REGULAMENTUL PROPRIU
cuprinzând măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispozițiiale autorității executive
Capitolul I - Dispoziții generale
Art.1. Prezentul Regulament este elaborat și emis avându-se în vedere aplicarea prevederilor Anexei nr.1 la O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare și a dispozițiilor art. 84 din Legea nr. 24/2000, privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare și cuprinde măsurile metodologice, organizatorice, termenele și circulația proiectelor de dispoziții ale autorității executive.
Art.2.(1) Dispoziția primarului constituie un act administrativ al autorității executive exprimând o voință manifestată unilateral de către primarul comunei Păunești, și care produce în mod direct efecte juridice, are caracter de actualitate și este obligatoriu, în funcție de caracterul ei, astfel:
- pentru persoana sau persoanele nominalizate în cazul dispozițiilor cu caracter individual;
- pe toată raza U.A.T. Păunești în cazul dispozițiilor cu caracter normativ.
- Prin conținutul dispoziției aceasta determină crearea, modificarea sau stingerea unor drepturi și/sau obligații sau se aprobă ori se interzice o activitate care potrivit normelor legale intră în competența primarului ca autoritate locală sau care a fost delegată ca însărcinare de către Consiliul Local al comunei Păunești.
Art.3.(1) Organizarea punerii în aplicare precum și punerea în aplicare în concret a conținutului dispozițiilor trebuie să constituie o preocupare constantă a primarului, a viceprimarului, a secretarului general al comunei precum și a funcționarilor publici și a personalului contractual însărcinați în mod expres sau conform atribuțiilor care le revin cu aducerea la îndeplinire a dispoziției respective.
(2) În stiuația neaducerii la îndeplinire a prevederilor dispozițiilor primarului, la termenele și în condițiile prevăzute în acestea vor fi considerate abateri disciplinare și vor fi sancționate conform prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul Administrativ, ale Codului Muncii sau ale altor dispoziții legale în vigoare.
Capitolul II - Inițierea, elaborarea, redactarea, structura, conținutul și circulația proiectelor de dispoziții
Art.4.(1) Se deleagă competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții către secretarul general al comunei, precum și tuturor salariaților din cadrul aparatului de specialitate al primarului comunei Păunești ori către conducătorii instituțiilor/serviciilor publice de sub autoritatea Consiliului Local al comunei Păunești, fiecare potrivit competențelor, atribuțiilor și limitelor stabilite prin fișa postului sau alte acte, pentru realizarea prerogativelor cu care este investit primarul, potrivit legii, sau ca însărcinare dată de către Consiliul Local al comunei Păunești.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) către care s-a delegat competența de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții, exercită aceste atribuții în numele primarului și nu în numele funcției pe care o dețin.
(3) Ținând cont de calitatea de titular exclusiv al dreptului de emitere a dispozițiilor, primarul poate interveni oricând pe parcursul procesului de inițiere și elaborare a proiectelor de dispoziții.
(4) Elaborarea proiectelor de dispoziții se realizează atât la solicitarea primarului cât și la propunerea compartimentului de specialitate care are ca atribuții activitatea în cadrul căreia se inițiază proiectul de dispoziție.
Art.5. (1) Inițierea unui proiect de dispoziție de persoanele către care s-a delegat această competență, se realizează numai după întocmirea unui referat cu propunerea de emitere a dispoziției, aprobat de primar.
(2) Referatul întocmit se înregistrează în registrul general pentru înregistrarea corespondenței, constituind dovada îndeplinirii atribuțiilor și competențelor stabilite prin fișa postului.
Art.6. (1) Proiectele de dispoziție trebuie să îndeplinească condițiile de formă și de fond prevăzute de Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, adaptate acestor categorii de acte și nu pot contraveni unor prevederi din acte normative de nivel superior.
(2) La redactarea unui proiect de dispoziție trebuie avute în vedere sistematizarea ideilor în text și stilul:
a) proiectul trebuie redactat într-un limbaj și stil juridic specific normativ, concis, clar și precis, care să excludă orice echivoc;
b) se vor folosi cuvinte în înțelesul lor curent din limba română cu evitarea regionalismelor;
c) este interzisă folosirea neologismelor, dacă există un sinonim de largă răspândire în limba română;
d) exprimarea prin abrevieri a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text, la prima folosire;
e) utilizarea verbelor se face la timpul prezent, forma afirmativă;
f) nu este permisă prezentarea unor explicații prin folosirea parantezelor;
g) referirea în proiectul de dispoziție la un alt act normativ se face prin precizarea categoriei juridice a acestuia, a numărului său, a titlului și a datei publicării acelui act sau numai a categoriei juridice și a numărului, dacă astfel orice confuzie este exclusă.
(3) Părțile constitutive ale unui proiect de dispoziție se structurează astfel:
- antet - România, județul Vrancea, Comuna Păunești, Primarul comunei Păunești;
- titlul proiectului de dispoziție - trebuie să cuprindă denumirea proiectului precum și obiectul reglementării exprimat sintetic. Se interzice ca denumirea proiectului de dispoziție să fie aceeași cu cea a altui proiect de dispoziție în vigoare. În cazul în care prin dispoziție se modifică sau se completează o altă dispoziție, titlul va exprima operațiunea de modificare sau de completare a dispoziției avută în vedere;
- formula introductivă - cuprinde temeiurile de fapt și de drept, pe baza și în executarea cărora se emite dispoziția respctivă, prin utilizarea următoarelor sintagme: "Având în vedere .... în conformitate cu prevederile ...... și în temeiul art...." .
- preambulul urmează formula introductivă și cuprinde:
a) menționarea dispozițiilor legale pe baza și în executarea cărora proiectul de dispoziție a fost inițiat;
b) emiterea, în sinteză, a scopului reglementării;
c) avizele avute în vedere, atunci când pentru emiterea dispoziției respective se impune obținerea unui astfel de aviz;
d) înaintea părții dispozitive, următoarea formulă: În temeiul art. 155 și art. 196,alin. (l), lit. b) din Ordonanța de Urgentă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul Administrativ, cu modificările și completările ulterioare: " DISPUNE” înaintea părții dispozitive se va introduce formula "DISPUNE";
- partea dispozitivă - reprezintă conținutul propriu-zis al reglementării, alcătuit din totalitatea normelor juridice instituite pentru sfera raporturilor ce fac obiectul acestuia.;
- formula de atestare a autenticității cuprinde:
a) „PRMARUL COMUNEI PĂUNEȘTI”,sub care se înscrie prenumele și numelele persoanei care exercită această autoritate, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa: ................;
b) Contrasemnează pentru legalitate, sub care se menționează „SECRETARUL GENERAL AL COMUNEI”, iar sub aceasta se înscrie prenumele și numele persoanei care exercită această funcție publică specifică de conducere, lăsându-se spațiul necesar pentru semnătura sa: ................;
- Elementul structural de bază al părții dispozitive îl constituie articolul. Acesta se numerotează în continuare, în ordinea din text, de la începutul până la sfârșitul dispoziției, cu cifre arabe. Dacă proiectul de dispoziție cuprinde un singur articol, acesta se va defini prin expresia "Articol unic".
- Articolele vor fi redactate în formă prescriptivă, într-un stil clar, concis, sobru și precis care să excludă orice echivoc cu respectarea regulilor gramaticale și de ortografie a limbii române.
Folosirea unor cuvinte/ sintagme în altă limbă decât limba română este permisă numai dacă nu există un sinonim de largă răspândire în limba română. Termenii de specialitate vor fi întrebuințați numai dacă sunt consacrați și stăpâniți de către cei cărora li se adresează.
- Redactarea textelor se face prin folosirea cuvintelor în sensul lor curent în limba română modernă, evitându-se regionalismele. Exprimarea prin abreviere a unor denumiri sau termeni se poate face numai prin explicitare în text la prima folosire.
- Articolele trebuie să aibă caracter dispozitiv, să prezinte norma instituită fără explicații și justificări. Pentru accentuarea caracterului imperativ al dispoziției, la redactare, verbele vor fi utilizate la timpul prezent, forma afirmativă.
- În cazul în care din dispoziția normativă primară a unui articol decurg, în mod organic, mai multe ipoteze juridice, acestea vor fi prezentate în alineate distincte.
- Alineatul este o subdiviziune a articolului, care de regulă este constituit dintr-o singură propoziție sau frază, dar dacă acest lucru nu este posibil, se pot adăuga noi propoziții sau fraze, ce reprezintă teze separate prin punct. Alineatul se evidențiază printr-o ușoară retragere de la alinierea textului pe verticală. În dispozițiile cu o anumită întindere, dacă un articol are două sau mai multe alineate, acestea se numerotează de la începutul fiecăruia cu cifre arabe cuprinse în paranteză.
- Enumerările în textul unui articol sau alineat se prezintă distinct prin utilizarea literelor alfabetului românesc și nu prin liniuțe sau alte semne grafice.
- Ultimele articole dintr-un proiect de dizpoziție vor cuprinde în mod obligatoriu:
- caracterul dispoziției (normativ sau individual);
- denumirea autorităților, instituțiilor și persoanelor interesate de conținutul dispoziției, pentru a se asigura comunicarea lor;
- denumirea celor stabiliți să asigure ducerea la îndeplinire a prevederilor înscrise în dispoziție și să informeze periodic primarul cu rezultatele obținute în urma aplicării ei;
- indicarea căii de atac pe care o pot urma persoanele care se consideră prejudiciate prin emiterea acelui act.
- Anexele trebuie să aibă un temei - cadru în corpul dispoziției, purtând mențiunea că anexa face parte integrantă din prezenta dispoziție.
- Titlul anexei va cuprinde exprimarea sintetică a ideii din textul de trimitere.
- Dacă sunt mai multe anexe, acestea se numerotează cu cifre arabe, în ordinea în care au fost enunțate în textul proiectului. Anexele la proiectul de dispoziție vor purta antetul acestuia, precum și mențiunea Anexa nr........la Dispoziția nr. .....din .........
Art.8. Dreptul de a iniția și propune proiecte de dispoziții aparține:
- Primarului comunei Păunești;
- Viceprimarului comunei Păunești;
- Secretarului General al comunei Păunești;
- Serviciilor și compartimentelor din aparatul de specialitate.
Art.9. (1) Dispozițiile astfel întocmite, însoțite de un referat întocmit de compartimentul de resort din aparatul de specialitate în atribuțiile căruia se regăsește obiectul supus reglementării, precum și de actele preparatorii, se vor înainta Secretarului General al comunei Păunești pentru verificarea legalității acestora.
(2) Dacă dispoziția nu întrunește cerințele de legalitate se va returna inițiatorului pentru a fi refăcută, urmând să parcurgă din nou etapele procedurale descrise mai sus.
(3) După contrasemnarea dispoziției, secretarul general al comunei va efectua procedurile de înscriere a acesteia în Registrul de evidență a dispozițiilor, atât în cel letric cât și în cel electronic și va înainta, după caz, dispoziția, compartimentului responsabil cu efectuarea publicității acesteia prin publicarea pe site-ul instituției la adresa www.paunesti.ro în secțiunea Monitorul Oficial Local.
(4) Procedurile de publicitate prevăzute la alin. 2 vor fi efectuate și pentru Registrul proiectelor de dispoziție și Registrul dispozițiilor emise de către primarul comunei.
(5) Prin grija secretarului general, dispoziția emisă va fi comunicată către compartimentele de resort, către persoana/persoanele vizate în conținutul dispoziției și spre efectuarea publicității prin afișare la sediul instituției.
Art.10. (1) Înregistrarea în registrul de evidență a proiectelor de dispoziție și respectiv a dispozițiilor emise de primar se va face în ordinea inițierii/emiterii acestora, începând cu numărul 1 în fiecare an calendaristic.
Capitolul III - Modificarea, completarea, revocarea sau abrogarea dispozițiilor
Art.11. După intrarea în vigoare, pe durata existenței unei dispoziții pot surveni evenimente, precum modificarea, completarea, revocarea/încetarea aplicabilității sau abrogarea.
Art.12. (1) Modificarea constă în schimbarea expresă a textului unuia sau mai multor articole, teze ori alineate, dându-le o nouă formulare. Pentru exprimarea normativă a intenției de modificare se nominalizează expres textul vizat, cu toate elementele de identificare. Proiectul de dispoziție se formulează utilizându-se sintagma "Se modifică art......... care va avea următorul cuprins :" urmat de redactarea noului text.
- Modificarea ori completarea unei dispoziții este admisă numai dacă nu se afectează concepția generală sau caracterul unitar al acestora, ori dacă nu privește întreaga sau cea mai mare parte a reglementărilor. În caz contrar, ele se înlocuiesc cu o nouă reglementare, urmând să fie în întregime abrogate.
- În cazul în care se modifică sau se completează o altă dispoziție, articolele se numerotează cu cifre romane, păstrându-se numerotarea cu cifre arabe pentru textele modificate sau completate.
Art.13. Reglementările de modificare și completare se încorporează în actul de bază de la data intrării lor în vigoare, identificându-se cu acesta, iar intervențiile ulterioare de modificare sau completare vor fi raportate tot la actul de bază.
Art.14 (1) Completarea unei dispoziții constă în intoducerea unei dispoziții noi, cuprinzând soluții și ipoteze suplimentare, care se adaugă elementelor structurale existente prin utilizarea următoarei formule de exprimare: "După articolul ........../alineatul ...... se introduce un nou articol/alineat care va avea următorul cuprins."
- Actul de completare poate să dispună numerotarea articolelor actului completat și republicarea lui, sau ca acestea să dobândească numărul structurilor corespunzătoare din textul vechi însoțite de un indice cifric pentru diferențiere.
Art.15.Revocarea/încetarea aplicabilității unei hotărâri constă în retractareaactuluiadministrativ valid și presupune o manifestare de voință subsecventă celei care a datnaştere actului,prin care se pune capăt,se înlătură sau încetează efectele acestui act.
Art.16.(1) Prevederile cuprinse într-o dispoziție,contrare unei reglementări de acelaşi nivel sau de nivel superior,vor fi abrogate.
(2) Abrogarea poate fi parțială sau totală.
- În cazul abrogărilor parțiale,intervenite succesiv,ultima abrogare se va referi la întregul act normativ,nu numai la textele rămase în vigoare.
- Abrogarea unei dispoziții, parțială sau totală,are întotdeauan caracter definitiv, nemaiputându-se repune în vigoare.
- Abrogarea poate fi dispusă,de regulă,printr-o prevedere dîstinctă în finalul uneidispoziții care reglementează o anumită problematică,dacă acestea afectează reglementăriconexe anterioare.
Art.17.(1) Proiectul de dispoziție trebuie să fie însoțit de un referat de aprobare,întocmit de compartimentul de resort din cadrul compartimentului despecialitate al primarului în atribuțiile căruia se regăsește obiectul supus reglementării,ca instrument de prezentare și motivare,ce include conținutul impactuluidispoziției,motivarea în drept,respectiv fundamentul legal al emiterii proiectului de dispoziție,inclusiv formele procedurale obligatorii,precum motivarea în fapt,respectiv oportunitatea emiterii dispoziției.
- Referatul de aprobare cuprinde,în mod obligatoriu, următoarele secțiuni:
motivul emiterii proiectului de dîspoziție,în cuprinsul căruia se face referire la următoarele aspecte : cerințele care reclamă emiterea dispoziției în cauză și,în specialinsuficiențele și neconcordanțele existente; principiile de bază și finalitatea proiectului dedispoziție propus,cu evidențierea elementelor
noi; evidențierea tuturor modificărilor și completărilor existente la actul de bază,dacă este cazul; actele normative pentru a căror implementare,executare și aplicare este emis respectivul proiect de dispoziție; compatibilitatea cu reglementările naționale și comunitare în materie;
- impactul asupra reglementărilor interne,în cuprinsul căruia se face referire la următorul aspect: implicațiile pe care nouă dispoziție le va avea asupra dispozițiilor în vigoare;
- consultările și analizele derulate în vederea emiterii proiectului de dispoziție încauză;
- concluzii,constatări și propuneri: constatarea necesității și oportunității emiterii proiectului de dispoziție în cauză și propunerii analizării acestuia,conform procedurilor prevăzute de prezentul regulament.
- Referatul de aprobare se redactează în conformitate cu normele de tehnică legislativă.
- Redactarea referatului de aprobare se face într-un stil explicativ și clar folosindu-se terminologia proiectului de dispoziție pe care îl prezintă.
- Documentele care justifică fundamentarea și motivarea proiectelor de dispoziții se atașează,în copie, la referat.
- Referatele de aprobare se semnează de către inițiatori.
- Secretarul general al comunei verifică îndeplinirea condițiilor de formă și de fond pentru fiecare propunere de proiect de dispoziție,precum și documentația aferentă,inclusiv respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzută de legea privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normativeși avizează pentru legalitate,dacă apreciază că este întocmit conform prevederilor legale.
- În cazul în care se constată că proiectul de dispoziție nu îndeplinește condițiile de formă și de fond,funcționarul public care a redactat proiectul de dispoziție efectuează corecțiile necesare la solicitarea secretarului general al comunei.
- În situatia în care persoanele abilitate refuză să semneze/avizeze proiectul de dispoziție,obiecțiile cu privire la legalitate se efectuează în scris și se prezintă șefului ierarhic superior.
- După avizarea de legalitate,secretarul general al comunei transmite proiectul de dispoziție,însoțit de referatul de aprobare al acestuia și celelalte documente aferente,compartimentului de resort care a elaborat proiectul de dispoziție în vederea redactării dispoziției ce urmează să fie emisă de primarul comunei.
- În situația in care există propuneri,sugestii sau opinii cu privire la proiectele de dispoziții,acestea se vor înregistra într-un registru special numit Registrul privind consemnarea propunerilor,sugestiilor sau opiniilor cu privire la proiectele hotărârilor Consiliului local și dispozițiilor primarului comunei Păunești,cu caracter normativ.
Art.19. (1) În cazul în care emiterea dispozițiilor,precum și contrasemnarea pentrulegalitate a acestora se exercită de către alte persoane decât primarul comunei, respectiv secretarul general al comunei,în limitele și în condițiile legii,înaintea denumirii funcției se menționează „p”,reprezentând forma abreviată a cuvântului"pentru",prenumele,numele persoanei respective,cât și funcția deținută de drept în structura funcțională a administrației publice locale.
- În situația în care persoanele abilitate refuză să semneze/contrasemneze dispoziția,obiecțiile cu privire la legalitate se efectuează în scris și se înregistrează în Registrul privind înregistrarea refuzurilor/ obiecțiilor de a semna contrasemna/aviza actele administrative.
- După semnare, proiectul de dispoziție se va înregistra în Registrul pentru evidența proiectelor de dispoziții ale primarului, iar dispoziția se va înregistra în Registrul pentru evidența dispozițiilor primarului comunei.
Art.20. (1) Secretarul general al comunei,comunică, în copie dispozițiile emise de primarul comunei, prefectului județului,în cel puțin 10 zile lucrătoare de la data emiterii.
- Aducerea la cunoștință publică se face prin intermediul secretarului general al comunei.
- Comunicarea, însoțită de eventualele obiecții motivate cu privire la legalitate se face în scris de către secretarul general al comunei într-un registru special denumitRegistrul pentru comunicarea actelor administrative și a obiecțiilor motivate privindlegalitatea.
- Dispozițiile cu caracter normativ devin obligatorii de la data aducerii lor lacunoștință publică. Aducerea la cunoștință publică a dispozițiilor cu caracter normativ se face în termen de 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect.
- Dispozițiile cu caracter individual se comunică persoanelor cărora li se adresează încel mult 5 zile de la data comunicării oficiale către prefect. Dispozițiile cu caracterindividual produc efecte juridice de la data comunicării către persoanele cărora li se adresează.
Capitolul IV - Dispoziții finale
Art.21.(1) Proiectele de dispoziții și dispozițiile emise de primarul comunei,însoțite dereferatele de aprobare în original,precum și variantele și formele succesive ale proiectelor de dispoziții care fac obiectul reglementării prin prezentul regulament,se păstrează la biroul secretarului general al comunei,un an de zile, următor celui în care au fost emise,până la predarea dosarelor în arhiva instituției,astfel încât să se asigure cunoașterea întregului proces de elaborare a dispozițiilor emise de primarul comunei..
(2) Proiectele de dispoziții și dispozițiile emise de primarul comunei se vor păstra în fișete care se încuie,iar accesul la dosare este permis doar persoanelor care au sarcini de serviciu în soluționarea acestora.
Art.22.(1) În situația în care impotriva unei dispoziții emise de primarul comunei seintroduce acțiune la instanța de contencios administrativ,secretarul general al comunei va comunica aceasta de îndată consiliului local și inițiatorului care are obligația să reanalizeze actul respectiv, pronunțându-se în termen de 5 zile,cu propuneri de menținere,de modificare și/sau de completare,ori revocare,încetare a aplicabilității acestuia.
- Propunerile inițiatorului redactate sub forma unei note care exprimă punctele de vedere ale acestuia vor fi comunicate spre analiză primarului, prin grija secretarului general al comunei,urmând a se proceda în consecință.
- Primarul va lua măsuri ca să se susțină în fața instanțelor de judecată prevederile actelor ce fac obiectul contestațiilor.
Art.23. Prezentul regulament poate fi modificat și/sau completat prin dispoziția primarului,în condițiile și cu respectarea normelor de tehnică legislativă prevăzute în Legea nr.24/2000, republicată,cu modificările și completările ulterioare.