România

România

Județul Prahova

Comuna Brazi

Comuna Brazi

Raport Serviciul Economico-Financiar și Administrativ

ROMÂNIA

JUDEȚUL PRAHOVA

COMUNA BRAZI

PRIMĂRIA

Nr.17.727 din 12.07.2024

 

 

RAPORT DE SPECIALITATE

la Proiectul de hotăâare privind aprobarea bugetului local 

al comunei Brazi,  județul Prahova pe anul 2024

 

 

Conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, veniturile bugetare locale se constituie din:

            a) venituri proprii, formate din: impozite, taxe, contribuţii, alte vărsăminte, alte venituri şi cote defalcate din impozitul pe venit;

            b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;

            c) subvenţii primite de la bugetul de stat şi de la alte bugete;

            d) donaţii şi sponsorizări;

            e) sume primite de la Uniunea Europeană şi/sau alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări.

Fundamentarea veniturilor proprii ale bugetelor locale se bazează pe constatarea, evaluarea şi inventarierea materiei impozabile şi a bazei de impozitare în funcţie de care se calculează impozitele şi taxele aferente, evaluarea serviciilor prestate şi a veniturilor obţinute din acestea, precum şi pe alte elemente specifice, în scopul evaluării corecte a veniturilor. Donaţiile şi sponsorizările se cuprind, prin rectificare bugetară locală, în bugetul de venituri şi cheltuieli numai după încasarea lor.

Fundamentarea, dimensionarea şi repartizarea cheltuielilor bugetelor locale pe ordonatori de credite, pe destinaţii, respectiv pe acţiuni, activităţi, programe, proiecte, obiective, se efectuează în concordanţă cu atribuţiile ce revin autorităţilor administraţiei publice locale, cu priorităţile stabilite de acestea, în vederea funcţionării lor şi în interesul colectivităţilor locale respective.

Fundamentarea şi aprobarea cheltuielilor bugetelor locale se efectuează în strictă corelare cu posibilităţile reale de încasare a veniturilor bugetelor locale, estimate a se realiza.

Proiectele bugetelor se elaborează de către ordonatorii principali de credite, avându-se în vedere:

            a) prognozele principalilor indicatori macroeconomici şi sociali pentru anul bugetar pentru care se elaborează proiectul de buget, precum şi pentru următorii 3 ani, elaborate de organele abilitate;

            b) cadrul fiscal-bugetar cu prognozele bugetare şi politica fiscal-bugetară, precum şi cadrul de cheltuieli pe termen mediu;

            c) prevederile acordurilor de împrumuturi interne sau externe încheiate, ale memorandumurilor de finanţare sau ale altor acorduri internaţionale, semnate şi/sau ratificate;

            d) politicile şi strategiile sectoriale şi locale, precum şi priorităţile stabilite în formularea propunerilor de buget;

            e) propunerile de cheltuieli detaliate ale ordonatorilor de credite din subordine;

            f) programele întocmite de către ordonatorii principali de credite în scopul finanţării unor acţiuni sau ansamblu de acţiuni, cărora le sunt asociate obiective precise şi indicatori de rezultate şi de eficienţă; programele sunt însoţite de estimarea anuală a performanţelor fiecărui program, care trebuie să precizeze: acţiunile, costurile asociate, obiectivele urmărite, rezultatele obţinute şi estimate pentru anii următori, măsurate prin indicatori precişi, a căror alegere este justificată;

            g) programele de dezvoltare economico-socială în perspectivă ale unităţii administrativ-teritoriale, în concordanţă cu politicile de dezvoltare la nivel naţional, regional, judeţean, zonal sau local.

Potrivit legii, bugetul total  se compune din bugetul secțiunii de funcționare și bugetul secțiunii de dezvoltare.

            Veniturile secțiunii de funcționare sunt:

            a) Venituri proprii, cu excepţia veniturilor din valorificarea unor bunuri;

            b) Venituri proprii ale instituţiilor publice locale finanţate integral sau parţial din venituri proprii;

            c) Subvenţii pentru finanţarea cheltuielilor curente;

             d) Sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanţarea cheltuielilor curente;

            e) Venituri din împrumuturi acordate instituţiilor şi serviciilor publice locale sau activităţilor finanţate integral din venituri proprii;

             f) Vărsăminte din secţiunea de funcţionare pentru finanţarea secţiunii de dezvoltare, care se reflectă cu valoare negativă.

Cheltuielile secţiunii de funcţionare, sunt următoarele:

            a) Cheltuieli de personal;

            b) Bunuri şi servicii;

            c) Dobânzi;

             d) Subvenţii;

            e) Transferuri curente între unităţile administraţiei publice;

             f) Alte transferuri pentru cheltuieli curente;

            g) Asistenţă socială;

            h) Rambursări de credite;

             i) Alte cheltuieli;

            j) Imprumuturi pentru instituţii şi servicii publice locale sau activităţi finanţate integral din venituri proprii

Veniturile secţiunii de dezvoltare, sunt următoarele:

            a) Vărsăminte din secţiunea de funcţionare;

            b) Sume rezultate din valorificarea unor bunuri;

            c) Subvenţii pentru cheltuieli de capital;

            d) Sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanţarea cheltuielilor de capital;

             e) Sume primite de la Uniunea Europeană şi/sau alţi donatori în contul plăţilor efectuate şi prefinanţări.

 Cheltuielile secţiunii de dezvoltare, sunt următoarele:

            a) Cheltuieli de capital;

            b) Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile de postaderare;

            c) Transferuri pentru cheltuieli de capital;

            d) Alte transferuri interne pentru cheltuieli de capital.

            Echilibrul bugetar reprezinta, egalitatea dintre veniturile bugetare programate şi cheltuielile bugetare de efectuat în cadrul unui exerciţiu bugetar. În cazul în care veniturile programate ale secţiunii de dezvoltare sunt mai mici decât cheltuielile bugetare prevăzute ale acesteia, echilibrul bugetar se poate asigura utilizând ca sursă de finanţare excedentul anilor precedenţi;

Secţiune de funcţionare - partea de bază, obligatorie, a bugetelor prevăzute, care cuprinde veniturile necesare finanţării cheltuielilor curente pentru realizarea competenţelor stabilite prin lege, precum şi cheltuielile curente respective. 

           Secţiune de dezvoltare - partea complementară a bugetelor care cuprinde veniturile şi cheltuielile de capital aferente implementării politicilor de dezvoltare la nivel naţional, regional, judeţean, zonal sau local, după caz. 

Veniturile şi cheltuielile bugetelor cumulate la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, alcătuiesc bugetul general al unităţii administrativ-teritoriale care, după consolidare, prin eliminarea transferurilor de sume dintre bugete, va reflecta dimensiunea efortului financiar public, în anul respectiv, în unitatea  administrativ-teritorială şi starea de echilibru sau dezechilibru.

Bugetul se structurează în funcție de gradul de colectare a veniturilor.

În situaţia în care gradul de realizare a veniturilor proprii programate în bugetele în ultimii 2 ani sunt mai mici de 97% pe fiecare an, ordonatorii de credite fundamentează veniturile proprii pentru anul curent cel mult la nivelul realizărilor din anul precedent. Gradul de realizare a veniturilor proprii se stabileşte potrivit metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului administraţiei şi internelor şi al ministrului finanţelor publice, după consultarea prealabilă a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale.

În aceste condiții bugetul referitor la veniturile locale pentru anul 2024 se estimează a fi 38.500 mii lei.

Bugetele structurate se aprobă şi pe cele doua secţiuni

             Bugetul total prevăzut pentru anul 2024 este de 38.500 mii lei pentru venituri și 64.200 mii lei pentru cheltuieli.

            Cheltuielile prevăzute în Bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2024 sunt în sumă de 64.200 mii lei, fiind reprezentate de cheltuielile bugetului 2023 în suma de 38.500 mii lei și excedentul anilor anteriori în sumă de 25.700 mii lei. 

În cadrul secțiunii de dezvoltare, investițiile vor fi în sumă totală de de  26.720 mii lei.

La sursele de activități finanțate din subvenții și venituri proprii se prevede un buget de 1.221,40 mii pentru Club Sportiv   Brazi (1.218,40  mii lei subvenție și 3 mii lei, venituri proprii). 

Având în vedere cele de mai sus, se constată ca Proiectul de hotărâre privind  rectificarea   bugetului local al comunei Brazi, județul Prahova pe anul 2024 a fost elaborat în conformitate cu prevederile legale și recomand aprobarea lui de către consiliul local.  

 

 

Sef serviciu,

Elena RADA