România

România

Județul Dâmbovița

Municipiul Moreni

Municipiul Moreni

 

  

            STATUTUL  MUNICIPIULUI  MORENI



    Art.1 – In conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.53/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, Consiliul Local al municipiului Moreni aprobă Statutul municipiului Moreni   prin Hotărârea Consiliului Local nr. 127 din data de 29.11.2018


Art.2 –

  a.  Intinderea teritoriului administrativ şi delimitarea teritorială


                    Municipiul Moreni este situat în partea de est a Judeţului Dâmboviţa, la 22 km depărtare de municipiul Târgovişte.

        Municipiul se întinde pe o suprafaţă de 35 km. şi se învecinează cu :

-    la Nord  - Com.Iedera

-    la Est     - Com.Filipeştii de Pădure

-    la Sud    - Com.I.L.Caragiale

-    la Vest   - Com.Ocniţa şi Gura Ocniţei


b.    Scurt istoric


Municipiul Moreni este atestat documentar în anul 1584. Localitatea apare menţionată documentar ca sat prima oară, cu numele Moarile (datorită numeroaselor mori de pe valea Cricovului Dulce) sau Moara Rateşului, Moara Nouă, Moara Saşului. 

Primul document din care rezultă existenţa Moreniului este un hrisov semnat de Grigore Ghica Vodă, domnitorul Taru Româneşti pe atunci prin care confirma că paharnicul Drăghici Cantacuzino, a cumpărat moşia Morenilor de la Pătraşcu Gheorghe Postelnicul.

Administrativ, comuna Moreni apare în 1864. În 1868, în Moreni existau cătune, ca în 1876 să existe şi satele Neagra, Piscuri, Pleaşa, Râpa, Ţuicani. Din 1897 se stabilizează organizarea administrativa a comunei Moreni; având în componenţa sa satele Tisa, Stavropoleos, Ţuicani şi Pleaşa.

Din 1661 este cunoscută sub denumirea de MORENI, iar  între anii 1931-1947 localitatea a fost împărţită în 2 comune distincte : MORENI SI STAVROPOLEOS.

La 17 septembrie 1947, prin unirea comunei Moreni cu Stavropoleos, apare oraşul Moreni, care, din 1968, în urma formării judeţelor, include şi Cartierul Schela Mare.

Pe 19 iunie 2003, prin Legea nr. 259/2003, localitatea a fost ridicată la rangul de municipiu.


c.    Populaţia municipiului  


    Conform ultimelor date statisteice, la data de 2 iulie 2017,  populaţia  municipiului Moreni este de 20.200 persoane, din care 9839 de sex masculin si 10361 de sex feminin.

Majoritatea locuitorilor sunt români (93,4%), cu o minoritate de romi (1,63%).Din punct de vedere confesional, majoritatea locuitorilor sunt ortodocşi (93,16%).


d. Denumirea municipiului

MORENI – MUNICIPIU



e. Autorităţile administraţiei publice locale


1.    CONSILIUL LOCAL MORENI  –  str.A.I.Cuza, nr.15.

2.    PRIMARUL MUNICIPIULUI MORENI  - str.A.I.Cuza nr.15


CONSILIUL LOCAL AL MUNICIPIULUI MORENI, ca organ deliberativ ales în mod democratic de către populaţia municipiului, are următoarele atribuţii :

-    are initiativa si hotaraste, in conditiile legii, in toate problemele de interes local, cu exceptia celor care sunt date prin lege in competenta altor autoritati publice, locale sau centrale;

-    alege din randul consilierilor viceprimarii, stabileste in limitele normelor legale, numarul de personal din aparatul propriu;

-    aproba statutul orasului, precum si regulamentul de organizare si functionare a consiliului;

-    avizeaza sau aproba studii, prognoze si programe de dezvoltare economico-sociala, de organizare si amenajare a teritoriului, documentatii de amenajare a teritoriului si urbanism, inclusiv participarea la programe de dezvoltare judeteana, regionala, zonala in conditiile legii;

-    aproba bugetul local, imprumuturile, virarile de credite si modul de utilizare a rezervei bugetare, aproba contul de inchidere a exercitiului bugetar; stabileste impozitele si taxele locale, precum si taxele speciale, in conditiile legii;

-    aproba, la propunerea primarului, in conditiile legii, organigrama, statul de functii, numarul de personal si regulamentul de organizare si functionare al aparatului propriu de specialitate, ale institutiilor si serviciilor publice, precum si ale regiilor autonome de interes local; 

-    administreaza domeniul public si privat al orasului si exercita drepturile prevazute de lege cu privire la regiile autonome pe care le-a infiintat;

-    poate infiinta institutii si agenti economici de interes local; hotaraste asupra concesionarii sau inchirierii de bunuri sau servicii publice de interes local, participarii la societatile comerciale, locatiei de activitati sau serviciu ale administratiei publice;

-    numeste si elibereaza din functie membrii consiliilor de administratie ale regiilor autonome si membrii consiliilor imputernicitilor statului de la societatile comerciale cu capital integral de stat, de interes local;

-    numeste si elibereaza din functie pe conducatorii societatilor comerciale si ai institutiilor publice de interes local care se afla sub autoritatea sa;

-    instituie norme specifice pentru societatile comerciale si institutii publice de interes local care se afla sub autoritatea sa; 

-    organizeaza serviciile de gospodarie comunala, transport local, retele edilitare, etc.

-    aproba si asigura realizarea programelor de organizare si de dezvoltare urbanistica a localitatii, precum si de amenajare a teritoriului; 

-    asigura realizarea lucrarilor de investitii de interes local; 

-    asigura conditiile necesare bunei functionari a institutiilor locale de invatamant, sanitare, de cultura, de tineret si sport - potrivit legii; 

-    ia masuri pentru crearea conditiilor necesare petrecerii timpului liber al cetatenilor si asigura desfasurarea activitatilor stiintifice, culturale, artistice, sportive si de agrement;

-    actioneaza pentru refacerea si protectia mediului inconjurator in scopul cresterii calitatii vietii, contribuie la protectia si conservarea monumentelor istorice si de arhitectura, a parcurilor si rezervatiilor naturale; 

-    contribuie la realizarea masurilor de protectie si asistenta sociala; 

-    asigura libertatea comertului si a concurentei loiale si incurajeaza libera initiativa, in conditiile legii; 

-    infiinteaza si asigura functionarea unor institutii de binefacere de interes local; 

-    asigura apararea ordinii publice, respectarea drepturilor si a libertatilor fundamentale ale cetatenilor; 

-    organizeaza targuri, piete, oboare, locuri si parcuri de distractii si asigura buna functionare a acestora; 

-    confera persoanelor fizice romane sau straine cu merite deosebite titlul de cetatean de onoare al orasului; 

-    hotaraste asocierea cu alte consilii locale si judetene, precum si colaborarea cu agenti economici din tara si din strainatate, in scopul realizarii si exploatarii unor lucrari de interes comun; 

-    sprijina activitatea cultelor religioase, in conditiile legii; 

-    hotaraste stabilirea legaturilor de colaborare, cooperare si infratire cu localitati din strainatate; 

-    alte atributii stabilite prin lege si prin hotarari ale Consiliului.

     .

    PRIMARUL ca autoritate executiva, este ales in mod democratic de catre populatia municipiului Moreni, reprezentand orasul in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoane fizice sau juridice, romane sau straine, precum si in justitie,  si are urmatoarele atributii :

-    asigura respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, a prevederilor Constitutiei si ale legilor tarii; celorlalte acte normative, precum si a hotararilor Consiliului Judetean; 

-    asigura executarea hotararilor Consiliului Local. In cazul in care apreciaza ca o hotarare a acestuia este ilegala, in termen de 3 zile de la data luarii la cunostinta sesizeaza pe prefect; 

-    poate propune Consiliului Local consultarea populatiei prin referendum, cu privire la problemele locale de interes deosebit si pe baza hotararii consiliului, ia masuri pentru organizarea acestei consultari;

-    prezinta consiliului, anual sau ori de cate ori este necesar, rapoarte privind starea economica si sociala a orasului; 

-    intocmeste proiectul bugetului local si contul de incheiere a exercitiului bugetar si le supune aprobarii consiliului; 

-    exercita drepturile si asigura indeplinirea obligatiilor ce revin municipiului in calitate de persoana juridica civila; 

-    exercita functia de ordonator principal de credite; 

-    verifica din oficiu sau la cerere incasarea si cheltuirea sumelor din bugetul local si comunica de indata consiliului cele constatate; 

-    ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor calamitatilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor, impreuna cu organele specializate ale statului. In acest scop, poate mobiliza populatia, agentii economici si institutiile publice din municipiu, acestea fiind obligate sa execute masurile stabilite; 

-    asigura ordinea publica si linistea locuitorilor, prin intermediul gardienilor publici si cu ajutorul jandarmeriei, politiei, pompierilor si apararii civile, care au obligatia sa raspunda solicitarilor sale in conditiile legii; 

-    indruma si supravegheaza activitatea politiei locale;

-    ia masurile prevazute de lege cu privire la desfasurarea adunarilor publice; 

-    ia masuri de interzicere sau de suspendare a spectacolelor, reprezentatiilor sau a altor manifestari publice care contravin ordinii de drept ori atenteaza la bunele moravuri, la ordinea si linistea publica;

-    controleaza igiena si salubritatea localurilor publice si a produselor alimentare puse in vanzare pentru populatie cu sprijinul organelor de specialitate; 

-    ia masuri pentru prevenirea si combaterea pericolelor provocate de animale;

-    asigura elaborarea regulamentului local de urbanism si a documentatiilor de urbanism si amenajare a teritoriului si le supune aprobarii Consiliului Local, cu respectarea prevederilor legii;

-    asigura intretinerea drumurilor publice din municipiu, implantarea semnelor de circulatie, desfasurarea normala a traficului rutier si pietonal; 

-    supravegheaza pietele, targurile, oboarele, locurile si parcurile de distractii si ia masuri operative pentru buna functionare a acestora;

-    conduce serviciile publice locale; asigura functionarea serviciilor de stare civila si de autoritate tutelara;

-    supravegheaza realizarea masurilor de asistenta si ajutor social;

-    indeplineste functia de ofiter de stare civila;

-    emite avizele, acordurile si autorizatiile prevazute de lege;

-    elaboreaza proiectul de statut al personalului, propune structura organizatorica, numarul de personal si salarizarea acestuia si le supune spre aprobare Consiliului Local;

-    numeste si elibereaza din functie personalul serviciilor publice locale, cu exceptia secretarului;

-    controleaza activitatea angajatilor serviciilor consiliului;

-    propune Consiliului Local eliberarea din functie a conducatorilor agentilor economici si ai institutiilor publice de interes local care se afla sub autoritatea Consiliului;

-    supravegheaza inventarierea si administrarea bunurilor care apartin municipiului;

-    prezinta semestrial Consiliului situatia rezolvarii cererilor si petitiilor cetatenilor, institutiilor si altor persoane juridice, situatia indeplinirii hotararilor Consiliului Local;

-    urmareste ca in fiecare sedinta de Consiliu sa fie propus cel putin un proiect de hotarare;

-    indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau este incredintat de către  Consiliului Local.


    


e. Caile de comunicatie existente si categoria acestora 


    Municipiul Moreni se afla la intersectia a doua drumuri judetene importante, respectiv D.J. 710 A si D.J.720, drumuri de mare interes economic si turistic.

    Traficul rutier ce se desfasoara pe teritoriul mun.Moreni poate fi caracterizat ca avand un important rol de tranzit, de distributie si legatura.

    DJ 710 A tranziteaza muncipiul pe directia N-S , pe un tronson in lungime de 6,88 km., artera de circulatie ce se constituie intr-o bretea de legatura intre DN 71 si DN 72. 

DJ 720 tranziteaza teritoriul administrativ al muncipiului Moreni pe directia V-E tronson ce insumeaza 7,285 km. si reprezinta legatura rutiera cu municipiul Targoviste si intre DN 72 si DN 1 .

    Drumurile judetene de pe raza municipiului Moreni insumeaza 14,165 km.

    Reteaua stradala municipala este formata din 105 de strazi in lungime totala de 64,86 km,  din care 58 km strazi modernizate (Anexa nr. 2).


DRUMURI JUDETENE – Total – 14,165 km (DJ 720 + DJ 710A).

-    str. Targovistei     - 3.270 km (DJ 720)

-    str. Unirii        - 1.411 km (DJ 720)          – 7.285 km 

-    str. A.I.Cuza    - 1.480 km (DJ 720)

-    str. Republicii    - 1.124 km (DJ 720)              


-    str. 22 Decembrie    - 2.450 km (DJ 710A)

-    str. cpt.Pantea Ion  - 1.300 km (DJ 710A)

-    bdul. Panduri    - 0.200 km (DJ 710A)           – 6.88 km 

-    str. Victoriei        - 1.380 km (DJ 710A)

-    str. H.C.C.        - 1.550 km (DJ 710A) 


DRUMURI COMUNALE – Total – 3.715 km

-    str. Flacara        - 0.430 km

-    str. Independentei    - 2.738 km (o parte)              – 3.715 km

-    str. 1 Decembrie    - 0.547 km


DRUMURI ORASENESTI – Total – 46.98 km


f. Date privitoare la principalele institutii din domeniul educatiei, culturii, sanatate, asistentei sociale, presei, radioului, televiziunii si alte asemenea


EDUCATIE

    Invatamant preuniversitar :

        - prescolar        - 7 gradinite

        - gimnazial        - 4 scoli

        - liceal        - 1 colegiu national

- 1 liceu tehnologic (cu invatamant de zi, seral si   profesional)

    Institutii de cultura :

-    Muzeul de Istorie Scoala Gimnaziala nr. 1

-    Biblioteca municipala

-    Club Flacara

-    Clubul Copiilor

Manifestările socio-culturale tradiţionale organizate de Primăria municipiului Moreni şi Consiliul Local sunt: 

    Concursul ,,Cântecele Cricovului” – Februarie

    ,,De ziua ta!”, spectacolul tradiţional de mărţişor – Martie

    Simpozionul Concurs Internaţional ,,Copii, salvaţi planeta albastră!” – Aprilie

    Ziua Tineretului – 2 Mai

    Zilele Bibliotecii Municipale – Mai

    Concursul de matematică şi fizică ,,Ion Spiridon” – Mai

    Ziua Internaţională a Copilului – 1 Iunie

    Concursul Naţional de Orientare Sportivă ,,Cupa Mentor Silva” – Mai – Iunie

    Festivalul Naţional de Muzică Uşoară, Muzică Populară şi Tradiţii ,,Cununa Petrolului” – Iunie

    Campionatele Naţionale de Motocros şi Endurocross – Iunie

    Şcoala de vară – Tabără de creaţie şi educaţie nonformală pentru elevi – Iulie – August

    Cupa ,,Costi Herold” – Septembrie – Octombrie

    Concursul de creaţie plastică ,,Memorialul Cristina Lucaş” – Noiembrie

    ,,Cetină de brad” – spectacolul tradiţional de colinde – Decembrie

    ,,Colindul de pe Tisa” – 23 Decembrie


SANATATE 

Reteaua sanitara din Municipiul Moreni este compusa din :

    -     Spital municipal Moreni

-    6 cabinete de medicina de familie;

-    8 farmacii;

-    8 cabinete stomatologice cu 8 medici ;

-    3 laboratoare de analiza cu 3 medici;

-    1 serviciu de ambulanta;


Spitalul municipal Moreni este o institutie medicala cu forma de proprietate publica de stat, amplasat in partea de sud a municipiului Moreni, pe str. 22 Decembrie nr. 18 (DJ 710A)

Spitalul municipal dispune de un sistem pavilionar – un dispensar TBC, situat pe DJ 720 Moreni – Ploiesti, la interectia bdului Republicii cu str. Republicii, o farmacie, doua laboratoare de analiza si radiologie si doua sectii externe, respectiv Sectia de Obstetrica Ginecologie si Neonatologie, situat pe DJ 720 Moreni Targoviste, str. A.I.Cuza si Sectia de Recuperare, Medicina Fizica si Balneologie, situata pe DJ 710A, la intersectia str. Cpt. Ion Pantea cu str. Mihai Viteazu.


Sectii ale Spitalului municipal Moreni :

 - medicina interna 

 - cardiologie

 - chirurgie generala

 - recuperare, medicina fizica 

 - pediatrie

 - compartiment obstetrica ginecologie

 - compartiment neonatologie

 - compartiment ATI

    

Ambulatoriu integrat :

-    cabinet medicina interna

-    cabinet chirurgie generala

-    cabinet recuperare medicala, fizica si balneologie

-    dispensar TBC

-    laborator RX  

-    farmacie

-    cabinet dermatologie

-    cabinet diabet zaharat, boli de nutritie

-    cabinet obstetrica ginecologie

-    cabinet psihiatrie

-    cabinet ORL

-    cabinet psihologie

-    cabinet cardiologie

-    cabinet gastroenteorologie. 

    






g. Principalele functiuni economice


Municipiul Moreni este un  important centru al industriei extractive a petrolului, al industriei constructoare de maşini, a textilelor şi utilajelor complexe.

    In municipiul Moreni sunt inregistrate un numar de 480 persoane fizice si un numar de 588 persoane juridice care desfasoara diferite activitati comerciale,  in domeniile industria extractiva, industria constructoare de masini si mecanica, constructii civile si industriale, agricultura si industrie alimentara. Anexa nr. 3

Principalele functiuni economice de raza municipiului Moreni : OMV PETROM SA , CONPET SA, Uzina AUTOMECANICA  Moreni, I.M.U.T SA Moreni, LIDL DISCOUNT SRL, PROFI ROM FOOD SRL, SC AURORA LC SRL, ELIXDAN COM PROD IMPEX SRL, SILUETTE PROD SRL. etc.

 In municipiul Moreni este infiintat  din anul 2002 Parcul Industrial Moreni, ce reprezinta o structura de afaceri in care se desfasoara activitati economice, de productie industriala si servicii, intr-un regim de facilitati specifice in vederea valorificarii potentialului uman si material al zonei, cu activitati diversificate de la confectii matrite si piese finite pentru industria de automobile, mentenanta echipamente specifice activitatilor de foraj, reparatii utilaje petroliere, fabricare de mobilier, reparatii motoare electrice, confectii metalice si confevtii textile.


POSTA SI TELECOMUNICATII

    In municipiul Moreni exista un oficiu postal cu o gama larga de servicii.


TURISM,  SPORT,  AGREMENT

    In municipiul Moreni functioneaza un hotel de 2 stele, care dispune de 24 camere cu 2 locuri si grupuri sanitare proprii si are în dotare restaurant si bar.

 Centrul National de Informare si Promovare Turistica din municipiul Moreni urmareste promovarea potentialul turistic al municipiului Moreni si al judetului Dambovita, prin prezentarea tuturor ofertelor si atractiilor turistice locale, turiştii români şi străini care vor vizita municipiul Moreni fiin informaţi cu privire la atracţiile turistice din zonă.


    In zona centrala a municipiului sunt amenajate trei parcuri cu spatii speciale pentru copii, in suprafata totala de 2,9186 ha . Zonele verzi din municipiul Moreni, respectiv parcuri si gradini, scuaruri, zone aferente bazelor de agrement si sportive, paduri de agrement, pepiniere si sere, protectie ape si zone verzi specializate au o  suprafata totala de 136,5711 ha.

    

Dotari de sport : 

 - Stadion Municipal « FLACARA » ;

 - Clubul FLACARA cu 1 terenuri de tenis si  un strand ;

     - Pista de motocros si endurocross in zona Sangeris;

 - 3 Sali de sport in cadrul unitatilor de invatamant ;

           - Sala Sporturilor LTP Moreni ;

 - Sala de sport « Romi Goicea »

    


2. PATRIMONIUL  PUBLIC  SI  PRIVAT


Componenta si intinderea acestuia

Potrivit legii patrimoniul unitatii administrativ-teritoriale este alcatuit din 

Bunurile mobile si imobile aflate in proprietatea publica si in proprietatea privata ale acesteia, precum si drepturile si obligatiile cu caracter patrimonial.

    Domeniul public al municipiului Moreni cuprinde :

-    strazi, poduri, podete, piete publice, targuri si oboare;

-    sisteme de alimentare cu energie termica, de alimentare cu apa si de canalizare;

-    statui, monumente (daca nu sunt declarate de interes national);

-    terenuri si cladiri in care isi desfasoara activitatea institutiile publice de interes local;


Domeniul privat al municipiului Moreni este alcatuit din bunuri aflate in proprietatea municipiului si care nu fac parte din domeniul public.

Domeniul privat este supus dispozitiilor de drept comun daca prin lege nu se prevede astfel.

Bunurile care alcatuiesc domeniul public al municipiului  Moreni sunt cele enumerate in HG 1350/2001 privind  atestarea domeniului public al judeţului Dâmboviţa, precum şi al municipiului Târgovişte, al oraşelor şi comunelor din judeţul Dâmboviţa – Anexa nr. 3 – atestarea domeniului public al orasului Moreni,  cu modificarile si completarile ulterioare.


    a. Concesionarea, inchirierea si administrarea bunurilor din patrimoniul municipiului Moreni. 


    Bunurile din domeniul public al municipiului sunt inalienabile, insesizabile si imprescriptibile. Ele nu pot fi instrainate, ci numai date in administrare sau inchiriate in conditiile legii.

        Terenurile care apartin  domeniului public si privat   al municipiului Moreni

se concesioneaza, dupa caz, pentru urmatoarele scopuri :

a.    realizarea  de construcţii cu destinatie de locuinta proprietate privata a persoanelor fizice . 

b.    realizarea  de constructii  de uz sau de interes public cu scop lucrativ cu diverse destinatii .  

c.    realizarea  de constructii cu destinatie comerciala, prestari- servicii, productie .

d.    realizarea de obiective de utilitate publică sau de binefacere, cu caracter social, fără scop lucrativ, altele decât cele care se realizează de către colectivităţile locale pe terenurile acestora;

e.    realizarea de locuinţe pentru tineri până la împlinirea vârstei de 35 de ani. 

f.    extinderea construcţiilor existente  pe terenuri alăturate, la cererea proprietarului sau cu acordul acestuia.

g.    dobandirea dreptului de folosinta  asupra terenurilor, aferente constructiilor definitive proprietate privata, pentru o perioada determinata, in temeiul dreptului de superficie. 

h.    realizarea obiectului de activitate de catre societăţile  comerciale privatizate sau care vor fi privatizate, care deţin astfel de terenuri.

i.    realizarea de constructii cu destinatie comerciala sau de prestări servicii, de catre luptătorii pentru Victoria Revoluţiei din Decembrie 1989 si/sau  urmaşii eroilor martiri.


          Concesionarea terenurilor proprietate publică sau privată a municipiului se

aprobă de regula prin hotărâre a consiliului local. 

Consiliul Local al municipiului Moreni, hotaraste ca bunurile ce apartin domeniului public de interes local sa fie date in administrare a regiilor autonome si institutiilor publice, sa fie concesionate ori inchiriate.

    Consiliul Local hotaraste cu privire la cumpararea si vanzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat de interes local in conditiile legii.

    Consiliul Local poate da in folosinta gratuita pe termen limitat, imobile din patrimoniul lor societatilor si institutiilor de utilitate publica sau de binefacere, recunoscute ca persoane juridice in scopul indeplinirii unor activitati care satisfac cerintele cetatenilor din municipiu.

Principiile care stau la baza atribuirii contractelor de concesiune sunt:

    a) transparenţa - punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de concesiune;

    b) tratamentul egal - aplicarea, într-o manieră nediscriminatorie, de către autoritatea publică, a criteriilor de atribuire a contractului de concesiune;

    c) proporţionalitatea - presupune că orice măsură stabilită de autoritatea publică trebuie să fie necesară şi corespunzătoare naturii contractului;

    d) nediscriminarea - aplicarea de către autoritatea publică a aceloraşi reguli, indiferent de naţionalitatea participanţilor la procedura de atribuire a contractului de concesiune, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acordurile şi convenţiile la care România este parte;

    e) libera concurenţă - asigurarea de către autoritatea publică a condiţiilor pentru ca orice participant la procedura de atribuire să aibă dreptul de a deveni concesionar în condiţiile legii, ale convenţiilor şi acordurilor internaţionale la care România este parte.


Concesionarea sau inchirierea bunurilor proprietate publica se face prin licitatie publica, in conditiile legii. 

Sumele incasate din inchirierea sau din concesionarea bunurilor proprietate publica se fac, dupa caz, venit la bugetul de stat sau la bugetele locale. În cazul in care contractul de inchiriere se incheie de catre titularul dreptului de administrare, acesta are dreptul sa incaseze din chirie o cota-parte intre 20-50%, stabilita prin hotarare a Consiliului Local prin care s-a aprobat inchirierea.

Unitatile administrativ-teritoriale, de natura celor pe care o reprezinta Primaria Municipiului Moreni, pot da imobile din patrimoniul lor, in folosinta gratuita, pe termen limitat, persoanelor juridice fara scop lucrativ, care desfasoara activitate de binefacere sau de utilitate publica, ori serviciilor publice. 

Iniţiativa concesionării trebuie să aibă la bază efectuarea unui studiu de oportunitate, care să cuprindă, în principal, următoarele elemente:

    a) descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat;

    b) motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu, care justifică realizarea concesiunii;

    c) nivelul minim al redevenţei;

    d) procedura utilizată pentru atribuirea contractului de concesiune şi justificarea alegerii procedurii;

    e) durata estimată a concesiunii;

    f) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare;

    g) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apărare, după caz;

    h) avizul obligatoriu al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, în cazul în care obiectul concesiunii îl constituie bunuri situate în interiorul unei arii naturale protejate, respectiv al autorităţii teritoriale pentru protecţia mediului competente, în cazul în care aria naturală protejată nu are structură de administrare/custode.

     Orice persoană fizică sau juridică interesată poate iniţia concesionarea

unui teren  din domeniul public sau privat în vederea realizării scopurilorstabilite

prin prezentul statut sau pentru transmiterea dreptului de concesiune asupra

terenurilor  concesionate in caz de succesiune sau de instrainare a constructiilor

pentru realizarea carora  au fost concesionate.

    In  toate cazurile, se intocmeste un plan  de situatie, care de o persoană

fizică sau juridică autorizată pentru efectuarea de lucrari si servicii topografice,

pe care se evidenţiază suprafaţa de teren pe care solicitantul doreste  sa o

concesioneze  si solicita emiterea unui Certificat de urbanism cu precizarea

scopurilor definite  din prezentul statut, care  cuprinde obligatoriu urmatoarele :

A- Regimul juridic al terenului care se solicita a fi concesionat : 

    a- situarea terenului în intravilan sau în afara acestuia –apartenenţa terenului la domeniul public sau privat al municipiului Moreni.  

    b- servitutile, superficiile, alte drepturi reale imobiliare, etc.  care greveaza asupra terenului .

B- Regimul economic al terenului care se solicita a fi concesionat : 

    a- suprafata , folosinţa,  tarlaua, parcela. 

    b- destinatia stabilita prin planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului aprobate ; 

    c- alte prevederi rezultate prin hotarari de Consiliu Local cu privire la zona in care se afla imobilul sau alte prevederi legale; 

C-Regimul tehnic :

    a - informatii extrase din documentatiile de urbanism, inclusiv din regulamentele de urbanism aferente, ori din planurile de amenajare a teritoriului. 

b - obligatii / constrangeri de natura urbanistica ce vor fi avute in vedere la proiectarea investitiei pentru realizarea scopului propus 

D. Precizarea dacă certificatul de urbanism poate fi utilizat sau nu în

scopul propus si declarat de solicitant si  posibilitatea realizarii sau nu  a scopului propus de solicitant pentru concesionarea terenului.  

       Daca in certificatul de urbanism se specifica ca nu exista posibilitatea realizarii

scopului propus de solicitant initierea concesiunii se stopeaza. Daca in certificatul

de urbanism este specificat faptul ca exista posibilitatea realizarii scopului propus

de solicitant  persoana interesata se adresează din nou CUI care furnizează acesteia

toate informatiile  si documentele necesare.  

Inchirierea bunurilor proprietate publica a municipiului se aproba, prin hotarare a Consiliului Local, iar contractul de inchiriere va cuprinde clauze de natura sa asigure exploatarea bunului inchiriat, potrivit specificului acestuia.

Contractul de inchiriere se poate incheia, dupa caz, cu orice persoana fizica sau juridica, romana sau straina, de catre titularul dreptului de proprietate sau de administrare. 


    b. Administrarea bunurilor aflate in patrimoniul municipiului


Titularul dreptului de administrare poate sa posede, sa foloseasca bunul si sa dispuna de acesta, in conditiile actului prin care i-a fost dat bunul in administrare. Dreptul de administrare va putea fi revocat numai daca titularul sau nu isi exercita drepturile si nu isi executa obligatiile nascute din actul de transmitere.

In litigiile privitoare la dreptul de administrare, in instanta titularul acestui drept va sta in nume propriu. In litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunului, titularul dreptului de administrare are obligatia sa arate instantei cine este titularul dreptului de proprietate, potrivit prevederilor Codului de procedura civila. 

Titularul dreptului de administrare raspunde, in conditiile legii, pentru prejudiciile cauzate ca urmare a neindeplinirii acestei obligatii. De asemenea, neindeplinirea acestei obligatii poate atrage revocarea dreptului de administrare.

In litigiile la care s-a facut referire anterior, municipiul Moreni este reprezentat de Consiliul Local, care da mandat scris, in fiecare caz, primarului. 

Acesta poate desemna un alt functionar de stat sau un avocat care sa-l reprezinte in fata instantei. 

Prevederile de mai sus sunt aplicabile si in litigiile privitoare la dreptul de concesiune, inchiriere sau la dreptul de proprietate asupra bunurilor concesionate sau inchiriate. 

Servitutile asupra bunurilor din domeniul public sunt valabile numai in masura in care aceste servituti sunt compatibile cu uzul sau interesul public caruia ii sunt destinate bunurile afectate. Servitutile valabil constituite anterior intrarii bunului in domeniul public se mentin.


    PARTIDE POLITICE

In municipiul Moreni isi desfasoara activitatea umatoarele partide politice:

-    Partidul Social Democrat Moreni 

-    Partidul National Liberal;

-    Partidul Alianta Liberalilor si Democratilor;

-    Partidul Miscarea Populara;

-    Partidul Pro Romania;

-    Partidul Romania Mare;

-    Partida Romilor.


Art.3 – Potrivit Legii nr. 351/24.08.2001 privind Planul de amenajare a  teritoriului national, cu modificarile si completarile ulterioare, Municipiul Moreni este municipiu de rangul II. 


    Art.4 – Numarul si structura politica a membrilor Consiliului Local Municipal.

    In conformitate cu prevederile Legii nr.215/2001 autoritatile administratiei publice prin care se realizeaza autonomia locala sunt Consiliile Locale, ca autoritati deliberative si primarii ca autoritati executive.

    Mandatul Primarului, respectiv al Consilierilor Locali, este de 4 ani. Mandatul se executa in conditiile legii.

    Consiliul Local al municipiului Moreni este constituit din  19 consilieri care isi desfasoara activitatea in cadrul a 4 comisii de specialitate in principalele domenii de activitate ale unitatii administrativ-teritoriale astfel :

-    Comisia economica, buget-finante;

-    Comisia juridica si administratie publica locala;

-    Comisia pentru urbanism si amenajarea teritoriului;

-    Comisia pentru invatamant, cultura, sanatate.


Structura politica a membrilor Consiliului Local al municipiului Moreni, este stabilita prin Hotararea Consiliului Local nr. 57 din 11.07.2016, in urmatoarea componenta, stabilita pe fomatiuni politice (Anexa nr. 4):


Partidul Social Democrat:

-    Belghiru Marcel

-    Dan Constantin

-    Dinu Valeriu

-    Ionita Ion 

-    Ivan Gheorghe

-    Pana Cecilia

-    Petrovici Gheorghe

-    Petrica Valeriu

-    Rusu Nicoleta Melania

-    Stanciu Mihai

-    Tocan Constantin


Partidul National Liberal:

-    Bolbotina Viorel

-    Chirica Cormel Florian

-    Cioceanu Sebastian

-    Harabagiu Matei-Robert 

-    Pahon Neculae

-    Rabaea Eugen Nicolae

-    Sipica Constantin


Partidul Alianta Liberalilor si Democratilor:

-    Chisulescu Gabriel



Art.5 – Persoanele nascute in municipiul Moreni, la implinirea varstei de 18 ani, primesc titlul si certificatul de cetatean al municipiului, in cadrul unei festivitati organizate de catre Consiliul Local al municipiului sau de Primar.


    Art.6 – Titlul de “Cetatean de Onoare”

     Legea nr. 215/2001 privind administratia publica locala si Regulamentul de Organizare si Functionare al Consiliului Local al municipiului, determina posibilitatea de acordare a inaltului titlu de “Cetatean de Onoare” al mun.Moreni, persoanelor cu merite deosebite.       

                                                                                                             Anexa nr. 5

    Prin Hotararea Consiliului Local se aproba Regulamentul de acordare a titlului de “Cetatean de onoare” al municipiulii Moreni, precum si constituirea “Consiliului de Onoare” al municipiului Moreni , “Sfatul inteleptilor” care va avea drept membri cetatenii de onoare al municipiului Moreni, precum si actualii, foştii si viitorii primari al municipiului Moreni.

    Titlul de “Cetatean de onoare” al municipiului Moreni reprezinta cea mai inalta distinctie acordata de Consiliul Local unor cetateni romani sau straini.

    Titlul de “Cetatean de onoare” al mun.Moreni se poate acorda :

    a. unor inalte personalitati politice, stiintifice sau culturale, care prin activitatea lor socio-profesionala au contribuit la realizarea unor legaturi stiintifice, culturale sau economice cu efecte favorabile in mun.Moreni.

    b. celor care prin activitatea lor cotidiana creeaza, in tara sau peste hotare, o imagine deosebita municipiului Moreni si Romaniei, avand ca rezultate realizarea unor puternice legaturi economico-sociale sau de alta natura in beneficiul cetatenilor comunitatii respective.

    c. cetatenilor romani sau straini care desfasoara activitati caritabile in municipiul Moreni, beneficiari ai acestor activitati fiind orfani, batrani, copii abandonati, handicapati sau institutiile care adapostesc si ingrijesc aceste categorii de persoane  defavorizate.

    d. fosti detinuti politici sau veterani de razboi care, prin activitatile lor ulterioare, au adus o contributie deosebita la realizarea unei imagini pozitive a municipiului Moreni  sau au contribuit la realizarea unei legaturi intre municipiu si alte localitati;

    e. bravilor generali si ofiteri ai armatei romane care s-au distins prin fapte de arme, asigurand astfel siguranta nationala si securitatea Statului sau dezvoltarea economico-sociala a tari prin prestatia lor stiintifica, tehnica, economica sau educativa.

    f. unor sportivi nascuti sau formati in municipiul Moreni, cu rezultate de exceptie in competitiile sportive internationale (campioni mondiali sau europeni).

    g. persoanelor care au trecut in eternitate, dar care, prin prestigioasa lor activitate au promovat imaginea municipiului Moreni si a tarii.

    h. altor categorii.

Dreptul de a propune acordarea titulului de cetateran de onoare il au :

-    primarul municipiului ;

-    consilieri municipali (individual sau in grup);

Titlul de cetetean de onoare al mun.Moreni se acorda in sedinta ordinara sau extraordinara si se va aduce la cunostinta cetatenilor prin publicarea hotararii de Consiliu Local.

    Toti cetatenii distinsi cu titlul de “Cetatean de onoare” al municipiului Moreni vor fi inscrisi in Cartea de onoare a Consiliului Local Moreni.

    Acordarea titlului de “Cetatean de onoare” al municipiului Moreni confera titularului urmatoarele drepturi :

-    inscrierea in Cartea de onoare a municipiului;

-     dreptul de a face parte din Consiliul de Onoare al Municipiului;

-    accesul gratuit la institutiile social-culturale si locuri publice din municipiul Moreni;

-    dreptul de a circula gratuit in toate mijloacele de transport in comun pe teritoriul municipiului ;

-    accesul gratuit la spectacole si manifestari stiintifice, cultural – artistice si sportive de pe raza municipiului, la care Primaria municipiului este organizator;

-    sprijin privind rezolvarea problemelor de sanatate, precum si internarea cu prioritate in camin sau azil de batrani, in caz de nevoie;

-    atribuirea unui loc in unul din cimitirele municipiului, in caz de deces, cu inscriptionarea pe placa a titlului de « Cetatean de onoare »,  la cererea familiei.

Statutul de “Cetatean de Onoare” al municipiului Moreni presupune urmatoarele atributii:

-    cunoasterea anticipata a prevederilor Regulamentului privind acordarea a Titlului de “Cetatean de Onoare”  de catre fiecare candidat.

-    participarea la sesiunile solemne ale Consiliului Local, atunci cand se adreseaza o asemenea invitatie;

-    acceptarea prezentei la unele actiuni care vizeaza interesele fundamentale ale comunitatii si sprijinirea solutionarii unor probleme conform competentei si capacitatii profesionale;

-    furnizarea unor informatii importante, transmise pe adresa executivului morenar, in ce priveste eventualele modificari ale statutului personal in principal de ordin socio-profesional.

        Desfasurarea unor activitati cu caracter ostil localitatii si locuitorilor acesteia, precum si condamnarea printr-o hotarare judecatoresca definitiva si irevocabila atrage dupa sine RETRAGEREA titlului de Cetatean de Onoare si pierderea drepturilor enumerate anterior.

        Retragerea titlului se va adopta in sedinta publica a Consiliului Local al municipiului Moreni, respectandu-se prevederile legale din Regulamentul de acordare a titlului de „Cetatean de onoare” al municipiului Moreni.

         Retragerea titlului de cetatean de onoare va fi adusa la cunostinta persoanei implicate in termen de 10 zile de la adoptare.

 

    Art.7 – Cetatenii municipiului au dreptul de a participa la viata politica, economica, sociala si cultural-sportiva. Dreptul cetatenilor de a participa la viata municipiului sunt exercitate in mod democratic prin urmatoarele instrumente:

a.    referendum local;

b.    adunare populara;

c.    petitii;

d.    initiative;

e.    audiente;

f.    consultari.


Art.8 – Problemele de interes deosebit din unitatile administrativ-teritoriale si subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiilor pot fi supuse aprobarii locuitorilor, prin referendum local, in conditiile Legii nr. 3 din 22 februarie 2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale municipiului se inainteaza Parlamentului spre adoptare numai dupa consultarea prealabila a cetatenilor din unitatile administrativ-teritoriale respective, prin referendum. In acest caz organizarea referendumului este obligatorie.

Problemele supuse referendumului local se stabilesc de consiliile locale, dupa caz, la propunerea primarului sau a unei treimi din numărul consilierilor locali.

Cetatenii sunt chemati sa se pronunte prin "DA" sau "NU" asupra problemei supuse referendumului, decizand cu majoritatea voturilor valabil exprimate la nivelul unitatii administrativ-teritoriale respective.


    Art.9 – Cetatenii municipiului pot fi consultati si prin adunari cetatenesti organizate pe cartiere sau strazi. 

    Convocarea si organizarea adunarilor cetatenesti se fac de catre Primar, la initiativa acestuia, ori a unei treimi din numarul consilierilor in functie.

    Convocarea adunarii cetatenesti se face prin aducerea la cunostinta publica a scopului, datei si a locului unde urmeaza sa se desfasoare acestea.

    Adunarea cetateneasca este valabil constituita in prezenta majoritatii reprezentantilor familiilor si adopta propuneri cu majoritatea celor prezenti.

    Propunerile se consemneaza intr-un proces-verbal si se inainteaza primarului care le va supune dezbaterii Consiliului Local, in prima sedinta, in vederea stabilirii modalitatilor concrete de realizare si de finantare, daca este cazul.Solutia adoptata de Consiliul Local se aduce la cunostinta publica prin grija Secretarului.


    Art.10 – Infratirile ofera un cadru privilegiat pentru stabilirea de relatii cu unul sau mai multe localitati din alte tari.

    Chiar daca nu este singurul mijloc prin care se realizeaza schimburi sau cooperari internationale, infratirile prezinta avantajul consolidarii legaturilor de prietenie in diferite domenii.

    Infratirile sunt ocazii unice, intr-o ambianta speciala de sarbatoare.

    In scopul realizarii unui protocol de infratire sunt necesare urmatoarele etape:

    1.Corespondenta intre autoritatile celor doua municipalitati, schimb de informatii referitoare, la asezarea geografica, economie, industrie, populatie, posibilitati de cooperare.

    2.Obtinerea avizului Ministerului Afacerilor Externe asupra Proiectului – Cadru de infratire.

    3.Aprobarea in Consiliile Locale ale celor doua municipalitati a proiectului de hotarare referitor la infratirea oraselor (Primarul este imputernicit sa semneze Acordul Oficial de Infratire conform Legii Administratiei Publice Locale nr.215/2001).

    4.Semnarea oficiala a Acordului de Infratire in cadrul unei sedinte festive; participa reprezentantii autoritatilor locale ale celor doua parti semnatare, conducatori ai celor mai reprezentative companii si institutii, mass-media, etc.

    5.Derularea cooperarii in baza acordului de infratire prin :

-    sprijinirea la nivel local a colaborarii in domeniul industrial, comercial, inclusiv, investitii, precum si cooperarea directa intre intreprinderi (in mod deosebit intreprinderile mici si mijlocii);

-    participarea la targuri  si expozitii;

-    sprijinirea relatiei de cooperare in domeniul cultural si sportiv ;

-    sustinerea colaborarii intre biblioteci , grupuri de presa;

-    sprijinirea organizarii de cursuri comune, teoretice si practice pentru specialistii si expertii dintre cele doua orase in diverse domenii;

-    planificarea si organizarea unor evenimente in contextul relatiei de cooperare reciproca;

-    efectuarea de eforturi comune pentru a crea conditii favorabile cooperarii economice.


MUNICIPIUL MORENI este infrăţit din 7 martie 2007 cu MUNICIPIUL TORRES NOVAS din PORTUGALIA.


Art. 11 -  Unitatile administrativ-teritoriale din Romania, organizate potrivit legii ca orase si declarate ca municipii se constituie in Asociatia Municipiilor din Romania.

    Asociatia Municipiilor din Romania este persoana juridica de drept privat si de utilitate publica, fara scop patrimonial, neguvernamentala si apolitica, constituita in vederea aprobari si protejarii intereselor comune ale autoritatilor administratiei publice locale, pentru solutionarea si gestionarea nevoilor publice in numele si pentru interesul colectivitatii locale.

    Municipiile sunt reprezentate de primarii sau de o persoana imputernicita de acesta in acest scop.


    Art.12 – Atribuirea sau schimbarea de denumiri pentru municipiul Moreni se face prin lege, conform prevederilor ari 1 din Ordonanta Guvernului nr.63/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

Proiectele de legi sau propunerile legislative privind atribuirea sau schimbarea de denumiri, se înaintează Parlamentului în vederea adoptării, după consultarea prealabilă prin referendum, în condiţiile legii, a cetăţenilor din unităţile administrativ-teritoriale respective. Referendumul se organizează numai în unitatea administrativ-teritorială sau în localitatea componentă a cărei denumire urmează a fi schimbată.

    Atribuirea sau schimbarea denumirilor de strazi, piete si obiective de interes public se face de catre Consiliile Locale prin hotarare, cu avizul obligatoriu al comisiei de atribuire infiintata prin Ordin al Prefectului, constituita din 5 membrii specialisti in domeniile istoriei, etnografiei, geografiei, lingvistice sau artei.

    Consiliile Locale, asigura tinerea evidentei, denumirii institutiilor si obiectivelor existente pe raza unitatii administrativ-teritoriale in care functioneaza.


    Art.13 –Consiliul Local stabileste pe baza consultarii populatiei simbolurile specifice ale municipiului conform traditiilor istorice, culturale.


    STEMA MUNICIPIULUI MORENI

    Stema municipiului Moreni este stabilita prin Hotararea Consiliului Local nr.82/2004 si se compune din urmatoarele :

-    un scut triunghiular cu marginile rotunjite;

-    o sonda pe fond alb care imparte triunghiul in doua;

-    o carte si o flacara;

-    o roata dintata;

-    un parau.

Scutul este timbrat de o coroana murala de argint cu cinci turnuri crenelate.  Anexa


        Art.14 – Prezentul statut se completeaza cu Hotararile Consiliului Local si alte reglementari in vigoare in acest domeniu.


        Art.15  –  ANEXE

    Anexa nr. 1 – Statutul municipiului Moreni.

    Anexa nr. 2 –Nomenclatorul stradal al municipiului Moreni.

    Anexa nr. 3 – Lista institutiilor

    Anexa nr. 4  - Componenta Consiliului Local Moreni.

    Anexa nr. 5  - Cetatenii de onoare al municipiului Moreni.

    Anexa nr. 6  - Harta municipiului Moreni.