6 paragraful 1 din Carta europeană a autonomiei locale, adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată prin Legea nr. 199/1997;
  • art. 7 alin. (2) din Codul civil:

„(2) Actele normative adoptate, în condiţiile legii, de autorităţile şi instituţiile administraţiei publice locale se aplică numai în raza lor de competenţă teritorială.”

  • Ordinului M.L.P.D.A. nr. 25/2021 pentru aprobarea modelului orientativ al statutului unității administrativ-teritoriale, precum și a modelului orientativ al regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local

În temeiul prevederilor art. 2, art. 3 lit. ”e”, art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică locală, actualizată, cu modificările și completările ulterioare;

În temeiul prevederilor din O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul administrativ, actualizată, cu modificările și completările ulterioare:

  • art. 129 alin. (2) lit. „a”:

„(2) Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuţii: 

a) atribuţii privind unitatea administrativ - teritorială, organizarea proprie, precum şi organizarea şi funcţionarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituţiilor publice de interes local şi ale societăţilor şi regiilor autonome de interes local;”

  • alin. (3) lit. ,,a”:

„(3) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), consiliul local: 

a) aprobă statutul comunei, oraşului sau municipiului, precum şi regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local; prin ordin al ministrului de resort se aprobă un model orientativ al statutului unităţii administrativ - teritoriale, precum şi un model orientativ al regulamentului de organizare şi funcţionare a consiliului local;”

  • coroborate cu alin. (7) lit. „s”:

„(7) În exercitarea atribuţiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), consiliul local asigură, potrivit competenţei sale şi în condiţiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind: […] s) alte servicii publice de interes local stabilite prin lege.” 

  • art. 133 alin. (1):

„Tipurile de şedinţe ale consiliului local

(1) Consiliul local se întruneşte în şedinţe ordinare, cel puţin o dată pe lună, la convocarea primarului.”

  • art. 139 alin. (1):

„Adoptarea hotărârilor consiliului local

(1) În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, consiliul local adoptă hotărâri, cu majoritate absolută sau simplă, după caz.”

  • art. 155 alin. (1) lit. „d” și lit. ”e”:

„Atribuţiile primarului

(1) Primarul îndeplineşte următoarele categorii principale de atribuţii: 

[…]

d) atribuţii privind serviciile publice asigurate cetăţenilor, de interes local;
 e) alte atribuţii stabilite prin lege.”

  • coroborate cu alin. (5) lit. „c”, art. 196 alin. (1) lit. „a”, art. 197 alin. (1), alin. (2) și alin. (4), art. 198 alin. (1) și alin. (2) din O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul administrativ, actualizată, cu modificările și completările ulterioare;

 

În considerarea celor mai sus precizate, vă propun spre analiză, dezbatere și aprobare proiectul de hotărâre privind actualizarea Statutului  Orasului Gaesti , judetul   Dambovita , in forma prezentata.

 

ÎNTOCMIT,

Secretar general al Orasului Gaesti 

Mitica DIACONU