PROCEDURĂ PROPRIE
privind organizarea și desfășurarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică ce au ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice din categoria celor incluse în Anexa nr.2 la Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare, cu valoarea estimată fără TVA mai mică decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1), lit. d) din Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare
I. APLICABILITATE :
Prezenta procedură reglementează atribuirea tuturor contractelor de servicii care se regăsesc în Anexa 2 din Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare.
Atribuirea acestor contracte se realizează în baza unor norme procedurale proprii elaborate în acord cu principiile stipulate de Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare.
În conformitate cu prevederile art. 111, alin (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare, autoritățile contractante pot organiza propriile proceduri de atribuire cu respectarea principiilor prevăzute la art. 2 alin.(2) din Lege, atunci când atribuie contracte de achiziție publică/acorduri-cadru și organizează concursuri de soluții care privesc achizițiile publice ce au ca obiect servicii sociale specifice a căror valoare estimată este mai mică decât pragurile corespunzătoare prevăzute la art. 7 alin. (1) lit.d) din Lege. [Art. 111. (1) Procedura de atribuire prevăzută la art. 68 alin. (1) lit. h), aplicabilă în cazul serviciilor sociale şi al altor servicii specifice prevăzute în anexa nr. 2, este o procedură proprie, autoritatea contractantă având obligaţia respectării principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2)].
Autoritatea contractantă are obligația de a respecta principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziție publică prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare: [Art. 2 - (2) Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică şi a organizării concursurilor de soluţii sunt:
a) nediscriminarea;
b) tratamentul egal;
c) recunoaşterea reciprocă;
d) transparenţa;
e) proporţionalitatea;
f) asumarea răspunderii. ].
II LEGISLAȚIE:
- LEGEA nr.98/2016 privind atribuirea contractelor de achiziție publică cu modificările și completările ulterioare;
- LEGEA nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările și completările ulterioare;
- HOTĂRÂREA nr. 395/2016 din 2 iunie 2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziție publică/acordului-cadru din Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice, cu modoficările și completările ulterioare.
CAPITOLUL I
Scop. Principii
ART. 1
(1) Prezenta procedură proprie are drept scop stabilirea principiilor, a cadrului general şi a procedurilor pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică ce au ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice din categoria celor incluse în anexa nr. 2 la Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, denumită în continuare Lege, cu valoarea estimată fără TVA mai mică decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1), lit. d) din Lege.
ART. 2
(1) Principiile care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publică sunt:
a) nediscriminarea și tratamentul egal, respectiv asigurarea condițiilor de manifestare a concurenței reale, prin stabilirea și aplicarea, oricând pe parcursul atribuirii contractului respectiv de reguli, cerințe și criterii identice pentru toți operatorii economici, inclusiv prin protejarea informațiilor confidențiale atunci când este cazul, pentru ca oricare dintre aceștia, să poată participa la atribuirea contractului și să beneficieze de șanse egale de a deveni contractanți;
c) recunoaşterea reciprocă, constă în acceptarea serviciilor oferite în mod licit pe piața Uniunii Europene, a diplomelor, a certificatelor, a altor documente, emise de autoritățile competente din alte state, precum și a specificațiilor tehnice, echivalente cu cele solicitate la nivel național;
transparenţa, respectiv punerea la dispoziţia tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică;
proporţionalitatea reprezintă asigurarea corelației între necesitatea beneficiarului, obiectul contractului de achiziție publică și cerințele solicitate a fi îndeplinite. În acest sens, beneficiarul trebuie să se asigure că, în cazul în care sunt stabilite cerințe minime de calificare, acestea nu prezintă relevanță și/sau sunt disproporționate în raport cu natura și complexitatea contractului atribuit;
asumarea răspunderii constă în determinarea clară a sarcinilor și responsabilităților persoanelor implicate în procesul de achiziție, urmărindu-se asigurarea profesionalismului, imparțialității și independenței deciziilor adoptate pe parcursul derulării acestui proces.
CAPITOLUL II
Definiţii
ART. 3
(1) În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
abatere profesională - orice comportament culpabil care afectează credibilitatea profesională a operatorului economic în cauză, cum ar fi încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală, săvârşite cu intenţie sau din culpă gravă, inclusiv încălcări ale normelor de deontologie în sensul strict al profesiei căreia îi aparţine acest operator;
achiziţie sau achiziţie publică - achiziţia de lucrări, de produse sau de servicii prin intermediul unui contract de achiziţie publică de către una ori mai multe autorităţi contractante de la operatori economici desemnaţi de către acestea, indiferent dacă lucrările, produsele sau serviciile sunt destinate ori nu realizării unui interes public;
acord-cadru - acordul încheiat în formă scrisă între una sau mai multe autorităţi contractante şi unul ori mai mulţi operatori economici care are ca obiect stabilirea termenilor şi condiţiilor care guvernează contractele de achiziţie publică ce urmează a fi atribuite într-o anumită perioadă, în special în ceea ce priveşte preţul şi, după caz, cantităţile avute în vedere;
activităţi de achiziţie auxiliare - activităţi care constau în furnizarea de asistenţă şi suport pentru activităţile de achiziţie, în special infrastructura tehnică care să permită autorităţilor contractante atribuirea de contracte de achiziţie publică sau încheierea de acorduri-cadru pentru lucrări, produse ori servicii, sau asistenţă şi consiliere cu privire la desfăşurarea ori structurarea procedurilor de achiziţie publică, sau pregătirea şi administrarea procedurilor de atribuire în numele şi în beneficiul autorităţii contractante în cauză;
activităţi de achiziţie centralizate - activităţile desfăşurate de o unitate de achiziţii centralizate în mod permanent prin achiziţia în nume propriu de produse şi/sau servicii destinate unei/unor alte autorităţi contractante, ori prin atribuirea de contracte de achiziţie publică sau încheierea de acorduri-cadru pentru lucrări, produse ori servicii în numele şi pentru o altă/alte autoritate/autorităţi contractante;
contract de achiziţie publică - contractul cu titlu oneros, asimilat, potrivit legii, actului administrativ, încheiat în scris între unul sau mai mulţi operatori economici şi una ori mai multe autorităţi contractante, care are ca obiect execuţia de lucrări, furnizarea de produse sau prestarea de servicii;
contract de achiziţie publică de servicii - contractul de achiziţie publică care are ca obiect prestarea de servicii;
contractant - orice operator economic care este parte la un contract de achiziţie publică;
CPV - nomenclatorul de referinţă în domeniul achiziţiilor publice, adoptat prin Regulamentul (CE) nr. 2.195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achiziţiile publice (CPV);
furnizor de servicii de achiziţie - o persoană de drept public sau de drept privat care oferă pe piaţă activităţi de achiziţie auxiliare;
document al achiziţiei - anunţul de participare, documentaţia de atribuire, precum şi orice document suplimentar emis de autoritatea contractantă sau la care aceasta face trimitere pentru a descrie ori stabili elemente ale achiziţiei sau ale procedurii de atribuire;
documentaţia de atribuire - documentul achiziţiei care cuprinde cerinţele, criteriile, regulile şi alte informaţii necesare pentru a asigura operatorilor economici o informare completă, corectă şi explicită cu privire la cerinţe sau elemente ale achiziţiei, obiectul contractului şi modul de desfăşurare a procedurii de atribuire, inclusiv specificaţiile tehnice ori documentul descriptiv, condiţiile contractuale propuse, formatele de prezentare a documentelor de către candidaţi/ofertanţi, informaţiile privind obligaţiile generale aplicabile;
lot - fiecare parte din obiectul contractului de achiziţie publică, obiect care este divizat pentru a adapta dimensiunea obiectului contractelor individuale rezultate astfel încât să corespundă mai bine nevoilor autorităţii contractante, precum şi capacităţii întreprinderilor mici şi mijlocii, sau pe baze calitative, în conformitate cu diferitele meserii şi specializări implicate, pentru a adapta conţinutul contractelor individuale mai îndeaproape la sectoarele specializate ale IMM-urilor sau în conformitate cu diferitele faze ulterioare ale proiectului;
mijloace electronice - echipamente electronice de procesare, inclusiv compresie digitală, şi stocare a datelor emise, transmise şi recepţionate prin cablu, radio, mijloace optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
ofertant - orice operator economic care a depus o ofertă în cadrul unei proceduri de atribuire;
ofertă - actul juridic prin care operatorul economic îşi manifestă voinţa de a se angaja din punct de vedere juridic într-un contract de achiziţie publică. Oferta cuprinde propunerea financiară, propunerea tehnică, precum şi alte documente stabilite prin documentaţia de atribuire;
operator economic - orice persoană fizică sau juridică, de drept public ori de drept privat, sau grup ori asociere de astfel de persoane, care oferă în mod licit pe piaţă executarea de lucrări şi/sau a unei construcţii, furnizarea de produse ori prestarea de servicii, inclusiv orice asociere temporară formată între două ori mai multe dintre aceste entităţi;
persoane cu funcţii de decizie - conducătorul autorităţii contractante, membrii organelor decizionale ale autorităţii contractante ce au legătură cu procedura de atribuire, precum şi orice alte persoane din cadrul autorităţii contractante ce pot influenţa conţinutul documentelor achiziţiei şi/sau desfăşurarea procedurii de atribuire;
referinţă tehnică - orice specificaţie elaborată de organismele europene de standardizare, alta decât standardele europene sau alte organizaţii care au activităţi de standardizare la care România este parte, în conformitate cu proceduri adaptate în funcţie de evoluţia cerinţelor pieţei;
sistemul electronic de achiziţii publice, denumit în continuare SEAP - desemnează sistemul informatic de utilitate publică, accesibil prin internet la o adresă dedicată, utilizat în scopul aplicării prin mijloace electronice a procedurilor de atribuire şi în scopul publicării anunţurilor la nivel naţional;
scris(ă) sau în scris - orice ansamblu de cuvinte sau cifre care poate fi citit, reprodus şi comunicat ulterior, inclusiv informaţii transmise şi stocate prin mijloace electronice;
solicitare de participare - solicitarea transmisă de operatorul economic împreună cu documentele necesare în vederea îndeplinirii cerinţelor de calificare în prima etapă în cadrul unei proceduri de licitaţie restrânsă, negociere competitivă, dialog competitiv sau parteneriat pentru inovare;
specificaţii tehnice - cerinţe, prescripţii, caracteristici de natură tehnică ce permit fiecărui produs, serviciu sau lucrare să fie descris, în mod obiectiv, într-o manieră corespunzătoare îndeplinirii necesităţii autorităţii contractante;
specificaţie tehnică comună - o specificaţie tehnică în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor elaborată în conformitate cu articolele 13 şi 14 din Regulamentul (UE) nr. 1.025/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeană, de modificare a Directivelor 89/686/CEE şi 93/15/CEE ale Consiliului şi a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE şi 2009/105/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului şi a Deciziei nr. 1.673/2006/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;
ii) standard - o specificaţie tehnică adoptată ca standard internaţional, standard european sau standard naţional de către un organism de standardizare recunoscut, pentru aplicare repetată sau continuă, care nu este obligatorie;
standard european - un standard adoptat de o organizaţie de standardizare europeană, care este pus la dispoziţia publicului;
standard internaţional - un standard adoptat de un organism de standardizare internaţional, care este pus la dispoziţia publicului;
standard naţional - un standard adoptat de un organism de standardizare naţional, care este pus la dispoziţia publicului;
subcontractant - orice operator economic care nu este parte a unui contract de achiziţie publică şi care execută şi/sau furnizează anumite părţi ori elemente ale lucrărilor sau ale construcţiei ori îndeplinesc activităţi care fac parte din obiectul contractului de achiziţie publică, răspunzând în faţa contractantului de organizarea şi derularea tuturor etapelor necesare în acest scop;
TFUE - Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
Tratate - Tratatul privind Uniunea Europeană şi Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
unitate de achiziţii centralizate - o autoritate contractantă care furnizează activităţi de achiziţie centralizate şi, după caz, activităţi de achiziţie auxiliare;
unitate operaţională separată - structură din cadrul autorităţii contractante, separată din punct de vedere tehnic, geografic sau organizatoric de alte structuri ale autorităţii contractante;
zile - zile calendaristice, cu excepţia cazurilor în care se prevede expres că sunt zile lucrătoare.
(2) Termenele prevăzute în cuprinsul prezentei legi se calculează conform următoarelor reguli:
la calculul unui termen exprimat în zile, luni sau ani de la un anumit eveniment ori act sau acţiune, data la care se produce respectivul eveniment, act ori acţiune nu se ia în considerare;
cu aplicarea în mod corespunzător a dispoziţiilor lit. a) şi d), termenul exprimat în zile începe să curgă la începutul primei ore a primei zile a termenului şi se încheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a termenului;
cu aplicarea în mod corespunzător a dispoziţiilor lit. a) şi d), termenul exprimat în luni sau ani începe să curgă la începutul primei ore a primei zile a termenului şi se încheie la expirarea ultimei ore a zilei care reprezintă ziua din ultima lună sau an corespunzătoare zilei în care a început să curgă termenul; dacă, în cazul termenului exprimat în luni sau ani, în luna în care se încheie termenul nu există o zi corespunzătoare zilei în care a început să curgă termenul, termenul se încheie la expirarea ultimei ore a ultimei zile a lunii respective;
dacă ultima zi a unui termen exprimat în zile, luni sau ani este o zi de sărbătoare legală, duminică sau sâmbătă, termenul se încheie la expirarea ultimei ore a următoarei zile lucrătoare;
la calculul unui termen exprimat în zile lucrătoare se aplică în mod corespunzător dispoziţiile lit. a), b) şi d), cu deosebirea că zilele nelucrătoare din cadrul termenului nu se iau în considerare.
CAPITOLUL III
Procedura
ART. 4
(1) Autoritatea contractantă va aplica o procedură proprie de selecție de oferte denumită procedura proprie, respectiv procedeul prin care solicită oferte, iar orice prestator interesat are dreptul de a depune ofertă pentru serviciile prevăzute în anexa 2 din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare.
(2) Această procedură presupune:
publicarea pe site-ul SEAP (e-licitatie.ro) la secțiunea Publicitate anunțuri a anuntului de participare și pe site-ul propriu www.comunahoroatucrasnei.ro a anunțului de participare privind organizarea procedurii cu documentațiea de atribuire, care va cuprinde: fișa de date, caietul de sarcini, formulare și modele de documente, proiect de contract;
întocmirea şi transmiterea răspunsurilor la întrebările formulate de către operatorii economici interesaţi, în vederea clarificării unor elemente cuprinse în documentaţia de atribuire;
primirea şi înregistrarea ofertelor, care conţin ofertele și documentele însoțitoare;
deschiderea ofertelor;
evaluarea ofertelor în funcţie de cerințele și criteriile stabilite în documentaţia de atribuire;
stabilirea rezultatelor selecției de oferte;
comunicarea către toţi ofertanţii a rezultatului procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică;
încheierea contractului de achiziţie publică.
CAPITOLUL IV
Transparenţă şi publicitate. Anunțul de participare
ART. 5
(1) Procedura prevăzută la art. 4, alin. (1), se inițiază prin publicarea pe site-ul SEAP (e-licitatie.ro) la secțiunea Publicitat anunțuri a anuntului de participare și pe site-ul propriu a anunțului de participare și a documentației de atribuire, care va cuprinde: caietul de sarcini, formulare și modele de documente, proiect de contract;
(2) Anunțul de participare la procedura proprie conține următoarele informații:
denumirea oficială;
adresa, localitate, cod poștal, e-mail, telefon/fax;
persoană contact;
tip anunt; tip contract;
denumire contract;
cod CPV;
data limită depunere ofertă;
valoarea estimată fără TVA;
descriere contract;
condiții contract;
condiții participare;
criterii adjudecare (atribuire);
alte informaţii suplimentare, dacă este cazul.
CAPITOLUL V
Data-limită pentru depunerea ofertelor
ART. 6
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a stabili şi de a include în anunțul de participare la procedura de selecţia de oferte data-limită pentru depunerea ofertelor.
(2) Perioada minimă între data transmiterii anunțului de participare și data limită de depunere a ofertelor este de cel puțin 5 zile calendaristice în cazul atribuirii contractelor de servicii cu valoarea estimată fără TVA egală sau mai mare decât cea prevăzută la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare și mai mică decât cea prevăzută la art.7 alin. (1), lit. d) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare.
(3) Autoritatea contractantă are dreptul de a prelungi perioada stabilită ca dată-limită pentru depunerea ofertelor. În acest caz, autoritatea contractantă are obligaţia de a comunica noua dată de depunere, în scris, pe site-ul propriu, cu cel puţin 2 zile înainte de data-limită stabilită iniţial.
CAPITOLUL VI
Participarea la selecţia de oferte pentru atribuirea contractului de achiziţie publică
ART. 7
(1) Autoritățile contractante au obligația să acorde operatorilor economici un tratament egal și nediscriminatoriu și să acționeze într-o manieră transparentă și proporțională.
(2) Autoritățile contractante nu vor concepe sau structura achizițiile ori elemente ale acestora cu scopul exceptării acestora de la aplicarea dispozițiilor legi ori al restrângerii artificiale a concurenței.
(3) În sensul alin. (2), se consideră că există o restrângere artificială a concurenței în cazul în care achiziția ori elemente ale acesteia sunt concepute sau structurate cu scopul de a favoriza ori dezavantaja în mod nejustificat anumiți operatori economici.
ART.8
(1) Orice operator economic are dreptul de a depune oferta, în condițiile procedurii simplificate proprii.
CAPITOLUL VII
Reguli de evitare a conflictului de interese
ART. 9
(1) Pe parcursul aplicării procedurii simplificate proprii de atribuire, autoritatea contractantă are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a preveni, identifica și remedia situațiile de conflict de interese, în scopul evitării denaturării concurenței și al asigurării tratamentului egal pentru toți operatorii economici.
(2) Prevederile art. 59-63 din Lege se aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL VIII
Criterii de calificare și selecție
ART. 10
(1) Autoritatea contractantă are dreptul de a aplica în cadrul procedurii de atribuire numai criterii de calificare și selecție referitoare la:
a) motive de excludere a ofertantului, în conformitate cu Capitolul IV - Organizarea şi desfăşurarea procedurii de atribuire, Secțiunea a 6-a - Criterii de calificare şi selecţie, Paragraful 2 - Motive de excludere a candidatului/ofertantului, din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare;
b) capacitatea ofertantului, în conformitate cu Capitolul IV - Organizarea şi desfăşurarea procedurii de atribuire, Secțiunea a 6-a - Criterii de calificare şi selecţie, Paragraful 3 - Criterii privind capacitatea, din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare.
(2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a face cunoscute operatorilor economici toate informaţiile referitoare la documentele de calificare pe care aceştia trebuie să le prezinte, precum şi orice alte modalităţi care urmează să fie utilizate în scopul verificării eligibilităţii, demonstrării capacităţii tehnice şi capacităţii economico-financiare a acestora.
CAPITOLUL IX
Criteriul de atribuire a contractului de achiziție publică
ART. 11
(1) Autoritatea contractantă are obligația de a preciza în anunțul de participare criteriul de atribuire a contractului de achiziție publică, care, odată stabilit, nu poate fi schimbat pe toată durata de aplicare a procedurii simplificate cde atribuire proprie.
(2) Criteriul de atribuire este ”cel mai bun raport calitate-preţ” sau ”cel mai bun raport calitate-cost”, în conformitate cu prevederile art. 111, alin. (6) și art. 187, alin. (3) lit. a) și b) [Art. 111. (6) Criteriile de atribuire utilizate pentru atribuirea contractelor de achiziţie publică/acordurilor-cadru având ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, prevăzute în anexa nr. 2, sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 187 alin. (3) lit. a) şi b), ţinându-se seama de criteriile de calitate şi de sustenabilitate ale serviciilor sociale.].
CAPITOLUL X
Stabilirea garanției de participare
ART. 12
(1) Garanția de participare reprezintă un instrument aferent modului de prezentare a ofertei, care are drept scop protejarea autorității contractante față de riscul unui comportament necorespunzător al ofertantului pe toată perioada implicării sale în procedura de atribuire.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita ofertanților/operatorilor economici constituirea garanției de participare.
(3) Dacă se solicită constituirea garanției de participare, prevederile art. 35-38 din HG nr.395/2016 se aplică corespunzător.
CAPITOLUL XI
Stabilirea garanției de bună execuție
ART. 13
(1) Garanția de bună execuție a contractului se constituie de către contractant în scopul asigurării autorității contractante de îndeplinirea cantitativă, calitativă și în perioada cuvenită a contractului de achiziție publică.
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a nu solicita contractantului constituirea garanţiei de bună execuţie.
(3) Dacă se solicită constituirea garanției de bună execuție, prevederile art. 39-42 din HG nr.395/2016 se aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL XII
Documentaţia de atribuire
ART. 14
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a asigura întocmirea documentaţiei de atribuire, care trebuie să conțină cel puţin:
(a) fișa de date a achiziției;
(b) caietul de sarcini cuprinzând specificaţiile şi cerinţele tehnice solicitate pentru prestarea serviciilor;
( c) proiectul de contract conținând clauzele contractuale;
( e) formulare și modele de documente.
(2) Documentația de atribuire conține orice cerință, criteriu, regulă și alte informații necesare pentru a asigura ofertantului o informare completă, corectă și explicită cu privire la modul de aplicare a procedurii de atribuire.
ART. 15
(1) Fișa de date trebuie să conțină cel puțin informații generale standard, însoțite de formalitățile ce trebuie îndeplinite în legătură cu procedura de atribuire în cauză, particularizate în funcție de contextul în care se încadrează achiziția, criteriile de calificare și selecție, dacă este cazul, informații privind garanția de participare, modul în care trebuie întocmite și structurate propunerea tehnică și cea financiară, criteriul de atribuire ce urmează a fi aplicat, precum și căile de atac ce pot fi utilizate.
(2) Caietul de sarcini conține, în mod obligatoriu, specificațiile tehnice care reprezintă cerințe, prescripții, caracteristici de natură tehnică ce permit fiecăriu serviciu să fie deschis, în mod obiectiv, astfel încât să corespundă necesitații autorității contractante.
(3) Caietul de sarcini conține orice informații sau cerințe necesare întocmirii de către ofertanți a propunerilor tehnice și calculării valorilor propunerilor financiare.
ART. 16
(1) La procedura de selecție de oferte prevăzută la art. 4, alin. (1) la prezenta procedură proprie, autoritatea contractantă va publica în format electronic, întraga documentație de atribuire, atașată anunțul de participare.
CAPITOLUL XIII
Dreptul de a solicita clarificări
ART. 17
(1) Orice operator economic interesat are dreptul de a solicita, în scris, clarificări privind documentația de atribuire.
(2) Autoritatea contractanta va răspunde în mod clar și complet tuturor solicitărilor de clarificare/informațiilor suplimentare adresate de operatorii economici cu 2 zile înainte de data limita de depunerea ofertelor, în măsura in care solicitările de clarificări sunt transmise Autorității contractante cu cel puțin 3 zile înainte de data limita de depunere a ofertelor.
(3) Autoritatea contractantă va publica pe site-ul propriu răspunsurile însoțite de întrebările aferente fără a dezvălui identitatea solicitanților, dacă anuntul de participare a fost publicat pe site-ul propriu.
(4) Autoritatea contractantă are dreptul de a publica clarificări la documentația de atribuire și din proprie iniţiativă, dacă acest fapt nu afectează participarea la procedura de selecție de oferte.
(5) Orice astfel de clarificare trebuie publicată de către autoritatea contractantă pe site-ul propriu.
(6) Autoritatea contractantă are dreptul de a prelungi prin publicarea unui anunț de tip erată pe site-ul propriu perioada stabilită conform art. 7 alin. (3) în cazul în care răspunsul la solicitările de clarificări modifică documentația de atribuire.
CAPITOLUL XIV
Elaborarea și prezentarea ofertei
ART. 19
(1) Ofertantul are obligaţia de a elabora oferta în conformitate cu prevederile documentaţiei de atribuire și indică, motivat, în cuprinsul acesteia care informații din propunerea tehnică și/sau din propunerea financiară sunt confidențiale, clasificate sau sunt protejate de un drept de proprietate intelectuală, în baza legislației aplicabile.
(2) Propunerea tehnică se elaborează în concordanţă cu cerinţele cuprinse în caietul de sarcini în aşa fel încât să asigure furnizarea tuturor informaţiilor necesare evaluării tehnice.
(3) Propunerea financiară se elaborează în aşa fel încât să asigure furnizarea tuturor informaţiilor necesare evaluării financiare.
ART. 20
(1) Oferta are caracter ferm şi obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toată perioada de valabilitate stabilită de către autoritatea contractantă şi trebuie să fie semnată şi ştampilată pe fiecare pagină, pe propria răspundere, de către ofertant sau de către o persoană împuternicită legal de acesta.
ART. 21
(1) Ofertantul are obligaţia de a depune oferta în forma stabilită în documentaţia de atribuire, la adresa şi până la data şi ora-limită pentru depunere, stabilite în anunțul de participare, şi îşi asumă riscurile transmiterii ofertei, inclusiv forţa majoră.
(2) Oferta care este depusă la o altă adresă a autorităţii contractante decât cea stabilită de către aceasta sau după expirarea datei-limită pentru depunere va fi respinsă.
ART. 22
Ofertantul are dreptul de a depune o singură ofertă, cu obligaţia ca aceasta să nu se abată de la cerinţele prevăzute în documentaţia de atribuire.
ART. 23
Autoritatea contractantă are obligaţia de a păstra confidenţialitatea asupra conţinutului ofertei, precum şi asupra oricărei informaţii suplimentare solicitate ofertantului şi a cărei dezvăluire ar putea să aducă atingere dreptului ofertantului de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau secretele comerciale.
CAPITOLUL XV
Modificarea, retragerea şi valabilitatea ofertei
ART. 24
Orice ofertant are dreptul de a-şi modifica sau retrage oferta numai înainte de data-limită stabilită pentru depunerea ofertei.
ART. 25
Ofertantul nu are dreptul de a retrage sau de a modifica oferta după expirarea datei-limită pentru depunerea ofertelor, sub sancţiunea excluderii acestuia de la procedura pentru atribuirea contractului de achiziţie publică.
ART. 26
(1) Ofertantul are obligaţia de a menţine oferta valabilă pe toată perioada de valabilitate a ofertei;
(2) Autoritatea contractantă are dreptul de a solicita ofertanţilor, în circumstanţe excepţionale, înainte de expirarea perioadei de valabilitate a ofertei, prelungirea acestei perioade; în cazul extinderii perioadei de valabilitate a ofertei, perioada de valabilitate a garanţiei pentru participare, dacă a fost solicitată, trebuie să fie prelungită în mod corespunzător.
(3) Ofertantul are obligaţia de a comunica autorităţii contractante dacă este de acord sau nu cu prelungirea perioadei de valabilitate a ofertei.
(4) Ofertantul care nu este de acord cu prelungirea perioadei de valabilitate a ofertei se consideră că şi-a retras oferta.
CAPITOLUL XVI
Comisia de evaluare
ART. 27
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a desemna, pentru atribuirea contractelor de achiziție publică, persoane responsabile pentru evaluarea ofertelor, care se constitue într- o comisie de evaluare.
(2) În sensul prevederilor alin. (1), din cadrul comisiei de evaluare pot face parte membri aparținând compartimentelor autorității contractante.
(3) Autoritatea contractantă va numi o persoană responsabilă cu aplicarea procedurii de atribuire din cadrul compartimentului intern specializat în domeniul achizițiilor sau în cazul proiectelor pe responsabilul cu achizițiile.
(4) Autoritatea contractantă poate desemna, pe lângă comisia de evaluare, specialişti externi numiţi experţi cooptaţi.
ART. 28
(1) Comisia de evaluare are următoarele atribuții:
deschiderea ofertelor şi, după caz, a altor documente care însoţesc oferta;
verificarea îndeplinirii criteriilor de calificare de către ofertanţi;
verificarea conformităţii propunerilor tehnice ale ofertanţilor cu prevederile caietului de sarcini;
verificarea propunerilor financiare prezentate de ofertanţi, inclusiv verificarea conformităţii cu propunerile tehnice, verificarea aritmetică, verificarea încadrării în fondurile care pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv, precum şi, dacă este cazul, verificarea încadrării acestora în situaţia prevăzută la art. 210 din Legea 98/2016 priivind achizițiile publice;
elaborarea solicitărilor de clarificări şi/sau completări necesare în vederea evaluării solicitărilor de participare şi/sau ofertelor;
stabilirea ofertelor inacceptabile şi/sau neconforme şi a motivelor care stau la baza încadrării acestora în fiecare din aceste categorii;
stabilirea ofertelor admisibile;
aplicarea criteriului de atribuire;
stabilirea ofertei/ofertelor câştigătoare sau, după caz, formularea propunerii de anulare a procedurii;
elaborarea raportului procedurii de atribuire.
(2) Experţii cooptaţi prevăzuţi la art. 27 alin. (3) pot fi desemnaţi încă de la începutul procesului de evaluare sau pe parcursul acestui proces, în funcţie de problemele care ar putea impune expertiza acestora, scop în care în cadrul deciziei de desemnare a experţilor cooptaţi se precizează atribuţiile şi responsabilităţile specifice deţinute pe parcursul procesului de evaluare.
(3) Propunerea privind cooptarea experţilor externi, respectiv necesitatea participării acestora la procesul de evaluare se justifică şi se realizează prin raportare la atribuţiile şi responsabilităţile ce sunt deţinute/exercitate de către aceştia în aplicarea prevederilor alin. (2).
(4) Experţii cooptaţi nu au drept de vot în cadrul comisiei de evaluare, însă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin potrivit legii şi a mandatului primit în baza deciziei de desemnare, precum şi a competenţelor personale, aceştia procedează la întocmirea unor rapoarte de specialitate asupra cărora îşi exprimă punctul de vedere, pe baza propriei expertize pe care o deţin.
ART. 29
(1) Pe parcursul desfăşurării procesului de evaluare, membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a păstra confidenţialitatea asupra conţinutului ofertelor/solicitărilor de participare, precum şi asupra oricăror alte informaţii prezentate de către ofertanţi în procedura de atribuire.
(2) Încălcarea angajamentelor referitoare la confidenţialitate se sancţionează conform legii.
(3) Membrii comisiei de evaluare au obligaţia de a respecta regulile de evitare a conflictului de interese prevăzute în cap. II secţiunea a 4-a din Lege.
ART. 30
(1) Membrii comisiei de evaluare și experții cooptați au obligaţia de a semna pe propria răspundere o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate prin care se angajează să respecte prevederile art. 29 şi prin care confirmă că nu se află într-o situaţie care implică existenţa unui conflict de interese.
(2) Declaraţia prevăzută la alin. (1) trebuie semnată de membrii comisiei de evaluare înainte de preluarea atribuţiilor specifice, după data şi ora-limită pentru depunerea solicitărilor de participare/ofertelor, şi conţine următoarele date de identificare:
numele şi prenumele;
data şi locul naşterii;
domiciliul actual;
codul numeric personal.
(3) În cazul în care unul dintre membrii desemnaţi în comisia de evaluare constată că se află într- o situaţie de conflict de interese, atunci acesta are obligaţia de a solicita de îndată înlocuirea sa din componenţa comisiei respective cu o altă persoană.
(4) Situaţiile privind conflictul de interese pot fi sesizate autorităţii contractante şi de către terţi.
(5) În cazul în care sunt sesizate astfel de situaţii, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica cele semnalate şi, dacă este cazul, de a adopta măsurile necesare pentru evitarea/remedierea oricăror aspecte care pot determina apariţia unui conflict de interese.
CAPITOLUL XVII
Deschiderea și evaluarea ofertelor
ART. 31
Oferta depusă după data și ora limită de depunere a ofertelor sau la o altă adresă decât cea precizată în anunțul de participare se returnează fără a fi deschisă operatorului economic care a depus-o.
ART. 32
(1) În cazul în care, în cadrul documentaţiei de atribuire, a fost prevăzută obligaţia îndeplinirii unor criterii de calificare şi selecţie, astfel cum sunt acestea prevăzute la CAP. VIII - Criterii de calificare și selecție din prezenta procedură proprie, comisia de evaluare are obligaţia verificării modului de îndeplinire a acestora de către fiecare ofertant în parte.
(2) Comisia de evaluare are obligaţia de a analiza şi de a verifica fiecare ofertă atât din punct de vedere al elementelor tehnice propuse, cât şi din punct de vedere al aspectelor financiare pe care le implică.
(3) Propunerea tehnică trebuie să corespundă cerinţelor minime prevăzute în caietul de sarcini.
(4) Propunerea financiară trebuie să se încadreze în fondurile care pot fi disponibilizate pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv.
ART. 33
(1) Comisia de evaluare are obligaţia de a stabili care sunt clarificările şi completările formale sau de confirmare, necesare pentru evaluarea fiecărei oferte, precum şi perioada de timp acordată pentru transmiterea acestora, termenul-limită neputând fi stabilit decât la nivel de zile lucrătoare, fără a fi precizată o oră anume în cadrul acestuia.
(2) Comisia de evaluare, înainte de a lua o decizie de respingere a ofertei în baza art. 137 alin. 3 lit. f), din HG 395/2016, solicită clarificări şi, după caz, completări ale documentelor prezentate iniţial de ofertant/subcontractant/terţ susţinător cu privire la neîncadrarea în prevederile art. 60 alin. (1) lit. d) şi e) din Lege.
(3) Comisia de evaluare va stabili termenul-limită în funcţie de volumul şi complexitatea clarificărilor şi completărilor formale sau de confirmare necesare pentru evaluarea fiecărei solicitări de participare/oferte. Termenul astfel stabilit va fi, de regulă, de minimum 1 zile lucrătoare.
(4) Comunicarea transmisă în sensul alin. (1) către ofertant trebuie să fie clară şi să definească în mod explicit şi suficient de detaliat în ce constă solicitarea comisiei de evaluare.
(5) În cazul în care comisia de evaluare solicită unui ofertant clarificări şi, după caz, completări ale documentelor prezentate de acesta în cadrul ofertei sau solicitării de participare, potrivit dispoziţiilor art. 209 din Legea 98/2016, iar ofertantul nu transmite în termenul precizat de comisia de evaluare clarificările/completările solicitate sau clarificările/completările transmise nu sunt concludente, oferta sa va fi considerată inacceptabilă.
(6) În cazul în care ofertantul modifică prin răspunsurile pe care le prezintă comisiei de evaluare potrivit dispoziţiilor alin. (1) conţinutul propunerii tehnice sau propunerii financiare, oferta sa va fi considerată inacceptabila.
(7) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (6), oferta va fi considerată admisibila în măsura în care modificări operate de ofertant în legătură cu propunerea sa tehnică se încadrează în una din categoriile de mai jos:
pot fi încadrate în categoria viciilor de formă; sau
reprezintă corectări ale unor abateri tehnice minore, iar o eventuală modificare a preţului total al ofertei, indusă de aceste corectări, nu ar fi condus la modificarea clasamentului ofertanţilor participanţi la procedura de atribuire.
(8) Sunt considerate abateri tehnice minore acele omisiuni/abateri din propunerea tehnică care pot fi completate/corectate într-un mod care nu conduce la depunerea unei noi oferte.
(9) Modificare a propunerii tehnice nu poate fi considerată o abatere tehnică minoră a ofertei iniţiale în următoarele situaţii:
cuantificarea teoretică în valoare monetară a respectivei abateri/omisiuni depăşeşte 1% din preţul total al ofertei;
cuantificarea teoretică în valoare monetară a respectivei abateri/omisiuni conduce la eludarea aplicării acelor prevederi ale legii care instituie obligaţii ale autorităţii contractante în raport cu anumite praguri valorice;
în urma corectării respectivei abateri/omisiuni, se constată că s-ar schimba clasamentul ofertanţilor;
modificarea ar presupune o diminuare calitativă în comparaţie cu oferta iniţială;
modificarea vizează o parte din ofertă pentru care documentaţia de atribuire a exclus în mod clar posibilitatea ca ofertanţii să se abată de la cerinţele exacte ale respectivei documentaţii, iar oferta iniţială nu a fost în conformitate cu aceste cerinţe.
(10) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (6), oferta va fi considerată admisibila în măsura în care modificările operate de ofertant, la solicitarea comisiei de evaluare, in legatura cu propunerea sa financiara, reprezinta erori aritmetice, respectiv aspecte care pot fi clarificate cu respectarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) din Legea 98/2016 privind achizitiile publice cu modificările și completările ulterioare, elementele propunerii financiare urmand a fi corelate, implicit alaturi de pretul total al ofertei, prin refacerea calculelor aferente.
(11) În cazul în care ofertantul nu este de acord cu îndreptarea erorilor aritmetice oferta sa va fi considerată inacceptabila.
(12) În condiţiile art. 209 din Legea 98/2016 privind achizitiile publice cu modificările și completările ulterioare, comisia de evaluare are dreptul de a solicita ofertantului corectarea viciilor de formă cu privire la oferta acestuia.
(13) În cazul în care ofertantul nu este de acord cu îndreptarea viciilor de formă, în condiţiile prevăzute la alin. (12), oferta sa va fi considerată inacceptabilă.
(14) În sensul dispoziţiilor alin. (12), viciile de formă reprezintă acele erori sau omisiuni din cadrul unui document a căror corectare/completare este susţinută în mod neechivoc de sensul şi de conţinutul altor informaţii existente iniţial în alte documente prezentate de ofertant sau a căror corectare/completare are rol de clarificare sau de confirmare, nefiind susceptibile de a produce un avantaj incorect în raport cu ceilalţi participanţi la procedura de atribuire.
ART. 34
(1) Comisia de evaluare are obligaţia de a respinge ofertele inacceptabile şi neconforme.
(2) Oferta este considerată inacceptabilă în următoarele situaţii:
a fost depusă de un ofertant care nu îndeplineşte unul sau mai multe dintre criteriile de calificare stabilite în documentaţia de atribuire;
constituie o alternativă la prevederile caietului de sarcini alternativa care nu poate fi luată în considerare deoarece în anunţul de participare nu este precizată în mod explicit posibilitatea depunerii unor oferte alternative;
nu asigură respectarea reglementărilor obligatorii referitoare la condiţiile specifice de muncă şi de protecţie a muncii, atunci când aceasta cerinţa este formulată în condiţiile art. 51 alin. (2) din Legea 98/2016 privind achizitiile publice cu modificările și completările ulterioare;
preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul de participare şi nu există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv;
preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul de participare şi, deşi există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv, se constată că acceptarea unei astfel de oferte ar conduce la modificarea substanţială în sensul depăşirii procentelor de la art. 221 alin. (1) lit. f) pct. ii) din Legea 98/2016 privind achizitiile publice cu modificările și completările ulterioare
ofertantul refuză să prelungească perioada de valabilitate a ofertei şi a garanţiei de participare;
oferta şi documentele care o însoţesc nu sunt semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat;
în cazul în care unei oferte îi lipseşte una din cele două componente, aşa cum sunt precizate la art. 3 alin. (1) lit. hh) din Legea 98/2016 privind achizitiile publice cu modificările și completările ulterioare.
(3) Oferta este considerată neconformă în următoarele situaţii:
nu satisface în mod corespunzător cerinţele caietului de sarcini;
conţine propuneri de modificare a clauzelor contractuale pe care le-a stabilit autoritatea contractantă în cadrul documentaţiei de atribuire, care sunt în mod evident dezavantajoase pentru aceasta din urmă, iar ofertantul, deşi a fost informat cu privire la respectiva situaţie, nu acceptă renunţarea la clauzele respective;
conţine în cadrul propunerii financiare preţuri care nu sunt rezultatul liberei concurenţe şi care nu pot fi justificate;
propunerea financiară nu este corelată cu elementele propunerii tehnice ceea ce ar putea conduce la executarea defectuoasă a contractului, sau constituie o abatere de la legislaţia incidentă, alta decât cea în domeniul achiziţiilor publice;
în cadrul unei proceduri de atribuire pentru care s-a prevăzut defalcarea pe loturi, oferta este prezentată fără a se realiza distincţia pe loturile ofertate, din acest motiv devenind imposibilă aplicarea criteriului de atribuire pentru fiecare lot în parte;
oferta este depusă cu nerespectarea prevederilor art. 60 alin. (1) lit. d) şi e) din Legea 98/2016 privind achizitiile publice cu modificările și completările ulterioare, raportat la data-limită stabilită pentru depunerea cererilor de participare/ofertelor şi/sau oricând pe parcursul evaluării acestora;
în urma verificărilor prevăzute la art. 210 din Legea 98/2016 privind achizitiile publice cu modificările și completările ulterioare se constată că propunerea financiară are un preţ sau conţine costuri neobişnuit de scăzute în raport cu lucrările, produsele sau serviciile, astfel încât nu se poate asigura îndeplinirea contractului la parametrii cantitativi şi calitativi solicitaţi prin caietul de sarcini.
ART. 35
(1) Ofertele care nu au fost respinse de comisia de evaluare în urma verificării şi evaluării reprezintă oferte admisibile.
(2) Comisia de evaluare are obligaţia de a stabili oferta câştigătoare dintre ofertele admisibile.
(3) Clasamentul ofertelor se stabilește prin ordonarea crescătoare a punctajelor obtinute.
(4) Este declarata castigatoare oferta care indeplineste cel mai mare punctaj, exprimat cu maxim doua zecimale, in urma aplicarii criteriului de atribuire ”cel mai bun raport calitate-preţ” sau ”cel mai bun raport calitate-cost” .
(5) În situația în care două sau mai multe oferte obțin același punctaj în urma aplicării algoritmului de calcul, clasamentul se va stabili în ordinea descrescătoare a prețului ofertat, iar oferta câștigatoare va fi declarată cea care se claseaza pe pozitia 1 din clasamentul astfel refăcut.
(6) În situația în care prin aplicarea acestui sistem nu se obține o departajare a ofertelor clasate pe locul 1, autoritatea contractantă va solicita respectivilor ofertanti reofertarea prin prezentarea unei noi propuneri financiare.
(7) Noua propunere financiară va fi depusă doar și numai în urma solicitării autorității contractante.
(8) În cazul în care la procedura de atribuire se prezință un singur ofertant, oferta acestuia poate fi acceptată dacă este admisibilă.
ART. 36
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a întocmi raportul procedurii de atribuire pentru fiecare contract de achiziţie publică atribuit.
(2) Raportul procedurii de atribuire prevăzut la alin. (1) trebuie să cuprindă cel puţin următoarele documente/informaţii:
denumirea şi adresa autorităţii contractante, obiectul şi valoarea contractului de achiziţie publică;
dacă este cazul, rezultatele procesului de calificare şi/sau selecţie a ofertanţilor;
motivele respingerii unei oferte care are un preţ neobişnuit de scăzut;
denumirea ofertantului declarat câştigător şi motivele pentru care oferta acestuia a fost desemnată câştigătoare;
în măsura în care sunt cunoscute, partea/părţile din contractul de achiziţie publică pe care ofertantul declarat câştigător intenţionează să o/le subcontracteze unor terţi şi denumirea subcontractanţilor;
justificarea motivelor pentru care autoritatea contractantă a decis anularea procedurii de atribuire;
atunci când este cazul, conflictele de interese identificate şi măsurile luate în acest sens.
(3) Informaţiile care fac obiectul alin. (2) lit. b) sunt următoarele:
denumirea ofertanţilor calificaţi şi/sau selectaţi şi motivele care au stat la baza acestor decizii;
denumirea ofertanţilor respinşi şi motivele respingerii.
(3) Raportul procedurii de atribuire prevăzut la alin. (1) sau orice elemente importante din cuprinsul acestuia vor fi comunicate autorităţilor şi instituţiilor publice competente, la solicitarea acestora.
CAPITOLUL XVIII
Informarea ofertanților
ART. 37
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite ofertantului declarat câştigător o comunicare privind acceptarea ofertei sale, prin care îşi manifestă acordul de a încheia contractul de achiziţie publică.
(2) Autoritatea contractantă stabileşte oferta câştigătoare într-un termen care să nu depășească perioada de valabilitate a ofertelor stabilită prin documentele achiziției. Prin excepţie, în cazuri temeinic justificate, poate prelungi această perioadă. Prelungirea perioadei de evaluare se aduce la cunoştinţa operatorilor economici implicaţi în procedură în termen de maximum două zile de la aprobarea de catre conducatorul autoritatii contractante a deciziei de prelungire.
ART. 38
(1) Autoritatea contractantă informează fiecare ofertant cu privire la deciziile luate în ceea ce priveşte rezultatul selecţiei, rezultatul procedurii, respectiv atribuirea/încheierea contractului de achiziţie publică, inclusiv cu privire la motivele care stau la baza oricărei decizii de a nu atribui un contract, ori de a relua procedura de atribuire, cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 1 zile de la emiterea deciziilor respective.
(2) În cadrul comunicării privind rezultatul procedurii prevăzute la alin. (1), autoritatea contractantă are obligaţia de a cuprinde:
a) fiecărui candidat respins, motivele concrete care au stat la baza deciziei de respingere a solicitării sale de participare;
b) fiecărui ofertant respins, motivele concrete care au stat la baza deciziei de respingere a ofertei sale;
c) fiecărui ofertant care a depus o ofertă admisibilă, dar care nu a fost declarată câştigătoare, caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei/ofertelor desemnate câştigătoare în raport cu oferta sa, numele ofertantului căruia urmează să i se atribuie contractul de achiziţie publică sau, după caz, ale ofertantului/ofertanţilor cu care urmează să se încheie un acord-cadru;
d) fiecărui ofertant care a depus o ofertă admisibilă, informaţii referitoare la desfăşurarea şi progresul negocierilor şi al dialogului cu ofertanţii.
(3) Oferta admisibilă este oferta care nu este inacceptabilă sau neconformă.
(4) Oferta este considerată inacceptabilă dacă nu îndeplineşte condiţiile de formă aferente elaborării şi prezentării acesteia, a fost prezentată de către un ofertant care nu are calificările necesare sau al cărei preţ depăşeşte valoarea estimată, astfel cum a fost stabilită şi documentată înainte de iniţierea procedurii de atribuire, iar această valoare nu poate fi suplimentată.
(5) Oferta este considerată neconformă dacă nu respectă cerinţele prezentate în documentele achiziţiei, a fost primită cu întârziere, prezintă indicii de înţelegeri anticoncurenţiale sau corupţie sau a fost considerată de autoritatea contractantă ca fiind neobişnuit de scăzută.
(6) Autoritatea contractantă are dreptul de a nu comunica anumite informaţii prevăzute la alin. (1) şi (2) privind atribuirea contractului de achiziţie publică, în situaţia în care dezvăluirea acestora:
a) ar împiedica aplicarea unor dispoziţii legale sau ar fi contrară interesului public;
b) ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui operator economic, publice sau private, sau ar putea aduce atingere concurenţei loiale între operatorii economici.
CAPITOLUL XIX
Forme de comunicare
ART. 39
(1) Orice comunicare, solicitare, informare, notificare și alte asemenea trebuie să se transmită sub formă de document scris.
(2) Orice document scris trebuie înregistrat în momentul transmiterii și al primirii.
(3) Orice documnet scris trebuie confirmat de primire, cu excepția documentelor care confirmă primirea.
(4) Documentele scrise pot fi transmise prin una dintre următoarele forme:
prin poștă;
prin curier;
prin e-mail;
prin mijloace electronice;
prin oricare combinație a celor prevăzute la lit. a)-d).
CAPITOLUL XX
Anularea aplicării procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică
ART. 40
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a anula procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică în următoarele cazuri:
dacă nu a fost depusă nicio ofertă sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă;
dacă au fost depuse oferte admisibile care nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a soluţiilor tehnice şi/ori financiare;
dacă încălcări ale prevederilor legale afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului;
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau instanţa de judecată dispune modificarea/eliminarea unor specificaţii tehnice/cerinţe din caietul de sarcini ori din alte documente emise în legătură cu procedura de atribuire astfel încât nu mai poate fi atins în mod corespunzător scopul achiziţiei, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri de remediere, fără ca acestea să afecteze principiile achiziţiilor publice reglementate la art. 2 alin. (2);
dacă contractul nu poate fi încheiat cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită câştigătoare din cauza faptului că ofertantul în cauză se află într-o situaţie de forţă majoră sau în imposibilitatea fortuită de a executa contractul şi nu există o ofertă clasată pe locul 2 admisibilă.
În sensul dispoziţiilor alin. (1) lit. c), prin încălcări ale prevederilor legale se înţelege situaţia în care, pe parcursul procedurii de atribuire, se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca aceasta să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2).
ART. 41
Autoritatea contractantă are obligaţia de a face publică decizia de anulare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru, însoţită de justificarea anulării procedurii de atribuire, prin intermediul prin e-mail sau prin alte mijloace electronice, în termen de 1 zile de la adoptarea deciziei de anulare.
CAPITOLUL XXI
Încheierea contractului de achiziție publică
ART. 42
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a încheia contractul de achiziţie publică cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare.
(2) Autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul de achiziție publică în perioada de valabilitate a ofertelor.
(3) Fără a fi încălcate prevederile alin. (2), autoritatea contractantă are obligația de a încheia contractul de achiziție publică după data transmiterii comunicării privind rezultatul aplicării procedurii respective, dar nu înainte de expirarea perioadei legale pentru depunerea eventualelor contestații.
(4) În urma finalizării procedurii, autoritatea contractantă are obligația de a publica pe site- ul propriu un anunț de atribuire în termen de 15 zile de la data încheierii contractului de achiziție publică.
CAPITOLUL XXII
Ajustarea prețului contractului
ART. 43
(1) Ajustarea prețului contractului este posibilă numai în cazul în care au loc modificări legislative sau au fost emise de către autoritățile locale acte administrative care au ca obiect instruirea, modificarea sau renunțarea la anumite taxe/impozite locale al căror efect se reflectă în creșterea/diminuarea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului.
(2) În orice situație, prețul contractului poate fi ajustat doar în măsura strict necesară pentru acoperirea costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractului.
CAPITOLUL XXIII
Dosarul achiziție publice
ART. 44
(1) Autoritatea contractantă are obligaţia de a întocmi dosarul achiziţiei publice pentru fiecare contract de achiziţie publică încheiat.
(2) Dosarul achiziţiei publice se păstrează de către autoritatea contractantă atât timp cât contractul de achiziţie publică produce efecte juridice, dar nu mai puţin de 5 ani de la data încetării contractului respectiv.
(3) În cazul anulării procedurii de atribuire, dosarul se păstrează cel puţin 5 ani de la data anulării respectivei proceduri.
(4) Ulterior finalizării procedurii de atribuire, dosarul achiziţiei publice are caracter de document public.
(5) Accesul persoanelor la dosarul achiziţiei publice potrivit alin. (4) se realizează cu respectarea termenelor şi procedurilor prevăzute de reglementările legale privind liberul acces la informaţiile de interes public şi nu poate fi restricţionat decât în măsura în care aceste informaţii sunt confidenţiale, clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală, potrivit legii.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), după comunicarea rezultatului procedurii de atribuire, autoritatea contractantă este obligată să permită, la cerere, într-un termen care nu poate depăşi o zi lucrătoare de la data primirii cererii, accesul neîngrădit al oricărui ofertant/candidat la raportul procedurii de atribuire şi la informaţiile din cadrul documentelor de calificare, precum şi la informaţiile din cadrul propunerilor tehnice şi/sau financiare care nu au fost declarate de către ofertanţi ca fiind confidenţiale, clasificate sau protejate de un drept de proprietate intelectuală.
(7) Dosarul achiziţiei publice trebuie să cuprindă documentele întocmite/primite de autoritatea contractantă în cadrul procedurii de atribuire, cum ar fi, dar fără a se limita la următoarele:
referatul de necesitate;
anunţul de participare şi dovada transmiterii acestuia spre publicare;
erata, dacă este cazul;
documentaţia de atribuire;
decizia/dispoziţia/ordinul de numire a comisiei de evaluare;
declaraţiile de confidenţialitate şi imparţialitate;
procesul-verbal al şedinţei de deschidere a ofertelor, dacă este cazul;
formularele de ofertă depuse în cadrul procedurii de atribuire;
documentele de calificare, atunci când acestea au fost solicitate;
solicitările de clarificări, precum şi clarificările transmise/primite de autoritatea contractantă;
raportul procedurii de atribuire, precum şi anexele la acesta, după caz;
dovada comunicărilor privind rezultatul procedurii;
contractul de achiziţie publică, semnat, şi, după caz, actele adiţionale;
anunţul de atribuire şi dovada publicării acestuia;
dacă este cazul, contestaţiile formulate în cadrul procedurii de atribuire, însoţite de deciziile motivate pronunţate de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor;
hotărâri ale instanţelor de judecată referitoare la procedura de atribuire;
documentul constatator care conţine informaţii referitoare la îndeplinirea obligaţiilor contractuale de către contractant, dacă este cazul;
dacă este cazul, decizia de anulare a procedurii de atribuire.
CAPITOLUL XXIV
Căi de atac. Dispoziții generale privind utilizarea căilor de atac
ART. 45
(1) Orice persoană care se consideră vătămată într-un drep al său sau într-un interes legitim printr-un act al unei autorități contractante sau prin nesoluționarea în termenul legal a unei cereri poate solicita anularea actului, obligarea autorității contractante la emiterea unui act sau la adoptarea de măsuri de remediere, recunoașterea dreptului pretins sau a interesului legitim, pe cale administrativ-jurisdicțională sau judiciară.
(2) Oricare dintre membri unei asocieri a unor operatori economici, fără personalitate juridică, poate formula orice cale de atac reglementată de legislația în vigoare.
ART. 46
(1) Contestațiile privind procedura de atribuire a contractelor de achiziție publică ce au ca obiect servicii sociale și alte servicii specifice din categoria celor incluse în anexa nr. 2 la Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice cu modificările și completările ulterioare, cu valoarea estimată fără TVA mai mică decât cea prevăzută la art. 7 alin. (1), lit. d) din Lege, se soluționează potrivit Legii nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.
(2) Dispozițiile Legii nr. 101/2016 se completează cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 134/2010, republicată, cu modificările ulterioare, și cu cele ale Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările ulterioare, în măsura în care prevederile acestora din urmă nu sunt contrare.