Proiect de Hotărâre al autorității deliberative

Nr. 17 / 07.04.2022
Caracter normativ

Proiect de hotărâre

privind aprobarea Planului de Analiză şi Acoperire a Riscurilor actualizat pentru comuna Drăcşenei, judeţul Teleorman.

Avizul comisiilor de specialitate

  • Comisia 1

  • Comisia 2

  • Comisia 3

Raportul compartimentelor de resort

Raport Serviciul Voluntar pentru situații de urgență

Forma inițiatorului

România

România

Județul Teleorman

Consiliul Local al comunei Drăcșenei

Comuna Drăcșenei

Proiect de hotărâre

Nr. 17 din 07.04.2022

privind aprobarea Planului de Analiză şi Acoperire a Riscurilor actualizat pentru comuna Drăcşenei, judeţul Teleorman.

Art.1.-Se aprobă Planul de Analiză şi Acoperire a Riscurilor actualizat pentru comuna Drăcşenei, judeţul Teleorman, conform anexei, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art.2.-Domnul primar al comunei împreună cu Comitetul local pentru situaţii de urgenţă şi Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă al comunei Drăcşenei vor duce la îndeplinire prevederile prezentei hotărâri.

Art.3.-Prezenta hotărâre va fi comunicată primarului comunei, Comitetului local pentru situaţii de urgenţă, Serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă al comunei Drăcşenei, Instituţiei Prefectului - Judeţul Teleorman, pentru controlul legalităţii actului administrativ, autorităţilor şi persoanelor interesate şi va fi adusă la cunoştinţă publică, în termenul prevăzut de lege.


R O M Â N I A 

JUDEŢUL TELEORMAN

COMUNA DRĂCŞENEI

 

             

                                                                                                                                                                   A p r o b a t ,

Preşedintele Comitetului Local

                                                                                                                                                         pentru Situaţii de Urgenţă

                                                                                                                                                                       P r i m a r,

                                                                                                                                                                    Marin Popescu

 

 

 

 

 

P L A N U L

DE ANALIZA SI ACOPERIRE A RISCURILOR

PENTRU COMUNA DRACSENEI,

JUDETUL TELEORMAN

(   P . A . A . R . )

- ACTUALIZAT -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DRĂCŞENEI 

- 2022 -

 

 

 

STRUCTURA

Planului de Analiză şi Acoperire a Riscurilor

 

 

 

 

 

 

  1. Capitolul I - Dispoziţii generale……………………………………………….……………………………………………….….… 4 - 9
    1. Secţiunea I. Definiţie, scop, obiective……………………………………………….…………..……………………………..  4 - 4
    2. Secţiunea a 2-a. Responsabilităţi privind analiza şi acoperirea riscurilor…………………………………………...……… 4 - 9
      1. Acte normative de referinţă……………………………………………………………………….……………………..  4 - 4
      2. Structuri organizatorice implicate…………………………………………………………..………………………..….. 4 - 4
      3. Responsabilităţi ale organismelor şi autorităţilor cu atribuţii în domeniu…………………………………………….    4 - 9
  2. Capitolul II - Caracteristicile unităţii administrativ-teritoriale……………….......................................................................... 9 - 11
    1. Secţiunea 1. Amplasare geografică şi relief………………….…………….………………………………………………... .  9 - 9
    2. Secţiunea a 2-a. Caracteristici climatice……………………………………..…………………………………………………. 9 - 10
    3. Secţiunea a 3-a. Reţea hidrografică…………………………………………………………….…………………………..…. 10 - 10
    4. Secţiunea a 4-a. Populaţie……………………………………………………………………..…………………………..…… 10 - 10
    5. Secţiunea a 5-a. Căi de transport………………………………………………………………………………………………..10 - 10
    6. Secţiunea a 6-a. Dezvoltare economică……………………………………………….……………………………….………. 10 - 11
    7. Secţiunea a 7-a. Infrastructuri locale……………………………………………….…………................................................. 11 - 11
    8. Secţiunea a 8-a. Specific regional/local……………………………………………….………………………..…………….... 11 - 11
  3. Capitolul III - Analiza riscurilor generatoare de situaţii de urgenţă……………………………………………….…………… 11 - 13
    1. Secţiunea 1. Analiza riscurilor naturale……………………………………………................................................................ 11 - 12
    2. Secţiunea a 2-a. Analiza riscurilor biologice………………………………………................................................................ 12 - 12
    3. Secţiunea a 3-a. Analiza riscurilor de incendiu…………………………………………………………………….…………... 12 - 13
    4. Secţiunea a 4-a. Analiza riscurilor sociale………………………………………………....………………………………….   13 - 13
  4. Capitolul IV - Acoperirea riscurilor…………………………………………..……….……………………………………….……   13 - 17
    1. Secţiunea 1. Concepţia desfăşurării acţiunilor de protecţie-intervenţie……….…............................................................. 13 - 16
    2. Secţiunea a 2-a. Etapele de realizare a acţiunilor………………………………….............................................................. 16 - 17
    3. Secţiunea a 3-a. Faze de urgenţă a acţiunilor………………………………………............................................................. 17 - 17
    4. Secţiunea a 4-a. Acţiunile de protecţie-intervenţie…………………………………............................................................. 17 - 17
    5. Secţiunea a 5-a. Instruirea……………………………………………………………............................................................. 17 - 17
    6. Secţiunea a 6-a. Realizarea circuitului informaţional-decizional şi de cooperare............................................................. 17 - 17
  5. Capitolul V - Resurse umane, materiale şi financiare……….……………............................................................................. 17 - 18
  6. Capitolul VI - Logistica acţiunilor ……………………………………..………........................................................................... 18 – 18  
  7. Lista anexe……………………………………………………………………………….................................................................... 18 - 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

 

Secţiunea 1

Definiţie, scopuri, obiective

 

1.1.- Definiţie : Planul de analiză şi acoperire a riscurilor – prescurtat PAAR cuprinde riscurile potenţiale identificate la nivelul teritoriului administrativ  al comunei Drăcşenei împreună cu localitatea şi satele aparţinătoare (Drăcşenei, Drăcşani,Odobeasca şi Satu-Vechi) măsurile, acţiunile şi resursele necesare pentru managementul riscurilor respective.

1.2.- Scopurile PAAR sunt :

- asigură cunoaşterea de către toţi factorii implicaţi a sarcinilor şi atribuţiilor ce le revin premergător, pe timpul şi după apariţia unei situaţii de urgenţă ;

- creează un cadru unitar şi coerent de acţiune pentru prevenirea şi gestionarea riscurilor generatoare de situaţii de urgenţă ;

- asigură un răspuns optim în caz de urgenţă, adecvat fiecărui tip de risc identificat .

1.3.- Obiectivele PAAR sunt :

a)- asigurarea prevenirii riscurilor generatoare de situaţii de urgenţă, prin evitarea manifestării acestora, reducerea frecvenţei de producere ori limitarea consecinţelor lor, în baza concluziilor rezultate în urma identificării şi evaluării tipurilor de risc, conform schemei cu riscurile teritoriale, 

b)- amplasarea şi dimensionarea unităţilor operative şi a celorlalte forţe destinate asigurării funcţiilor de sprijin, privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă ;

c)- stabilirea concepţiei de intervenţie în situaţii de urgenţă şi elaborarea planurilor operative ;

d)- alocarea şi optimizarea forţelor şi mijloacelor necesare prevenirii şi gestionării situaţiilor de urgenţă .

 

Secţiunea a 2-a

Responsabilităţi privind analiza şi acoperirea riscurilor

 

2.1.- Acte normative de referinţă :

- Ordinul M.A.I. nr. 132/29.01.2007 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare a Planului de Analiză şi Acoperire a Riscurilor şi a Structurii-cadru a Planului de Analiză şi Acoperire a Riscurilor, publicat în M.O. partea I nr. 79/01.02.2007 ;

- Legea nr. 481/2001 privind Protecţia Civilă,cu modificarile si completarile ulterioare ;

- Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor,cu modificarile si completarile ulterioare ;

 

2.2.- Structuri organizatorice implicate :

- Consiliul Local al comunei Drăcşenei;

- Primăria comunei Drăcşenei;

- Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei;

- Serviciul Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei;

- Poliţia comunei Drăcşenei;

- Poliţia locală Drăcşenei;

- Crucea Roşie – Subfiliala Drăcşenei;

- S.C. Praxis Aurel Soare S.R.L. Drăcşenei - Drăcşani;

- Cabinetul Medical Individual Dr. Strinu Gabriela Drăcşani;

- Operatori economici : S.C.Prutul S.A. Galaţi-Filiala Drăcşenei,S.C. Agroanca S.R.L. Roşiori de Vede-Punctul de lucru Odobeasca,S.C. Eftimiadi S.R.L. Ulmi – Dîmboviţa – Punctul de lucru Drăcşani;

- Instituţii publice : Primăria comunei cu toate serviciile comunitare,Şcoala Gimnazială Drăcşani,Parohia Drăcşenei,Parohia Drăcşani,Parohia Odobeasca.

              

             2.3.- Responsabilităţi ale organismelor şi autorităţilor cu atribuţii în domeniu :

 

L I S T A   activităţilor specifice care se îndeplinesc în cadrul FUNCŢIILOR DE SPRIJIN

 

1. Monitorizarea pericolelor şi riscurilor specifice, precum şi a efectelor negative ale acestora :

A. Centralizarea datelor şi informaţiilor privind monitorizarea pericolelor şi riscurilor specifice, precum şi ale efectelor negative ale acestora:

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman.

B. Monitorizarea pericolelor :

a)- factori de mediu,calitatea aerului – agenţi economici factori de risc :

  • Agenţia pentru Protecţia Mediului Teleorman,Garda de Mediu Teleorman ;

b)- cutremure :

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman ;

c)- fenomenele hidrologice pe cursurile de apă şi a calităţii apei :

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Serviciul de Gospodărire a Apelor al judetului Teleorman ;

d)- starea de sănătate a populaţiei :

  • Spitalul municipal CARITAS Roşiori de Vede,dispensarele,cabinetele particulare, medicii de familie,Crucea Roşie Teleorman,Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman ;

e)- transporturi de substanţe chimice periculoase :

  • Poliţia Rosiori de Vede,Post Politie Drăcşenei,Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman ;

f)- siguranţa în construcţii :

  • Compartimentul urbanism şi amenajarea teritoriului din cadrul Primăriei comunei Dracsenei,Consiliul Judeţean Teleorman,Inspectoratul Regional de stat în construcţii- Filiala Teleorman ;

g)- obiectivele economice sursă de risc :

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

h)- transporturi de materiale explozive militare :

  • nu este cazul ;

i)- pericole pentru reţele de comunicaţii şi informatice :

  • Serviciul de Telecomunicaţii Speciale Teleorman ;

j)- siguranţa alimentelor :

  • Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman,Circumscripţia sanitar-veterinară şi pentru controlul alimentelor Rosiorii de Vede,Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Teleorman,Circumscriptia Sanitara Veterinara Dracsenei .

C. Evaluarea riscurilor specifice :

a)- îmbolnăviri în masă :

  • Spitalul municipal CARITAS Rosiorii de Vede,Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman,Casa de Asigurari de Sanatate a judetului Teleorman;

b)- epizootii / zoonoze :

  • Unitatea locală de sprijin Drăcşenei,Centrul Local de Combatere a Bolilor al judeţului Teleorman,Circumscripţia sanitar-veterinară Drăcşenei,Direcţia Sanitar Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Teleorman, Ocolul Silvic Rosiorii de Vede.

c)- căderi de obiecte cosmice :

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

d)- ameninţări biologice :

  • Unitatea locală de sprijin Drăcşenei,Centrul Local de Combatere a Bolilor al judeţului Teleorman,Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede,Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman;

e)- ameninţări ecologice : 

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Agenţia pentru Protecţia Mediului Teleorman;

D. Evaluarea efectelor negative :

a)- ale situaţiilor de urgenţă care s-au produs :

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei ;

b)- ale stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă :

  • conform responsabilităţilor de monitorizare şi evaluare a pericolelor şi riscurilor specifice .

 

2. Informarea, înştiinţarea şi avertizarea :

A. Informarea şi educarea preventivă a populaţiei şi salariaţilor :

a)- pentru populaţie şi salariaţi :

  • Primăria comunei Dracsenei prin Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, medicii de familie – pentru întreaga populaţie,mass-media.

b)- pentru salariaţi :

  • Conducerea instituţiilor prin Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei  (acolo unde sunt – la agenţii cu factor de risc) ,Inspectoratul Şcolar judeţean Teleorman,prin Scoala Gimnaziala Dracsani .

B. Înştiinţarea autorităţilor administraţiei publice locale Dracsenei:

a)- asupra stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă :

  • Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

b)- asupra producerii situaţiilor de urgenţă :

  • administratorii agenţilor surse de risc sau,după caz, administratorii proprietăţilor afectate .

C. Avertizarea populaţiei şi salariaţilor :

a)- prin sisteme şi mijloace tehnice de avertizare şi alarmare publică :

  • sistemele de alarmare ale Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei;

b)- prin mass-media :

  • postul local de televiziune prin cablu , presă.

 

3. Planificarea şi pregătirea resurselor şi serviciilor :

a)- pentru intervenţie operativă – Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei;

b)- pentru punerea la dispoziţie, conform legii, a unor resurse materiale şi umane ;

c)- asigurarea finanţărilor măsurilor de protecţie – bugetul local, bugetul judeţean,bugetul de stat,în funcţie de amploarea masurilor necesare. 

 

4. Comunicaţii şi informatică :

a)- asigurarea funcţionării reţelei de comunicaţii-informatică pentru managementul situaţiilor de urgenţă – Romtelecom Teleorman,operatori de telefonie mobilă din zonă ;

b)- asigurarea legăturilor de telecomunicaţii speciale – Serviciul de Telecomunicaţii Speciale Alexandria,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei;

c)- refacerea operativă a sistemului public de comunicaţii – operatorii de telefonie fixă şi mobilă din zonă;

 

5. Căutarea, descarcerarea şi salvarea persoanelor :

a)- căutarea-salvarea prin structuri operative specializate – Detaşamentul de Pompieri Rosiorii de Vede, Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei ,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

b)- spitalizare şi triaj medical – Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, dispensarele, medicii de familie, Crucea Roşie Teleorman, Direcţia Judeţeană de Sănătate Publică Teleorman ;

c)- transport sanitar şi evacuare cu mijloace de intervenţie specifice – Serviciul de ambulanţă Rosiorii de Vede, maşini personale şi puse la dispoziţie de instituţii şi agenţi economici de stat sau privaţi ;

d) căutarea şi salvarea persoanelor – la solicitarea Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei - Serviciul volutar pentru situaţii de urgenţă Drăcşenei şi alte servicii de profil ;

 

6. Evacuarea persoanelor, populaţiei sau bunurilor periclitate :

a)- asigurarea protecţiei persoanelor cu funcţii de conducere din Primăria Dracsenei şi a conducătorilor agenţilor economici sursă de risc, în locurile în care aceştia vor fi evacuaţi şi a pazei noilor sedii de lucru, precum şi a reşedinţelor puse la dispoziţie –Poliţia Locală Drăcşenei;

b)- asigurarea locală a măsurilor pentru evacuare - Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei

c)- evidenţa populaţiei evacuate – Serviciul Public Locală de Evidenţă Informatizată a Persoanelor Roşiori de Vede;

d)- asigurarea primirii şi cazării persoanelor evacuate - conform Planului de Evacuare în raport cu situaţia spaţiilor de cazare (existente şi care se amenajează la nevoie ) ;

e)- instalarea taberelor de evacuaţi – conform Planului de Evacuare ;

f)- recepţia şi depozitarea bunurilor evacuate – fiecare unitate pentru bunurile proprii ;

g)- evacuarea animalelor – Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă împreună cu Circumscripţia Sanitară Veterinară Dracsenei;

h)- evacuarea valorilor culturale importante şi a bunurilor de patrimoniu – Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă Drăcşenei;

i)- securitatea şi paza zonelor evacuate – Poliţia locală Dracsenei;

k)- controlul circulaţiei – Serviciul Circulaţie din cadrul Poliţiei mun.Rosiorii de Vede,în cooperare cu Poliţia comunei Drăcşenei şi Poliţia Locală Drăcşenei ;

l)- evacuarea fondului arhivistic – Compartimentul arhivă din cadrul Primăriei comunei Dracsenei, şi compartimentele de arhivă de la agenţii economici şi instituţiile de învăţământ ;

 

7. Acordarea asistenţei medicale de urgenţă :

a)- suplimentarea capacităţii de spitalizare – Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, dispensarele umane din zonă,Crucea Roşie Teleorman ;

b)- instalarea spitalului de campanie – Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman împreună cu unităţi ale Ministerului Apărării Naţionale din zonă ;

c)- acordarea asistenţei medicale pentru structurile de intervenţie operativă – Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, formaţiuni medicale din cadrul structurilor Serviciului voluntar pentru situaţii de urgenţă Drăcşenei,medicii de familie,Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman;

d)- acordarea asistenţei medicale de urgenţă – Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, structuri ale Sistemului Medical de Urgenţă din cadrul Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

e)- acordarea primului ajutor pre - medical – Crucea Roşie Dracsenei;

f)- asigurarea de medicamente şi instrumentar medical – Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman;

 

8. Prevenirea îmbolnăvirilor în masă :

a)- stabilirea dimensiunilor şi condiţiilor de carantină – Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman,Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Teleorman ;

b)- securitatea şi paza perimetrului zonei de carantină – Poliţia Locală Dracsenei;

c)- măsuri profilactice – Spitalul municipal CARITAS Rosiori de Vede, Direcţia de Sănătate Publică a judeţului Teleorman,Direcţia Sanitar-Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Teleorman.

9. Localizarea şi stingerea incendiilor :

a)- localizarea, limitarea propagării, stingerea şi lichidarea consecinţelor incendiilor, inclusiv a incendiilor în masă – Detaşamentul de pompieri Rosiorii de Vede,Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei 

b)- localizarea şi stingerea incendiilor la fondul forestier - Detaşamentul de pompieri Rosiorii de Vede, Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă al comunei Drăcşenei,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, Ocolul Silvic Rosiorii de Vede;

 

10. Neutralizarea efectelor materialelor periculoase :

a)- stabilirea perimetrelor de securitate - Echipele NBC din cadrul formaţiunilor Inspectoratului Pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman,conducătorii instituţiilor sursă de risc afectate ;

b)- evacuarea locală a populaţiei existente în interiorul perimetrului de securitate - Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

c)- intervenţia operativă cu mijloace şi materiale de neutralizare a efectelor materialelor periculoase - Detaşamentul de pompieri Rosiorii de Vede, agenţii economici care au utilaje specifice, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

 

11. Asigurarea transportului forţelor şi mijloacelor de intervenţie,persoanelor evacuate şi altor surse :

a)- asigurarea transportului urban pentru realizarea evacuării – SC Lil Trans Rosiorii de Vede, agenţii economici de stat şi privaţi care deţin mijloace de transport;

b)- stabilirea şi pregătirea punctelor de îmbarcare a evacuaţilor din zonele afectate, în termen de 2 ore de la declararea stării de urgenţă – Comitetul local pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, prin Planul de Evacuare ;

c)- realizarea graficului de transport şi asigurarea mijloacelor necesare pentru efectuarea evacuării, în termen de 6 ore de la declararea stării de urgenţă - Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul Pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, prin Planul de Evacuare ;

d)- asigurarea transportului pentru persoanele şi bunurile evacuate - agenţii economici de stat şi privaţi care deţin mijloace de transport în comun şi de transport materiale din zonă , stabiliţi prin Planul de Evacuare ;

e)- supravegherea, fluidizarea şi controlul circulaţiei auto – Serviciul circulaţie din cadrul Poliţiei comunei Rosiorii de Vede;

f)- controlul şi evidenţa auto-evacuării – Serviciul Public Local de Evidenţă Informatizată a Persoanelor Rosiorii de Vede;

g)- transportul resurselor necesare pentru intervenţie şi asistenţă de primă necesitate în situaţii de urgenţă - Inspectoratul Pentru Situaţii de Urgenţă“A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, Oficiul de Mobilizare a Economiei şi pregătirea Teritoriului pentru Apărare, conform Planului de Aprovizionare ;

h)- transportul forţelor şi mijloacelor pentru intervenţie operativă la lucrările de gospodărire a apelor – Sistemul de gospodărire a apelor Teleorman ;

 

12. Efectuarea lucrărilor publice şi inginereşti de reabilitare la construcţiile, instalaţiile şi amenajările afectate :

a)- evaluarea rapidă a stabilităţii structurilor şi stabilirea măsurilor de intervenţie în primă urgenţă la construcţiile vulnerabile şi care prezintă pericol public – Compartimentul Urbanism de la Primăria comunei Dracsenei, Inspectoratul de Stat în Construcţii Teleorman ;

b)- nominalizarea responsabilităţilor în realizarea măsurilor de intervenţie de primă urgenţă - Compartimentul Urbanism de la Primăria comunei Dracsenei, Inspectoratul de Stat în Construcţii Teleorman ;

c)- efectuarea lucrărilor publice şi inginereşti la construcţiile, instalaţiile şi amenajările afectate – instituţiile publice, la obiectivele din subordine/coordonare ;

 

13. Asigurarea apei şi hranei pentru persoanele şi animalele afectate sau evacuate :

a)- asigurarea apei şi hranei pentru persoane :

- în primele 72 ore de la evacuare sau la instituirea stării de alertă, după caz – Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă Dracsenei ;

- ulterior primelor 72 de ore, până la încetarea evacuării sau a situaţiei de urgenţă – Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat ;

b)- asigurarea apei şi hranei pentru animale – Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă Dracsenei prin Direcţia Agricolă a judeţului Teleorman ;

c)- verificarea şi asigurarea apei potabile, prepararea şi distribuirea hranei pentru persoanele evacuate sau afectate – Circumscripţia Sanitar-Veterinară Control Alimente Rosiorii de Vede, Crucea Roşie Dracsenei, agenti economici din zona;

 

14. Asigurarea cazării şi adăpostirii persoanelor afectate sau evacuate :

a)- asigurarea măsurilor necesare pentru realizarea protecţiei şi cazării populaţiei în adăposturi colective - Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă prin spaţiile de cazare stabilite în Planul de Evacuare : Crucea Roşie, şcoli, la rude neafectate, etc. prin Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă,se pot ridica corturi, cu sprijinul M.Ap.N. ;

 

15. Asigurarea energiei pentru iluminat şi alte utilităţi :

a)- asigurarea autonomiei energetice pentru fiecare facilitate critică de răspuns la urgenţă, pentru minim 72 de ore – conducătorul/administratorul fiecărei facilităţi ;

b)- asigurarea energiei electrice – S.C. CEZ ROMÂNIA S.A. – Centrul zonal Rosiorii de Vede;

c)- refacerea operativă a avariilor produse în reţelele de transport şi distribuţie a energiei electrice – S.C. CEZ ROMÂNIA S.A. – Centrul zonal Rosiorii de Vede;

d)- refacerea operativă a avariilor produse în reţelele de transport şi distribuţie a gazelor naturale – Societatile   Comerciale Specializate din zonă ;

 

16. Efectuarea depoluării şi decontaminării :

a)- supravegherea gradului de contaminare în perimetrul raioanelor de intervenţie – Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenţă Drăcşenei,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

b)- aplicarea măsurilor de limitare a împrăştierii substanţelor poluante sau contaminatoare pentru asigurarea protecţiei populaţiei surprinse în perimetrul raioanelor de intervenţie – Detaşamentul de pompieri Rosiorii de Vede,Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, etc. ;

c)- efectuarea depoluării şi decontaminării – eşaloanele superioare pentru agenţi economici din subordine/coordonare, Agenţia pentru Protecţia Mediului Teleorman ,Sistemul de Gospodărire a Apelor Teleorman , Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman;

d)- stabilirea priorităţilor pentru monitorizarea gradului de contaminare şi centralizarea datelor privind contaminarea teritoriului comunei – Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, Agenţia pentru Protecţia Mediului Teleorman ;

e)- stabilirea priorităţilor pentru efectuarea decontaminării şi depoluării Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman, Agenţia pentru Protecţia Mediului Teleorman;

f)- asigurarea operativă a forţelor şi mijloacelor de sprijin precum şi a materialelor necesare pentru realizarea decontaminării populaţiei, căilor rutiere şi clădirilor – eşaloanele superioare pentru agenţi economici din subordine/coordonare, Inspectoratul pentru Protecţia Mediului Teleorman, Sistemul de Gospodărire a Apelor Teleorman , Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “A.D.Ghica” al judeţului Teleorman şi, la solicitarea Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă,personalul din unităţile specializate ale M.Ap.N., cu materialele necesare, puse la dispoziţiede M.I.R.A prin Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ;

g)- supravegherea gradului de contaminare, evaluarea efectelor asupra sănătăţii şi monitorizarea stării de sănătate a populaţiei - Spitalul municipal Rosiorii de Vede, Direcţia de Sănătate Publică Teleorman ;

h)- efectuarea decontaminării populaţiei – la solicitarea Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, personalul din unităţile specializate ale M.Ap.N., cu materialele necesare, puse la dispoziţie de M.I.R.A prin Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ;

i)- supravegherea gradului de contaminare în mediul urban şi rural, evaluarea efectelor şi realizarea decontaminării - în mediul rural, prin duşuri organizate în corturi sau săli speciale, de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (maşini speciale de decontaminare personal), cu materiale asigurate de I.S.U.;

j)- supravegherea gradului de contaminare a culturilor, fondului forestier şi păşunilor şi evaluarea efectelor directe şi indirecte asupra oamenilor şi animalelor – serviciul agricol şi cadastru din cadrul Primăriei comunei Dracsenei, Direcţia Agricolă Teleorman,Ocolul Silvic Rosiorii de Vede , Centrul judeţean de Consultanţă Agricolă Alexandria;

k)- decontaminarea terenurilor şi rezervaţiilor – serviciul agricol şi cadastru din cadrul Primăriei comunei Dracsenei, Ocolul Silvic Rosiorii de Vede, 

l)- supravegherea gradului de contaminare a păşunilor, evaluarea efectelor directe şi indirecte asupra animalelor şi oamenilor , realizarea decontaminării - serviciul agricol şi cadastru din cadrul Primăriei comunei Dracsenei, Direcţia Agricolă Teleorman, Ocolul Silvic Rosiorii de Vede, Centrul judeţean de Consultanţă Agricolă, Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Teleorman;

m)- realizarea decontaminării animalelor şi produselor vegetale şi animale - serviciul agricol şi cadastru din cadrul Primăriei comunei Dracsenei, Direcţia Agricolă Teleorman, Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Teleorman;

n)- supravegherea gradului de contaminare, evaluarea efectelor asupra mediului şi depoluarea cursurilor de apă - agenţii poluatori,inspector mediu din cadrul Primăriei comunei Dracsenei, Sistemul de Gospodărire a Apelor Teleorman;

 

17. Menţinerea şi restabilirea ordinii publice :

a)- menţinerea şi restabilirea ordinii publice - Poliţia Dracsenei , oameni de ordine stabiliţi de primar, poliţia locală;

b)- menţinerea ordinii publice – Poliţia Dracsenei şi poliţia locală;

c)- sprijin logistic pentru restabilirea ordinii publice – Consiliul local Dracsenei,Inspectoratul de Poliţie al judeţului Teleorman;

d)- stabilirea, potrivit competenţelor,a legalităţii intervenţiei – compartimentul juridic şi contencios administrativ din cadrul Primăriei comunei Dracsenei.

 

18. Logistica intervenţiilor :

- asigurarea bazei materiale pentru realizarea funcţiilor de sprijin :

- pentru consiliul local – fiecare organ de specialitate al administraţiei locale pe domeniul lui de activitate, precum şi pentru obiectivele din coordonare/subordine în cooperare cu eşaloanele de la judeţ;

- pentru agenţi economici – eşaloanele imediat superioare şi consiliul local ;

 

19. Reabilitarea zonei afectate :

- restabilirea stării provizorii de normalitate – M.I.R.A , Consiliul Judeţean şi celelalte ministere (instituţii) pentru obiectivele din coordonare/subordonare, pe domeniile de competenţă ;

 

20. Acordarea de ajutoare de primă necesitate, despăgubiri, asistenţă socială şi religioasă :

a)- acordarea de ajutoare umane de primă necesitate pentru populaţia afectată – se stabilesc de Consiliul Judeţean, Inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă şi Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat ;

b)- asigurarea asistenţei umanitare de urgenţă pentru un număr de până la 2.500 de victime, prin resurse şi infrastructură proprie – Crucea Roşie de la judeţ şi a comunei;

c)- acordarea de ajutoare şi despăgubiri financiare pentru populaţie, agenţi economici, instituţii – Ministerul Muncii,Familiei,Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice,Consiliul judeţean Teleorman,Consiliul local Drăcşenei,Primarul comunei Drăcşenei,Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale ;

d)- stabilirea şi aplicarea măsurilor de asistenţă socială – compartimentul de asistenţă socială din cadrul Primăriei comunei Dracsenei;

e)- acordarea asistenţei religioase şi sociale - organizaţiile religioase legal constituite cu reprezentanţi în cadrul comunei Dracsenei, cu sprijinul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional al jud. Teleorman ;

f)- acordarea asistenţei psihologice – Compartimentul de asistenţă socială al Primăriei comunei Dracsenei, cabinete particulare de specialitate.

 

CAPITOLUL II

Caracteristicile unităţii administrativ-teritoriale

Secţiunea 1.

Amplasare geografică şi relief

Comuna Drăcşenei este aşezată în nord-estul judeţului Teleorman,pe valea pârâului Burdea şi ale pârâiaşelor Drăcşenel şi Zâmbreasca,de-a lungul drumului judeţean DJ 612 B ce leagă satele între ele pe o întindere de 7 km.

Ea se află la 45 km de mun.Alexandria,reşedinţa judeţului , 15 km de mun.Roşiori de Vede şi la 115 km de Bucureşti,capitala ţării .

 

a) Suprafaţă , vecinătăţi ;

Ca unitate administrativ – teritorială , este formată din satele componente Drăcşenei, Drăcşani, Odobeasca şi Satu-Vechi .

Comuna Drăcşenei ocupă o suprafaţă de 3.808 ha , din care : în intravilan se află 185 ha,iar în extravilan există 3.623 ha .

Comuna Drăcşenei se mărgineşte la nord cu teritoriul comunei Beuca, la est cu teritoriul comunei Săceni,la sud cu teritoriul comunei Scrioaştea şi la vest cu teritoriul comunei Scrioaştea şi al comunei Dideşti .

 

b) Forme de relief , specificaţii , influenţe ;

               Comuna Drăcşenei se află la intersecţia paralelei de 440015’’ latitudine nordică cu meridianul de 250 longitudine estică.

               Ca formă de relief,aceasta face parte din subraionul Beuca al Câmpiei Găvanu-Burdea, precumpănitoare între celălalte unităţi geomorfologice care alcătuiesc  teritoriul judeţului Teleorman,cu ape curgătoare care şi-au săpat văi adânci,despărţite între ele de lunci largi şi pâraie.

               O caracteristică a subraionului Beuca este bogăţia de izvoare,unele cu debit deosebit de important,care apar în număr mare  la baza versanţilor văii Burdea,element hidrologic destul de important,ce a atras de timpuriu numeroase aşezări pe fundul văilor.

               Terenurile care aparţin comunei Drăcşenei se caracterizează printr-un relief de câmpie neted,pe care se găsesc mai multe măguri,aceste dealuri sau movile mai mari,din care cele mai importante sunt : Măgura Neagului,Măgura din Livezi şi Măgura Crăcani la Drăcşenei, Măgura din Văi,Măgura lui Dan şi Măgura Spahii la Drăcşani,Măgura Matei la Odobeasca şi Măgura Morii la Satu-Vechi .

               O parte din ele sunt cunoscute sub numele de dealuri : Dealul Văcaru şi Dealul Ceairu la Drăcşenei,Dealul de la Glod,Dealul de la Cornet,Dealul Viilor şi Râpele la Drăcşani,Dealul Grui şi Dealul Samarului la Odobeasca , Dealul Obăii şi Dealul Vacilor la Satu-Vechi .

               

c) Caracteristici pedologice ale solului ;

               Structura geologică a reliefului din comuna Drăcşenei este asemănătoare cu structura geologică a Câmpiei Române,în partea sa centrală.

               Profilul solului este de tipul ABC : orizontul A,de 25 – 45 cm,are o culoare brună închisă,cu nuanţă roşcată şi structură fărâmicioasă,colţuroasă ; orizontul B,la care se trece treptat,este foarte dezvoltat ( 80 – 150 cm ) şi poate fimpărţit în suborizonturi . Este de culoare brun-roşcată,puternic argilizat,compact şi prezintă o structură uniformă prismatică şi separaţii ferimagnetice ; orizontul C , frecvent la adâncimi cuprinse între 120 şi 200 cm.

 

Secţiunea a 2 a

Caracteristici climatice

a) Regimul climatic, specificităţi , influenţe ;

               Comuna Dracsenei are o clima temperat continentala , de campie , cu influente de tranzitie. Verile sunt calduroase , uneori caniculare , si iernile friguroase ; primaverile si toamnele sunt de obicei scurte.

               Temperatura medie anuala este de 10,50 C , temperatura media anuala a iernii este de -20,-3, temperatura medie a verii este de 21,50 C,iar temperatura medie a toamnei , de 10,90 C.

               Cea mai ridicata temperatura in prima jumatate a secolului  al XX –lea a fost de 390C , in iulie 1934 , iar cea mai coborata temperatura a fost in februarie 1929 , cand s-au inregistrat – 380C. A fost un ger atat de mare , incat scoarta copacilor batrani a crapat , fenomen nemaiantalnit  in tara noastra.Deasemenea,la 30 ianuarie 1942 a fost inregistrata o temperatura de -280C.

               Cea mai calduroasa iarna a fost in anul 1947 , o iarna domoala , neobisnuit de calda , o iarna primavaratica , asa cum a prevazut-o Nicolae Topor in prima sa prognoza pe timp indelungat.

 

b) Regimul precipitaţiilor ;

               In comuna Dracsenei cad in medie 524 mm de precipitatii anual , ceeace inseamna 524 l/m2 sau 5.240.000 l/ha. 

               Pe anotimpuri , aceste precipitatii se repartizeaza astfel :

               - 87 mm iarna,

               - 132 mm primavara ,

               - 180 mm vara ,

               - 125 mm toamna.

               Perioade critice pentru agricultura sunt lunile aprilie ( 20 mm ) si la sfarsitul lunilor septembrie si decembrie ( 20-25 mm ).

               Cele mai mari precipitatii lunare au fost inregistrate in iulie 1939 ( 204 mm) , in februarie 1954 ( 169 mm ) si in octombrie 1972 ( 177,1 mm ) , iar cele mai mici precipitatii lunare au fost inregistrate in 1947 si in februarie 1994 ( 1mm lunar ) , iar in aprilie 1968 , octombrie 1969, septembrie 1970 , septembrie 1975 si noiembrie 1986 nu s-au inregistrat precipitatii .

               Cele mai mari cantitati de apa cazute in 24 de ore de ore in comuna Dracsenei s-au inregistrat la 5 si 19 iulie 1970 , cand pluviometrul de la punctul meteorologic Dracsani a inregistrat 54,0 si respectiv 69,3 mm.

 

c ) Regimul eolian

               In comuna Dracsenei , ca in intreaga tara , bat vanturi neregulate , din diferite directii . Cele mai insemnate sunt Crivatul , Austrul , Baltaretul si Vantul de nord-vest. 

               Uneori vanturile sunt folositoare , pentru ca aduc ploi si ninsori , alteori sunt pagubitoare, pentru ca maresc uscaciunea solului in timpul secetelor  , iar in timpul iernii aduc ger si zapada, pe care uneori nu o depun uniform pe intreaga suprafata a solului , dand nastere la nameti de 2-3 metri , care izoleaza unele case si asezari si impiedica circulatia pe sosele si cai ferate.

 

Secţiunea a 3 a

Reţea hidrografică

Cursurile de apă ;

               Cea mai mare apa care curge pe teritoriul comunei Dracsenei este paraul Burdea , care izvoraste din Judetul Arges , de langa comuna Caldararu , satul Strambeni , si se varsa in raul Vedea , langa satul Albesti .

               Intre Dracsenei si Dracsani , paraul Burdea formeaza mai multe meandre , pe care localnicii le numesc , din care cauza terenul de pasune cuprins intre intre aceste meandre este foarte fertil , foarte bun pentru productia de furaje si pentru pasunatul animalelor.

               Ca afluenti,Burdea primeste pe dreapta paraiasele Hodorogul si Dracsenelul iar pe stanga Zambreasca si Dorobantul.

               

Secţiunea a 4 a

Populaţie

( conform ultimului recensământ )

a) Numărul populaţiei :

               Numarul total de locuitori din comuna = 1.578, din care :

  • barbati  = 787 persoane
  • femei    = 791 persoane.

b) Numar locuitori pe sate

  • satul Dracsenei   = 675 locuitori
  • satul Dracsani     = 365 locuitori
  • satul Odobeasca = 398 locuitori
  • satul Satu-Vechi = 140 locuitori

c) Numar gospodarii = 671 / comuna , din care :

  • satul Dracsenei   = 306 gospodarii
  • satul Dracsani     = 172 gospodarii
  • satul Odobeasca = 137 gospodarii
  • satul Satu- Vechi =   56 gospodarii.

 

Secţiunea a 5 a 

Căi de transport

 

Drumuri Naţionale, judeţene, comunale :

Drumuri judeţene :

DJ 612 A  Rosiori de Vede – Satul Vechi - Saceni

- DJ 612 B   Satul Vechi-Beuca – Dobrotesti 

- Reteaua de strazi , drumuri locale si drumuri comunale = 53,6 Km, din care :

               - drum de pamant   = 10,0 Km,

               - drum pietruit         = 43,6 Km.

                                                                                                         

Căi ferate :

- Linia ferata Rosiori Nord – Costesti,cu halta CFR Dracsenei care deserveşte călători navetisti şi cetăţenii comunei .

 

Secţiunea a 6 a

Dezvoltare economică 

- Efective aproximative de animale:

  • bovine               =     192 cap. ;
  • porcine              =     336 cap. ;
  • ovine                 =    1198 cap. ;
  • caprine               =     971 cap. ; 
  • cabaline             =        62 cap. ;
  • păsări                 =  11015 cap. ;
  • familii de albine =      526 fam..   

Apărarea sănătăţii animalelor, prevenirea transmiterii de boli de la animale la om, siguranţa alimentelor de origine animală,destinate consumului uman,salubritatea furajelor animalelor şi protecţia mediului în raport cu creşterea animalelor, constituie o problemă de stat şi o îndatorire pentru toţi locuitorii din comunitate.Unitatea Locală de Sprijin Dracsenei din cadrul Centrului Local de Combatere a Bolilor al judeţului Teleorman urmăreşte permanent realizarea acestor atribuţii.

- Turism : obiectivele turistice din zonă sunt datorate condiţiilor naturale, vieţii istorice şi culturale continue şi îndelungate pe aceste meleaguri . Principalele obiective de interes sunt :

  • Muzeul de Etnografie si Folclor Dracşani ,
  • Casa Memoriala “Anton A. Popescu” Dracsani,
  • Scoala Gimnazială “Eleonora si Nicolae Vladoianu” Dracsani,
  • Biserica “Sf. Nicolae” Dracsani.

- Educatie : scoli aflate pe raza comunei :

  • Scoala Gimnazială Dracsani – unitate de invatamant preuniversitar de stat cu personalitate juridica cu 2 structuri subordonate:
    1. Gradinita cu program normal nr.1 Dracsani ;
    2. Gradinita cu program normal nr.2 Odobeasca ;
  • Scoala Dracsenei (în conservare) ;
  • Scoala Odobeasca (în conservare) ;
  • Scoala Satul Vechi (în conservare) ;
  • Grădiniţa Drăcşenei (în conservare).

 

Secţiunea a 7 a

Infrastructuri locale 

- instituţii publice – administraţie , cultură, ocrotirea sănătăţii ,etc.:

  • Primăria comunei Dracsenei , 
  • Biblioteca Comunala Dracsenei 
  • Muzeul de Etnografie Drăcşani
  • Poliţia Locală Drăcşenei 
  • Serviciul public local de asistenţă socială .

 

REŢELE DE ENERGIE ELECTRICĂ :

1.- Reţea de înaltă tensiune (nu traversează comuna )

2.- Reţea de medie tensiune (axul Rosiori-Beuca-Zambreasca traverseaza comuna de la Sud la nord,prin partea de vest a comunei) ;

3.- Reţea de joasă tensiune – in toate cele 4 sate componente ale comunei .

4.- Instalaţii aferente : 

  • Posturi de transformare în toate cele 4 sate componente.
  • Reţelele electrice aeriene sunt din cabluri de aluminiu şi cablu torsadat,pe stâlpi de beton.

 

Secţiunea a 8 a

Specific regional / local

               Comuna este situată în apropierea mun.Roşiori de Vede,la 10 km-limita de sud a comunei şi 15 km – centrul comunei dar,nu pot exista influenţe majore care ar conduce la apariţia unor situaţii de risc generatoare de situaţii de urgenţă,pornind de la faptul că pe raza mun.Roşiori de Vede nu există agenţi economici la care s-ar putea produce situaţii de risc major pentru unităţile administrativ-teritoriale din jur.

               Specificul local influenţează numai apariţia unor riscuri naturale de natura celor evidenţiate la capitolul III .

 

CAPITOLUL III

Analiza riscurilor generatoare de situaţii de urgenţă :

Secţiunea 1

Analiza riscurilor naturale :

Comuna Dracsenei poate fi afectata de următoarele tipuri de risc:

1.1.seisme ( cutremure de pământ )

     - dezastre complementare cutremurelor:

  • - inundaţii
  • - incendii
  • - explozii

1.2.alunecări de teren

1.3.incendii de mare amploare sau explozii

1.4.inundaţii si fenomene meteorologice periculoase

1.5. înzăpeziri, viscole, îngheţuri

1.6.accidente chimice

1.7.accidente majore pe căile de comunicaţii si cai ferate

1.8.epidemii

1.9.epizootii

1.10. căderi de obiecte cosmice

1.11.accidente majore şi avarii mari la reţelele de instalaţii si telecomunicaţii

 

Localizarea riscurilor

HAZARDUL LOCALIZARE , CARACTERISTICI

 

Dezastre complementare seismelor

1.1 Alunecări de teren

  Nu  au apărut infiltraţii de apă care sa favorizeze apariţia alunecării de teren

1.2 Lichefieri, tasări - nu

1.3 Inundaţii : la gospodariile populatiei amplasate pe valea nepermanenta a Dracsenelului , producand pagube materiale in special la anexele gospodaresti si adaposturile de animale .

1.4 Accidente tehnologice - nu

2. Alunecări de teren - nu

3. Incendii de mare amploare - nu

4. Înzăpeziri şi viscole - da

6. Accidente chimice-nu

7. Accidente pe căile - de comunicaţii şi cai ferate - zona comunei Dracsenei - nu

8. Epidemii - nu

9. Epizootii anemia infecţioasa a solipedelor.

Identificarea riscurilor trebuie să permită cunoaşterea mecanismelor şi condiţiilor de producere/manifestare a situaţiilor de urgenţă, amploarea şi efectele posibile ale acestora.

Inundaţii - Topire bruscă a stratului de zăpadă (depusă din ianuarie şi februarie în cantitate mare) şi scurgeri de pe versanţi duce la creşterea bruscă a nivelului râului Dracsenel si Burdea ale cotelor de apărare care are ca rezultat, de regulă în perioada aprilie - mai a anului, fenomenul producerii inundaţiilor pe perioadă scurtă cu cantităţi mari de apă, pe suprafeţele zonelor cu aşezări gospodăreşti din apropierea torenţilor şi pâraielor mici. Pot fi afectate: Dracsenei ( 20 de case ) Dracsani ( 10 case), Odobeasca ( 5 case ).

 

 Cutremure – Ca urmare a condiţiilor geografice şi geologice, în comuna Dracsenei există un risc scăzut real al manifestării acţiunilor distructive a unor cutremure de pământ, alunecări de teren şi/sau dezastre complementare acestora.

 

Activitatea seismică

Zona seismică este o sursa activa şi persistentă de cutremure de pământ cu caracter specific.

Tipuri de dezastre complementare care se pot produce în comuna Dracsenei identificate ca fiind, astfel :

- inundaţii:

- lucrări hidrotehnice

- cursuri de apă

- accidente tehnologice

- incendii

- explozii

 

Sectiunea   2 -a

Analiza riscurilor biologice 

 

EPIDEMII

Secţii de boli contagioase

- Risc scazut de aparitie.

Laboratoare de analize microbiologice:

- Nu există laboratoare in comună .

EPIZOOTII:

- Gestionarea şi managementul măsurilor de protecţie şi intervenţie în caz de epizootii sunt asigurate de Centrul Local de Combatere a Bolilor al judeţului Teleorman-Unitatea Locală de Sprijin şi Direcţia Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor Teleorman ;

În cazul unor dezastre de mari proporţii şi lunga durata pot apărea şi evolua următoarele boli (la animale) care se pot transforma în epizootii: febra aftoasă , antraxul.

Personalul sanitar-veterinar este pregătit pentru asigurarea gestionării şi managementului tuturor acţiunilor.

In colaborare cu Direcţia de Sanatate Publica Teleorman sunt stabilite masurile de profilaxie si intervenţie urgentă în cazul apariţiei bolilor infecto-contagioase transmisibile de la animal la om.

In ultimii 10 ani nu s-au produs epizootii pe arii extinse care sa poată fi considerate risc si care sa necesite masuri speciale.

Principalele măsuri care se iau sunt:

  • Intensificarea măsurilor sanitare epizootice;
  • Controlul surselor de apă potabilă, al depozitării, preparării şi distribuirii alimentelor;
  • Distrugerea vectorilor de boli transmisibile;
  • Controlul îndepărtării reziduurilor lichide şi solide;
  • Colonii de muncitori – nu sunt.

 

Secţiunea a 3-a

Analiza riscurilor de incendiu 

Riscul producerii de incendii, este următorul :

- la case şi gospodăriile populaţiei = 40 % ;

- la pajişti = 10 % ;

- la păduri = 15%

- la autovehicule = 5 %

- alte situaţii = 30 %

Incendiile la case şi anexe gospodăreşti au frecvenţa mai mare în perioada sezonului rece,când se fac focuri în sobe, la pajişti şi resturi vegetale în perioada de primăvară-vară,la păduri în perioada de vară-toamnă.

 

Secţiunea a 4-a

Analiza riscurilor sociale 

Dezastrele naturale sau provocate de oameni abundă în timp şi spaţiu. Atât supravieţuitorii, cât şi echipele de intervenţie sunt supuşi unui stres puternic care în multe împrejurări, poate lăsa traume psihice asupra celor în cauză.

Imaginile dezastrului sunt adesea şocante provocând o stare de emoţie puternică cu un impact negativ asupra comportamentului şi funcţionalităţii fiziologice. Emoţiile traduc o relaţie specifică între oameni şi situaţie , ele pot fi declanşate de o împrejurare reală sau de una imaginată.

Intensitatea emoţiilor este foarte variată, câteodată ea zguduie întregul organism.

Cu ocazia manifestărilor periodice cu afluenţă mare de public, nu au avut loc evenimente care să pericliteze viaţa socială a comunităţii. 

CAPITOLUL IV

Acoperirea riscurilor

Secţiunea 1

Concepţia desfăşurării acţiunilor de protecţie-intervenţie 

Monitorizarea,evidenţa,gestionarea şi evaluarea riscurilor, organizarea şi desfăşurarea intervenţiei la producerea unor tipuri de risc pe teritoriul comunei Dracsenei :

- revine conform H.G. nr. 1489/2004, 1490/2004, 1491/2004 Inspectoratului pentru Situaţii de Urgentă Judeţean Teleorman,prin Centrul Operaţional,Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenta Teleorman,prin Secretariatul Tehnic Permanent care funcţionează pe lângă Centrul Operaţional din cadrul Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenta si prin grupurile de suport tehnic pe tipuri de risc care funcţionează pe lângă Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenta, iar la nivel local revine Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenta. 

 

 (1.) Evitarea manifestărilor riscurilor,reducerea frecvenţei de producere ori limitarea consecinţelor acestora, se realizează prin următoarele acţiuni :

a)- monitorizarea permanentă a parametrilor meteo, seismici, de mediu, hidrografici, etc. şi

transmiterea datelor la autorităţile competente ;

b)- activităţi preventive ale C.L.S.U. şi autorităţilor publice, pe domenii de activitate ;

c)- informarea populaţiei asupra pericolelor specifice comunei Dracsenei comportamentului de adoptat în cazul manifestării unui pericol ;

Înştiinţarea, avertizarea, pre-alarmarea şi alarmarea se realizează în scopul evitării surprinderii şi a luării măsurilor privind adăpostirea populaţiei, protecţiei bunurilor materiale, precum şi pentru limitarea efectelor dezastrelor, atacurilor din aer şi ale acţiunilor militare.

Înştiinţarea reprezintă activitatea de transmitere a informaţiilor autorizate despre iminenţa producerii sau producerea dezastrelor şi/sau a conflictelor armate către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, după caz, şi cuprinde:

înştiinţarea despre iminenţa produceri sau producerea unor dezastre;

înştiinţarea despre pericolul atacului din aer;

înştiinţarea despre utilizarea mijloacelor chimice, biologice, nucleare, radiologice, convenţionale şi neconvenţionale.

Avertizarea constă în aducerea la cunoştinţa populaţiei a informaţiilor despre iminenţa producerii sau producerea unor dezastre şi se realizează de către autorităţile administraţiei publice centrale sau locale, după caz, prin mijloacele de avertizare specifice, pe baza înştiinţării de la structurile abilitate.

Pre-alarmarea reprezintă activitatea de transmitere către autorităţile publice centrale şi locale a mesajelor/semnalelor/informaţiilor despre probabilitatea producerii unor dezastre sau a atacurilor din aer.

Pre-alarmarea se realizează de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi de Serviciile de urgenţă profesioniste (Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean Teleorman ) 

Alarmarea populaţiei reprezintă activitatea de transmitere a mesajelor despre iminenţa producerii unor dezastre sau a unui atac aerian şi se realizează de către autorităţile administraţiei publice centrale ori locale, după caz, prin mijloace de alarmare specifice, pe baza înştiinţării de la structurile abilitate.

Alarmarea trebuie să fie oportună, autentică, stabilă şi să asigure în bune condiţii prevenirea populaţiei:

- oportună – dacă asigură prevenirea populaţiei în timp scurt şi se realizează prin mijloace şi sisteme de alarmare care să poată fi acţionate imediat la apariţia pericolului atacurilor din aer sau producerii unor dezastre.

- autentică – transmiterea semnalelor destinate prevenirii populaţiei se realizează prin mijloace specifice de către personalul stabilit prin decizii ale preşedinţilor comitetelor pentru situaţii de urgenţă.

- stabilă – prevenirea populaţiei şi operatorilor economici se realizează în orice situaţie creată şi   se obţine prin:

- menţinerea mijloacelor de alarmare în permanenţă stare de funcţionare;

- folosirea mai multor tipuri de mijloace de alarmare care să se bazeze pe surse energetice

diferite de funcţionare: reţea industrială, grupuri electrogene, acumulatoare, aer comprimat, abur,carburanţi etc;

- verificarea periodică a dispozitivelor de acţionare a mijloacelor de alarmare afectate în urma dezastrelor;

- intensitatea acustică a semnalelor de alarmare să fie cu cel puţin 6-10 dB mai mare decât zgomotul de fond.

 

SITUAŢIILE DE PROTECŢIE CIVILĂ

 

1) „PREALARMA AERIANĂ”, reprezintă situaţia în care se iau măsuri pentru prevenirea organelor autorităţilor administraţiei locale, a garnizoanei militare, instituţiilor publice, operatorilor economici despre posibilitatea atacurilor din aer potrivit schemei cu organizarea şi asigurarea înştiinţării.

 

2) „ALARMA AERIANĂ”, reprezintă situaţia de protecţie civilă la care se încetează activitatea publică; angajaţii şi ceilalţi cetăţeni se adăpostesc, se opresc activităţile de producţie cu excepţia unor unităţi de transport feroviar, de telecomunicaţii, secţiilor de producţie, instalaţiilor şi agregatelor a căror funcţionare nu poate fi întreruptă, precum şi exploatărilor miniere (în sectoarele unde activitatea se desfăşoară subteran). Pe timp de noapte se aplică regimul de camuflare a luminilor.

 

3) „ ALARMĂ LA DEZASTRE ” reprezintă situaţia de protecţie civilă ce se introduce în cazul iminenţei sau producerii unor dezastre pentru limitarea urmărilor acestora şi punerea în aplicare a planurilor special întocmite în acest scop.

 

4) La „ÎNCETAREA ALARMEI AERIENE” , se reiau activităţile publice şi de producţie, în funcţie de evoluţia situaţiei aeriene şi de stadiul acţiunilor de limitare şi înlăturare a urmărilor atacurilor inamicului.

 

Pentru alarmarea populaţiei sunt stabilite următoarele semnale de alarmă:

- “ALARMA LA DEZASTRE” - 5 sunete (impulsuri) a 16 secunde fiecare cu pauză de 10 secunde între ele – pentru situaţiile de inundaţii, alunecări de teren, incendii de mari proporţii,N.B.C.,etc;

 

-“ÎNCETAREA ALARMEI” - sunet continuu cu durata de 2 minute.

După introducerea semnalelor de alarmă, Comitetul Local pentru situaţii de Urgenţă va transmite comunicări cu măsurile urgente ce trebuie aplicate de către populaţie prin portavoce, prin posturile locale de radio şi televiziune inclusiv prin mass-media. Sistemul de înştiinţare si alarmare a comunei reprezintă în totalitatea mijloacelor de comunicaţii fixe, mobile si portabile, interconectate în diferite medii de comunicaţii precum şi mijloace de alarmare, care asigura nevoile de informare, atenţionare, avertizare si alertare. 

 

REGULI OBLIGATORII DE COMPORTARE ÎN CAZUL SITUAŢIILOR DE URGENŢĂ :

(1)Activitatile de prevenire sunt organizate si desfasurate in scopul acoperirii riscurilor, sunt :

a)- controale şi inspecţii de prevenire ;

b)- avizare/autorizare de securitate la incendiu şi protecţie civilă ;

c)- acordul ;

d)- asistenţă tehnică de specialitate ;

e)- informare preventivă ;

f)- pregătirea populaţiei ;

g)- constatarea şi sancţionarea încălcărilor prevederilor legale.

(3.) Planurile de intervenţie vor cuprinde informaţii referitoare la :

a)- categoriile de servicii de salvare/intervenţie în caz de urgenţă şi amplasarea unităţilor

operative ;

b)- încadrarea şi mijloacele de intervenţie şi protecţie a personalului/populaţiei pentru

fiecare tip de risc, pe categorii de forţe şi mijloace, cum sunt : autospecialele de lucru cu spumă şi

apă, alte tipuri de autospeciale, servanţi pompieri, asistenţi, etc. ;

c)- zona de acoperire a riscurilor ;

d)- timpii de răspuns, cuantificaţi de comisia IJSU ;

e)- activitatea operaţională, prin prezentarea detaliată a ponderii intervenţiilor la incendii ;

asistenţa medicală de urgenţă, reanimare şi descarcerare; deblocări/salvări de persoane, salvări de

animale, etc. ;

f)- alte informaţii considerate necesare .

 

MODUL DE TRECERE LA APLICAREA PLANULUI DE ACOPERIRE A RISCURILOR PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA INTERVENŢIEI PE TIPURI DE RISCURI CE SE POT PRODUCE PE TERITORIUL COMUNEI DRACSENEI

 

La nivelul judeţului organizarea, conducerea si desfăşurarea intervenţiei revine nemijlocit Centrului Operaţional din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenta judeţean care dispune de servicii profesioniste pentru situaţii de urgenta la nivelul inspectoratului compuse din pompieri si protecţie civila, formaţiune logistica, asistenta tehnica, servicii publice voluntare pentru situaţii de urgenta la nivelul municipiilor, oraşelor, comunelor, instituţiilor publice si agenţilor economici, tehnica si mijloace de intervenţie.

Intervenţia pe tipuri de riscuri la nivelul comunei Drăcşenei se executa cu următoarele forţe si mijloace conform fiselor de obiectiv:

 

CUTREMUR

Serviciu voluntar pentru situaţii de urgenţă

  • categorii de personal: 1 - salariat , 17 - voluntari
  • autospeciale: 0
  • mijloace de transport:  1
  • utilaje: 2 motopompe , 1 tractor , 1 plug de zapada purtat,etc.

 

INUNDAŢII

Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenta

  • categorii de personal: 1 - salariat , 17 - voluntari
  • utilaje: - 1 tractor,1 plug
  • saci pentru nisip:200
  • snopi cu fascine: 50
  • funii: 50 m
  • unelte pentru intervenţie:100

 

ÎNZĂPEZIRI, VISCOLE ŞI ÎNGHEŢ

Serviciul voluntar pentru situaţii de urgenta :

  • personal din serviciul voluntar pentru situaţii de urgenta: 17
  • utilaje de deszăpezire: - 1
  • autospeciale: - 0

 

GESTIONAREA TIPURILOR DE RISC ÎN SITUAŢII DE DEZASTRE MODUL DE TRECERE LA APLICAREA PLANULUI DE ANALIZĂ ŞI ACOPERIRE A RISCURILOR

 

A. In funcţie de natura şi urmările riscurilor produse pe teritoriul comunei,cu acordul prefectului, Comitetul Local pentru situaţii de urgenţă declară STAREA DE ALERTĂ.

B. Ordinul pentru trecerea la aplicarea planului va fi transmis Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenta de către Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenta prin mijloace fir, radio şi massmedia.

Ordinul pentru trecerea la aplicarea măsurilor prevăzute în plan va fi primit sub forma expresiei: “CALAMITATE NATURALA” urmată de natura evenimentului, data, ora şi locul producerii acestuia.

Despre locul producerii,data, ora, urmările dezastrului şi măsurile luate pe teritoriul comunei (operatorului economic) se va raporta imediat, telefonic, de către Preşedintele Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă, Centrului Operaţional Judeţean, şi Preşedintelui Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.

C. Principalele masuri de protecţie :

C.1. Măsurile de prevenire se vor lua în raport cu tipul de dezastru şi constau în:

- asigurarea înştiinţării personalului de conducere de la toate eşaloanele, în raport de natura dezastrelor, despre evoluţia fenomenelor şi factorilor supravegheaţi;

- alarmarea populaţiei despre pericolul iminent al producerii unui anumit tip de dezastru care se execută potrivit schemelor de înştiinţare şi alarmare din cadrul planurilor de protecţie şi intervenţie întocmite pe tipuri de dezastru;

- pregătirea organelor de conducere, serviciile publice voluntare pentru situaţii de urgenta şi populaţiei privind modul de comportare şi acţiune, în raport de natura riscurilor ce se pot produce pe teritoriul judeţului (localităţilor, operatorilor economici);

- asigurarea serviciului de permanenta la:

- instituţii publice şi operatori economici.

- asigurarea schimbului reciproc de date şi informaţii cu unităţile militare: Inspectoratul de Poliţie Judeţean, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean şi alte organe administrativ-teritoriale, cu comitetele locale pentru situaţii de urgenţă din localităţile vecine.

C.2.Măsuri de protecţie a populaţiei, colectivităţilor de animale şi bunurilor materiale pe timpul dezastrelor:

Masurile de protecţie a populaţiei, colectivităţilor de animale, silozurilor, surselor principale de apă, depozitelor de produse agroalimentare, bunurilor patrimoniului cultural-naţional şi altor bunuri materiale se vor realiza diferenţiat în raport de natura şi amploarea dezastrelor.

C.2.1. Măsurile de protecţie pe timpul producerii dezastrelor se vor realiza astfel:

- înştiinţarea personalului de conducere despre pericolul creat, precum şi alarmarea populaţiei (în situaţii posibile) din zonele periclitate, prin:

- sistemul de înştiinţare al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenta,

- sistemul de alarmare al localităţii şi a operatorilor economici 

- cu mijloace speciale de protecţie pentru personalul serviciilor publice voluntare pentru

situaţii de urgenta ;

- cu măşti contra gazelor pentru personalul de conducere al operatorilor economici, instituţiilor publice şi al serviciilor private de la localităţi şi operatori economici;

- cu măşti contra gazelor (contra cost) pentru 5% din populaţie 

- cealaltă parte a populaţiei din mediul urban şi rural care nu are asigurate măşti contra gazelor îşi realizează protecţia individuala cu mijloace simple.

- protecţia colectivă prin adăpostire, în caz de accident chimic sau nuclear se realizează astfel:

- în adăposturi de protecţie civilă cu filtroventilaţie ;

- în încăperi etanşe cealaltă parte a populaţiei din mediul urban şi din mediul rural.

- protecţia N.B.C. a colectivităţilor de animale şi a bunurilor materiale se realizează potrivit planurilor întocmite în acest scop de către Direcţia Sanitar – Veterinară.

C.2.2. După producerea dezastrelor se realizează următoarele masuri:

- cercetarea obiectivelor şi localităţilor afectate potrivit prognozelor arătate în planurile de protecţie şi intervenţie întocmite pe tipuri de dezastre;

- intrarea în acţiune, după caz, a echipelor de cercetare de specialitate care sunt implicate în aplicarea planului de intervenţie. 

- evacuarea populaţiei, colectivităţilor de animale şi bunurilor materiale se execută din zonele contaminate chimic sau radioactiv, precum şi în aval de baraje sau din zonele inundabile ale cursurilor de apă. Raioanele de evacuare, mijloacele de transport necesare şi alte date sunt menţionate în „ Planul de evacuare în caz de situaţii de urgenţă”.

Controlul şi supravegherea contaminării radioactive sau chimice în zonele de acţiune se realizează astfel:

- în zona de acţiune a norului se execută de către întreprinderile pe teritoriul cărora s-a produs accidentul;

- pe urma norului se executa de către serviciile voluntare pentru situaţii de urgenţă a agentului economic precum şi de formaţiile specificate în plan şi stabilite de Inspectoratul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă.

- controlul calităţii surselor de apă 

- controlul calităţii produselor agroalimentare si furajelor 

- controlul radiobiologic al populaţiei 

Introducerea restricţiilor de circulaţie în zonele afectate şi de consum a apei sau alimentelor supuse contaminării se realizează, astfel:

- Poliţia locala interzice circulaţia pe şoselele şi drumurile publice din zona de acţiune a norului;

- prin staţiile de radioficare, mijloacele de radioamplificare ale Politiei, se transmit comunicate către populaţie, privind modul de comportare şi restricţiile impuse.

- asigurarea asistentei medicale de specialitate 

- asigurarea pazei zonelor de acţiune a norului radioactiv (chimic), precum şi în zonele

calamitate, 

Principalele masuri de intervenţie:

- limitarea si înlăturarea urmărilor dezastrelor se executa de către:

- formaţiile serviciului voluntar şi personalul agenţilor economici în care s-au produs dezastrele;

- populaţia din zona afectată;

- reţeaua sanitară şi Filiala de Cruce Roşie;

- unităţile Ministerului de Interne.

Intervenţia se realizează în funcţie de misiunile primite.

Cercetarea în zona dezastrelor pentru stabilirea pierderilor, distrugerilor şi a măsurilor de

intervenţie se organizează de către Comitetului judeţean pentru Situaţii de Urgenta, Secretariatul tehnic permanent al acestuia, specialişti din cadrul grupului de suport tehnic.

Pentru înlăturarea urmărilor dezastrelor la nivelul comunei,Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenta stabileşte:

- forţele şi mijloacele participante;

- ora începerii acţiunilor;

- modul de desfăşurare a lucrărilor de limitare şi înlăturare;

- tehnica şi mijloacele materiale necesare intervenţiei;

- organizarea legăturilor pentru conducerea acţiunilor;

- asigurarea materială a forţelor şi mijloacelor de intervenţie;

- transportul răniţilor şi cazarea sinistraţilor;

- şefii punctelor de intervenţie;

- conducerea acţiunilor.

CONDUCEREA SI COOPERAREA

 

Conducerea acţiunilor in perioada premergătoare, pe timpul si după producerea urgentelor civile se executa de către inspectorul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenta Judeţean.

Pe linie de dezastre inspectorul şef al Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă Judeţean ia decizia de intervenţie pe baza propunerilor făcute de către membrii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenta si a specialiştilor din cadrul grupurilor de suport tehnic pe tipuri de riscuri.

Cooperarea se realizează pe baza planurilor de cooperare existente intre Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenta Teleorman si unităţile militare din cadrul M.Ap.N. si M.A.I. precum si serviciile publice deconcentrate ale ministerelor, instituţiilor publice, agenţilor economici si organizaţiilor nonguvernamentale.

Activitatea de cooperare se completează cu propunerile Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenta Judeţean Teleorman,Comitetului judeţean pentru Situaţii de Urgenta, specialiştilor din cadrul grupurilor de suport tehnic aprobate de preşedintele Comitetului judeţean pentru situaţii de urgenta fiind stipulate in deciziile(hotărârile) care se adopta.

 

Secţiunea a 2-a

Etapele de realizare a acţiunilor 

Desfăşurarea intervenţiei cuprinde următoarele operaţiuni principale :

a)- alertarea şi/sau alarmarea Comitetului local pentru situatii de urgenta;

b)- informarea personalului de conducere asupra situaţiei reale ;

c)- deplasarea la locul intervenţiei ;

d)- intrarea în acţiune a forţelor, amplasarea mijloacelor şi realizarea dispozitivului preliminar de intervenţie ;

e)- transmiterea dispoziţiilor preliminare ;

f)- recunoaşterea, analiza situaţiei, luarea deciziei şi darea ordinului de intervenţie ;

g)- evacuarea, salvarea şi/sau protejarea persoanelor, animalelor şi bunurilor ;

h)- realizarea, adaptarea şi finalizarea dispozitivului de intervenţie la situaţia concretă ;

i)- manevra de forţe ;

j)- localizarea şi limitarea efectelor evenimentului/dezastrului ;

k)- înlăturarea unor efecte negative ale evenimentului/dezastrului ;

l)- regruparea forţelor şi a mijloacelor după îndeplinirea misiunii ;

m)- stabilirea cauzei producerii evenimentului şi a condiţiilor care au favorizat evoluţia acestuia; 

n)- întocmirea procesului verbal de intervenţie şi a raportului de intervenţie ;

o)- retragerea forţelor şi mijloacelor de la locul acţiunii la locul de dislocare permanentă ;

p)- restabilirea capacităţii de intervenţie ;

q)- informarea IJSU/ preşedintelui CLSU ;

r)- analiza intervenţiilor şi evidenţierea măsurilor de prevenire/optimizare necesare ;

 

Secţiunea a 3-a

Faze de urgenţă a acţiunilor 

În funcţie de locul, natura, amploarea şi de natura evenimentului, intervenţiile serviciilor profesioniste sunt organizate astfel :

a)- urgenţa I – asigurată de Detaşamentul de pompieri Rosiorii de Vede;

b)- urgenţa a II-a – asigurată de subunităţile I.JSU ;

c)- urgenţa a III-a – asigurată de 2 sau mai multe unităţi limitrofe ;

d)- urgenţa a IV-a – asigurată de grupări operative, dislocate la ordinul IGSU, în cazul unor intervenţii de amploare şi de lungă durată.

 

Secţiunea a 4-a

Acţiunile de protecţie-intervenţie 

Forţele de intervenţie specializate acţionează conform domeniului lor de competenţă, pentru :

a)- salvarea şi/sau protejarea oamenilor, animalelor şi bunurilor materiale, evacuarea şi transportul victimelor, cazarea sinistraţilor, aprovizionarea cu alimente, medicamente şi materiale de primă necesitate ;

b)- acordarea primului ajutor medical şi psihologic, precum şi participarea la evacuarea populaţiei, instituţiilor publice şi a operatorilor economici afectaţi ;

c)- aplicarea măsurilor privind ordinea şi siguranţa publică pe timpul producerii situaţiei de urgenţă specifice ;

d)- dirijarea şi îndrumarea circulaţiei pe direcţiile şi în zonele stabilite ca accesibile ;

e)- diminuarea şi/sau eliminarea avariilor la reţele şi clădiri cu funcţii esenţiale, a căror integritate pe durata cutremurelor este vitală pentru protecţia populaţiei ; 

f)- limitarea proporţiilor situaţiilor de urgenţă specifice şi înlăturarea efectelor acesteia cu mijloacele din dotare.

 

Secţiunea a 5-a

Instruirea 

(1.) Pregătirea forţelor profesioniste de intervenţie se realizează în cadrul instituţiilor abilitate prin lege, pe baza unor programe adecvate avizate de IJSU şi aprobate de CJSU.

(2.) Primarul, care este şi preşedintele CLSU şi conducerile operatorilor economici şi instituţiilor publice au obligaţia de a asigura cunoaşterea de către forţele destinate intervenţiei, precum şi de către populaţie a modalităţilor de acţiune conform planurilor aprobate de analiză şi acoperire a riscurilor .

 

Secţiunea a 6-a

Realizarea circuitului informaţional-decizional şi de cooperare 

Sistemul informaţional decizional cuprinde ansamblul subsistemelor destinate observării, detectării, măsurării, înregistrării, stocării şi prelucrării datelor specifice, alarmării, notificării, culegerii şi transmiterii informaţiilor şi a deciziilor de către factorii implicaţi în acţiunile de prevenire şi gestionare a unei situaţii de urgenţă.

Informarea secretariatului permanent al CJSU asupra locului producerii unei situaţii de urgenţă specifică, evoluţiei acesteia, efectelor negative produse, precum şi a măsurilor luate, se realizează prin rapoarte operative .

Primarul şi CLSU, precum şi conducerile operatorilor economici şi instituţiilor amplasate în zonele de risc au obligaţia să asigure preluarea de la staţiile centrale şi locale a datelor şi avertizărilor meteorologice şi hidrologice, în vederea declanşării acţiunilor preventive şi de intervenţie.

 

CAPITOLUL V

Resurse umane, materiale şi financiare 

 

Alocarea resurselor materiale şi financiare necesare desfăşurării activităţii de analiză şi acoperire a riscurilor se realizează, potrivit reglementărilor în vigoare, prin Planul de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă, elaborate de CLSU.

Consiliul local prevede anual, în bugetul propriu, fonduri necesare pentru asigurarea resurselor umane, materiale şi financiare necesare analizei şi acoperirii riscurilor .

În funcţie de categoriile de riscuri identificate, mecanismele şi condiţiile de producere/manifestare, de amploarea şi efectele posibile ale acestora, se stabilesc tipuri de forţe şi mijloace necesare de prevenire şi combatere a riscurilor, astfel :

a)- inspecţii de prevenire ;

b)- servicii profesioniste/voluntare/private pentru situaţii de urgenţă ;

c)- formaţiuni de asistenţă medicală de urgenţă şi descarcerare ;

d)- formaţiuni de protecţie civilă : echipe de căutare-salvare, NBC şi pirotehnice ;

e)- alte formaţiuni de salvare ;

 f)- grupe de sprijin .

Pe lângă tipurile de forţe specializate prevăzute mai sus, mai pot acţiona, după caz, în condiţiile legii : unităţile poliţiei, jandarmeriei, structurile poliţiei comunitare, formaţiuni de voluntari ai societăţii civile specializaţi în intervenţii în caz de urgenţă şi organizaţi în organizaţii neguvernamentale cu activităţi specifice, etc.

Forţele auxiliare se stabilesc din rândul populaţiei şi salariaţilor, al formaţiunilor de voluntari, altele decât cele instruite special pentru situaţii de urgenţă, care acţionează conform sarcinilor stabilite pentru formaţiile de protecţie civilă organizate la operatorii economici şi societăţile comerciale în planurile de apărare specifice, potrivit legii.

 

CAPITOLUL VI

Logistica acţiunilor

 

Sistemul forţelor şi mijloacelor de intervenţie în cazul producerii unei situaţii de urgenţă se stabileşte prin Planurile de apărare specifice elaborate, potrivit legii, de autorităţile, instituţiile publice, societatea civilă şi operatorii economici cu atribuţii în acest domeniu, conform regulamentelor privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice tipurilor de riscuri.

Forţele şi mijloacele de intervenţie se organizează, se stabilesc şi se pregătesc din timp şi acţionează conform sarcinilor stabilite prin Planurile de apărare specifice.

Logistica acţiunilor de pregătire teoretică şi practică, de prevenire şi gestionare a situaţiei de urgenţă specifice, se asigură de autorităţile, instituţiile şi operatorii economici cu atribuţii în domeniu, în raport de răspunderi, măsuri şi resurse necesare.

Responsabilitatea asigurării fondurilor financiare pentru pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor de intervenţie inclusiv pentru asigurarea asistenţei medicale persoanelor care au avut de suferit şi pentru asigurarea condiţiilor de trai sinistraţilor, revine Consiliului  local Dracsenei şi Primarului comunei Drăcşenei.

Situaţia cu necesarul de fonduri financiare pentru dezastre se prezintă spre aprobare Consiliului local. Asigurarea materială, a acţiunilor de înlăturare a urmărilor dezastrelor se realizează prin grija primăriei,agenţilor economici şi prin cereri către agenţii economici elaborate din timp.

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

A N E X E

la Planul de Analiză şi Acoperire a Riscurilor

 

  1. Lista autorităţilor şi factorilor care au responsabilităţi în analiza şi acoperirea riscurilor ;
  2. Atribuţiile autorităţilor şi responsabililor cuprinşi în P.A.A.R. ;
  3. Componenţa nominală a structurilor cu atribuţii în domeniul gestionării situaţiilor de urgenţă, cu precizarea unităţii la care sunt încadraţi membrii structurilor, funcţiei, adresei şi a telefoanelor de la serviciu şi de la domiciliu, a responsabilităţilor şi misiunilor ;
  4. Riscuri potenţiale în localităţile vecine care pot afecta zona comunei Dracsenei ;
  5. Hărţi de risc ;
  6. Măsuri corespunzătoare de evitare a manifestării riscurilor, de reducere a frecvenţei de producere ori de manifestare a consecinţelor acestora, pe tipuri de riscuri ;
  7. Sisteme existente de pre-avertizare/avertizare a atingerii unor valori critice şi de alarmare a populaţiei în scopul evacuării;
  8. tabel cuprinzând obiectivele care pot fi afectate de producerea unei situaţii de urgenţă (seism, inundaţie, alunecare de teren, etc. ) ;
  9. Planuri şi proceduri de intervenţie ;
  10. Schema fluxului informaţional-decizional ;
  11. Locuri/spaţii de evacuare în caz de urgenţă şi dotarea acestora ;
  12. Planificarea exerciţiilor/aplicaţiilor conform reglementărilor tehnice specifice ;
  13. Rapoarte lunare de informare şi analiză către IJSU ;
  14. Situaţia resurselor, tabelul cu stocul de mijloace şi materiale de apărare existente,modul cum se acoperă deficitul din disponibilităţile locale şi cu sprijin de la IJSU sau CJSU ;
  15. Reguli de comportare în cazul producerii unei situaţii de urgenţă.

INIȚIATOR PROIECT:

PRIMARUL COMUNEI DRĂCȘENEI

Marin POPESCU

AVIZEAZĂ PENTRU LEGALITATE:

SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI DRĂCȘENEI

Florian CALOTĂ

Rezultate voturi