Nr. 60779 / 23.05.2025
privind declanșarea procedurii de expropriere a unor imobile (terenuri) în vederea realizării obiectivului de investiții: ”FLUIDIZAREA TRAFICULUI RUTIER PRIN MĂSURI DE MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ – CONSTRUIRE ARTERA CU ROL DE CULOAR VERDE DE MOBILITATE PE LATURA DE SUD-VEST A MUNICIPIULUI ALBA IULIA”
I. Expunere de motive
Lucrările prevazute în cadrul obiectivului afectează un teren în suprafață de 80.836 mp, teren cuprins între Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan – Bulevardul Ferdinand I – Șoseaua de Centură, pe care se vor executa lucrările aparține domeniului privat al persoanelor fizice și juridice, identificate în „Tabel cu imobilele proprietate privată supuse expropierii în condițiile Legii nr. 255/2010 situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică - ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, de pe teritoriul administrativ al UAT Alba Iulia.
Terenul este amplasat în intravilanul municipiului Alba Iulia, iar destinația stabilită, în Certificatul de Urbanism nr. 502/03.04.2023, este:
- PUG aprobat – traseu arteră principală de circulație pe latuara de Sud-Vest a municipiului Alba Iulia în diferite zone funcționale (MA3, L3A, L2, A1, R, TI, TA);
- PUZ-uri aprobate – UTR=TSR (Terenuri pentru căi de comunicație rutieră și construcțiile aferente), ZM, Spa, Spc, C – căi de comunicație; TE – echipare edilitară;
II. Descrierea situaţiei actuale
- Lipsa unei infrastructuri rutiere și piste ciclabile care să asigure legătura între str. Brândușei și str. Viilor;
- Lipsa unei infrastructuri rutiere moderne care să asigure legătura între B-dul Revoluției 1989 și B-dul Ferdinand I (între intersecția dintre str. Lalelelor și B-dul Revoluției 1989 și strada Brândușei existând un tronson nemodernizat);
- Lipsa benzilor dedicate mijloacelor de transport în comun;
- Lățimea actuală a platformei în zona străzii Ion Lăncrănjan și a părții carosabile este redusă și elementele geometrice ale acesteia nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate în vigoare;
- Racordările străzilor adiacente la str. Ion Lăncrănjan nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate corespunzătoare;
- Platforma drumului în zona străzii Ion Lăncrănjan și suprafața de rulare prezintă numeroase gropi și denivelări care afectează în mod negativ deplasarea autovehiculelor, dar și a pietonilor și bicicliștilor. Acest lucru creează disconfort locuitorilor din zonă, în perioadele calde ale anului se formează praf care poluează aerul, iar în perioadele cu precipitații ale anului se formează noroi și îngreunează circulația rutieră, pietonală și pentru cicliști;
- Lățimea actuală a platformei pe tronsonul dintre strada Ion Lăncrănjan și intersecția str. Viilor cu B-dul Ferdinand I (zona Lukoil) și a părții carosabile este redusă și elementele geometrice ale acesteia nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate în vigoare, iar pe unele tronsoane nu este creat drum;
- Pe întregul traseu cuprins între străzile Lalelelor și Brândușei s-au constatat degradări avansate ale părții carosabile nemodernizate existente (drum de pământ), traficul auto desfășurându-se greoi, în special în perioadele anului cu precipitații crescute. De asemenea, în timpul ploilor abundente se formează șiroaie de apă în lungul amplasamentului;
- Sub acțiunea traficului și a factorilor climatici, suprafața amplasamentului s-a degradat, prezentând defecțiuni grave (gropi adânci, făgașe, denivelări accentuate, bicicliștilor și pietonilor să fie îngreunat sau, in unele situații, să nu poată fi practicat;
- În cazul nerealizării investiției, starea tehnică a străzilor se va înrăutății, emisiile de carbon vor crește, la fel ca și costul de reparație a autovehiculelor, scurgerea defectuoasă a apelor pluviale se va amplifica, calitatea vieții va fi în continuă scădere;
- Parțial, pe tronsonul cuprins între str. Brândușei și str. Viilor la intersecția cu str. Rogozului la ora actuală nu este amenajat decât un drum de exploatare care deservește terenurile agricole din zonă. Parțial, pe acest traseu nu există reglementat drum de acces care să asigure legătura între str. Brândușei și str. Viilor.
III. Descrierea situaţiei propuse
Obiectivele specifice ale proiectului care afectează și terenul propus spre expropiere sunt:
- Construirea a cca. 2,6 km infrastructură rutieră în zona de sud-vest a municipiului Alba Iulia: B-dul Revoluției 1989 intersecție cu str. Lalelelor – B-dul Ferdinand I (DN1);
- Construirea a cca. 5,2 km pistă ciclabilă în zona de sud-vest a municipiului Alba Iulia: B-dul Revoluției 1989 intersecție cu str. Lalelelor – B-dul Ferdinand I (DN1);
- Achiziția/construirea infrastructuri pentru combustibili alternativi: puncte de realimentare sau reîncărcare pentru mașinile electrice, de-a lungul amplasamentului;
- Pentru colectarea si evacuarea apelor pluviale de pe partea carosabila si elementele auxiliare se vor monta guri de scurgere la marginea borduri si cate un colector pentru fiecare parte a strazii urmand a fi evacuate intr-un colector existent;
- Pentru optimizarea traficului si realizarea unei semaforizări conforme cu normele europene si care sa permită identificarea in timp real a valorilor de trafic, comunicarea intre intersectii, modificarea in funcție de valorile de trafic a timpilor de semaforizare pentru o buna fluență a circulației autovehiculelor si o echipare cu sisteme moderne si rezistente in timp s-au prevăzut urmatoarele lucrari;
- Realizarea canalizației electrice in carosabil, trotuar si spațiu verde, eliminând astfel toate cablurile aeriene care leagă in prezent semafoarele de automatul de dirijare;
- Legăturile între stalpii de susținere a semafoarelor cu automatul de dirijare s-au realizat printr-o canalizație electrică subterană proprie;
Proiectul de act administrativ inițiat vizează declanșarea procedurii de expropriere a unor imobile (terenuri), aflate pe amplasamentul obiectivului de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”.
Pentru a accelera procesul de tranziție spre un transport sustenabil, decarbonizarea transportului rutier și crearea infrastructurii pentru combustibili alternativi, având în vedere asigurarea fondurilor nerambursabile puse la dispoziție de către Uniunea Europeană prin Programul Operațional Regional 2021-2027, PRIORITATEA 4: O REGIUNE CU MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ, OS 2.8. Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon; Acțiunea 4.1 - Dezvoltarea mobilității urbane durabile in Municipiile Regiunii Centru (inclusiv Zone Metropolitane si Zone Funcționale Urbane) | Apel 2, Municipiul Alba Iulia intenționează finanțarea serviciilor de proiectare și a execuției lucrărilor pentru obiectivul de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”.
In raportul de evaluare este propusa suma de 400 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona B, suma de 300 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona C, suma de 200 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona D, suma de 160 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona B – cu folosința de drum, suma de 26 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona A – teren arabil și suma de 10.40 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona A – canal de irigații. Despăgubirile estimate de expropriator pentru imobilul (teren) supus exproprierii situat pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică în suprafață de 80.836 mp, reprezentând suma de 30.179.778,90 lei.
Contravaloarea construcțiilor supuse expropierii este de 397.147,70 lei.
Valoarea totală pentru exproprierea imobilelor - terenuri și construcții - propietate privată este de 30.576.926,60 lei pentru obiectivul: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, conform Raport de Evaluare privind determinarea cuantumului despăgubirilor aferente imobilelor necesare lucrării.
Mentionam faptul ca indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia” sunt propusi pentru aprobare in Proiectul de Hotarare nr. 188 din 23.05.2025, in sedinta Consiliului Local din data de 29.05.2025.
Raportul de evaluare privind „Exproprieri pentru lucrarea de utilitate publica” a fost efectuat de către societatea comercială EXPERTUS S.R.L. Timișoara.
Valoarea pentru exproprierea terenurilor și imobilelor propietate privată este de 30.576.926,60 lei pentru obiectivul: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, conform Raport de Evaluare privind determinarea cuantumului despăgubirilor aferente imobilelor necesare lucrării.
IV. Baza legală
a) art. 45 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare,
b) art. 2 alin. (1) lit. a), art. 3, art. 5 alin. (1) și art. 7 din Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările şi completările ulterioare,
c) art. 4 din Anexa 1 la H.G. nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare.
V. Avize necesare
Avizul Comisiei de specialitate a Consiliului local al municipiului Alba Iulia - ...................
Pentru aceste considerente, propun analizarea proiectului de hotărâre întocmit, în vederea supunerii lui spre dezbatere şi aprobare, în proxima şedinţă a Consiliului local al municipiului Alba Iulia.
La redactarea prezentului Referat de aprobare au fost avute în vedere prevederile O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare şi ale Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Având în vedere cele expuse, în temeiul art. 136 alin. 1 din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare potrivit căruia proiectele de hotărâri pot fi propuse de primar, consilieri locali sau de cetăţeni, în condiţiile legii, iniţiez proiectul de hotărâre înregistrat cu nr. ____ din _______ 2025.
Primar,
Gabriel Codru Pleșa