Nr. 60823 din 23.05.2025
privind declanșarea procedurii de expropriere a unor imobile (terenuri) în vederea realizării obiectivului de investiții: ”FLUIDIZAREA TRAFICULUI RUTIER PRIN MĂSURI DE MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ – CONSTRUIRE ARTERA CU ROL DE CULOAR VERDE DE MOBILITATE PE LATURA DE SUD-VEST A MUNICIPIULUI ALBA IULIA”
Lucrările prevazute în cadrul obiectivului au ca bază planificarea și dezvoltarea strategică a teritoriului, respectiv nevoia unui coridor ocolitor în zona sud-vestică a municipiului, care să conecteze Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan de teritoriul sudic, în vederea relocării traficului din zona urbană în zona periferică și în vederea închiderii inelului de centură. Astfel, a fost propus coridorul sud-vestic în vederea facilizării conexiuni dintre Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan – Bulevardul Ferdinand I – Șoseaua de Centură.
Suprafața de teren afectată de expropieri este în suprafață de 80.836 mp, teren cuprins între Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan – Bulevardul Ferdinand I – Șoseaua de Centură, pe care se vor executa lucrările aparține domeniului privat al persoanelor fizice și juridice, identificate în „Tabel cu imobilele proprietate privată supuse expropierii în condițiile Legii nr. 255/2010 situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică - ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, de pe teritoriul administrativ al UAT Alba Iulia.
Terenul este amplasat în intravilanul municipiului Alba Iulia, iar destinația stabilită, în Certificatul de Urbanism nr. 502/03.04.2023, este:
- PUG aprobat – traseu arteră principală de circulație pe latuara de Sud-Vest a municipiului Alba Iulia în diferite zone funcționale (MA3, L3A, L2, A1, R, TI, TA);
- PUZ-uri aprobate – UTR=TSR (Terenuri pentru căi de comunicație rutieră și construcțiile aferente), ZM, Spa, Spc, C – căi de comunicație; TE – echipare edilitară;
- Întrucât singurele documentații de urbanism aprobate care în conținutul RLU prezintă caracteristici relevante sunt PUZ Iușuri și PUZ La Recea, informațiile referitoare la regimul econimic și tehnic se vor prelua din aceste documentații, fără ca studiul de fezabilitate și documentațiile pentru autorizarea lucrărilor de construire să se limiteze la acestea, dacă cerințele tehnice o impun.
Funcțiunea dominanată a zonei – Rețele stradale auto și pietonale împreună cu cele tehnico-edilitare.
Utilizări permise – Amenajări de trasee carosabile, parcaje, stații pentru mijloacele de transport în comun, trasee pentru bicicliști, alei pietonale și lucrări specifice pentru realizarea echipării tehnico-edilitare.
Activitațile propuse prin proiect vor cuprinde investițiile necesare procesului de extindere și modernizare a sistemului de transport în comun, cu accent pe reducerea emisiilor poluante la nivelul municipiului.
Obiectivele specifice ale proiectului care afectează și terenul propus spre expropiere sunt:
Construirea a cca. 2,6 km infrastructură rutieră în zona de sud-vest a municipiului Alba Iulia: B-dul Revoluției 1989 intersecție cu str. Lalelelor – B-dul Ferdinand I (DN1);
Construirea a cca. 5,2 km pistă ciclabilă în zona de sud-vest a municipiului Alba Iulia: B-dul Revoluției 1989 intersecție cu str. Lalelelor – B-dul Ferdinand I (DN1);
Achiziția/construirea infrastructuri pentru combustibili alternativi: puncte de realimentare sau reîncărcare pentru mașinile electrice, de-a lungul amplasamentului;
Pentru colectarea si evacuarea apelor pluviale de pe partea carosabila si elementele auxiliare se vor monta guri de scurgere la marginea borduri si cate un colector pentru fiecare parte a strazii urmand a fi evacuate intr-un colector existent;
Pentru optimizarea traficului si realizarea unei semaforizări conforme cu normele europene si care sa permită identificarea in timp real a valorilor de trafic, comunicarea intre intersectii, modificarea in funcție de valorile de trafic a timpilor de semaforizare pentru o buna fluență a circulației autovehiculelor si o echipare cu sisteme moderne si rezistente in timp s-au prevăzut urmatoarele lucrari;realizarea canalizației electrice in carosabil, trotuar si spațiu verde, eliminând astfel toate cablurile aeriene care leagă in prezent semafoarele de automatul de dirijare;
legăturile între stalpii de susținere a semafoarelor cu automatul de dirijare s-au realizat printr-o canalizație electrică subterană proprie;
în conformitate cu prevederile Ordinului M.T. nr. 49/1998 pentru aprobarea normelor tehnice privind proiectarea și realizarea străzilor în localitățile urbane, drumul proiectat se clasifică ca străzi de categoria II – de legătură.
Proiectul de act administrativ inițiat vizează declanșarea procedurii de expropriere a unor imobile (terenuri), aflate pe amplasamentul obiectivului de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, respectiv pentru realizarea obiectivelor mai sus menționate, pe amplasamentul Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan – Bulevardul Ferdinand I – Șoseaua de Centură.
Pentru a accelera procesul de tranziție spre un transport sustenabil, decarbonizarea transportului rutier și crearea infrastructurii pentru combustibili alternativi, având în vedere asigurarea fondurilor nerambursabile puse la dispoziție de către Uniunea Europeană prin Programul Operațional Regional 2021-2027, PRIORITATEA 4: O REGIUNE CU MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ, OS 2.8. Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon; Acțiunea 4.1 - Dezvoltarea mobilității urbane durabile in Municipiile Regiunii Centru (inclusiv Zone Metropolitane si Zone Funcționale Urbane) | Apel 2, Municipiul Alba Iulia intenționează finanțarea serviciilor de proiectare și a execuției lucrărilor pentru obiectivul de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”.
Menționăm că pentru suprafața propusă spre expropiere s-a realizat un raport de evaluare, ca parte integrantă a studiului de fezabilitate aferent obiectivului de investitii: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”.
In raportul de evaluare este propusa suma de 400 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona B, suma de 300 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona C, suma de 200 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona D, suma de 160 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona B – cu folosința de drum, suma de 26 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona A – teren arabil și suma de 10.40 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona A – canal de irigații. Despăgubirile estimate de expropriator pentru imobilul (teren) supus exproprierii situat pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică în suprafață de 80.836 mp, reprezentând suma de 30.179.778,90 lei.
Contravaloarea construcțiilor supuse expropierii este de 397.147,70 lei.
Valoarea totală pentru exproprierea imobilelor - terenuri și construcții - propietate privată este de 30.576.926,60 lei pentru obiectivul: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, conform Raport de Evaluare privind determinarea cuantumului despăgubirilor aferente imobilelor necesare lucrării.
Mentionam faptul ca indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia” sunt propusi pentru aprobare in Proiectul de Hotarare nr. 188 din 23.05.2025, in sedinta Consiliului Local din data de 29.05.2025.
Din analiza situației existente și a deficiențelor identificate s-au contatat următoarele:
Traficul rutier din Municipiul Alba Iulia se află într-o continuă creștere şi este necesară adoptarea de soluţii alternative pentru fluidizarea traficului pe rețeaua rutieră urbană. Congestia pe rețeaua rutieră existentă, atât la orele de vârf, cât şi în perioada diurnă dintre vârfuri, afectează semnificativ eficiența transportului public şi privat.
Astfel, au fost constatate existența unor disfuncționalități generale:
Lipsa unei infrastructuri rutiere și piste ciclabile care să asigure legătura între str. Brândușei și str. Viilor;
Lipsa unei infrastructuri rutiere moderne care să asigure legătura între B-dul Revoluției 1989 și B-dul Ferdinand I (între intersecția dintre str. Lalelelor și B-dul Revoluției 1989 și strada Brândușei existând un tronson nemodernizat);
Lipsa benzilor dedicate mijloacelor de transport în comun;
Lățimea actuală a platformei în zona străzii Ion Lăncrănjan și a părții carosabile este redusă și elementele geometrice ale acesteia nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate în vigoare;
Racordările străzilor adiacente la str. Ion Lăncrănjan nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate corespunzătoare;
Platforma drumului în zona străzii Ion Lăncrănjan și suprafața de rulare prezintă numeroase gropi și denivelări care afectează în mod negativ deplasarea autovehiculelor, dar și a pietonilor și bicicliștilor. Acest lucru creează disconfort locuitorilor din zonă, în perioadele calde ale anului se formează praf care poluează aerul, iar în perioadele cu precipitații ale anului se formează noroi și îngreunează circulația rutieră, pietonală și pentru cicliști;
Lățimea actuală a platformei pe tronsonul dintre strada Ion Lăncrănjan și intersecția str. Viilor cu B-dul Ferdinand I (zona Lukoil) și a părții carosabile este redusă și elementele geometrice ale acesteia nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate în vigoare, iar pe unele tronsoane nu este creat drum;
Pe întregul traseu cuprins între străzile Lalelelor și Brândușei s-au constatat degradări avansate ale părții carosabile nemodernizate existente (drum de pământ), traficul auto desfășurându-se greoi, în special în perioadele anului cu precipitații crescute. De asemenea, în timpul ploilor abundente se formează șiroaie de apă în lungul amplasamentului;
Sub acțiunea traficului și a factorilor climatici, suprafața amplasamentului s-a degradat, prezentând defecțiuni grave (gropi adânci, făgașe, denivelări accentuate, bicicliștilor și pietonilor să fie îngreunat sau, in unele situații, să nu poată fi practicat;
În cazul nerealizării investiției, starea tehnică a străzilor se va înrăutății, emisiile de carbon vor crește, la fel ca și costul de reparație a autovehiculelor, scurgerea defectuoasă a apelor pluviale se va amplifica, calitatea vieții va fi în continuă scădere;
Parțial, pe tronsonul cuprins între str. Brândușei și str. Viilor la intersecția cu str. Rogozului la ora actuală nu este amenajat decât un drum de exploatare care deservește terenurile agricole din zonă. Parțial, pe acest traseu nu există reglementat drum de acces care să asigure legătura între str. Brândușei și str. Viilor.
Raportul de evaluare privind „Exproprieri pentru lucrarea de utilitate publica” a fost efectuat de către societatea comercială EXPERTUS S.R.L. Timișoara.
Valoarea pentru exproprierea terenurilor și imobilelor propietate privată este de 30.576.926,60 lei pentru obiectivul: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, conform Raport de Evaluare privind determinarea cuantumului despăgubirilor aferente imobilelor necesare lucrării.
În acest sens, propunem adoptarea de către Consiliul Local Alba Iulia a hotărârii privind aprobarea exproprierilor pentru imobile (terenuri proprietate privată) pentru obiectivul: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”.
| Avizat: Daniel Traian Stan | Director executiv - Direcția Tehnica Dezvoltare | 23.05.2025 | |
| Verificat: Claudia Oana Canta | Sef serviciu- Serviciu Investitii si Lucrari Publice | 23.05.2025 | |
| Intocmit: Lungu Gligor | Inspector | 23.05.2025 |