România

România

Județul Alba

Municipiul Alba Iulia

Municipiul Alba Iulia

Raport Serviciul Investiții și Lucrări Publice

Nr. 60823 din 23.05.2025


         privind declanșarea procedurii de expropriere a unor imobile (terenuri) în vederea realizării obiectivului de investiții: FLUIDIZAREA TRAFICULUI RUTIER PRIN MĂSURI DE MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ – CONSTRUIRE ARTERA CU ROL DE CULOAR VERDE DE MOBILITATE PE LATURA DE SUD-VEST A MUNICIPIULUI ALBA IULIA


Lucrările prevazute în cadrul obiectivului au ca bază planificarea și dezvoltarea strategică a teritoriului, respectiv nevoia unui coridor ocolitor în zona sud-vestică a municipiului, care să conecteze Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan de teritoriul sudic, în vederea relocării traficului din zona urbană în zona periferică și în vederea închiderii inelului de centură. Astfel, a fost propus coridorul sud-vestic în vederea facilizării conexiuni dintre Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan – Bulevardul Ferdinand I – Șoseaua de Centură.

Suprafața de teren afectată de expropieri este în suprafață  de 80.836 mp, teren cuprins între  Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan – Bulevardul Ferdinand I – Șoseaua de Centură, pe care se vor executa lucrările aparține domeniului privat al persoanelor fizice și juridice, identificate în „Tabel cu imobilele proprietate privată supuse expropierii în condițiile Legii nr. 255/2010 situate pe amplasamentul lucrării de utilitate publică - ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, de pe teritoriul administrativ al UAT Alba Iulia. 

Terenul este amplasat în intravilanul municipiului Alba Iulia, iar destinația stabilită, în Certificatul de Urbanism nr. 502/03.04.2023, este:

- PUG aprobat – traseu arteră principală de circulație pe latuara de Sud-Vest a municipiului Alba Iulia în diferite zone funcționale (MA3, L3A, L2, A1, R, TI, TA);

- PUZ-uri aprobate – UTR=TSR (Terenuri pentru căi de comunicație rutieră și construcțiile aferente), ZM, Spa, Spc, C – căi de comunicație; TE – echipare edilitară;

- Întrucât singurele documentații de urbanism aprobate care în conținutul RLU prezintă caracteristici relevante sunt PUZ Iușuri și PUZ La Recea, informațiile referitoare la regimul econimic și tehnic se vor prelua din aceste documentații, fără ca studiul de fezabilitate și documentațiile pentru autorizarea lucrărilor de construire să se limiteze la acestea, dacă cerințele tehnice o impun.

      Funcțiunea dominanată a zonei – Rețele stradale auto și pietonale împreună cu cele tehnico-edilitare.

      Utilizări permise – Amenajări de trasee carosabile, parcaje, stații pentru mijloacele de transport în comun, trasee pentru bicicliști, alei pietonale și lucrări specifice pentru realizarea echipării tehnico-edilitare.

Activitațile propuse prin proiect vor cuprinde investițiile necesare procesului de extindere și modernizare a sistemului de transport în comun, cu accent pe reducerea emisiilor poluante la nivelul municipiului.

      Obiectivele specifice ale proiectului care afectează și terenul propus spre expropiere sunt:     

  • Construirea       a cca. 2,6 km infrastructură rutieră în zona de sud-vest a       municipiului Alba Iulia: B-dul Revoluției 1989 intersecție cu str.       Lalelelor – B-dul Ferdinand I (DN1);

  • Construirea       a cca. 5,2 km pistă ciclabilă în zona de sud-vest a municipiului       Alba Iulia: B-dul Revoluției 1989 intersecție cu str. Lalelelor –       B-dul Ferdinand I (DN1);

  • Achiziția/construirea       infrastructuri pentru combustibili alternativi: puncte de       realimentare sau reîncărcare pentru mașinile electrice, de-a       lungul amplasamentului;

  •       Pentru colectarea       si evacuarea apelor pluviale de pe partea carosabila si elementele       auxiliare se vor monta guri de scurgere la marginea borduri si cate       un colector pentru fiecare parte a strazii urmand a fi evacuate       intr-un colector existent;     

    Pentru       optimizarea traficului si realizarea unei semaforizări conforme cu       normele europene si care sa permită identificarea in timp real a       valorilor de trafic, comunicarea intre intersectii, modificarea in       funcție de valorile de trafic a timpilor de semaforizare pentru o       buna fluență a circulației autovehiculelor si o echipare cu       sisteme moderne si rezistente in timp s-au prevăzut urmatoarele       lucrari;
  • realizarea       canalizației electrice in carosabil, trotuar si spațiu verde,       eliminând astfel toate cablurile aeriene care leagă in prezent       semafoarele de automatul de dirijare;

  • legăturile       între stalpii de susținere a semafoarelor cu automatul de dirijare       s-au realizat printr-o canalizație electrică subterană proprie;

  •       în       conformitate cu prevederile Ordinului M.T. nr. 49/1998 pentru       aprobarea normelor tehnice privind proiectarea și realizarea       străzilor în localitățile urbane, drumul proiectat se clasifică       ca străzi       de categoria II – de legătură.

      Proiectul de act administrativ inițiat vizează declanșarea procedurii de expropriere a unor imobile (terenuri), aflate pe amplasamentul obiectivului de investiții”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”, respectiv pentru realizarea obiectivelor mai sus menționate, pe amplasamentul Bulevardul Revoluției – Strada Ion Lăncrănjan – Bulevardul Ferdinand I – Șoseaua de Centură.

      Pentru a accelera procesul de tranziție spre un transport sustenabil, decarbonizarea transportului rutier și crearea infrastructurii pentru combustibili alternativi, având în vedere asigurarea fondurilor nerambursabile puse la dispoziție de către Uniunea Europeană prin Programul Operațional Regional 2021-2027, PRIORITATEA 4: O REGIUNE CU MOBILITATE URBANĂ DURABILĂ, OS 2.8. Promovarea mobilității urbane multimodale durabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon; Acțiunea 4.1 - Dezvoltarea mobilității urbane durabile in Municipiile Regiunii Centru (inclusiv Zone Metropolitane si Zone Funcționale Urbane) | Apel 2, Municipiul Alba Iulia intenționează finanțarea serviciilor de proiectare și a execuției lucrărilor pentru obiectivul de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”.

Menționăm că pentru suprafața propusă spre expropiere s-a realizat un raport de evaluare, ca parte integrantă a studiului de fezabilitate aferent obiectivului de investitii: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia”. 

            In raportul de evaluare este propusa suma de 400 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona B,   suma de 300 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona C, suma de 200 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona D, suma de 160 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona B – cu folosința de drum,  suma de 26 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona A – teren arabil și  suma de 10.40 lei/mp pentru terenuri cuprinse în Zona A – canal de irigații. Despăgubirile estimate de expropriator pentru imobilul (terensupus exproprierii situat pe amplasamentul lucrărilor de utilitate publică în suprafață de 80.836 mp, reprezentând suma de 30.179.778,90 lei. 

      Contravaloarea construcțiilor supuse expropierii este de 397.147,70 lei.

      Valoarea totală pentru exproprierea imobilelor - terenuri și construcții - propietate privată este de  30.576.926,60 lei pentru obiectivul:  ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia, conform Raport de Evaluare privind determinarea cuantumului despăgubirilor aferente imobilelor necesare lucrării.      

            Mentionam faptul ca indicatorii tehnico-economici pentru obiectivul de investiții: ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia sunt propusi pentru aprobare in Proiectul de Hotarare nr. 188 din 23.05.2025, in sedinta Consiliului Local din data de 29.05.2025. 

Din analiza situației existente și a deficiențelor identificate s-au contatat următoarele:

            Traficul rutier din Municipiul Alba Iulia se află într-o continuă creștere şi este necesară adoptarea de soluţii alternative pentru fluidizarea traficului pe rețeaua rutieră urbană. Congestia pe rețeaua rutieră existentă, atât la orele de vârf, cât şi în perioada diurnă dintre vârfuri, afectează semnificativ eficiența transportului public şi privat.

      Astfel, au fost constatate existența unor disfuncționalități generale:   

  • Lipsa       unei infrastructuri rutiere și piste ciclabile care să asigure       legătura între str. Brândușei și str. Viilor; 

  • Lipsa       unei infrastructuri rutiere moderne care să asigure legătura între       B-dul Revoluției 1989 și B-dul Ferdinand I (între intersecția       dintre str. Lalelelor și B-dul Revoluției 1989 și strada       Brândușei existând un tronson nemodernizat);   

  • Lipsa       benzilor dedicate mijloacelor de transport în comun;

  • Lățimea       actuală a platformei în zona străzii Ion Lăncrănjan și a       părții carosabile este redusă și elementele geometrice ale       acesteia nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate în       vigoare; 

  • Racordările       străzilor adiacente la str. Ion Lăncrănjan nu corespund cu       reglementările tehnice de specialitate corespunzătoare;

  • Platforma       drumului în zona străzii Ion Lăncrănjan și suprafața de rulare       prezintă numeroase gropi și denivelări care afectează în mod       negativ deplasarea autovehiculelor, dar și a pietonilor și       bicicliștilor. Acest lucru creează disconfort locuitorilor din       zonă, în perioadele calde ale anului se formează praf care       poluează aerul, iar în perioadele cu precipitații ale anului se       formează noroi și îngreunează circulația rutieră, pietonală       și pentru cicliști;   

  • Lățimea       actuală a platformei pe tronsonul dintre strada Ion Lăncrănjan și       intersecția str. Viilor cu B-dul Ferdinand I (zona Lukoil) și a       părții carosabile este redusă și elementele geometrice ale       acesteia nu corespund cu reglementările tehnice de specialitate în       vigoare, iar pe unele tronsoane nu este creat drum; 

  • Pe       întregul traseu cuprins între străzile Lalelelor și Brândușei       s-au constatat degradări avansate ale părții carosabile       nemodernizate existente (drum de pământ), traficul auto       desfășurându-se greoi, în special în perioadele anului cu       precipitații crescute. De asemenea, în timpul ploilor abundente se       formează șiroaie de apă în lungul amplasamentului; 

  • Sub       acțiunea traficului și a factorilor climatici, suprafața       amplasamentului s-a degradat, prezentând defecțiuni grave (gropi       adânci, făgașe, denivelări accentuate, bicicliștilor și       pietonilor să fie îngreunat sau, in unele situații, să nu poată       fi practicat;

  • În       cazul nerealizării investiției, starea tehnică a străzilor se va       înrăutății, emisiile de carbon vor crește, la fel ca și costul       de reparație a autovehiculelor, scurgerea defectuoasă a apelor       pluviale se va amplifica, calitatea vieții va fi în continuă       scădere; 

  •       Parțial,       pe tronsonul cuprins între str. Brândușei și str. Viilor la       intersecția cu str. Rogozului la ora actuală nu este amenajat       decât un drum de exploatare care deservește terenurile agricole       din zonă. Parțial, pe acest traseu nu există reglementat drum de       acces care să asigure legătura între str. Brândușei și str.       Viilor.

      Raportul de evaluare privind „Exproprieri pentru lucrarea de utilitate publica” a fost efectuat de către societatea comercială EXPERTUS S.R.L. Timișoara.                             

Valoarea pentru exproprierea terenurilor și imobilelor propietate privată este de 30.576.926,60 lei pentru obiectivul:  ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia, conform Raport de Evaluare privind determinarea cuantumului despăgubirilor aferente imobilelor necesare lucrării.

      În acest sens, propunem adoptarea de către Consiliul Local Alba Iulia a hotărârii privind aprobarea exproprierilor pentru imobile (terenuri proprietate privată) pentru obiectivul  ”Fluidizarea traficului rutier prin măsuri de mobilitate urbană durabilă – construire artera cu rol de culoar verde de mobilitate pe latura de Sud-Vest a Municipiului Alba Iulia.


Avizat: Daniel Traian StanDirector executiv - Direcția Tehnica Dezvoltare
23.05.2025
Verificat: Claudia Oana CantaSef serviciu- Serviciu Investitii si Lucrari Publice
23.05.2025
Intocmit: Lungu GligorInspector
23.05.2025